Ik wil (ala Spectral) een TV-meubel met ingebouwde speakers maken.
Ik heb hiervoor 5 breedbanders uit een gesloopt Heyligers orgel liggen:
2 x AD 5061 M8
2 x AD 70620 M8
1 x AD 12102? (kon ik niet goed lezen, maar doorsnede is 28/31 cm).
Is het mogelijk om hier een goedklinkende kast van te maken zoals op het plaatje hieronder?
Het zouden dus 3 kasten in 1 geheel kunnen worden. Ik heb geen verstand van electronica, maar heb vroeger oude tv-luidsprekers in een kast gebouwd om de bose 901 na te bootsen
er zal dan wel wat gefilterd moeten gaan worden, voor een orgel kan je nog wel diverse breedbanders tegelijk laten gaan, maar voor de TV zal dat de verstaanbaarheid niet echt helpen.
Tsja, en daar hoopte ik hier een advies over te krijgen . Bijvoorbeeld de optimale inhoud van de kast en de te gebruiken filters...
Ik heb 2 Tannoy's 633 aan mijn jongeren te leen gegeven op zolder En die ga ik nu niet terug vragen.
Daar kan je hele mooie dingen mee maken. Ik denk zelf dat je het beste afscheid kan nemen van de AD70620/m8 breedbanders. Je kan de AD5061's voor het mid- en hoog gebruiken, de AD12102 kan je hoog genoeg door laten lopen zodat je een mooie overgang krijgt. Wat volumes betreft, kijk eens of je oude Philips zelfbouw boeken kan vinden. In deze boeken kan je mogelijk al veel informatie vinden.
Ik heb een Quad 303, maar die staat nu bij mn zoon boven. Ik zat al te kijken naar een tweedehands receiver met optische ingang of een miniversterker.
@ Heatside: kan ik die twee gebruiken voor mid-hoog (links en rechts) en de woofer voor het laag (mono of stereo?)in een stereo-opstelling? En welk (Low-budget) scheidingsfilter zou ik dan moeten gebruiken?
Ik ga zeker kijken naar de zelfbouwboeken van Philips.
Als je toch wat "nieuws" koopt, dan kan je net zo makkelijk een HT receiver kopen, 2e hands zeer betaalbaar. Dan zit daar netjes een bass management in, dan laat je die 12" zo hoog als de instellingen van dat ding toelaten doorlopen, en dan ff testen wat t lekkerste gaat klinken, de 7" of de 5"; en het paartje dat je niet daar gebruikt kan je dan lekker een surround setje van maken
Dat zijn nog eens ideeën...haha. Ik heb al 4 MFB 's staan voor mijn huidige orgel. Dat vergt wel veel van mijn huwelijk.....
Wat is een HT Receiver? Ik zie het al, een Home Theatre Receiver. Kun je daarop de sub regelen tot hoe ver die doorloopt? Ik dacht dat je de crossoverfrequentie op de sub moest instellen, en in mijn geval dus met een spoel....?
En moet ik die 5" nog voorzien van een filter zodat die geen lage frequenties krijgt? Er zitten al 2 elco's op de tweeter. Ik zal een plaatje maken of de specs daarvan opzoeken.
Laatst gewijzigd door jaap380 op di 24 jan 2017, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb zoiets nog nooit gezien. Hebben jullie een suggestie voor een receiver die frequenties kan filteren?
Begrijp ik het dan goed dat ik de speakers op de receiver kan aansluiten zonder gebruik te maken van filters?
En moet ik de elco's laten zitten of verwijderen?
Er zitten 2 blauwe elco's per speaker:
22u en 63V.
Ik heb mij suf gezocht en gelezen maar nergens kan ik vinden wat voor kast (afmetingen en volume) er geschikt is voor de Philips AD 5061 M8 of voor de AD 70620. Is er iemand die raad weet?
Op het originele datablad adviseert Philips zelf maximaal 7 liter. Die 7 liter is nodig om de 75hz te halen. Zelf denk ik dat je niet zo laag hoeft. Die informatie heb ik uit het volgende datablad: http://docs.mfbfreaks.com/ds/AD5061M1977.pdf
7l is het maximale, als je het mij vraagt ga je het met de helft ook al redden omdat je niet zo laag hoeft. Dat kan de 12inch mooi op zich nemen. Weet je ook hoe je het aan gaat sturen?
Ik ga ze aansturen met een 2.1 DVD-Receiver, de Onkyo DR-S501. Ik heb nog een andere 5.1 Onkyo AV Receiver, die ik ook kan inzetten. Op allebei zit een pre-sub-uitgang. Op de 2.1 receiver kan ik de crossover frequentie instellen.
Ik heb de kasten vanavond gemaakt. Ik moet nog een speakerterminal plaatsen en wil hem dempen met steenwol-wat ik nog heb liggen. En de speakers in tochtstrips hangen. Ik heb ze in deze vorm gemaakt omdat ik ook wil experimenteren met een kegel er bovenop. Als dat goed bevalt kan ik ze als rear/surroundspeaker inzetten. Zo niet, kan ik ze in het tv-meubel inbouwen met de AD 12100 eronder. En dan wellicht nog wat filteren....maar dat is voor later.
De AD70620 doet het helaas niet. Hij geeft een oneindige weerstand. Hij sputterde eerst al een tijdje en nu komt er geen geluid meer uit. Jammer.
Het plan is toch wat gewijzigd. Ik ga de AD 12100 als actieve sub onder de tv plaatsen
Het zou leuk zijn als ik de 30 Hz kan halen met deze basdriver, zonder een giga-kast.
Metingen kan ik niet doen, maar ze klinken verbazend helder en de spreiding vind ik uitstekend. De bas stelt niks voor, dus het wordt tijd om aan de kast voor de AD12100 te beginnen. Ik heb een JBL sub-versterker gekocht voor € 15,- om hem aan te sturen.
Zou een korte TL kast geschikt zijn voor de AD 12100? Ik zoek er nog even een plaatje bij....