Stom, dat de associatie dan wel weer helder is, zal de tijd zíjn.
Woord klok
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Woord klok
Inderdaad, heb hier nog een Ricoh met Pentax vatting, zit daar ook in.
Stom, dat de associatie dan wel weer helder is, zal de tijd zíjn.
Stom, dat de associatie dan wel weer helder is, zal de tijd zíjn.
Re: Woord klok
Hmmm ja. Ik heb dat gedaan en moet zeggen het resultaat valt tegen t.o.v. de moeite die er in gestoken wordt. Essentie blijft een goede selectieve ontvanger, pure analoge hardware dus, en weinig omgevingsruis/storing. Ruis die je niet ontvangt hoef je ook niet weg te processen achteraf. Wat betreft hardware zijn die oude Telefunken chips met 2 kristallen + een stevige ferriet antenne onovertroffen. Is geen vergelijk mer de Chinese meuk van tegenwoordig wat b.v. in de Conrad moduultjes zit. Qua storing/ruis is het gewoon onbegonnen werk met een gemultiplexed LED display. Kun je gewoon vergeten. De truuk is dan om 1x per dag met DCF te synchroniseren met het display uitgeschakeld. B.v. om 3 of 4 uur 's-nachts. Of eigenlijk om 2 uur i.v.m. zomer/wintertijd omschakeling.knuisje schreef:Leuk project! Mocht je aan de gang gaan met dcf77 ontvangst dan vind je hier een library met een zeer ruistolerante decoder routine link. Werkt uitstekend.
Als je DCF77 overweegt, blijf eigenlijk weg van het Conrad DCF moduultje. Doet wel wat maar is niet erg gevoelig. Kun je beter bij HKW shoppen: http://www.hkw-shop.de/ Is stukken beter en hebben ook goede kant en klare ferriet antennes: Hoe groter hoe beter.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Bedankt Knuis, ik ga het doorlezen, heb volgende week vakantie en er tijd voor dan.knuisje schreef:Leuk project! Mocht je aan de gang gaan met dcf77 ontvangst dan vind je hier een library met een zeer ruistolerante decoder routine link. Werkt uitstekend.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Zo'n Conrad kitje heb ik nog liggen, al erg lang, weet eigenlijk niet eens meer hoe ik er aan kom, kan wel zijn dat íe een keer bij een kitje zat nu ik erover nadenk.Pjotr schreef:Hmmm ja. Ik heb dat gedaan en moet zeggen het resultaat valt tegen t.o.v. de moeite die er in gestoken wordt. Essentie blijft een goede selectieve ontvanger, pure analoge hardware dus, en weinig omgevingsruis/storing. Ruis die je niet ontvangt hoef je ook niet weg te processen achteraf. Wat betreft hardware zijn die oude Telefunken chips met 2 kristallen + een stevige ferriet antenne onovertroffen. Is geen vergelijk mer de Chinese meuk van tegenwoordig wat b.v. in de Conrad moduultjes zit. Qua storing/ruis is het gewoon onbegonnen werk met een gemultiplexed LED display. Kun je gewoon vergeten. De truuk is dan om 1x per dag met DCF te synchroniseren met het display uitgeschakeld. B.v. om 3 of 4 uur 's-nachts. Of eigenlijk om 2 uur i.v.m. zomer/wintertijd omschakeling.knuisje schreef:Leuk project! Mocht je aan de gang gaan met dcf77 ontvangst dan vind je hier een library met een zeer ruistolerante decoder routine link. Werkt uitstekend.
Als je DCF77 overweegt, blijf eigenlijk weg van het Conrad DCF moduultje. Doet wel wat maar is niet erg gevoelig. Kun je beter bij HKW shoppen: http://www.hkw-shop.de/ Is stukken beter en hebben ook goede kant en klare ferriet antennes: Hoe groter hoe beter.
Ik houd het in gedachten, als deze niet selectief / gevoelig genoeg is. Op de DCF Wiki zie ik dat er uitgezonden wordt op 77.5kHz, daar zit natuurlijk een hoop troep en storing van van alles en nog wat. Alternatieven, synchroniseren via internet, Wifi? Is een stuk lastiger te programmeren natuurlijk. Ethernet kabeltje ernaartoe wil je niet. GPS? Ruwe NMEA data is heel simpel van opzet, GPS modules kosten 3x niks maar de kans dat er binnen geen satelliet gezien wordt is te groot denk ik.
Ik bekijk het nog wel even, heeft ook nog niet de allerhoogste prio. Heb net een RTC besteld en wat LED multiplexers om in de vakantie wat te knutselen, ik ben al heel blij als het me lukt om vanuit de Arduino iets klok gerelateerd op de LED drivers te kunnen uitsturen
Nog even omdat het kan en mijn hoogfrequente nerd hart hier sneller van gaat kloppen (grapje)
Re: Woord klok
Ja van het een komt het ander
Andere tak van sport bij klokken is om ze zo nauwkeurig mogelijk gelijk te laten lopen. Meest simpele en erg nauwkeurig is de 50 Hz van het lichtnet. GPS is ook een goede mogelijkheid maar dat werkt dan weer niet binnenshuis. Je kunt ook een Rubidium atoomklok inbouwen, voor rond de $100 pluk je zo'n module van Ebay. Al deze mogelijkheden lusten dermate stroom dat je ze wel uit het lichtnet moet voeden. Op batterij zit je vast aan een 32 kHz horloge kristal (RTC) en DCF77. Zou mij vooralsnog maar gewoon bij de 50Hz van het lichtnet houden Barry. Is al lastig genoeg, kun je later altijd nog zien.
Wat betreft GPS, positie bepaling wordt lastig binnen vanwege vele reflecties maar aan het ontvangen van de tijd worden minder hoge eisen gesteld. Er zijn speciale ontvangmodules die zich alleen op de tijd richten van o.a. uBlox en Trimble b.v. http://www.dpieshop.com/trimble-resolut ... at2raheef3 Niet het goedkoopste dus. Ik heb zo'n module en die werkt goed tot een 4m van het raam vandaan (Glazen gevel en betonnen vloeren/plafond. 2 - 3 Satellieten zijn genoeg voor de tijd binnen 1uS nauwkeurig. Maar er zijn ook dagen dat je binnen niks ontvangst, vooral 's-zomers. Dan moet ie op zijn eigen kristal doorlopen.
Overigens een standaard RTC wekt met een 32 kHz horloge kristal. Die kristallen hebben een erg grote temperatuurdrift. Van een gewoon AT-Cut kristalletje is die drift vele orden lager. Dus als je niet per se een laag verbruik nodig hebt zoals met batterijvoeding, kun je beter gewoon de MCU clock nemen en die nauwkeurig afregelen met een trimmer.
Wat betreft GPS, positie bepaling wordt lastig binnen vanwege vele reflecties maar aan het ontvangen van de tijd worden minder hoge eisen gesteld. Er zijn speciale ontvangmodules die zich alleen op de tijd richten van o.a. uBlox en Trimble b.v. http://www.dpieshop.com/trimble-resolut ... at2raheef3 Niet het goedkoopste dus. Ik heb zo'n module en die werkt goed tot een 4m van het raam vandaan (Glazen gevel en betonnen vloeren/plafond. 2 - 3 Satellieten zijn genoeg voor de tijd binnen 1uS nauwkeurig. Maar er zijn ook dagen dat je binnen niks ontvangst, vooral 's-zomers. Dan moet ie op zijn eigen kristal doorlopen.
Overigens een standaard RTC wekt met een 32 kHz horloge kristal. Die kristallen hebben een erg grote temperatuurdrift. Van een gewoon AT-Cut kristalletje is die drift vele orden lager. Dus als je niet per se een laag verbruik nodig hebt zoals met batterijvoeding, kun je beter gewoon de MCU clock nemen en die nauwkeurig afregelen met een trimmer.
Re: Woord klok
Beetje laat maar ff zeggen dat ie goed ishsmeets schreef:brabantse versie? hoe ga je dat doen? kwartiertje laten achterlopen?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Ha Peter, 50Hz lichtnet is als referentie vwb nauwkeurigheid best goed; het nixie IN-12 klokje draait daar ook op en die loopt gewoon strak op tijd. Wel een nadeel dan, ik heb nu het idee een uitvoering vd klok te maken die je aan de wand hangt. Achter de plek waar íe zou moeten komen te hangen zit de meterkast, ik kan dus met een voedingskabeltje door de muur de meterkast in waar ik een stekkervoeding in plug. Geen kabels in het zicht. Als ik 50Hz wil gaan gebruiken moet ik met AC naar de klok toe, gelijkrichten, wat capaciteit, stabiliseren wellicht. Het liefst zou ik helemaal geen AC in de klok willen hebben.
Ik ga er nog even over nadenken, atoomklokken e.d. gaat wat ver
GPS zou dan een goed alternatief zijn, in feite is dat ook een atoomklok, GPS werkt op nauwkeurige tijdsbepaling. Daarbij is de resolutie van de klok 5 minuten, ook weer niet heel schokkend. DCF gestuurd zou ik het mooist vinden, dan ben je overal van af, maar het moet wel werkbaar zijn en werkbaar blijven.
Heb een RTC klok besteld, misschien dat eerst maar voor het testen, zodat ik de led aansturing e.d. voor elkaar kan maken, maar laat het dus nog wel ff doorsudderen.
Ik ga er nog even over nadenken, atoomklokken e.d. gaat wat ver
Heb een RTC klok besteld, misschien dat eerst maar voor het testen, zodat ik de led aansturing e.d. voor elkaar kan maken, maar laat het dus nog wel ff doorsudderen.
Re: Woord klok
Hoi Barry,
Hoe wilde je die LEDs aan gaan sturen zonder lichtnet? Op batterijen?
Gaan niet lang mee.
In de situatie die je beschrijft zou ik een 9V trafo muurwratje nemen. Maar dan zonder gelijkrichter er in, alleen trafo dus. Een RTC zou je dan als back-up kunnen nemen i.g.v. netuitval. Of i.d.d. DCF77. Ik heb wat met die HKW ontvangertjes gespeeld met een 10cm antenne en die ontvangen probleemloos door het hele huis heen hier aan de westkust.
Hoe wilde je die LEDs aan gaan sturen zonder lichtnet? Op batterijen?
In de situatie die je beschrijft zou ik een 9V trafo muurwratje nemen. Maar dan zonder gelijkrichter er in, alleen trafo dus. Een RTC zou je dan als back-up kunnen nemen i.g.v. netuitval. Of i.d.d. DCF77. Ik heb wat met die HKW ontvangertjes gespeeld met een 10cm antenne en die ontvangen probleemloos door het hele huis heen hier aan de westkust.
Re: Woord klok
In mijn weerstationnetje zit een DCF klokje, die werkt eigenlijk perfect, zijn die niet te implementeren? 
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 21 dec 2016, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Nee niet op batterijen uiteraard Peter, wel op lichtnet, ik noemde stekkervoeding, en dan DC uit naar de klok toe.
Ik houd die HKW ontvangertjes in gedachten, het liefst zou ik inderdaad DCF willen gebruiken.
Ha RJ, interessante modules, die RF nodes. Kende ze niet, zie net een draadje erover op Tweakers. Ga ik doorlezen, bedankt voor de tip.
Ik houd die HKW ontvangertjes in gedachten, het liefst zou ik inderdaad DCF willen gebruiken.
Ha RJ, interessante modules, die RF nodes. Kende ze niet, zie net een draadje erover op Tweakers. Ga ik doorlezen, bedankt voor de tip.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Woord klok
GPS heren, die DCF gewoon laten voor wat 't is, $9 GPS ontvanger erin en je kunt ook gelijk zomer/wintertijd locatie specifiek in de software coderen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Ontvangst binnen, gaat dat goed? Ik weet dat ruwe NMEA data simpel van opbouw is en goed te implementeren. Maar werkt dat in de
betonnen bunker hier
betonnen bunker hier
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Woord klok
Bij mij hier wel, ik heb een nixie clock met GPS ontvanger geknutseld een paar jaar terug, ding heeft altijd gewerkt, ook inpandig tussen 't beton. Feitelijk kijk je puur naar de klok en die krijg je al van één satelliet, voor positie heb je d'r minimaal vier nodig normaliter, maar een paar km resolutie is voldoende om de tijdzone te bepalen, dus ook dat gaat prima.Barry2001 schreef:Ontvangst binnen, gaat dat goed? Ik weet dat ruwe NMEA data simpel van opbouw is en goed te implementeren. Maar werkt dat in de
betonnen bunker hier
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Ok, voor het geld wil ik het zeker wel proberen. Heb je een linkje naar de GPS ontvanger?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Woord klok
De exacte die ik gebruikt heb is nu niet courant meer, maar d'r zijn d'r legio te vinden op eBay, normaliter gewoon via rs232 te benaderen en dan spuugt ie netjes NMEA data uit, normaliter kan je ook nog configureren welke data je zien wil, dat scheelt weer wat overhead maar als ik 't goed lees draai je toch op netspanning, dus een paar mA meer of minder zal ook 't verschil niet maken.Barry2001 schreef:Ok, voor het geld wil ik het zeker wel proberen. Heb je een linkje naar de GPS ontvanger?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Nee, heb ooit eens wat met een weerballon gedaan (en GPS) daar speelde stroomverbruik. Bij deze klok komt het uit het stopcontact, geen issue dus. Ik ga dit ook eens bekijken, bedankt voor de tip.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Woord klok
Zoiets heb ik gebruikt, kost een appel en een ei.
http://www.ebay.nl/itm/1-5Hz-VK2828U7G5 ... Sw8gVX-5v4
http://www.ebay.nl/itm/1-5Hz-VK2828U7G5 ... Sw8gVX-5v4
Re: Woord klok
Jawel, en daar zit vaak ook een ontvangertje in zoals bij HKW los te koop. Daar zit een gewoon kristal klokje in wat af en toe synchroniseert met DCF. Dat doet het dan op momenten dat DCF storingsvrij ontvangen wordt. Meestal 's-nachts en bij de eerste keer aanzetten.hannesie schreef:In mijn weerstationnetje zit een DCF klokje, die werkt eigenlijk perfect, zijn die niet te implementeren?
Om het een beetje in perspectief te houden: Een gewoon AT microprocessorkristalletje wijkt bij de Nederlandse temperatuurvariaties niet meer dan een paar ppm af. Dat is hooguit een minuut per jaar als je de frequentie goed hebt afgeregeld met een trimmertje. Voor een klok met een resolutie van 5 minuten lijkt mij dat geen enkel probleem.
Ik postte terug al een monitor plaatje van mijn Trimble ontvangertje. Dat waren toen 4 satellieten met voldoende SNR om mee te mogen doen. E.e.a. hangt ook sterk van de atmosferische omstandigheden af: Onweer, zonne-activiteit, noorderlicht etc. bij zo'n zwak signaal binnen. Met de antenne buiten heb ik probleemloos 14 - 16 satellieten te pakken. Overigens, niet alle GPS ontvangertjes zijn even goed. Ik heb er verschillende gehad (in de €15 klasse) die bij langdurige slechte ontvangst vast liepen na een paar weken. Die van Trimble die ik postte loopt nu al een jaartje probleemloos binnen.
In jouw geval lijkt mij DCF synchronisatie het meest handig, betrouwbaar en goedkoop. (Op 50Hz na dan, vandaar alleen een muur trafo'tje
Re: Woord klok
Hoezo waarom? Zomer en wintertijd en leap seconde krijg je gratis mee bij DCF. Met GPS moet je dat allemaal zelf bijhouden en uitrekenen. Dat levert alleen UTC.SSassen schreef:GPS heren, die DCF gewoon laten voor wat 't is, $9 GPS ontvanger erin en je kunt ook gelijk zomer/wintertijd locatie specifiek in de software coderen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Woord klok
Het is geen moeten Peter, met beide gaat 't prima werken, ik kon toendertijd geen geschikte DCF module vinden en heb dus gewoon een GPS module gebruikt. Zomer- wintertijd doe je gewoon adhv. de locatie, da's echt vier regels code.
Re: Woord klok
Nou zo simpel is dat zomer en wintertijd ook weer niet. Is nogal zone afhankelijk. Ja, je kunt het natuurlijk quick and dirty hard programmeren voor de Nederlandse situatie. Heb je alleen een probleem als e.o.a. Euro commissie het weer verandert in de toekomst. Moet je klok weer naar de programmeur
Maar zoals al aangegeven, er zit best wel kwaliteitsverschil in die ontvangers en dan met name de software. De hardware van die dingen is vrijwel identiek met dezelfde chips en iets van een Arm core rekentuigje.
Maar zoals al aangegeven, er zit best wel kwaliteitsverschil in die ontvangers en dan met name de software. De hardware van die dingen is vrijwel identiek met dezelfde chips en iets van een Arm core rekentuigje.
Re: Woord klok
Logisch dat je geen ontvangst hebt met een gemultiplexed LED display. Het synchroniseren doe ik daarom inderdaad alleen 's nachts als de displays uit staan.Pjotr schreef:Qua storing/ruis is het gewoon onbegonnen werk met een gemultiplexed LED display. Kun je gewoon vergeten. De truuk is dan om 1x per dag met DCF te synchroniseren met het display uitgeschakeld. B.v. om 3 of 4 uur 's-nachts. Of eigenlijk om 2 uur i.v.m. zomer/wintertijd omschakeling.
Re: Woord klok
Nou ja, Barry heeft voorlopig genoeg om uit te zoeken
En hoewel ik het resultaat van Blinkenlight tegen vond vallen, is die site wel de moeite van het doornemen waard. Staat veel wetenswaardigs als je met DCF77 aan de slag wilt.
