versnellingsmeter
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
versnellingsmeter
ik wil kast trillingen gaan meten, ik zoek daarvoor een versnellingsmeter/opnemer die als microfoon aan te sluiten is op mn geluidskaart. ik heb een vage herinnering dat dit al eens voorbij is gekomen hier, weet iemand dit nog? of heeft andere tips?
Re: versnellingsmeter
Ja het meeste hier met een versnelling heet "fiets"
Is Jeroen daar al niet eens mee bezig geweest? Bel die eens op. En wat dacht je van deze forummogelijkheid: http://forum.zelfbouwaudio.nl/search.ph ... ubmit=Zoek
Mijn idee is om dan zoiets als een piëzo element te gebruiken, gevolgd door een versterkertrapje en eventueel een convertor die de uitlezing aanstuurt. ik heb geen idee hoe je zoiets moet uitlezen. een analoge wijzerschaal, of een digitaal display. ik neem aan dat de eenheid dan in dB of dB(A) aangegeven zou moeten worden.
Ik heb iig geen herinnering over een een draadje hierover op dit forum, en kan het ook niet terugvinden.
Wel weet ik dat bijv. ook Asterduc hier mee bezig was (in een concaeve topic), maar die draadjes zijn mij iets te lang om door te spitten
.
Opnemer direct koppelen aan sound card lijkt mij niet ideaal, een beetje buffering en gain lijken me minimaal wenselijk.
Maar je kunt het proberen, misschien valt het mee.
Shiet me nog te binnen : ook Marc Heijligers heeft ermee gespeeld : http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... meter.html
, en in die zoekopdracht kwam ik ook nog deze per ongeluk tegen : http://www.libinst.com/accel.htm
Wel weet ik dat bijv. ook Asterduc hier mee bezig was (in een concaeve topic), maar die draadjes zijn mij iets te lang om door te spitten
Opnemer direct koppelen aan sound card lijkt mij niet ideaal, een beetje buffering en gain lijken me minimaal wenselijk.
Maar je kunt het proberen, misschien valt het mee.
Shiet me nog te binnen : ook Marc Heijligers heeft ermee gespeeld : http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... meter.html
, en in die zoekopdracht kwam ik ook nog deze per ongeluk tegen : http://www.libinst.com/accel.htm
Men neme zo'n piezo dingetje van een wenskaart en plakt dat op de kast. Output moet nog even door een fetbuffertje en dan hoppa door Arta halen! Wat wou je er anders mee? Zien in hoeveel seconden je speakerkasten de 100 km/u halen voor de ZBA ronde van Breda?ray5150 schreef:Mijn idee is om dan zoiets als een piëzo element te gebruiken, gevolgd door een versterkertrapje en eventueel een convertor die de uitlezing aanstuurt. ik heb geen idee hoe je zoiets moet uitlezen. een analoge wijzerschaal, of een digitaal display. ik neem aan dat de eenheid dan in dB of dB(A) aangegeven zou moeten worden.
Die dingen zijn 2mm x 2mm. Hoe denk jij dat HJ die gaat solderen?Ah!buis schreef:
Ach, dat los je toch zo op ,Pjotr schreef:Die dingen zijn 2mm x 2mm. Hoe denk jij dat HJ die gaat solderen?Ah!buis schreef:![]()
![]()
Ik heb een paar jaar geleden een piezo elementje gebruikt om rumble te meten op mijn thorens draaitafel. Gewoon op de geluidskaart met een 48V fantoomspanning er op en meten maar. Het signaal is alleen niet gecalibreerd. Je kan dus alleen relatief meten.
Voor wat het waard is: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... o#p1626369
Voor wat het waard is: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... o#p1626369
Oh ja, gevoeligheid is dusdanig hoog dat ik de auto's in de straat in de meting voorbij zag komen 
Zeg dat dan meteen meneer BuisAh!buis schreef:Ach, dat los je toch zo op , Cap.jpgPjotr schreef:Die dingen zijn 2mm x 2mm. Hoe denk jij dat HJ die gaat solderen?Ah!buis schreef:![]()
![]()
Anne
Hij mag toch zelf ook nog wat verzinnenPjotr schreef:Zeg dat dan meteen meneer BuisAh!buis schreef:Ach, dat los je toch zo op , Cap.jpgAnne
Ohw ja, en welk stekkertje op zijn PC moet HJ dan gebruiken?
Anne
Jou bellen?Ah!buis schreef:Hij mag toch zelf ook nog wat verzinnenPjotr schreef:Zeg dat dan meteen meneer BuisAh!buis schreef:Ach, dat los je toch zo op , Cap.jpgAnne
Ohw ja, en welk stekkertje op zijn PC moet HJ dan gebruiken?
![]()
Anne
Wat dacht je wat? Yup een piezootjeBarry2001 schreef:Wat zit er voor opnemer in MFB speakers, is dat niet wat?
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 29 dec 2016, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat fiber ringetje aan de ene kant plakken en dan een contragewicht (een boutje of zoiets) aan de andere kant zodat bij een trilling het piezo element een beetje buigspanning opbouwt en klaar is kees. je kan hem dan met een stukje dubbelzijdig plakband op het oppervlak plakken.
In principe werken professionele trillingsopnemers ook zo.
Wel even iets om aan te denken is dat het contragewicht qua frequentie het werkgebied bepaalt.
In principe werken professionele trillingsopnemers ook zo.
Wel even iets om aan te denken is dat het contragewicht qua frequentie het werkgebied bepaalt.
Zo'n verzwaring is helemaal niet nodig. Het eigen gewicht van het piezootje is ruim zat. Er komt spanning zat uit en het begrenst alleen maar het frequentiebereik. Ze resoneren meestal zo rond de 3 kHz en tot daar meten ze erg lineair uit zichzelf, Maar er zijn er ook die tot 10 kHz gaan. Ze werken ook erg goed als microfoon. Die dingen uit een muziek ansichtkaart zitten meestal in een alu blikken doosje wat je dan goed dicht kunt maken tegen omgevingsgeluid. Ik had er destijds aan de bovenkant een extra fiber ringetje op gelijmd met daarop weer een oud Hollandse stuiver als acoustische afsluiting. Ben nog even in het archief gedoken en hier het schema van het buffertje voor Phantom voeding:
Mooiste is om dit met SMD op een rond printje te zetten ter grootte van de piezo. Kan het er bovenop met een fiber ringetje en dient dan meteen als acoustische afscherming.
Mooiste is om dit met SMD op een rond printje te zetten ter grootte van de piezo. Kan het er bovenop met een fiber ringetje en dient dan meteen als acoustische afscherming.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 29 dec 2016, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb wel interesse in een uitgewerkt concept. Ik heb echter 0 kennis van het ontwerpen van een buffer dus ik hou mij aanbevolen.
Vond zowaar ook nog een tekeningetje van destijds:
En een buffertje op batterij:
En een buffertje op batterij:
Even een gek ideetje maar zou je hier de rumble van een draaitafel mee weg kunnen filteren?
Als je het signaal in tegenfase bij het geluidssignaal mixed bijvoorbeeld?
Het gaat even om het principe he?
Als je het signaal in tegenfase bij het geluidssignaal mixed bijvoorbeeld?
Het gaat even om het principe he?
Idee is niet zo gek vind ik. Het gaat alleen niet werken denk ik. Zie maar eens het signaal vanaf de versnellingsopnemer dusdanig in amplitude en fase over het benodigde frequentiebereik met het versterkte en RIAA gecorrigeerde signaal vanaf het element gelijk te krijgen. Dusdanig dat het netjes van elkaar af te trekken is en je alleen het muzieksignaal over houdt.
Ik weet dat ze dit principe toepassen bij het opknappen van oude opnamen, vandaar. Daar neem je gewoon een stukje ruis op van en stil stukje van de opname. Daar wordt dan een filter van gemaakt. ZIe bijvoorbeeld het programma Dart Pro Maar idd, het zal met de Riaa correctie wel lastig worden. Het is dat ik al te veel projectjes heb links en rechts anders zou ik het wel willen proberen.
Vergeet niet dat een groot gedeelte van de rumble gewoon in de plaat als modulatie staat