Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
waudio
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 22:26

Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door waudio »

Hi Forum leden,

Net nieuw hier en gelijk een vraag ;)
viewtopic.php?f=51&t=24584

Zoals je kan lezen op mijn 'voorstelpagina' ben ik nieuw in de wereld van zelfbouw maar ben ik altijd nieuwsgierig geweest of ik zelf iets in elkaar kan gaan knutselen.
Gisteren heb ik voor een prikkie een paar Tannoy 609 MK1 speakers op de kop getikt en ik wil, om te beginnen met oefenen, nieuwe luidsprekerkasten bouwen. De huidige kasten zijn nog in goede staat maar echt troep in mijn ogen (helemaal als ik deze vergelijk met mijn Tannoy D700's) en in de ogen van mijn vriendin erg lelijk....
Het geluid is over het algemeen mooi maar een beetje boemerig. Het hoog kan soms wat hard aanwezig zijn maar mijn Arcam amp heeft een behoorlijk warm karakter. De zijkanten van de huidige kast zijn gemaakt van spaanplaat en de boven en onderkant van kunststof. Niet de ideaal in mijn ogen.

Nu heb ik totaal geen ervaring met het bouwen van luidsprekers, dus bij deze alvast excuus voor eventuele noob-questions. ik heb wel veel gelezen op forums zoals deze of elders.
De beweegredenen zijn dus om te oefenen, om het geluid te verbeteren en om het uiterlijk te verbeteren.

Het idee:
Ik wil graag een kast bouwen van MDF van ongeveer 20 a 22 mm dik met ongeveer de volgende maten HxBxD 35x25x30. Eventueel in een trapeze vorm zoals de Tannoy D100 (is dit echt beter??). Ik wil de wanden bekleden met bitumen en noppenschuim. Ik wil dus de dual concentric unit uit de 609 gebruiken en allereerst wil ik proberen of ik uit de voeten kan met het originele filter.

De uitdagingen:
Hoe bereken ik het totale kastvolume om te weten of ik met de beoogde maten uit de voeten kan? (details van de unit volgen)
Heeft het aantal kastvolume alleen invloed op de laag/midden weergave of ook op het hoog?
Hoe beoordeel ik waar in de kast de speakerunit en de basreflexpoorten worden geplaatst?
De huidige luidsprekerkasten hebben een brace over de verticale lengte van de kast waar de achterkant van de units tegenaan geplaatst worden. Moet ik die bij de nieuwe kasten ook weer gebruiken?

Eventuele tips of overige informatie is welkom!

Info DC 2033 unit:

Nominal impedance n/a
Minimum impedance n/a
Maximum impedance 1504
DC resistance 10.84
Voice coil inductance 3.19
Resonant frequency 45.76
Mechanical Q factor 52.99
Electrical Q factor 0.385
Total Q factor 0.382
F ratio n/a
Efficiency factor % 0.44
OD 200/177
CD 142
MD 85
ID 90
FT
NH - number of mounting holes 6
HH - hole to hole centre 183
Cm - cone material PLASTIC
Mechanical resistance n/a
Mechanical loss n/a
Moving mass 18.68
Suspension compliance 0.65
Effective cone dia 135
Effective piston area n/a
Equivalent volume VAS 18.63
Force factor 12.3
Reference sensitivity 88.56

Hopelijk kan één van jullie mij verder helpen.

gr Waudio
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door Henkjan »

het volume van de kast (en de evt BR afstemming) heeft alleen invloed op het laag.
waudio schreef:
.... en allereerst wil ik proberen of ik uit de voeten kan met het originele filter.
in dat geval proberen de baffle (voorkant van de kast waar de unit in zit) zo veel mogelijk gelijk te houden (in elk geval breedte en plaats van boven wan de unit) aan die originele kast. de afmetingen van de baffle zijn namelijk van invloed op de response, en daar is in het filter rekening mee gehouden
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door ray5150 »

Misschien ook handig om even wat foto's te plaatsen van de huidige kasten, zowel buiten als binnenkant.
waudio
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 22:26

Re: Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door waudio »

@Henk Jan,
Bedankt voor je respons. Gezien de originele kasten niet volledig vierkant/rechthoekig zijn maar meer een zeskant kan ik niet goed beoordelen of ik je tip zomaar kan overnemen. Bedoel je dan enkel de breedte van het vlakke gedeelte of ook de weglopende hoeken van de voor- zijkant.
Zie foto's op deze site: http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy140.htm
Kan je deze zin verduidelijken, met name na het woord boven. (in elk geval breedte en plaats van boven wan de unit)

@ ray5150, Foto's van de binnenzijde volgen spoedig, om je vast een idee te geven zie ook de link op de hilberink website.

Mochten jullie nog antwoord hebben op de overige vragen dan hoor ik dat graag!

dank!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door ray5150 »

waudio schreef:
@De huidige luidsprekerkasten hebben een brace over de verticale lengte van de kast waar de achterkant van de units tegenaan geplaatst worden. Moet ik die bij de nieuwe kasten ook weer gebruiken?
Dat lijkt me wel verstandig. indien het niet mogelijk is om deze zonder te breken uit de oude kast te verwijderen, kun je proberen om deze zo goed mogelijk op te meten en deze na te maken.
waudio schreef:
Ik wil graag een kast bouwen van MDF van ongeveer 20 a 22 mm dik met ongeveer de volgende maten HxBxD 35x25x30. Eventueel in een trapeze vorm zoals de Tannoy D100 (is dit echt beter??)
Het is wat gebruikelijker om MDF van 18 mm. te gebruiken, vaak gaat er dan een nog een "afwerklaagje" van 4 mm MDF overheen. daarmee kun je ook schoonheidsfoutjes en dergelijke mee "verhullen".
Bedenk ook dan ook dat over het algemeen dat dikker MDF vaak wat zachter van binnen is dan een dunnere soort, met name bij de wat goedkopere soorten die je bij de bouwmarkt koopt. ik begrijp dat jouw huidige kast ook deze trapezium vorm heeft ?
Die vorm word toegepast om te voorkomen dat (tegenover elkaar gelegen) kast wanden gaan mee trillen door weerkaatsingen door geluidsgolven. dat is ook de reden waarom je wel eens luidsprekerkasten ziet met gebogen zijwanden, die zijn zo stijf dat ze vrijwel niet meetrillen.

En in het verlengde van het antwoord van Henkjan, het is van belang dat je zoveel mogelijk de bestaande (binnen) maten en lokaties van BR pijp en units overneemt, anders klopt je filter niet meer en/of krijg je bijverschijnselen waar je niet op zit te wachten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door Henkjan »

waudio schreef:
@Henk Jan,
Bedankt voor je respons. Gezien de originele kasten niet volledig vierkant/rechthoekig zijn maar meer een zeskant kan ik niet goed beoordelen of ik je tip zomaar kan overnemen. Bedoel je dan enkel de breedte van het vlakke gedeelte of ook de weglopende hoeken van de voor- zijkant.
Zie foto's op deze site: http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy140.htm
Kan je deze zin verduidelijken, met name na het woord boven. (in elk geval breedte en plaats van boven wan de unit)

@ ray5150, Foto's van de binnenzijde volgen spoedig, om je vast een idee te geven zie ook de link op de hilberink website.

Mochten jullie nog antwoord hebben op de overige vragen dan hoor ik dat graag!

dank!
Iddh alleen v.an' het vlakke deel
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Dual Concentric luidspreker kast bouwen

Bericht door architect »

:foto:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”