Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Dat klopt, je ucd's schakelen niet in ( led op print gaat niet branden). Je enable maakt geen verbinding met de voedingsnul.
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ik heb inderdaad zowel de smps/ucd voedingsnul als al de XLR chassis delen met het chassis verbonden. Als ik je goed begrijp is het idee dus om pin-1 van alle XLR's te verbinden met de lip van betreffende XLR en dus niet met het chassis. De SMPS/UcD nul blijft dan wel op het chassis. Klopt dit?ds23man schreef:Denk dat ik het al weet, je legt de enable aan het chassis. Maar is het chassis wel verbonden met de voedingsnul van je smps/ucd? Normaal soldeer je (volgens instructie Hypex) je de afschermingen van de ingangskabels aan de chassislip van de xlr. Dit kun je controleren door even een weerstandsmeting te doen tussen de voedingsnul en het chassis.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Je moet de afscherming van je kabel aan pin 1 solderen en een linkje maken tussen pin 1 en de chassislip van de xlr. Daarmee leg je de voedingsnul aan het chassis. Om de ucd in te schakelen moet de enable kontakt maken met de voedingsnul ( = inputground).
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Even voor de zekerheid: de signaal pin-1's dus verbinden (solderen) met de XLR lip en het enable signaal aan het chassis leggen. Ik heb dat nu zo gedaan:ds23man schreef:Je moet de afscherming van je kabel aan pin 1 solderen en een linkje maken tussen pin 1 en de chassislip van de xlr. Daarmee leg je de voedingsnul aan het chassis. Om de ucd in te schakelen moet de enable kontakt maken met de voedingsnul ( = inputground).
De jack is niet aangesloten in de foto en ik heb pin-2 (enable) dus via een contra XLR stekker verbonden met het chassis.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Leuk, maar je chassis is niet verbonden met de voedingsnul! Leg die enable draad maar eens aan de nul van de voeding en je zult zien dat ie inschakelt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Zoals in dit plaatje.ds23man schreef:enable.PNG
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ah, nu wordt het duidelijk, ik heb de "voedingsnul" verward met aarde. Sorry voor mijn kronkel...ds23man schreef:Leuk, maar je chassis is niet verbonden met de voedingsnul! Leg die enable draad maar eens aan de nul van de voeding en je zult zien dat ie inschakelt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Gewoon even de kabels naar je xlr chassisdelen opnieuw solderen en het probleem is opgelost.
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Gerhard, bedankt voor alle steun. Ik laat weten hoe het verder verloopt.
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ik heb alles gedaan: XLR pin-1 aan de lip gesoldeerd en de enable pin verbonden met de voedingsnul. En.. de UcD schakelt in (blauw LEDje gaat branden) en ik hoor een brom. Als ik de signaal kabel met de jack naar mijn geluidskaart wordt de brom heviger. Echter, het lukt me niet om echt geluid (de sweep of eventueel muziek) via de geluidskaart af te spelen. Ik vraag me nog steeds af, of de jack-XLR kabel goed is. Wanneer ik geen ingangssignaal op de UcD zet, blijft er een stevige brom. Is dit normaal?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Nou nog even je afscherming aan pin 1 solderen.
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Je bedoelt de afscherming van de jack-XLR kabel, of bedoel je iets anders? ik had de afscherming van de jack-XLR kabel al aan pin-1 van de XLR gesoldeerd, ik vroeg me alleen af wat ik met de afscherming aan de jack kant moest doen. Na wat googlen werd er gesuggereerd om de afscherming samen met de witte draad aan rand van de jack te solderen. Dat heb ik inmiddels ook gedaan, maar dit maakt geen verschil.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
In je versterker, de kabel die van het chassisdeel naar je ucd loopt.
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ja, die heb ik ook al gedaan. Het ziet er nu zo uit:
Ik heb nu wat geluid (zowel wat muziek vanaf mijn computer als de sweep vanuit HFD) via mijn geluidskaart kunnen genereren. Het klinkt alleen erg beroerd (distorted) en de brom blijft. Ik gebruik nu natuurlijk alleen de mid/bas driver maar ik ga ervan uit dat dit toch behoorlijk zou moeten klinken ondanks dat het signaal ongefilterd rechtstreeks vanaf mijn computer naar de geluidskaart (via USB) naar de UcD gaat. Waar zou dit aan kunnen liggen? Iets met kloksnelheden?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
De afscherming van je kabel moet aan pin 1!!!!!
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ah je bedoelt de signaal kabel naar de UcD (Ja, dat zei je ook, sorry). Ja, ik had die afscherming gewoon afgeknipt en Pin 1 met het chassis verbonden, maar dit geldt alleen voor de "control" XLR (met enable en standby signaal) voor de geluidsignalen moet dus de afscherming naar pin 1, wat inderdaad helemaal niet onlogisch is. Ik ga dit aanpassen. Wederom bedankt.
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ik heb de afscherming aan Pin-1 gesoldeerd, maar dit heeft geen invloed op het geluid gehad. Het blijft zeer krakerig Als ik de sweep hoor, begint het met gekraak de hogere tonen gaan iets beter, muziek en ander geluid klinkt ook heel slecht. Als ik niets aansluit blijft er ook een brom. Zijn er nog suggesties?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Misschien een sullige vraag, maar heb je wel de juiste smps op de juiste UCD aangesloten? De UCD 180 en 400 werken op verschillende voedingspanningen........
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Nog iets ter aanvulling. Als ik het signaal vanuit de geluidskaart naar de lage tonen ingang stuur schakelt de UcD voor laag in (blauwe LED + rode HX LEDS zijn aan) maar de UcD voor hoog heeft alleen knipperende LEDs op de HX modules, de blauwe LED blijft uit. Las ik het signaal verplaats naar hoge tonen ingang gaat de lage tone UcD gewoon aan, maar de hoge tonen UcD doet niets (geen knipperende rode LEDs en geen blauwe LED).
Ik heb het enable signaal verbonden met de voedingsnul (ik gebruik nu nog even geen DLCP) en intern gesplitst naar beide UcD's.
Ik heb het enable signaal verbonden met de voedingsnul (ik gebruik nu nog even geen DLCP) en intern gesplitst naar beide UcD's.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Waarschijnlijk ligt de voedingsnul van smps voor het hoog niet aan de kast/gnd. Maar weet je zeker dat je de juiste smps op de juiste plek hebt?
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Gezien voorgaande kan je alles verwachtends23man schreef:Misschien een sullige vraag, maar heb je wel de juiste smps op de juiste UCD aangesloten? De UCD 180 en 400 werken op verschillende voedingspanningen........
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Ja, het typestickertje! En die zal wel onderop zitten.

Re: Hulp gevraagd voor Meten met Hypex Filter Design
Dacht ik wel, ik zag net wel dat ik "180" met viltstift op de SMPS voor de UcD 180 geschreven heb. Dus dit lijkt wel goed te zijn gegaan.ds23man schreef:Ja, het typestickertje! En die zal wel onderop zitten.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
