Net nieuw hier en gelijk een vraag
viewtopic.php?f=51&t=24584
Zoals je kan lezen op mijn 'voorstelpagina' ben ik nieuw in de wereld van zelfbouw maar ben ik altijd nieuwsgierig geweest of ik zelf iets in elkaar kan gaan knutselen.
Gisteren heb ik voor een prikkie een paar Tannoy 609 MK1 speakers op de kop getikt en ik wil, om te beginnen met oefenen, nieuwe luidsprekerkasten bouwen. De huidige kasten zijn nog in goede staat maar echt troep in mijn ogen (helemaal als ik deze vergelijk met mijn Tannoy D700's) en in de ogen van mijn vriendin erg lelijk....
Het geluid is over het algemeen mooi maar een beetje boemerig. Het hoog kan soms wat hard aanwezig zijn maar mijn Arcam amp heeft een behoorlijk warm karakter. De zijkanten van de huidige kast zijn gemaakt van spaanplaat en de boven en onderkant van kunststof. Niet de ideaal in mijn ogen.
Nu heb ik totaal geen ervaring met het bouwen van luidsprekers, dus bij deze alvast excuus voor eventuele noob-questions. ik heb wel veel gelezen op forums zoals deze of elders.
De beweegredenen zijn dus om te oefenen, om het geluid te verbeteren en om het uiterlijk te verbeteren.
Het idee:
Ik wil graag een kast bouwen van MDF van ongeveer 20 a 22 mm dik met ongeveer de volgende maten HxBxD 35x25x30. Eventueel in een trapeze vorm zoals de Tannoy D100 (is dit echt beter??). Ik wil de wanden bekleden met bitumen en noppenschuim. Ik wil dus de dual concentric unit uit de 609 gebruiken en allereerst wil ik proberen of ik uit de voeten kan met het originele filter.
De uitdagingen:
Hoe bereken ik het totale kastvolume om te weten of ik met de beoogde maten uit de voeten kan? (details van de unit volgen)
Heeft het aantal kastvolume alleen invloed op de laag/midden weergave of ook op het hoog?
Hoe beoordeel ik waar in de kast de speakerunit en de basreflexpoorten worden geplaatst?
De huidige luidsprekerkasten hebben een brace over de verticale lengte van de kast waar de achterkant van de units tegenaan geplaatst worden. Moet ik die bij de nieuwe kasten ook weer gebruiken?
Eventuele tips of overige informatie is welkom!
Info DC 2033 unit:
Nominal impedance n/a
Minimum impedance n/a
Maximum impedance 1504
DC resistance 10.84
Voice coil inductance 3.19
Resonant frequency 45.76
Mechanical Q factor 52.99
Electrical Q factor 0.385
Total Q factor 0.382
F ratio n/a
Efficiency factor % 0.44
OD 200/177
CD 142
MD 85
ID 90
FT
NH - number of mounting holes 6
HH - hole to hole centre 183
Cm - cone material PLASTIC
Mechanical resistance n/a
Mechanical loss n/a
Moving mass 18.68
Suspension compliance 0.65
Effective cone dia 135
Effective piston area n/a
Equivalent volume VAS 18.63
Force factor 12.3
Reference sensitivity 88.56
Hopelijk kan één van jullie mij verder helpen.
gr Waudio