Kist-/kratradio voor bassist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Wat denk je dat er gebeurt als jij die xover aansluit op je TPA. Je nul van de xover ligt op 12v tov de nul van de TPA.
Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je dat nulpunt legt.
Zet je die tussen de 2 accu's dan heb je gewoon + en - 12V en is er niet zo veel aan de hand.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Als je de xover alleen gebruikt op die twee accu's werkt dat gewoon. Probleem ontstaat als je die TPA ( enkelvoudige voeding) aansluit, je sluit dan 1 12v accu kort over je massalijnen. Teken het maar eens uit.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

ds23man schreef:
Als je de xover alleen gebruikt op die twee accu's werkt dat gewoon. Probleem ontstaat als je die TPA ( enkelvoudige voeding) aansluit, je sluit dan 1 12v accu kort over je massalijnen. Teken het maar eens uit.
Fair point, ik ga er eens op broeden...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Twee oplossingen:

1. Scheidingtrafo tussen de circuits met sym voedingsspanning en de TPA
2. De circuits met sym voedingsspanning voeden uit apparte accu's of 9v batterijen (zoveel stroom trekt dat nou ook weer niet).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Correctie: ook scheidingtrafo tussen preamp en xover.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door indoubt »

Plus zwenkwielen om het geheel nog te kunnen vervoeren :lol:

In de eerste post geef je aan dat je het graag eenvoudig en licht wil houden.
Inmiddels ben je van 1 accu over op twee, is er een pre-amplifier toegevoegd, een electronisch crossover, toch nog kleine breedbanders erbij en nu ook nog verschillende scheidingstrafo's. Uiteraard ben je dan nog niet klaar (acculader, accubewaking etc)

Nu snap ik het principe wel van voortschrijdend inzicht maar:

watskeburt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Nou zijn twee audioscheidingstrafo's niet zo groot en zwaar hoor!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

https://www.google.nl/#q=battery+powere ... p&tbm=shop
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

indoubt schreef:
Plus zwenkwielen om het geheel nog te kunnen vervoeren :lol:

In de eerste post geef je aan dat je het graag eenvoudig en licht wil houden.
Inmiddels ben je van 1 accu over op twee, is er een pre-amplifier toegevoegd, een electronisch crossover, toch nog kleine breedbanders erbij en nu ook nog verschillende scheidingstrafo's. Uiteraard ben je dan nog niet klaar (acculader, accubewaking etc)

Nu snap ik het principe wel van voortschrijdend inzicht maar:

watskeburt?
Ik hoor het al, niet bekend met het beruchte bloemkool effect....
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

ds23man schreef:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

https://www.google.nl/#q=battery+powere ... p&tbm=shop
Silly me, ik dacht dat dit het zelfbouwforum was...
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door indoubt »

Rody schreef:
ds23man schreef:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

https://www.google.nl/#q=battery+powere ... p&tbm=shop
Silly me, ik dacht dat dit het zelfbouwforum was...
Behalve dat, de meeste kant en klare versterkers die ook op batterijen kunnen hebben zeer weinig vermogen. Dat is voor gitaar misschien nog een klein beetje te doen (met heel veel beperkingen) maar voor basgitaar gaat het waarschijnlijk niet echt werken

Met zo'n TPA en een 4 ohm luidspreker heb je nog een kans op een beetje volume
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door wouter »

Leuk om te lezen al deze ontwerpuitdagingen, en die kant en klaar dingen hebben absoluut geen laag.

Ik kwam er op uit dat ik in een kleine behuizing 2 drivers moest nemen van 4 Ohm en dan maar zo veel mogelijk versterkervermogen. Een baspoort geeft in de simulatie rond fb en lager 2dB meer output dus ultra klein is net dat laatste beetje inleveren, ik ga dus voor basreflex. Met 2 accu's kun je aan voldoende Volt en Ampere komen, met 1 accu kom je eigenlijk niet verder dan 15 Watt/ch uit een versterker trekken (lees 3 Ah / 12 V)

Met een grotere behuizing kun je als je 25Watt+ tot je beschikking hebt redelijk luid en redelijk diep kunnen spelen. Ik houd de behuizing onder de 5 liter, dan is het aantal mogelijkheden gelukkig beperkt en de keuze wat overzichtelijker.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

ds23man schreef:
Correctie: ook scheidingtrafo tussen preamp en xover.
Zoiets?http://www.ebay.com/itm/Audio-Transform ... XQH6BRE~aj
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Zoiets ja.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Ome Dick heeft ze ook wel liggen voor een klein prijsje:

https://www.eoo-bv.nl/384-lf-aanpassings-trafos

Foute impedantie zie ik net.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door indoubt »

Moet zo'n audio trafo in de signaalweg?

Zo ja, dan doet dat niks voor de DC voeding

Of heb ik al te veel wijn op en mis ik het punt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Met een transformator op de in en uitgang van de xoverprint, kan de voedingsnul van deze zwevend gemaakt worden tov de rest. Galvanische scheiding dus.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

Ik zie dat die trafootjes zoals in die ebay-link meer bedoeld zijn voor telefonie en maar van 300Hz-3.5kHz werken. En trafo's met betere specs zijn meteen reteduur. Gaat hem dus niet worden....
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

Rody schreef:
Ik zie dat die trafootjes zoals in die ebay-link meer bedoeld zijn voor telefonie en maar van 300Hz-3.5kHz werken. En trafo's met betere specs zijn meteen reteduur. Gaat hem dus niet worden....
Edcor heeft hele mooie line trafootjes voor $6 nogwat die van 20-20k gaan, maar 50 dollar verzendkosten plus wat de douane en tante post er hier nog bij gooien......grmblgrrr https://www.edcorusa.com/Content/Manuals/PC10K-10K.pdf
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

http://dutchrfshop.nl/diversen/aardlus-isolator.html Zou zoiets werken?

Ik snap trouwens niet waarom ik tussen de preamp en de crossover ook moet isoleren. Er vanuitgaande dat de preamp op de 0+12V tak werkt heeft deze dezelfde 0 als de crossover....

En hoe gaat het eigenlijk in andere circuits waar je uit een enkelzijdige voeding een dual voltage maakt voor een opamp? Heb je dan ook geen floating ground die voor vergelijkbare problemen kan zorgen?
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

Update:

- Akku's zijn binnen. Maat die in de alarminstallaties zit heeft me gesponsord en nu heb ik 7,2 en 2.2Ah akku's liggen (kosten inkoop echt geen drol).
- Lader is binnen, was in de aanbieding bij de Lidl https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED ... p100211002
- Crossover is binnen. Nog even kijken of ik de opamps niet door TL072s vervang ivm consumptie. Verlies van SQ boeit niet zo.
- Kastdesign vordert gestaag. Vooralsnog gewoon op ouderwetsch ruitjespapier...
- Versterkertjes zijn nog onderweg...

Ik denk dat ik de versterkertjes toch maar op 12V laat draaien om eerdergenoemd ge-eikel met verschillende aardes te vermijden. Opties zijn dan m.i. om de crossover en evt preamp op 2x9V te gebruiken (feasible afhankelijk van verbruik, met de OPA2134 is de opgegeven currentdraw ~200mA dus dan heb je twee 9V blokjes zo leeg), of om een 7,2 en een 2.2 Ah akku in serie te schakelen en de 2.2 enkel voor de negatieve voedingsspanning van de crossover en preamp te gebruiken met de versterker op de 7.2Ah akku. Of doe ik dan weer iets stoms?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Hoe kom je aan die 200mA? Gemiddeld verbruikt een dual opamp 10 mA.

Edit: even nagezocht. De TL072 verbruikt 3mA idle. Aangezien dit schakelingen zijn waar geen stroom geleverd wordt, mag je van die waarde uitgaan.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

Opgave van de leverancier:
"I would allow for about 60mA per IC plus a small margin so around 200mA." Maar denk dat je gelijk hebt. Kan het iig even aankijken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door ds23man »

Ik reken altijd met 10mA per dual opamp. Het is wat anders als je laagohmige dingen aanstuurt ( hoofdtelefoon), dan trekt ie wel wat meer.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Bericht door Rody »

ds23man schreef:
Ik reken altijd met 10mA per dual opamp. Het is wat anders als je laagohmige dingen aanstuurt ( hoofdtelefoon), dan trekt ie wel wat meer.
Dan wordt het interessant om 2 9V NiMH blokbatterijen te gebruiken, stuk lichter dan een tweede loodakku meeslepen (0.9Kg). Lader heb ik sowieso bij me voor mijn in-ear beltpack die op een 9V blok werkt. Dan de 2 batterijen in serie en de middenaftakking aan de min van de 7,2Ah hangen voor een gemeenschappelijke nul? Of laten zweven?

Versterkertjes zijn trouwens net in de bus gevallen...

GR rody
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”