Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Moderator: Beheerdersteam
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Begin nou eens met minstens zo'n 2,2Ohm in serie met de midunit te zetten. Anders komt het nooit goed.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Ik zal verklappen dat ik er 3R9 in heb zitten.markbakk schreef:Begin nou eens met minstens zo'n 2,2Ohm in serie met de midunit te zetten. Anders komt het nooit goed.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Even een plaatje tussendoor. Ik heb Sander zijn laatste filterversie even in mijn simulatie ingevoerd. Dit is overigens met de metingen onder een hoek van 15° De stippellijnen zijn het resultaat van mijn versie het filter dat hij nog niet wil zien.
Hieronder hetzelfde plaatje, maar dan met de on-axis metingen:
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Nou, we zijn eruit, Hieronder mijn ontwerp, hier doe ik het mee.
Pappaleo, kom maar op met je ontwerp 
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Hm, een aantal dingen in jouw filter komen me vaag bekend voorsander1238 schreef:Pappaleo, kom maar op met je ontwerp
Maar zonder dollen. Mooi gedaan Sander
Ik post wat later in de middag, want ik moet weer even de hort op.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Dit is het filter dat ik in een eerder stadium verzonnen had. Uiteraard nog geheel hypothetisch op basis van een simulatie.
Dat de laagsectie hetzelfde is als bij Sander is niet geheel toevallig
Dit is weergavekarakteristiek die erbij hoort: De stippellijnen geven aan wat het filter van Sander doet.
De rode stippellijn ontbreekt omdat de filtersecties hetzelfde zijn en de simulatie dus ook gelijk is.
Ik vind dat respect voor wat hij gemaakt heeft op zijn plaats is
Het faseplaatje: In de weergave zit bij 6 kHz een bultje waar ik wat aan heb proberen te doen. Daar ben ik snel weer mee gestopt. Deze simulatie is gedaan met on-axis metingen. Ik heb ook metingen gemaakt onder een hoek van 15°. Als ik die importeer, dan is het bultje geheel verdwenen, wat doet vermoeden dat dit toch een diffractieverschijnsel is: Ook hier geven de stippellijnen aan wat het filter van Sander doet.
Wat doet wat in dit filter?
In de laagsectie wordt de impedantie van de unit rechtgetrokken met een RC netwerkje van 8R2 en 15μF; verder er 2de orde gefilterd met 4mH7 en 82μF. Het spoeltje van 30μH is om de konus breakup bij 2600Hz teniet te doen. Die stelt al niet veel meer voor na filtering, maar omdat deze resonantie toch een wat langere uitslingertijd heeft, willen we niet dat ie ook maar enige invloed in het middengebied heeft: Zo is ie helemaal weg. De stippelllijn geeft de weergave aan zonder het spoeltje (doorverbinding).
In het middengebied wordt de impedantie van de unit rechtgetrokken met een RC netwerkje van 8R2 en 8μ2. Zowel de highpass als de lowpass worden 2de orde gefilterd. De rendementsaanpassing gebeurt met de weerstand van 3R9. Blijft er nog een LRC zuigkring over die een wat te enthousiaste weergave rond 600Hz enigszins vlak trekt: De stippellijn is de weergave zonder de LCR kring.
In het hoog wordt 3de orde gefilterd. Omdat het rendement van de tweeter veel hoger was dan van de overige units is dat met de weerstanden van 4R7 en 6R8 al grotendeels gecorrigeerd. Dat heeft gelijk als voordeel dat onregelmatigheden in de impedantiekarakteristiek van de unit al grotendeels vlak worden getrokken. Het spoeltje van 0mH1 is bedoeld om de MtEverest boven 15kHz te bedwingen. De vraag is of dit hoorbaar is. maar het kan wat scherpte wegnemen. Luisterproeven zullen de noodzaak van dit spoeltje moeten bevestigen. Uiteindelijke rendementsaanpassing gaat met de weerstand van 1R5. Dat zou heel goed ook 2R2 kunnen zijn; kwestie van smaak.
Door met deze weerstand te spelen kan het rendement van het hoog aangepast worden zonder de spanningsdeler 4R7/6R8 aan te hoeven passen met mogelijk wijziging van de totaalimpedantie tot gevolg waardoor de crossover frequentie weer verschuift.
Dit is weergavekarakteristiek die erbij hoort: De stippellijnen geven aan wat het filter van Sander doet.
De rode stippellijn ontbreekt omdat de filtersecties hetzelfde zijn en de simulatie dus ook gelijk is.
Ik vind dat respect voor wat hij gemaakt heeft op zijn plaats is
Het faseplaatje: In de weergave zit bij 6 kHz een bultje waar ik wat aan heb proberen te doen. Daar ben ik snel weer mee gestopt. Deze simulatie is gedaan met on-axis metingen. Ik heb ook metingen gemaakt onder een hoek van 15°. Als ik die importeer, dan is het bultje geheel verdwenen, wat doet vermoeden dat dit toch een diffractieverschijnsel is: Ook hier geven de stippellijnen aan wat het filter van Sander doet.
Wat doet wat in dit filter?
In de laagsectie wordt de impedantie van de unit rechtgetrokken met een RC netwerkje van 8R2 en 15μF; verder er 2de orde gefilterd met 4mH7 en 82μF. Het spoeltje van 30μH is om de konus breakup bij 2600Hz teniet te doen. Die stelt al niet veel meer voor na filtering, maar omdat deze resonantie toch een wat langere uitslingertijd heeft, willen we niet dat ie ook maar enige invloed in het middengebied heeft: Zo is ie helemaal weg. De stippelllijn geeft de weergave aan zonder het spoeltje (doorverbinding).
In het middengebied wordt de impedantie van de unit rechtgetrokken met een RC netwerkje van 8R2 en 8μ2. Zowel de highpass als de lowpass worden 2de orde gefilterd. De rendementsaanpassing gebeurt met de weerstand van 3R9. Blijft er nog een LRC zuigkring over die een wat te enthousiaste weergave rond 600Hz enigszins vlak trekt: De stippellijn is de weergave zonder de LCR kring.
In het hoog wordt 3de orde gefilterd. Omdat het rendement van de tweeter veel hoger was dan van de overige units is dat met de weerstanden van 4R7 en 6R8 al grotendeels gecorrigeerd. Dat heeft gelijk als voordeel dat onregelmatigheden in de impedantiekarakteristiek van de unit al grotendeels vlak worden getrokken. Het spoeltje van 0mH1 is bedoeld om de MtEverest boven 15kHz te bedwingen. De vraag is of dit hoorbaar is. maar het kan wat scherpte wegnemen. Luisterproeven zullen de noodzaak van dit spoeltje moeten bevestigen. Uiteindelijke rendementsaanpassing gaat met de weerstand van 1R5. Dat zou heel goed ook 2R2 kunnen zijn; kwestie van smaak.
Door met deze weerstand te spelen kan het rendement van het hoog aangepast worden zonder de spanningsdeler 4R7/6R8 aan te hoeven passen met mogelijk wijziging van de totaalimpedantie tot gevolg waardoor de crossover frequentie weer verschuift.
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Even wat zeuren, maar mid en hoog tellen nog niet helemaal mooi op vind ik. In beide filters, het lijkt me geen kwestie van looptijden want de fase vanbeide units verloopt over een groot gebied evenwijdig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Een dipje rond de 3k is eigenlijk wel prettig, maakt het totaalbeeld wat minder into your face.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Dat dipje (in de energy response komt ie wat meer tot uitdrukking) is inderdaad met opzet aangebracht. Inderdaad om -wat Gerhard zegt- de zaak wat minder "in your face" te laten klinken.
Tenzij Mark wat anders bedoelt?
Tenzij Mark wat anders bedoelt?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
En inmiddels speelt het stel. en hoe
1 van de eerste dingen die ik veranderd heb is het dichtstoppen van de baspoorten met een handdoek, het laag verbeterde hiervan enorm, het gaat niet meer zo heel laag als open maar het werd er wel strakker van.
Ook de rendements-weerstand van 1R5 voor het hoog heb ik veranderd in 2R2, ga nog experimenteren met 2 ohm om te kijken of dit wat vriendelijker is.
1 van de eerste dingen die ik veranderd heb is het dichtstoppen van de baspoorten met een handdoek, het laag verbeterde hiervan enorm, het gaat niet meer zo heel laag als open maar het werd er wel strakker van.
Ook de rendements-weerstand van 1R5 voor het hoog heb ik veranderd in 2R2, ga nog experimenteren met 2 ohm om te kijken of dit wat vriendelijker is.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Autorit, aankomen ? 
Ja, je kan beter gaan fietsen.
Ja, je kan beter gaan fietsen.
