Problemen met parameters...

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Hallo,

Ik heb een digital designs 2510 subwoofer.
Enigste parameters zijn:

Fs - Hz 41.05
QMS 6,872
QES 0,735
Qts 0,664
Vas - cu ft 0.360
Xmech - mm 66
Xmax - mm 17
2x4 ohm

Ik zou graag een gepoorte subwoofer kist willen maken voor in de auto max maten 100x30x30..

Wie kan me ermee helpen om toch goed uit te komen met winisd of helpen een kist te berekenen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Henkjan »

zo aan die parameters te zien is die niet echt (echt niet) bedoeld voor een gepoorte kast, lijkt meer voor free-air, maar gesloten zou mss ook nog wel kunnen.
Gebruikersavatar
Rudy_h
Ook commercieel actief
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 mar 2010, 0:51
Locatie: Groningen

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Rudy_h »

Qts is idd wat aan de hoge kant, je zou idd denken aan gesloten.
Deze woofers zijn in eerste instantie bedoeld voor spl.
Zou een kast maken van rond de 40-45 liter, een 10cm poort met een lengte van 55cm, dit is wel een lage afstemming maar door de poort in te korten kan het altijd nog hoger. Dit hangt van de auto af.

Rudy
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Oke dankje! DD stelt wel gepoort voor wel apart dat die dan free air of gesloten ook kan. Is TL dan geen optie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Henkjan »

TL zal prima lukken maar over t algemeen.zal.dat een flink grotere kast opleveren
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Hoeveel liter moet die zijn als ik gesloten wil spelen?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Bertje »

Kan gesloten vanaf 35 liter ongeveer, is niet zo heel kritisch. Maar wetende dat dit soort woofers meestal hard "moeten" spelen is gesloten misschien niet wat je wil.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Wat bedoel je dan met hard "spelen" ? Sorry ben beetje nieuw kwa audio.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Bertje »

Ik bedoel precies wat er staat eigenlijk.. :lol: een gesloten behuizing klinkt (speelt) minder luid dan een gepoorte behuizing (dezelfde woofer, dezelfde versterker etc.)
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Ow zo, jaa dat klopt. De woofer speelt nu 35 netto gepoort alleen mis nu een hoop. Alleen de kickbass is ongelofelijk.
Echt laag merk je weinig van. Is 40hz gepoort.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Wat lijkt jullie de beste oplossing?

Free air/gepoort/gesloten

Ben benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Problemen met parameters...

Bericht door dre »

Rudy_h schreef:
Qts is idd wat aan de hoge kant, je zou idd denken aan gesloten.
Deze woofers zijn in eerste instantie bedoeld voor spl.
Zou een kast maken van rond de 40-45 liter, een 10cm poort met een lengte van 55cm, dit is wel een lage afstemming maar door de poort in te korten kan het altijd nog hoger. Dit hangt van de auto af.

Rudy
Dit lijkt me een prima advies.
Op de website raden ze 42.5l aan voor bass-reflex.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Bertje »

Ginovrijn schreef:
Ow zo, jaa dat klopt. De woofer speelt nu 35 netto gepoort alleen mis nu een hoop. Alleen de kickbass is ongelofelijk.
Echt laag merk je weinig van. Is 40hz gepoort.
Meet anders de huidige poort op, lengte en diameter. Dan kan je (of ik..) de afstemming zo simuleren en zien waarom het klinkt zoals het klinkt..
35L is wel redelijk aan de kleine kant.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Het is een slotpoort, de maten:
3.6 x 25.6
49.3 cm lang

Ben benieuwd!
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Bertje schreef:
Ginovrijn schreef:
Ow zo, jaa dat klopt. De woofer speelt nu 35 netto gepoort alleen mis nu een hoop. Alleen de kickbass is ongelofelijk.
Echt laag merk je weinig van. Is 40hz gepoort.
Meet anders de huidige poort op, lengte en diameter. Dan kan je (of ik..) de afstemming zo simuleren en zien waarom het klinkt zoals het klinkt..
35L is wel redelijk aan de kleine kant.
Als je voor me kunt kijken graag!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Bertje »

Aan de kistafstemming mankeert eigenlijk niet zoveel, poortafstemming is op 40Hz en daarmee zou je toch behoorlijk diep mee kunnen gaan. Staat er misschien een subsonic filter aan op de versterker? Bassboost op een hogere frequentie wellicht?
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Subsonic staat uit en geen bassboost..
Heb nu een andere kist gemaakt 55l 35hz en klinkt stukke beter! En mindere piek.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Of is dit te groot? Ik ben nieuw hierin, ik dacht dat het wel kon ivm hoge qts.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Bertje »

Dat zou best kunnen, had op 'm rond 50 liter inhoud dacht ik al even gesimuleerd. Maar 55L kan ook, geen probleem.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: Problemen met parameters...

Bericht door Ginovrijn »

Oke super! Klinkt veel beter nu!
Plaats reactie