Overhitting versterkers??

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Flashheart
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 19:39
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Overhitting versterkers??

Bericht door Flashheart »

Misschien niet echt een goede topic voor een zelfbouw forum maar ik denk dat hier wel doorgaans de meeste mensen komen die er verstand van hebben.
Ik heb een instalatie bestaande uit een
NAD C350 geintegreerde amp
NAD 214 eindtrap
NAD C541 cd speler
Hier hangt een vifa zelf ontworpen luidsprekersysteem aan waarvan het laag actief gefilterd wordt door een X-over (voor de NAD 214) en het mid hoog passief gefilterd wordt. Dus een hybride systeem...
Nu is mijn vraag....
De NAD units worden erg warm (inclusief de cd speler), zo niet heet! dit hebben ze eigenlijk altijd al gedaan, nog voor deze nieuwe speakers eraan hangen. Ik weet dat die versterks heet kunnen worden maar is dat wel ok? Zit te denken om er een paar coolers in te bouwen.
Vroeger heb ik een Monitor series NAD (3100 + 2100) gehad en die werd bij lange na niet zo warm.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of kan iemand me gerust stellen :) ??
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Heb je ook miss speakers met een te lage impedantie aangesloten? Ik zal dat eens nakijken als ik jou was.

Of je zet hem te hard natuurlijk ;)
Flashheart
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 19:39
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Flashheart »

Ja ik draai vrij hard ja. En de impedantie van mijn speakers schommelt tussen de 4 en 8 Ohm. NAD zou absoluut geen problemen moeten hebben met deze impedanties. Ik heb ze maar eens open geschroefd en kwam erachter dat er een aantal langwerpige koelribben op de printplaten zitten (ook op de cd speler), vooral deze worden ERG warm (vandaar dat er waarschijnlijk ook extra koelribben op zitten)
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Wat is warm ??

Kan je je handen:
1.- >5 seconde op de koelribben houden (<50 graden)
2.- 1-5 seconde op de koelribben houden ( 50-60 graden)
3.- korter dan een seconde op de koelribben houden ??? (>60 graden)

nog beter is natuurlijk de temp van de koeling te meten maar dat gaat vaak niet zo eenvoudig.

Bij optie 1 en 2 heb je geen problemen bij optie 3 zou je wel eens een probleem kunnen krijgen alhoewel sommige versterkers achtelijk warm worden zoals mijn Pass Aleph5 (diy, optie 2) en ook m'n sugden wordt behoorlijk warm zelf zonder heel hard te spelen en met een vriendelijk impendantie verlopende speaker eraan hangend.

Groeten,

Ralph
Flashheart
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 19:39
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Flashheart »

Nou ik kan mijn handen ongeveer wel tussen de 1 en 5 sec op de koelrib houden denk ik.
Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee en hoort het gewoon zo dat amps erg warm kunnen worden.
Alleen heb ik ze nu op elkaar staan (waar ze eigenlijk ook voor ontworpen zijn dus dat moet gewoon kunnen) maar merk dat ze dan minder goed hun warmte kwijt kunnen.
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van coolers?? Je weet wel, van die 12V PC coolers.....
Ik zou er een aan de afsluitkap aan de bovenkant, waar ook de ventilatiegaten zitten, kunnen hangen...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het is nu ook wat warmer dan normaal, een versterker wordt een x aantal graden boven zijn omgevingstemperatuur, dat is bij een temperatuur van 26°C wat hoger dan bij een omgevingstemperatuur van 20°C.

Een hoge temperatuur is wel nadelig voor de levensduur van de componenten, zorg dat je spullen op een geventileerde plaats staan.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ze kunnen heel wat hebben voordat ze worden opgeblazen, maar ik ken de nad 370 en die wordt niet extreem warm. Als de 350 hetzelfde gebouwd is als de 370 (maar dan met minder vermogen) zou ik m toch opnieuw laten afstellen
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

je kan gewoon een pc koeler kopen dat heb ik ook gedaan met mijn 2e hands marantz. 2 12v 8cm ventilators die op 2000 toeren draaien en de 12 volt ergens vandaan trekken. (zal je ff moeten meten vanuit je voeding hoeveel er uit komt en dan doormiddel van een 3watt weerstand even de spanning verlagen naar 12v)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

hovingtim schreef:
je kan gewoon een pc koeler kopen dat heb ik ook gedaan met mijn 2e hands marantz. 2 12v 8cm ventilators die op 2000 toeren draaien en de 12 volt ergens vandaan trekken. (zal je ff moeten meten vanuit je voeding hoeveel er uit komt en dan doormiddel van een 3watt weerstand even de spanning verlagen naar 12v)
Goed id van je, op dat van die 3 watt weerstand na :)
Btw verlaag je de spanning niet met 1 weerstand in serie, wel de stroom.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

sorry maar volgens mij is een fan echt onzin. Ze zijn ontworpen zonder fan dus als de ruststroom enzo goed ingestelt staat is een fan ook overbodig. Een ventilator heeft alleen zin als er niet genoeg ruimte rond de versterker kan worden gemaakt voor de koeling. Papst maakt trouwens mooie stille fans
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
hovingtim schreef:
je kan gewoon een pc koeler kopen dat heb ik ook gedaan met mijn 2e hands marantz. 2 12v 8cm ventilators die op 2000 toeren draaien en de 12 volt ergens vandaan trekken. (zal je ff moeten meten vanuit je voeding hoeveel er uit komt en dan doormiddel van een 3watt weerstand even de spanning verlagen naar 12v)
Goed id van je, op dat van die 3 watt weerstand na :)
Btw verlaag je de spanning niet met 1 weerstand in serie, wel de stroom.
uh, als er stroom loopt heb je toch een spanningsval over je weerstand? en dus de spanning die over de fan staat
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

uh, als er stroom loopt heb je toch een spanningsval over je weerstand? en dus de spanning die over de fan staat
Oke, je krijgt een spanningsval over de weerstand die ervan af gaat.
Die "dus de spanning die over de fan staat" is alleen niet juist.
Je hebt een spanningsdeler met de 3watt weerstand en je fan. Mooi is wat anders. Ook zit je dan lekker warmte te verstoken.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Je begon je vraagje met het feit dat de versterkers eigenlijk altijd al heel heet worden, waren ze toen nieuw ??, sommige versterkers worden nu eenmaal warm, ga dan niet zitten knoeien met ventilatoren etc maar zorg eerst voor betere passieve koeling. Op de plek waar intern het koelblok zit zitten waarschijnlijk waten in het plaatwerk de bodem en de top, het is belangrijk dat lucht hier goed doorheen kan stromen, versterker 1-2 verder ophogen kan een hoop helpen en er niets bovenop plaatsen zeker! Als ik de koelblokken van mijn versterker afdek is ie waarschijnlijk binnen 5 minuten overleden en als ik een blaadje op de blokken leg dan gaat ie zweven vanwege, passieve, de luchtcirculatie (ok iets andere versterker maar toch)

Je huid verbrand al bij 65 graden een chip (de meeste fatsoenlijke en bij NAD gebruiken ze over het algemeen niet de mooiste maar wel degelijke componenten) kan vaak zo'n >90 graden aan.

Als je het zaakje echt niet vertrouwd, laat de versterker dan eens doormeten of de ruststroom niet te hoog staat (komt het geluid overigen vaak ten goede) anders niets doen !!!
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

ralph schreef:
Je huid verbrand al bij 65 graden een chip (de meeste fatsoenlijke en bij NAD gebruiken ze over het algemeen niet de mooiste maar wel degelijke componenten) kan vaak zo'n >90 graden aan.
vergeet niet dat - als de heatsinks op een bepaalde temperatuur staan - de dies van chips/transistoren reeds op een veel hogere temperatuur staan. Er is immers ook nog een warmteweerstand tussen die en case, en case en heatsink.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Daniel,

je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik vond een plaatje waar dit een onderdeel van is:
Afbeelding
en het lijkt er sterk op dat wat ik in blauw (dat eerst de rode cirkel maar toen ging ik eens goed kijken want meestal zijn die thermische schakelaartjes veel kleiner) omcirkelt heb een thermische schakelaar is. Dit zou dus een zelfregulerende werking bij oververhitting moeten bewerkstelligen en dat zou tevens staven met de berichten dat de versterker bij diverse lieden in: thermal protection, gaat.

Ralph
Flashheart
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 19:39
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Flashheart »

Ik zal die NAD eens open schroeven, misschien dat ik ook van die thermische schakelingen kan vinden.
Maargoed als iemand bekend is met de printplaat van een C350 en of deze uberhaupt een soort warmteregelaar heeft hoor ik dat graag.
Toch zit ik er over te denken om zowiezo een cooler onder de afdekkap te hangen. Het zal geen kwaad kunnen dat deze de lucht een beetje laat circuleren denk ik. Wel natuurlijk met een aparte voeding. 12 Volt adaptertje ofzo.....
Plaats reactie