Stoppenkast, aardlek monteren etc.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

Goed, nu m'n luisterkamer z'n voltooing nadert moet ik ook de inmiddels aangelegde kabels aansluiten op een aantal nieuwe groepen, immers alle audio apparatuur moet natuurlijk op 'n eigen groep. Hieronder een foto van de huidige stoppenkast, zowieso moet daar een aardlek bij voor de losse groepen, de twee krachtstroom aansluitingen laat ik even voor wat ze zijn, want die gebruik ik momenteel toch niet.
electra_kast.JPG
Ik wil drie extra groepen plaatsen, te weten:

Groep 1: Elektrische verwarming, er hangt straks een 2kW convector kachel in de luisterkamer > 2kW
Groep 2: Verlichting en projector, halogeen spots in 't plafond op een dimmer plus de projector > ~1kW
Groep 3: Audio apparatuur > ~500W-1kW

Nu was ik van plan om twee groepen van de bestaande groepen te combineren, dit zijn twee stopcontacten aan de wand met pakweg 5 meter ertussen, die kunnen prima op één groep, dan heb ik dus in totaal 6 groepen nodig.

Ik was van plan om twee van de onderstaande aardlek/zekering automaten te gebruiken omdat als ik iedere groep van een aparte aardlek ga voorzien het vrij kostbaar wordt, daar is ook geen ruimte voor of ik moet de stoppenkast gaan reorganiseren. Ik kan nu per drie groepen aansluiten en deze automaat zal ook per drie groepen de boel afschakelen met de aardlek.

http://www.elektroschakelmateriaal.nl/p ... 30ma-89363
3p_aardlek_automaat.gif
3p_aardlek_automaat.gif (55.53 KiB) 1648 keer bekeken
Een andere optie is één krachtstroomgroep verwijderen, die is toch niet bedraad na de meterkast, en dan individueel per groep de aardlek aansluiten met losse aardlekautomaten, da's wel een duurdere oplossing en uiteraard meer werk.

Kortom, ik ben benieuwd naar de suggesties, en nee, ik bel geen installateur.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ds23man »

Gewoon de overbodige krachtgroep eruit en die Eaton erin. Goedkoop en snel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door Shadow »

Maar de afgebeelde automaat is een 3p+n voor 3 fase apparatuur, ze zal alles tegelijk uitschakelen, pak dan 3x een 2 polige combi automaat, veiliger en bij storing in circuit 1, blijven 2 en 3 het gewoon doen.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... nder-86564

Die, 3x monteren, iedere fase 1 automaatje pakken en gaan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Maar de afgebeelde automaat is een 3p+n voor 3 fase apparatuur, ze zal alles tegelijk uitschakelen, pak dan 3x een 2 polige combi automaat, veiliger en bij storing in circuit 1, blijven 2 en 3 het gewoon doen.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... nder-86564

Die, 3x monteren, iedere fase 1 automaatje pakken en gaan.
Dan pak ik ze gelijk alle zes, dan ben ik voor alle groepen gewoon in één keer klaar, kost wat, maar heeft inderdaad wel 't voordeel dat je per groep afschakelt als er een probleem is met de aardlek en niet per drie groepen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

Wat doe ik met die hoofdschakelaar? Die schakelt nu immers de vier aanwezige groepen, dat worden er straks zes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ray5150 »

Is dit eigenlijk een kooppand of huur ?
In het laatste geval moet de boel bij vertrek natuurlijk weer in originele staat worden teruggebracht, misschien wel iets om even in je achterhoofd te houden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door Shadow »

Lekker laten zitten? Ik zou een paar doorverbindbruggen maken onderaan je automaten en de belasting over de fasen verdelen :goedzo:
rsz_img_20160902_221851.jpg
Ik bouw meestal zo, jij slaat de aardlekken over omdat je combi's neemt maar dan kleinere brugjes eronder en liefst 4 of 6mm2 er naar toe.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

Lijkt me een goed plan, ik denk dat ik gewoon de kast losschroef en in z'n geheel mee naar huis neem, kan ik op m'n gemak eraan werken ipv. vertikaal in een krappe meterkast te gaan staan knutselen.

Bezwaar als ik voor iedere nieuwe groep een aparte fase pak?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ds23man »

Een hele groepenkast eruit slopen om wat wijzigingen door te voeren? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door dre »

Goed gelezen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Een hele groepenkast eruit slopen om wat wijzigingen door te voeren? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Alleen de bovenkant, waar alle automaten in zitten, da's vier parkers en je bent klaar, heb je 't ding in je vingers, appeltje-eitje :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ds23man »

Als je dat doet als monteur bij een installatiebedrijf kan je gelijk je boeltje pakken. :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Als je dat doet als monteur bij een installatiebedrijf kan je gelijk je boeltje pakken. :rofl: :rofl: :rofl:
Gelukkig werk ik niet bij een installatiebedrijf :sure:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Bezwaar als ik voor iedere nieuwe groep een aparte fase pak?
Nee doen juist! Want het liefst wil je op de fase waar je je audio op hebt geen kachels met thyristors erin oid.
Liefst je audio nog achter een (medisch) ontstoorfilter zonder aarde zoals de Schaffner FN2010B-10-6.
ds23man schreef:
Als je dat doet als monteur bij een installatiebedrijf kan je gelijk je boeltje pakken. :rofl: :rofl: :rofl:
Na de meter is het van jou...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:

Maar even serieus, een hele groepenkast eruit halen en opnieuw installeren ben je wel een aantal uurtjes zoet mee. Terwijl even een paar groepjes vervangen een half uurtje werk is. Tis dat je zo'n kankerend weg woont..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Als je dat doet als monteur bij een installatiebedrijf kan je gelijk je boeltje pakken. :rofl: :rofl: :rofl:
Da's het nieuwe thuiswerken... :mrgreen:
ds23man schreef:
Maar even serieus, een hele groepenkast eruit halen en opnieuw installeren ben je wel een aantal uurtjes zoet mee. Terwijl even een paar groepjes vervangen een half uurtje werk is. Tis dat je zo'n kankerend weg woont.....
Denk je wel even aan je taalgebruik ? [-X [-X
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
kankerend VERVELEND EIND
Pardonnez?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
ds23man schreef:
Tis dat je zo'n kankerend weg woont.....
Denk je wel even aan je taalgebruik ? [-X [-X
Zei een Hagenees....... :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
SSassen schreef:
Bezwaar als ik voor iedere nieuwe groep een aparte fase pak?
Nee doen juist! Want het liefst wil je op de fase waar je je audio op hebt geen kachels met thyristors erin oid.
Liefst je audio nog achter een (medisch) ontstoorfilter zonder aarde zoals de Schaffner FN2010B-10-6.
ds23man schreef:
Als je dat doet als monteur bij een installatiebedrijf kan je gelijk je boeltje pakken. :rofl: :rofl: :rofl:
Na de meter is het van jou...
Filters had ik al liggen inderdaad, die gaan er inderdaad in :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
:rofl: :rofl: :rofl:

Maar even serieus, een hele groepenkast eruit halen en opnieuw installeren ben je wel een aantal uurtjes zoet mee. Terwijl even een paar groepjes vervangen een half uurtje werk is. Tis dat je zo'n kankerend weg woont..... :mrgreen:
Kast heeft kuren, als ik er op duw gaat het licht uit, dus moet 'm zowieso nalopen, dan maar gelijk even netjes opnieuw, paar uurtjes werk maar dan weet ik 100% zeker dat alles goed zit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door Shadow »

Waarschijnlijk ergens een draad los achter de klem ipv eronder.
pra1h.jpg
Sommige hebben dan ook nog een soort 2 verdiepingen klem waar doorverbindrail en draad apart geklemd worden, om goed contact te verzekeren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Stoppenkast, aardlek monteren etc.

Bericht door SSassen »

Zo, heeft even geduurd, maar vanochtend maar even de meterkast leeg getrokken en een uur geleden de hoofdschakelaar maar eens omgezet na alles nog eens 3x nagelopen te hebben, en wis en waarachtig, het werkt weer! :goeie:
IMG_1027.jpg
IMG_1029.jpg
IMG_1030.jpg
IMG_1034.jpg
IMG_1035.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”