(vintage project #5) d'appolito

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door Jag »

De metingen lijken ook reflecties te bevatten. Zijn ze met gate?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Jag schreef:
De metingen lijken ook reflecties te bevatten. Zijn ze met gate?
ja, de gate stond in arta op 6ms

Inmiddels zitten de filters in elkaar en staan ze hier al een kleine week te spelen.
img20161112_141258.jpg
En inderdaad, DS23 man had gelijk, de tweeter heb ik een stapje zachter laten spelen.
Moet zeggen dat ik er zelf niet ontevreden over ben, ben benieuwd wat jullie er volgende week in Alphen ad Rijn van vinden.

Onderstaand het filter met de verandering in weerstand (was 3.9 ohm is geworden 4.3 ohm)
Schermafdruk 2016-11-12 14.11.22.png
Schermafdruk 2016-11-12 14.11.31.png
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door Jag »

sander1238 schreef:
Jag schreef:
De metingen lijken ook reflecties te bevatten. Zijn ze met gate?
ja, de gate stond in arta op 6ms

Inmiddels zitten de filters in elkaar en staan ze hier al een kleine week te spelen.
img20161112_141258.jpg

En inderdaad, DS23 man had gelijk, de tweeter heb ik een stapje zachter laten spelen.
Moet zeggen dat ik er zelf niet ontevreden over ben, ben benieuwd wat jullie er volgende week in Alphen ad Rijn van vinden.

Onderstaand het filter met de verandering in weerstand (was 3.9 ohm is geworden 4.3 ohm)
Schermafdruk 2016-11-12 14.11.22.png
Schermafdruk 2016-11-12 14.11.31.png
6 ms, dat is redelijk veel, dat lijkt me niet reflectie vrij. Heb je een screenshot van de impuls response met gate?

Verder zit er nog een redelijk bultje mid in je filter rond de 3K, dat lijkt me wel prettig om dat nog in mindering te brengen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ds23man »

Ik zou inderdaad ook rond de 3K wat terugnemen, scheelt wat agressiviteit.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

[quote="Jag"
dat lijkt me niet reflectie vrij.

Verder zit er nog een redelijk bultje mid in je filter rond de 3K, dat lijkt me wel prettig om dat nog in mindering te brengen.[/quote]

De laatste metingen heb ik binnen gemaakt, deze zijn zeker ook niet reflectie vrij.

Dat bultje rond 3K mag idd wat naar beneden.
Nou is mijn wiskunde in de loop van de jaren niet meer wat het geweest is, ik heb het grote boek van H.H. Klinger dan wel gelezen maar de formules om het uit te rekenen snap ik niet helemaal meer.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik aan de "ongeveer" waardes kom van een LCR netwerk om dat bultje bij 3K weg te werken. Dit zodat ik een startpunt heb om het verder te tunen met Boxsim.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

In boxsim heel eenvoudig: Je zet een LRC netwerkje parallel aan je tweeter en maakt R 0 ohm of draadbrug. C zet je op pakweg 3u3 en L op 0mH8. Dan verschijnt er ergens in de karakteristiek een scherpe dip van jewelste en de impedantie op dat punt wordt bijna 0. Dan ga je een beetje met de waardes spelen tot die dip precies op 3200Hz ligt. Probeer daarbij de dip zo symmetrisch mogelijk te houden. Daarna verhoog je de weerstand zoveel dat de karakteristiek recht wordt.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

zoiets??
Schermafdruk 2016-11-13 13.48.00.png
Schermafdruk 2016-11-13 13.48.11.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ds23man »

Ziet er al een stuk beter uit! Persoonlijk hou ik van een klein dipje in dat gebied.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

Hè? :think:

Zat je met de door mij voorgestelde waarden precies op 3200Hz? :shock:

Nou, die schudde ik gisteravond toch echt uit mijn mouw.

Ik zou overigens het LCR netwerk direct parallel aan de tweeter doen, dus na de verzwakkingsweerstanden. Het effect wordt dan niet door je verzwakkingsweerstanden tenietgedaan en het heeft minder invloed op je totaalimpedantie.

Wat Gerhard zegt: een klein dipje rond 3kHz is helemaal niet erg. Meestal wel prettig zelfs.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Ja leo, dat heb je idd goed gegokt.

De verandering is doorgezet.
Schermafdruk 2016-11-13 20.17.17.png
Schermafdruk 2016-11-13 20.17.28.png
Het LCR netwerk bij de woofers heb ik ook niet "tegen "de drivers aan zitten, is dit altijd een must?

Bestaat er zowiezo een bepaalde volgorde voor de opbouw van een filter? LCR dus tegen de driver, en bepaling vd offset/ impedantiecorectie/ enz enz
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

Ziet er goed uit nu Sander. :goedzo:

Bij je woofer zit het nu toch goed. Of je LCR of je impedantiecorrectie (RC) nou dichter bij je woofer getekend staan maakt niets uit. Elektrisch staan ze parallel.

De volgorde is zo goed. Vanuit je unit geredeneerd: eerst impedantiecorrectie, dan corrigeren van narigheid (pieken) en dan highpass en/of lowpass bepalen.

Dit is maar een vuistregeltje. In een andere situatie kan je misschien wel om diverse redenen genoodzaakt zijn om het anders te doen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

mooi, ga ik die verandering nog doorvoeren .De verhouding tussen drivers t.o.v filter is qua kosten erg scheef :-& . maar ja. erg veel van geleerd tot nu toe en veel plezier van gehad. Ben alleen wel zeer benieuwd wat jullie er van vinden. 8-[ 8-[
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

sander1238 schreef:
De verhouding tussen drivers t.o.v filter is qua kosten erg scheef :-&
Bij drivers van deze leeftijd is dat natuurlijk al gauw. Ik heb er een paar krijgertjes bij. Dan is de verhouding natuurlijk helemaal zoek. Ook bij de MI met nieuwe drivers is de verhouding drivers : filter ongeveer 1:2
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Het filter staat al een maand onaangetast op een plank tegen de muur. Het werd maar eens tijd om dit in een kastje te stoppen.
Eerst maar eens 2 kastjes maken. De gaten erin zijn voor 2 bananen stekkertjes in en uit via een Neutrik.
De binnenkant is zwart geschilderd, de buitenzijde word gefineerd.

Aan de bovenzijde komt een 2mm dik plexiglas deksel.
Voor de filters ga ik 2 pcb's ontwerpen, 1 voor het hoog en 1 voor het laag.
Bijlagen
20161213_195804.jpg
20161213_203109.jpg
20161213_203123.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Laat die wedstrijd maar komen. Ik ben er klaar voor :yeah:
Bijlagen
20170103_124637.jpg
20170103_124654.jpg
20170103_124700.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door dre »

Wie heeft dat voor je gedaan? :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door Barry2001 »

Netjes zo :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door dre »

Barry2001 schreef:
Netjes zo :goedzo:
Da's zeker! 8)
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ARK-Deurne »

sander1238 schreef:
Dit gaat echt geen haai-end worden, maar het voldoet aan de leeftijd, is (voor mij) leerzaam (en leuk).
Nou.. Het begint er toch op te lijken.. Netjes hoor die "kastjes" =D>
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door arjank »

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, altijd gaaf dat oude philips spul. Die oude AD8061's doen het altijd goed in een gesloten kastje, echte old-school basweergave 8)
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”