philips ad 4000m met afgebroken bouten
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: philips ad 4000m met afgebroken bouten
janamo63 schreef:Ik heb met de kerst 1 speaker kunnen repareren, dwz spider opengesneden en er 2 afgebroken boutdelen uitgehaald. Deze waren dicht bij de kop afgebroken dus de lengtes waren kort. Gelukkig maar omdat je de spider zo min mogelijk wilt beschadigen uiteraard. Nu zit er nog 1 bout in en ik vraag mij af of ik het zo niet kan laten, de alnico behuizing zit muurvast. Onbedoeld getest omdat de speaker op de grond viel bij een stomme actie. De speaker heb ik voor en na operatie (heb de snede wel al weer met bison kit verlijmd) getest. Mms is van 18 naar 20 gram gegaan, Fs van 52 naar 48 Hz. De Cms van 051 naar 0,54 mm/N. Al met al geen barre verschillen. De simulatie in de gesloten kast toont een gelijklopende frequentiecurve.
Als dat boutje/moertje niet hinderlijk in de weg zit (hoorbaar) dan lekker laten zitten.
Volgens mij is Mms 20 gram heeeeel licht voor een 12 inch breedbander.
Fs klopt ongeveer wel, dus raar dat je Mms 20 gramm is ik meen dat deze units rond de 35 gram zaten.
Maar het belangrijkste hij meet het zelfde.
de werkzame conusdiameter is 215 mm, dus ik houd het op een 10 incher. ter vergelijking opgezocht in mijn database, een philips ad8065/w4 meet een mms van 33,5 gram bij een werkzaam membraam van 16,5 cm en is daarmee een uitstekende woofer. Een 8 inch peerless woofer met alnico mat 30,3 cm. Materiaalgebruik, constructie en gewenste toepassing qua Vb bepalen vooral denk ik welk gewicht dit in de schaal moet leggen, de ad4000m heeft dientengevolge een groot volume nodig om laag te gaan. de 8065w4 een veel kleiner volume. NB Alles gemeten met Dats, mijn voorlopig 'goed genoeg' meetsysteem.
- bas focal m180
- Contacteer:
Klopt, ik vergiste me de AD4200 is 12 inch en de 4000 10 inch.
Ik doe bijgaand nog wat fotoos van de boxen waarin de ad4000m zitten. Het zijn, weet ik nu, Aristona HP2 luidsprekers met de breedbander ad4000m en ??? Ik heb het interne kastje nog niet geopend. Ik vermoed een ad5060sq8 of ouder. Wie weet meer van deze range aan Aristona luidsprekers? Leuk om hier meer over te weten. Op het net nada noppes te vinden.
Demping met volgens mij echt schapewol. Filter is wel zeer eenvoudig.
Demping met volgens mij echt schapewol. Filter is wel zeer eenvoudig.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
ik verwacht dat het breedbandertje achter het witte kapje een AD5061/M8 (4) is, de 5060 is namelijk een squaker en geen breedbander.
Jammer van het filter.
Jammer van het filter.
- VintageHarry
Mmm, het lijken me typisch zelfbouwboxen waar een Aristona merkje op is gezet. Het frontdoek is van een ongebruikelijk type, en het soort dempingsmateriaal werd door Philips mid 70er jaren pas gebruikt terwijl die AD4000 veel ouder is. Voorheen zat er glasvezel in de boxen. Nog afgezien van de filtering die hierboven al genoemd werd.
Tot slot gebruikte Philips de term HP voor speciale PA units, ook wel "gitaarspeakers" genoemd. Destijds. Lijkt me sterk dat dit ook de naam van een box is....
Tot slot gebruikte Philips de term HP voor speciale PA units, ook wel "gitaarspeakers" genoemd. Destijds. Lijkt me sterk dat dit ook de naam van een box is....
Nou, voor een stelletje zelfbouw audiolui vind ik dat hier aardig wat niet constructieve reacties worden gegeven met betrekking tot het repareren van die AD4000M luidspreker
De bouten zijn inderdaad van messing en breken af omdat het gewicht van de magneet (alnico, dus groot) te zwaar is om door de relatief zwakke messing bouten te worden gedragen. Zo'n box even hard neerzetten, op zijn kant laten vallen of anderzijds een flinke dreun verkopen zorgt ervoor dat ze gewoon doorbreken.
In de AD5201 "bombardon" woofer is deze zelfde constructie toegepast en treedt hetzelfde probleem op. Ik heb al diverse van deze luidsprekers gerepareerd door simpelweg op de plek van de bout een kleine snede in de spider te maken (de gele ribbelrand onder de conus) en de oude bout er via die weg uit te halen. Je moet dan wel de conus helemaal omhoog drukken om voldoende ruimte te creëren. Vervolgens kun je er een mooie nieuwe RVS M6 bout in drukken en die aan de achterkant weer voorzien van een (borg)moertje. Niet helemaal vast draaien, maar eerst alle drie de bouten vervangen en de moeren er losjes op draaien. Wanneer je nu de luidspreker op tafel zet met de magneet naar beneden dan kun je heel eenvoudig voelen of de conus aanloopt in de poolspleet en handmatig de positie van de magneet ten opzichte van het chassis corrigeren. Loopt hij vrij, dan voorzichtig de moeren vastdraaien tot alles netjes gefixeerd is. Druk op diverse plekken op de conus om zeker te weten dat deze aan geen enkele kant aanloopt. Vervolgens een laagfrequent signaal (10 Hz ofzo) op de woofer om eens te horen wat hij doet en langzaam die frequentie wat opvoeren.
Het is niet zo moeilijk, je moet 't alleen even durven. Tenslotte kun je de snedes in de spider keurig dichtlijmen met bisonkit. Voila! Nu koffie want het is tenslotte weekend.
De bouten zijn inderdaad van messing en breken af omdat het gewicht van de magneet (alnico, dus groot) te zwaar is om door de relatief zwakke messing bouten te worden gedragen. Zo'n box even hard neerzetten, op zijn kant laten vallen of anderzijds een flinke dreun verkopen zorgt ervoor dat ze gewoon doorbreken.
In de AD5201 "bombardon" woofer is deze zelfde constructie toegepast en treedt hetzelfde probleem op. Ik heb al diverse van deze luidsprekers gerepareerd door simpelweg op de plek van de bout een kleine snede in de spider te maken (de gele ribbelrand onder de conus) en de oude bout er via die weg uit te halen. Je moet dan wel de conus helemaal omhoog drukken om voldoende ruimte te creëren. Vervolgens kun je er een mooie nieuwe RVS M6 bout in drukken en die aan de achterkant weer voorzien van een (borg)moertje. Niet helemaal vast draaien, maar eerst alle drie de bouten vervangen en de moeren er losjes op draaien. Wanneer je nu de luidspreker op tafel zet met de magneet naar beneden dan kun je heel eenvoudig voelen of de conus aanloopt in de poolspleet en handmatig de positie van de magneet ten opzichte van het chassis corrigeren. Loopt hij vrij, dan voorzichtig de moeren vastdraaien tot alles netjes gefixeerd is. Druk op diverse plekken op de conus om zeker te weten dat deze aan geen enkele kant aanloopt. Vervolgens een laagfrequent signaal (10 Hz ofzo) op de woofer om eens te horen wat hij doet en langzaam die frequentie wat opvoeren.
Het is niet zo moeilijk, je moet 't alleen even durven. Tenslotte kun je de snedes in de spider keurig dichtlijmen met bisonkit. Voila! Nu koffie want het is tenslotte weekend.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ook goedemiddag Thomas, als je het draadje daadwerkelijk doorgelezen had da had je kunnen lezen dat de TS de door jouw omschreven reparatie methode ook daadwerkelijk heeft toegepast, als behalve met de derde bout, deze kan hij inderdaad beter ook mee nemen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 14 jan 2017, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
Ha Thomas, niet te pessimistisch over dit forum, eerder in het topic had ik al een link neergezet naar dit topic op een ander forum
. Of heb je nog een betere link? Geniet in ieder geval van je koffie en het weekend!
Groet, Harry
Groet, Harry
Sorry in dat geval, volgende keer dus éérst koffie en dán pas antwoorden 
@VintageHarry: wat een leuk forum! Ik zal daar eens rondkijken...
@VintageHarry: wat een leuk forum! Ik zal daar eens rondkijken...
Goh, er staat zelfs een ds23man in de ledenlijst!ds23man schreef: