Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door markbakk »

Begin nou eens met minstens zo'n 2,2Ohm in serie met de midunit te zetten. Anders komt het nooit goed.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Begin nou eens met minstens zo'n 2,2Ohm in serie met de midunit te zetten. Anders komt het nooit goed.
Ik zal verklappen dat ik er 3R9 in heb zitten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Even een plaatje tussendoor. Ik heb Sander zijn laatste filterversie even in mijn simulatie ingevoerd. Dit is overigens met de metingen onder een hoek van 15° De stippellijnen zijn het resultaat van mijn versie het filter dat hij nog niet wil zien.
FSE032.png
Hieronder hetzelfde plaatje, maar dan met de on-axis metingen:
FSE033.png
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

Nou, we zijn eruit, Hieronder mijn ontwerp, hier doe ik het mee.
Schermafdruk 2016-12-12 12.59.21.png
Schermafdruk 2016-12-12 12.59.35.png
Schermafdruk 2016-12-12 12.59.49.png
Pappaleo, kom maar op met je ontwerp :relax:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

sander1238 schreef:
Pappaleo, kom maar op met je ontwerp :relax:
Hm, een aantal dingen in jouw filter komen me vaag bekend voor :bakkie:

Maar zonder dollen. Mooi gedaan Sander :goedzo:
Ik post wat later in de middag, want ik moet weer even de hort op.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Dit is het filter dat ik in een eerder stadium verzonnen had. Uiteraard nog geheel hypothetisch op basis van een simulatie.
FSE036.png
Dat de laagsectie hetzelfde is als bij Sander is niet geheel toevallig :wink:

Dit is weergavekarakteristiek die erbij hoort:
FSE037.png
De stippellijnen geven aan wat het filter van Sander doet.
De rode stippellijn ontbreekt omdat de filtersecties hetzelfde zijn en de simulatie dus ook gelijk is.

Ik vind dat respect voor wat hij gemaakt heeft op zijn plaats is :goeie: :goeie:

Het faseplaatje:
FSE038.png
In de weergave zit bij 6 kHz een bultje waar ik wat aan heb proberen te doen. Daar ben ik snel weer mee gestopt. Deze simulatie is gedaan met on-axis metingen. Ik heb ook metingen gemaakt onder een hoek van 15°. Als ik die importeer, dan is het bultje geheel verdwenen, wat doet vermoeden dat dit toch een diffractieverschijnsel is:
FSE039.png
Ook hier geven de stippellijnen aan wat het filter van Sander doet.

Wat doet wat in dit filter?

In de laagsectie wordt de impedantie van de unit rechtgetrokken met een RC netwerkje van 8R2 en 15μF; verder er 2de orde gefilterd met 4mH7 en 82μF. Het spoeltje van 30μH is om de konus breakup bij 2600Hz teniet te doen. Die stelt al niet veel meer voor na filtering, maar omdat deze resonantie toch een wat langere uitslingertijd heeft, willen we niet dat ie ook maar enige invloed in het middengebied heeft:
FSE041.png
Zo is ie helemaal weg. De stippelllijn geeft de weergave aan zonder het spoeltje (doorverbinding).

In het middengebied wordt de impedantie van de unit rechtgetrokken met een RC netwerkje van 8R2 en 8μ2. Zowel de highpass als de lowpass worden 2de orde gefilterd. De rendementsaanpassing gebeurt met de weerstand van 3R9. Blijft er nog een LRC zuigkring over die een wat te enthousiaste weergave rond 600Hz enigszins vlak trekt:
FSE040.png
De stippellijn is de weergave zonder de LCR kring.

In het hoog wordt 3de orde gefilterd. Omdat het rendement van de tweeter veel hoger was dan van de overige units is dat met de weerstanden van 4R7 en 6R8 al grotendeels gecorrigeerd. Dat heeft gelijk als voordeel dat onregelmatigheden in de impedantiekarakteristiek van de unit al grotendeels vlak worden getrokken. Het spoeltje van 0mH1 is bedoeld om de MtEverest boven 15kHz te bedwingen. De vraag is of dit hoorbaar is. maar het kan wat scherpte wegnemen. Luisterproeven zullen de noodzaak van dit spoeltje moeten bevestigen.
FSE042.png
Uiteindelijke rendementsaanpassing gaat met de weerstand van 1R5. Dat zou heel goed ook 2R2 kunnen zijn; kwestie van smaak.

Door met deze weerstand te spelen kan het rendement van het hoog aangepast worden zonder de spanningsdeler 4R7/6R8 aan te hoeven passen met mogelijk wijziging van de totaalimpedantie tot gevolg waardoor de crossover frequentie weer verschuift.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door markbakk »

Even wat zeuren, maar mid en hoog tellen nog niet helemaal mooi op vind ik. In beide filters, het lijkt me geen kwestie van looptijden want de fase vanbeide units verloopt over een groot gebied evenwijdig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ds23man »

Een dipje rond de 3k is eigenlijk wel prettig, maakt het totaalbeeld wat minder into your face.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Dat dipje (in de energy response komt ie wat meer tot uitdrukking) is inderdaad met opzet aangebracht. Inderdaad om -wat Gerhard zegt- de zaak wat minder "in your face" te laten klinken.

Tenzij Mark wat anders bedoelt?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

En inmiddels speelt het stel. en hoe :yeah: :yeah: :yeah:

1 van de eerste dingen die ik veranderd heb is het dichtstoppen van de baspoorten met een handdoek, het laag verbeterde hiervan enorm, het gaat niet meer zo heel laag als open maar het werd er wel strakker van.

Ook de rendements-weerstand van 1R5 voor het hoog heb ik veranderd in 2R2, ga nog experimenteren met 2 ohm om te kijken of dit wat vriendelijker is.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door Motorfret »

ik voel een autorit aankomen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Autorit, aankomen ? :think:
Ja, je kan beter gaan fietsen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”