Advies gevraagd
Moderator: Beheerdersteam
Advies gevraagd
Dag mensen,
Wat een mooi forum is dit! Het duizelt me wel met alle termen waar ik echt helemaal niks van begrijp.. Ik zal even uitleggen wat ik hier doe. Mijn vriendin vindt de geneva sound L mooi.
http://www.genevasound.nl/modellen/model-l-wireless/
Het lijkt me gaaf om iets dergelijks voor haar te bouwen. In ieder geval ongeveer dezelfde maten, van hout, liggend en op een poot. Zonder alle functies, alleen een speaker met een Bluetoothontvanger om er dan via spotify muziek in de huiskamer mee te luisteren. Ik denk dat dat betekent dat de kwaliteit lang niet zo goed hoeft te zijn als de meeste van jullie zouden willen, maar het lijkt me wel gaaf om er indruk mee te maken.
Weet iemand een model met een tekening die ik zou kunnen maken? Het liefst ook met een tip over welke elektronica en wat voor speakers ik er dan in kan bouwen.
Is dit bijvoorbeeld een Bluetoothontvanger die ik zou kunnen gebruiken?
http://s.aliexpress.com/7nueYni2
Maargoed, eerst een bouwtekening vinden. Er zijn er zo veel dat ik door de bomen het bos niet zie. Kan iemand me helpen?
Wat een mooi forum is dit! Het duizelt me wel met alle termen waar ik echt helemaal niks van begrijp.. Ik zal even uitleggen wat ik hier doe. Mijn vriendin vindt de geneva sound L mooi.
http://www.genevasound.nl/modellen/model-l-wireless/
Het lijkt me gaaf om iets dergelijks voor haar te bouwen. In ieder geval ongeveer dezelfde maten, van hout, liggend en op een poot. Zonder alle functies, alleen een speaker met een Bluetoothontvanger om er dan via spotify muziek in de huiskamer mee te luisteren. Ik denk dat dat betekent dat de kwaliteit lang niet zo goed hoeft te zijn als de meeste van jullie zouden willen, maar het lijkt me wel gaaf om er indruk mee te maken.
Weet iemand een model met een tekening die ik zou kunnen maken? Het liefst ook met een tip over welke elektronica en wat voor speakers ik er dan in kan bouwen.
Is dit bijvoorbeeld een Bluetoothontvanger die ik zou kunnen gebruiken?
http://s.aliexpress.com/7nueYni2
Maargoed, eerst een bouwtekening vinden. Er zijn er zo veel dat ik door de bomen het bos niet zie. Kan iemand me helpen?
Re: Advies gevraagd
Met alleen een BT-ontvanger ben je er nog niet hè, er moet ook nog wat worden versterkt om een beetje geluiid uit de luidspreker te krijgen.
Ik denk dat je met een leuke coax of breedbander wel een heel eind kan komen maar voordat er meer advise over een kast kan worden gegeven is het misschien wel handig als je eerst eens een plaatje post van het model wat je voor ogen hebt en (niet geheel onbelangrijk) wat je budget is.
ps.
Dit is ook wel een leuke combi voor in de luidspreker:
Versterkertje: https://www.aliexpress.com/item/Power-S ... 0.0.OiENZq
BT-unit: https://www.aliexpress.com/item/12V-Lyr ... 0.0.OiENZq
Ik denk dat je met een leuke coax of breedbander wel een heel eind kan komen maar voordat er meer advise over een kast kan worden gegeven is het misschien wel handig als je eerst eens een plaatje post van het model wat je voor ogen hebt en (niet geheel onbelangrijk) wat je budget is.
ps.
Dit is ook wel een leuke combi voor in de luidspreker:
Versterkertje: https://www.aliexpress.com/item/Power-S ... 0.0.OiENZq
BT-unit: https://www.aliexpress.com/item/12V-Lyr ... 0.0.OiENZq
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Advies gevraagd
Plaatje staat in de link Sark 
Die dingen worden stereo opgebouwd.
Ken je kratradio.nl
En tiny electronics al?
Die dingen worden stereo opgebouwd.
Ken je kratradio.nl
En tiny electronics al?
Re: Advies gevraagd
Dag Sark,
Dank je wel voor je snelle reactie!
Dit is het model dat ze mooi vindt:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0252/0 ... 1422026573
Die speakergrill zal me niet lukken denk ik maar daar is vast iets anders moois op te vinden.
M'n budget is ongeveer 250 euro.
Wat een gave bt-unit!
Dank je wel voor je snelle reactie!
Dit is het model dat ze mooi vindt:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0252/0 ... 1422026573
Die speakergrill zal me niet lukken denk ik maar daar is vast iets anders moois op te vinden.
M'n budget is ongeveer 250 euro.
Wat een gave bt-unit!
Re: Advies gevraagd
De bol in de grill zal niet lukken maar je zou wel een cirkel kunnen spuiten in een iets donkere tint om het effect te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat een compleet strakke grill er ook erg goed uit zal zien, trouwens een heel leuk detail dat de digitale display door de gaatjes van d grill te zien zijn ... erg grappig.
Re: Advies gevraagd
Moet ie er alleen een beetje zo uitzien of moet ie ook een beetje zo klinken. Origineel is niet goedkoop met 1300€
Het origineel heeft een DSP en 180watt versterker vermogen, Dat is al niet meer ieniemini en misschien ook lastig met je budget. Overigens is de kast best groot met 29,1 x 44,8 x 36,5 cm (hbd). Daar kun je wel verschillende typen luidsprekers in kwijt.
Is het ook je bedoeling om de versterker zelf te bouwen? Of wil je de kast en de luidspreker(kast) zelf bouwen en voor de versterker liever iets kant en klaar kopen en die in de kast frotten?
Het ronde bolle gedeelte van de gril kun je soms kopen indien je daar dan wat creatiefs mee kunt doen. De plafond luidsprekers van Behringer (Eurocom ST serie) hadden zo'n gril en je kon die nabestellen in zwart of wit als je de kleur wilde aanpassen. Wordt wel creatief met kurk maar mogelijk kun je er wat mee.
Het origineel heeft een DSP en 180watt versterker vermogen, Dat is al niet meer ieniemini en misschien ook lastig met je budget. Overigens is de kast best groot met 29,1 x 44,8 x 36,5 cm (hbd). Daar kun je wel verschillende typen luidsprekers in kwijt.
Is het ook je bedoeling om de versterker zelf te bouwen? Of wil je de kast en de luidspreker(kast) zelf bouwen en voor de versterker liever iets kant en klaar kopen en die in de kast frotten?
Het ronde bolle gedeelte van de gril kun je soms kopen indien je daar dan wat creatiefs mee kunt doen. De plafond luidsprekers van Behringer (Eurocom ST serie) hadden zo'n gril en je kon die nabestellen in zwart of wit als je de kleur wilde aanpassen. Wordt wel creatief met kurk maar mogelijk kun je er wat mee.
Re: Advies gevraagd
Wat een fijne reacties allemaal, dank jullie wel! Het idee is om zelf de kast te maken en de versterker en de andere electronica ergens op alieexpress te kopen, of bij bijvoorbeeld bij tiny electronics (bedankt voor de tip!).
Als hij ook een beetje zo klinkt als een geneva zou dat wel gaaf zijn! De kast is inderdaad best groot inderdaad, dat geeft wel wat ruimte.
Maar hoe pak ik dit aan? Ik zie op het filmpje dat er meerdere kamers in de speaker zijn. Hoe groot moet ik die maken? En die buis? Is dat voor de bass? Wat voor buis gebruik ik daar voor? Zie ik in het filmpje nou vier speakers zitten? Moet de ruimte achter elke speaker gescheiden zijn van de andere speakers? Weet iemand welke speakers mooi zouden zijn in deze behuizing?
Alvast heel erg bedankt weer!
Als hij ook een beetje zo klinkt als een geneva zou dat wel gaaf zijn! De kast is inderdaad best groot inderdaad, dat geeft wel wat ruimte.
Maar hoe pak ik dit aan? Ik zie op het filmpje dat er meerdere kamers in de speaker zijn. Hoe groot moet ik die maken? En die buis? Is dat voor de bass? Wat voor buis gebruik ik daar voor? Zie ik in het filmpje nou vier speakers zitten? Moet de ruimte achter elke speaker gescheiden zijn van de andere speakers? Weet iemand welke speakers mooi zouden zijn in deze behuizing?
Alvast heel erg bedankt weer!
Re: Advies gevraagd
Je budget is niet echt ruim. Misschien dat het net kan.
Neem een uitgekristaliseerd ontwerp van een kleine tweeweg luidspreker. Natuurlijk kun je ook iets met nieuwe units doen maar dan wordt het eigenlijk ook meetapparatuur aanschaffen etc.
In die Geneva kast zitten 4 luidsprekers. Twee midwoofers (een voor links en een voor rechts) en twee tweeters. De tweeters geven de hoge tonen weer en de woofers de bassen en de middentonen. Die worden gescheiden door een scheidingsfilter (dat heb je dus ook nodig)
De Geneva L kast is erg groot. bruto iets van 48 liter . Bovendien zitten de luidsprekers ook nog eens dicht bij elkaar. Waarom dat zo is weet ik niet maar het lijkt me niet optimaal. De kast is zo groot dat je zelfs iets grotere luidsprekers zou kunnen nemen (zelfs als je de kast kleiner zou maken.)
Bedenk wel dat je nooit echt goed stereo kunt krijgen met de luidsprekers zo dicht bij elkaar, op zijn best de illusie van stereo. Dan noch zou ik de luidsprekers verder naar buiten plaatsen.
Er zijn vele waaruit je kunt kiezen maar de Bijvoorbeeld de Classic 180 van Rho (forumlid) zou een optie zijn. Dat is een vloerstaander maar zou ook goed tot zijn recht komen in de een veel kleinere behuizing. Misschien is de tweeter moeilijk te krijgen inmiddels maar de Seas Mimir is bijna hetzelfde en kan in 14 liter netto.
Je bent dan wel waarschijnlijk je budget aan het stukslaan op alleen de luidsprekers.
Moet het toch binnen budget dat wordt het al snel veel lastiger. De Mission Aras van Strassacker is dan mogelijk een optie. De genoemde audaphone tweeter is waarschijnlijk gewoon de Seas KT27F. (ipv de audaphone tw27/6). Op Strassacker.de kun je de bouwbeschrijving vinden.
De Buisjes zijn Basreflexpoorten. Die zijn voor elke luidspreker anders (niet altijd) en kunnen gewoon uit grijs PVC pijp worden gemaakt maar ook gewoon worden gekocht.
De "Kamers" voor je luidsprekers hangen af van je keuze.
Als bluetooth de hoofdmoot wordt dan is die functie kritisch. Ook al omdat die module vaak gelijk een Digitaal analoog converter bevat en die is belangrijk voor de kwaliteit van de audio
Neem een uitgekristaliseerd ontwerp van een kleine tweeweg luidspreker. Natuurlijk kun je ook iets met nieuwe units doen maar dan wordt het eigenlijk ook meetapparatuur aanschaffen etc.
In die Geneva kast zitten 4 luidsprekers. Twee midwoofers (een voor links en een voor rechts) en twee tweeters. De tweeters geven de hoge tonen weer en de woofers de bassen en de middentonen. Die worden gescheiden door een scheidingsfilter (dat heb je dus ook nodig)
De Geneva L kast is erg groot. bruto iets van 48 liter . Bovendien zitten de luidsprekers ook nog eens dicht bij elkaar. Waarom dat zo is weet ik niet maar het lijkt me niet optimaal. De kast is zo groot dat je zelfs iets grotere luidsprekers zou kunnen nemen (zelfs als je de kast kleiner zou maken.)
Bedenk wel dat je nooit echt goed stereo kunt krijgen met de luidsprekers zo dicht bij elkaar, op zijn best de illusie van stereo. Dan noch zou ik de luidsprekers verder naar buiten plaatsen.
Er zijn vele waaruit je kunt kiezen maar de Bijvoorbeeld de Classic 180 van Rho (forumlid) zou een optie zijn. Dat is een vloerstaander maar zou ook goed tot zijn recht komen in de een veel kleinere behuizing. Misschien is de tweeter moeilijk te krijgen inmiddels maar de Seas Mimir is bijna hetzelfde en kan in 14 liter netto.
Je bent dan wel waarschijnlijk je budget aan het stukslaan op alleen de luidsprekers.
Moet het toch binnen budget dat wordt het al snel veel lastiger. De Mission Aras van Strassacker is dan mogelijk een optie. De genoemde audaphone tweeter is waarschijnlijk gewoon de Seas KT27F. (ipv de audaphone tw27/6). Op Strassacker.de kun je de bouwbeschrijving vinden.
De Buisjes zijn Basreflexpoorten. Die zijn voor elke luidspreker anders (niet altijd) en kunnen gewoon uit grijs PVC pijp worden gemaakt maar ook gewoon worden gekocht.
De "Kamers" voor je luidsprekers hangen af van je keuze.
Als bluetooth de hoofdmoot wordt dan is die functie kritisch. Ook al omdat die module vaak gelijk een Digitaal analoog converter bevat en die is belangrijk voor de kwaliteit van de audio
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
als het gaat over bekende 2weg ontwerpen voor een budget, dan mag deze niet ontbreken:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=22676
is een heel stuk kleiner, en kan dus minder hard
of deze:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=20539
die zou t in ~25 liter BR per kant prima moeten doen
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=22676
is een heel stuk kleiner, en kan dus minder hard
of deze:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=20539
die zou t in ~25 liter BR per kant prima moeten doen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Advies gevraagd
Is het, gelet op het beginnersniveau, niet handiger om een bestaand model uit elkaar te trekken en in een geneva achtige kast te plaatsen?
Waarbij het meest bepalende van dat merk WEL overgenomen wordt: een gril in een komvorm slaan.
Een Audio Pro T3 kun je ongeveer kopen van je budget. Ik verwacht niet dat je makkelijk in de buurt daarvan komt...
Waarbij het meest bepalende van dat merk WEL overgenomen wordt: een gril in een komvorm slaan.
Een Audio Pro T3 kun je ongeveer kopen van je budget. Ik verwacht niet dat je makkelijk in de buurt daarvan komt...
Re: Advies gevraagd
Goed plan van Wouter maar ..... dit T3 is wel voor in een poppenhuis hoor
Maar op zich ... als deze iets groter zou zijn en je zet er een mooie voet/pilaar onder dan heb je volgens mij een hele mooie oplossing die redelijk "fool proof" is (wel even het handvatje verwijderen). 
Re: Advies gevraagd
Henkjan, die eerste lijkt me wat aan de kleine kant maar die tweede (tangband) zou ook een goede optie zijn als die ook in een kleinere kast kan.
Hangt er natuurlijk vanaf of de Topic starter de originele maten wil houden.
Het is inderdaad het beste om een bestaand ontwerp uit elkaar te trekken, anders wordt het een hoop meten en ontwikkelen. De mission Aras had ik genoemd omdat de luidspreker units redelijk "goedkoop" zijn met 24€ woof en 37€ tweet per kant. De rest van de spullen en de filters gaan ook nog het nodige kosten.
Het origineel zal je misschien niet direkt benaderen met een budget welke nog geen 20% van de prijs van het origineel is.
Zo'n T3 is leuk maar ook erg klein.
Hangt er natuurlijk vanaf of de Topic starter de originele maten wil houden.
Het is inderdaad het beste om een bestaand ontwerp uit elkaar te trekken, anders wordt het een hoop meten en ontwikkelen. De mission Aras had ik genoemd omdat de luidspreker units redelijk "goedkoop" zijn met 24€ woof en 37€ tweet per kant. De rest van de spullen en de filters gaan ook nog het nodige kosten.
Het origineel zal je misschien niet direkt benaderen met een budget welke nog geen 20% van de prijs van het origineel is.
Zo'n T3 is leuk maar ook erg klein.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Advies gevraagd
http://hificorner.nl/hifi/compacte-hifi ... 5dab-zwart
trek je dit uit elkaar.... of niet. De frontjes lijken zelfs op geneva
trek je dit uit elkaar.... of niet. De frontjes lijken zelfs op geneva
Re: Advies gevraagd
Je zou eventueel ook ons ontwerp na kunnen bouwen. Eigenlijk voor buiten gemaakt, maar net zo goed voor binnen te gebruiken. Komt ook nog echt sublaag uit en valt binnen het budget. link
Het benodigde filter mag je van ons gebruiken want dat kan ik je in dit geval gewoon per mail sturen
.
Het benodigde filter mag je van ons gebruiken want dat kan ik je in dit geval gewoon per mail sturen
Re: Advies gevraagd
frontje kun je misschien wel laten cnc-en? het hout dan
het doek krijg je er dan vast wel strak op met een beetje spuitlijm oid....
