CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Je vergeet 1 ding! De condensatoren ( en dan vooral die netzijdig in de smps), hebben een levensduur die afhankelijk is van de werktemperatuur. Als je alles in een klein kastje propt, verkort je de levensduur. Ik heb zelf 4 ncore's en 2 smpsen in een kast van Modushop en ik kan je vertellen dat die kast behoorlijk warm wordt als dat een tijdje aan staat.
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Ik vraag me af hoe de splitsing van de netspanning gedaan gaat worden...

Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Hhhhhhmmm terug naar de tekentafel dus!
Opties:
- UCD voedingen in een losse kast. Moet ik een stekker oplossing vinden om dat weer op de versterkers aan te sluiten inclusief trigger kabel.
- 2 kasten: versterkers los en DLCP los.
- Toch weer 3 kasten (is minder werk want de versterker kasten heb ik al maar dan met een "andere" vulling).
- Twee in 1 kast ontwerpen waarbij de voedingen thermisch gescheiden zijn van de UCD units.
Dat laatste kan door of te stapelen (UCD's boven) of door horizontaal te scheiden met losse bodem en deksel delen.
Of het hout laten varen en met vol alu aan de slag.
Opties:
- UCD voedingen in een losse kast. Moet ik een stekker oplossing vinden om dat weer op de versterkers aan te sluiten inclusief trigger kabel.
- 2 kasten: versterkers los en DLCP los.
- Toch weer 3 kasten (is minder werk want de versterker kasten heb ik al maar dan met een "andere" vulling).
- Twee in 1 kast ontwerpen waarbij de voedingen thermisch gescheiden zijn van de UCD units.
Dat laatste kan door of te stapelen (UCD's boven) of door horizontaal te scheiden met losse bodem en deksel delen.
Of het hout laten varen en met vol alu aan de slag.
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Wat bedoel u?ray5150 schreef:Ik vraag me af hoe de splitsing van de netspanning gedaan gaat worden...![]()
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Als het toch anders moet meteen maar even naar de Modushop website gegaan.
De 19" Dissipante lijn lijkt me heel geschikt, Houten frontje er op en klaar! De 80 mm hoge versie zou moeten voldoen of heb ik dan nog te weinig koel oppervlakte voor de UCD's?
Ik zie alleen dat de structuur van de kasten incl. de achterkant plaatstaal is, en dat is lastig frezen! Neem aan dat het een los achterpaneel is dat vervangen kan worden door een alu paneeltje?
Grofweg kan ik de indeling dan aanhouden maar met meer ruimte en de UCD's bevestigd op de koelpanelen.
Groet
Peter
De 19" Dissipante lijn lijkt me heel geschikt, Houten frontje er op en klaar! De 80 mm hoge versie zou moeten voldoen of heb ik dan nog te weinig koel oppervlakte voor de UCD's?
Ik zie alleen dat de structuur van de kasten incl. de achterkant plaatstaal is, en dat is lastig frezen! Neem aan dat het een los achterpaneel is dat vervangen kan worden door een alu paneeltje?
Grofweg kan ik de indeling dan aanhouden maar met meer ruimte en de UCD's bevestigd op de koelpanelen.
Groet
Peter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Effe een linkje, je hebt ze ook met alu achterkant en onder/bovenplaten.
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
oh, er was een tijdje geleden een discussie over hoe dat uit te voeren, toevalligerwijs ging het daar ook om het inbouwen van een DLCP en een aantal UcD's in één kast. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=21880peterhenk schreef:Wat bedoel u?ray5150 schreef:Ik vraag me af hoe de splitsing van de netspanning gedaan gaat worden...![]()
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Ik zou voor optie 2 gaan. 1 kast met de DLCP en, en 1 kast met de UcD's en de bijbehorende voedingen.peterhenk schreef:Opties:
- UCD voedingen in een losse kast. Moet ik een stekker oplossing vinden om dat weer op de versterkers aan te sluiten inclusief trigger kabel.
- 2 kasten: versterkers los en DLCP los.
- Toch weer 3 kasten (is minder werk want de versterker kasten heb ik al maar dan met een "andere" vulling).
- Twee in 1 kast ontwerpen waarbij de voedingen thermisch gescheiden zijn van de UCD units.
Dat laatste kan door of te stapelen (UCD's boven) of door horizontaal te scheiden met losse bodem en deksel delen.
Om alles aan elkaar te koppelen heeft Neutrik een uitgebreide collectie aansluitmateriaal. zowel voor de audio, alsook de netspanning en schakelsignalen. tot aan USB en netwerk aansluitingen aan toe.
http://www.contrik.ch/en-ch/products/
Het is allemaal welliswaar wat duurder qua kosten en groter qua afmetingen, dat voordeel betaald zich weer uit bij de uiteindelijke opbouw en eventuele service naderhand.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Ik heb deze nog niet voorbij zien komen in dat topic. Vindt ik zelf er handig/mooi. Er gaat soepel draad met adereindhuls in of harde kern van 0,5 tot 4 mm2, te krijgen in wit en zwart en er zijn ook handige accessoires zoals een jumper bar om veelvoudig te kunnen splitsen.ray5150 schreef:oh, er was een tijdje geleden een discussie over hoe dat uit te voeren, toevalligerwijs ging het daar ook om het inbouwen van een DLCP en een aantal UcD's in één kast. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=21880peterhenk schreef:Wat bedoel u?ray5150 schreef:Ik vraag me af hoe de splitsing van de netspanning gedaan gaat worden...![]()
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Op dit moment ben ik toevallig bezig met een soortgelijke configuratie. Een kast met versterkers en voedingen en een kast met de DSP's. De in/outputs worden wolledig uitgevoerd maar ook samengevoegd op een DB-25 multipin connector. Zo kan ik de DSP kast en versterkers universeel gebruiken maar als ik ze samen gebruik hoef ik voor het signaal maar 1 kabel aan te sluiten. Misschien dat je hier iets aan hebt.ray5150 schreef:Ik zou voor optie 2 gaan. 1 kast met de DLCP en, en 1 kast met de UcD's en de bijbehorende voedingen.peterhenk schreef:Opties:
- UCD voedingen in een losse kast. Moet ik een stekker oplossing vinden om dat weer op de versterkers aan te sluiten inclusief trigger kabel.
- 2 kasten: versterkers los en DLCP los.
- Toch weer 3 kasten (is minder werk want de versterker kasten heb ik al maar dan met een "andere" vulling).
- Twee in 1 kast ontwerpen waarbij de voedingen thermisch gescheiden zijn van de UCD units.
Dat laatste kan door of te stapelen (UCD's boven) of door horizontaal te scheiden met losse bodem en deksel delen.
Om alles aan elkaar te koppelen heeft Neutrik een uitgebreide collectie aansluitmateriaal. zowel voor de audio, alsook de netspanning en schakelsignalen. tot aan USB en netwerk aansluitingen aan toe.
http://www.contrik.ch/en-ch/products/
Het is allemaal welliswaar wat duurder qua kosten en groter qua afmetingen, dat voordeel betaald zich weer uit bij de uiteindelijke opbouw en eventuele service naderhand.
-
Rovinggecko
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 13 jun 2015, 22:10
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Ik had een setup met een modushop kast met daarin 5 ucd180HG's, 2 smps-en en een dlcp in 1U.
Qua ruimte is dat prima te doen (wel even extra isoleren bij de smps!). De kast wordt wel warm (nog prima met de hand aan te vatten, dus ook weer niet super heet) door de UCDs en voedingen.
Uiteindelijk heb ik de dlcp's aan de kant gezet en draaien ze nu als 5 channel amps. De zwarte fronts met dlcpcontrol in ge-cnc-d heb ik weer vervangen met standaard frontjes. De oude frontjes liggen hier nog te wachten op een nieuw leven.
Qua ruimte is dat prima te doen (wel even extra isoleren bij de smps!). De kast wordt wel warm (nog prima met de hand aan te vatten, dus ook weer niet super heet) door de UCDs en voedingen.
Uiteindelijk heb ik de dlcp's aan de kant gezet en draaien ze nu als 5 channel amps. De zwarte fronts met dlcpcontrol in ge-cnc-d heb ik weer vervangen met standaard frontjes. De oude frontjes liggen hier nog te wachten op een nieuw leven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
XLR heb je ook in 7 polig, kun je 3 kanalen gebalanceerd aansluiten:
https://www.google.nl/#q=xlr+7+polig&tbm=shop
https://www.google.nl/#q=xlr+7+polig&tbm=shop
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Door alle input weer een stap verder gekomen.
Voor de versterkers moet het een plate-amp worden op een koelblok van RS electronics 250 x 125 x 5. Deze komt in een heel simpel kastje aan de luidspreker.
Voor de signaal kabels wordt de 7 polige Neutrik besteld. Voor het stuursignaal naar de SMPS nog een gewone XLR er onder. Alle signalen gaan door een 4 kanaal gebalanceerd-multikabel die voor dit doel verbouwd gaat worden . De voeding met een Neutrik powercon aansluiting, een schakelaar en klaar.
Nog even bedenken hoe ik de multikabel en de 230 kabel netjes tot één geheel ga maken (deden ze vroeger met dik garen toch?).
Moet er ongeveer zo uit gaan zien.
Nu nog een mooi houten kastje voor de DLCP ontwerpen!
Frees Kees heeft al laten weten dat hij de achter en voorkant kan frezen
Voor de versterkers moet het een plate-amp worden op een koelblok van RS electronics 250 x 125 x 5. Deze komt in een heel simpel kastje aan de luidspreker.
Voor de signaal kabels wordt de 7 polige Neutrik besteld. Voor het stuursignaal naar de SMPS nog een gewone XLR er onder. Alle signalen gaan door een 4 kanaal gebalanceerd-multikabel die voor dit doel verbouwd gaat worden . De voeding met een Neutrik powercon aansluiting, een schakelaar en klaar.
Nog even bedenken hoe ik de multikabel en de 230 kabel netjes tot één geheel ga maken (deden ze vroeger met dik garen toch?).
Moet er ongeveer zo uit gaan zien.
Nu nog een mooi houten kastje voor de DLCP ontwerpen!
Frees Kees heeft al laten weten dat hij de achter en voorkant kan frezen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
8 polig bestaat niet!
Wat een verrassende wending opeens!
Wat een verrassende wending opeens!
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Techflex om de multi/230 kabel heen?
Wil je perse Neutrik circulaire connectors dan is er ook nog dit: http://www.neutrik.com/en/industrial/ci ... onnectors/
Wil je perse Neutrik circulaire connectors dan is er ook nog dit: http://www.neutrik.com/en/industrial/ci ... onnectors/
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Neen, dat ga je niet. het is namelijk een vuistregel dat je netspanning voerende bedrading, en audio signaal kabel zover mogelijk uit elkaar houd.peterhenk schreef:Nog even bedenken hoe ik de multikabel en de 230 kabel netjes tot één geheel ga maken (deden ze vroeger met dik garen toch?).
Je bedoeld trouwens wastouw volgens mij. dat zijn technieken uit de jaren '50. wil ik toevallig binnenkort ook eens wat mee gaan proberen.
Zal straks even wat documentatie hierover zoeken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Er zijn anders zat 220v/audio gecombineerde kabels hoor. Speciaal voor gebruik in de pro audio bij actieve luidsprekers/monitoren.
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Ik neem aan die die dan wel onderling goed afgeschermd zijn ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Netjes afgeschermde gebalanceerde verbindingen:ray5150 schreef:Ik neem aan die die dan wel onderling goed afgeschermd zijn ?
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Tja als het oorspronkelijke plannetje niet deugd, dan maar helemaal andersds23man schreef:8 polig bestaat niet!![]()
Wat een verrassende wending opeens!
Net even gekeken bij Thomann: Prima prijzen voor de 7 pins XLR stekker / chassisdelen! En inderdaad, een gecombineerde 4 paren + netsnoer kabel hebben ze ook https://www.thomann.de/nl/sommer_cable_ ... arch_prv_5
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
De kabels van Sommer zijn erg fijn moet ik zeggen, heb een hoop van de enkelparige versie verwerkt.peterhenk schreef:Tja als het oorspronkelijke plannetje niet deugd, dan maar helemaal andersds23man schreef:8 polig bestaat niet!![]()
Wat een verrassende wending opeens!Het blijft zo en minimalistisch en technisch is het natuurlijk veel beter dan alles warm te stoken
![]()
Net even gekeken bij Thomann: Prima prijzen voor de 7 pins XLR stekker / chassisdelen! En inderdaad, een gecombineerde 4 paren + netsnoer kabel hebben ze ook https://www.thomann.de/nl/sommer_cable_ ... arch_prv_5
Serveertip:
-De 230V kabel is nogal dun, ik zou m wat dikker maken (zodat de trekontlasting beter grijpt) met een stukje gelijmde krimpkous van 2 cm lang onder de trekontlasting van de Powercon en misschien ook wat Techflex erover voor de mooi.
-Ik maak zelf de Powercon vaak wat korter dan de signaalkabels zodat de hangende krachten op de dikkere stevigere 230V kabel rust ipv. de XLR.
Re: CNC frontje en achterkantje voor DLCP versterker
Ik zou nog even terugkomen op het knopen van kabelboomjes :
Het vinden van het garen op zich zal een ander verhaal zijn, ik kan me niet voorstellen dat de reguliere electronica handel dit nog in huis heeft.
van de week ga ik even langs Radio Twenthe, daar acht ik de kans vrij groot omdat zij ook veel spullen in huis hebben voor de restauratie van oude buizenradio's en dergelijke.
Het vinden van het garen op zich zal een ander verhaal zijn, ik kan me niet voorstellen dat de reguliere electronica handel dit nog in huis heeft.
van de week ga ik even langs Radio Twenthe, daar acht ik de kans vrij groot omdat zij ook veel spullen in huis hebben voor de restauratie van oude buizenradio's en dergelijke.
