Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door SARK »

RobertD schreef:
Het verdient aanbeveling om je foto's te uploaden naar het forum
+1
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Ik heb net geprobeerd de foto's als bijlage bij te voegen maar ze zijn schijnbaar te groot..
Ik werk momenteel vanaf tablet dus ik kan ze nu niet makkelijk resizen, dat moet dus helaas even wachten. Excuses!

(Een automatische "resize naar acceptabele resolutie" optie bij het uploaden zou handig zijn :) )
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Shadow »

Led schreef:
Ik heb net geprobeerd de foto's als bijlage bij te voegen maar ze zijn schijnbaar te groot..
Ik werk momenteel vanaf tablet dus ik kan ze nu niet makkelijk resizen, dat moet dus helaas even wachten. Excuses!

(Een automatische "resize naar acceptabele resolutie" optie bij het uploaden zou handig zijn :) )
http://picresize.com/

Probleem liep ik ook tegen aan, daar ik het meeste met de tablet doe, bovenstaande link lost dat op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Henkjan »

Led schreef:
(Een automatische "resize naar acceptabele resolutie" optie bij het uploaden zou handig zijn :) )
die hadden we, en dat komt ook weer terug, ff geduld nog
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Eerste test speaker is klaar, de test-speakers bouw ik gewoon met houten zijkant.
Als die klaar zijn ga ik weer verder met de leisteen variant.
my needle bamboo.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door toetertje »

Bijna zonde om er nog iets aan te doen, ik vind ze erg mooi zo. :hide:
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Ik ga aan deze ook weinig meer doen, enkel nog z'n broertje bouwen.

Daarna komen nummer 3 en 4 met leisteen zijkant ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Henkjan »

jouw testkast is netter afgewerkt dan menig definitieve kast :hide:
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Ik heb me het schompes geschuurd en gerollerd. Ik denk dat er in totaal minstens 12 lagen overheen zitten, en ik heb ze ook na een laag of 3 of 4 weer helemaal kaal gehaald omdat ik 't niet mooi vond worden :roll:
(Randen van het mdf met mengsel van water/houtlijm ingesmeerd, schuren en schilderen, toch niet mooi, opnieuw beginnen, uiteindelijk lakplamuur gebruikt)

Maar ik ben wel blij dat ik eerst deze test-kasten heb gemaakt, ik heb best wat fouten gemaakt (qua frezen, qua positie van de drivers, qua lijmen en afwerken van de naden met kit aan de binnenkant) die ik nu hopelijk in de uiteindelijke versie niet meer zal maken :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Thomox »

Holy crap wat zijn die kasten strak geworden! Echt super :rock:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Gideon1990 »

hoe precies zagen die mannen van houtopmaatgezaagd.nl eigenlijk? loont het zich om daar gewoon werkelijk alle panelen voor een speaker te laten maken zodat je thuis niet meer hoeft te zagen enzo, of zul je er hier en daar toch wel een millimetertje zelf af moeten zagen? Ik woon namelijk op een appartementje en heb niet zoveel gereedschap :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door wouter »

Zelfbouwcase.nl had het bij mij echt heel netjes gezaagd. Ik verwacht een formaafzaag met digitale afstelling ofzo
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Kappa7 »

Op een of andere manier wil ik altijd zelf bij het zagen zijn om verschillen te voorkomen.
Waar ik altijd mijn hout haal gaat dat dan altijd erg goed.
Je kunt namelijk door een slim zaagplan werken met vaste aanslagen.
Maten die het zelfde moeten zijn moeten dan ook met de zelfde aanslag gezaagd worden.
Dus niet tussendoor even een andere maat pakken maar achter elkaar door op de zelfde maat.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Lohengrimas »

wouter schreef:
Zelfbouwcase.nl had het bij mij echt heel netjes gezaagd. Ik verwacht een formaafzaag met digitale afstelling ofzo
+1.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Gideon1990 schreef:
hoe precies zagen die mannen van houtopmaatgezaagd.nl eigenlijk? loont het zich om daar gewoon werkelijk alle panelen voor een speaker te laten maken zodat je thuis niet meer hoeft te zagen enzo, of zul je er hier en daar toch wel een millimetertje zelf af moeten zagen? Ik woon namelijk op een appartementje en heb niet zoveel gereedschap :)
Het hout voor mijn speakers was perfect op maat gezaagd, daar heb ik niks meer aan hoeven doen.
Dat gezegd hebbende, ik heb er laatst ook een groot stuk mdf op maat besteld om een kastdeur van te maken; die had bij 1 hoek een uitstulping die ik even heb moeten wegschuren.

Hun apparatuur is dus wel nauwkeurig genoeg, maar het zal misschien afhangen van de maandagochtendkater van degene die de apparatuur bedient.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Het heeft even geduurd maar de leisteen versie komt er aan :D
....hoop ik. Ik ben hem momenteel dicht aan het lijmen en ik hoop dat de lijm er niet via de zichtbare kanten tussenuit komt 8-[
Morgen weten we of ik een mooie leistenen speaker heb...... of een lelijke :lol:


Ik heb de buitenzijde van de leisteen behandeld met HD Kleurverdieper voor hardsteen waardoor hij een schitterend donkere kleur heeft gekregen...
De binnenzijde heeft nog de vale grijze kleur van de zaagsnede.
IMG_20161228_231120.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Kappa7 »

Spannend
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door SARK »

En :?:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door wouter »

Easy on the wool honey ;-)
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

I AM VICTORIOUS!!! \o/

Dit is m'n nieuwe Needle SuperDeluxe build.
De RLC componenten hebben allemaal een upgrade gehad (niet omdat je het hoort maar omdat dat mij beter laat voelen over de speaker :)),
hij heeft een leren baffle en leistenen zijkanten.

Ja, hij weegt een ton. Ik moet oppassen dat hij niet bovenop een van m'n kinderen valt, anders moet ik een nieuwe maken. Een nieuw kind dus.

Eigenlijk was deze speaker minder werk dan m'n test-versie met houten zijkanten, het schuur&schilderwerk daarvan kost gewoon veel tijd en moeite.
Het leer is vrij eenvoudig te lijmen (lijm spuitbus, leer strak aanrollen met een rollertje), de leisteen is makkelijk te bewerken (slijptol gaat er doorheen als boter, en je kunt de kanten gewoon schuren met een schuurmachine mits je goede bescherming gebruikt en het buiten doet).

Als ik nog meer speakers ga bouwen blijf ik denk ik bij leer en leisteen, ik heb een bloedhekel gekregen aan MDF schuren en schilderen :)
IMG_20161230_204245.jpg
IMG_20161230_204304.jpg
IMG_20161230_204319.jpg
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

wouter schreef:
Easy on the wool honey ;-)
Wol trek ik er makkelijk weer uit als het nodig is, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verschil merk..
Ze staan dan ook gewoon in de keuken en ik heb geen meetapparatuur, dus "goed genoeg" is goed genoeg ;)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door John P »

Poepje chique, in het vervolg dus wel de schoenen poetsen voor je de keuken ingaat. Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Kappa7 »

Ziet er erg goed uit.
Ik ben overigens benieuwd of je nog verschil in de weergave kan waarnemen door het andere materiaal gebruik.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Led »

Kappa7 schreef:
Ziet er erg goed uit.
Ik ben overigens benieuwd of je nog verschil in de weergave kan waarnemen door het andere materiaal gebruik.
Om eerlijk te zijn merk ik momenteel weinig verschil met m'n test-speakers (met mdf zijkant) - het verschil dat ik meen te horen wordt denk ik veroorzaakt doordat ik bij deze versie een spoel heb gebruikt die minder weerstand heeft dan de "standaard" Needle Deluxe spoel die OAudio.de erbij levert, en/of door ander gebruik van dempingsmateriaal...

Deze speakers zijn eenvoudigweg te simpel en draaien bij mij op te laag volume om voordeel te hebben van de eigenschappen van leisteen.

Maar dat was ook niet mijn uitgangspunt - dit was voor mij gewoon een project "omdat het kan"; ik zie iedereen speakers bouwen met mdf kasten en verf, en ik wou gewoon wat anders maken. Dus leer en leisteen :)

Ik zou het wel leuk vinden als mijn projectje andere mensen zou inspireren om ook eens iets anders te doen dan dertig keer hun MDF schuren en schilderen :P
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door Barry2001 »

Mooi opgelost zo. Het is gewoon erg lastig zo thuis een speaker strak in de verf te krijgen. De grootste vijand van de schilder/spuiter is stof, en daar heb je mee te maken, op deze manier heb je toch een strakke afwerking.
Nieuw is het overigens niet hoor, dit wordt vaker gedaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”