nieuwe multimeter aanschaffen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Veel plezier ermee Thomas! Ook deze kan vast naar de eeuwige jachtvelden, dus bezint voor ge .....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
Ook deze kan vast naar de eeuwige jachtvelden, dus bezint voor ge .....
begint met onafgebroken bouten op dat ding. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Thomox »

Barry2001 schreef:
Veel plezier ermee Thomas! Ook deze kan vast naar de eeuwige jachtvelden, dus bezint voor ge .....
Alles kan kapot, een Fluke zal ook wel geen probleem zijn :hide:
Maargoed, gaan we veel plezier aan beleven :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Gefeliciteerd er mee, ga je vast veel plezier aan hebben :rock:
Barry2001 schreef:
Veel plezier ermee Thomas! Ook deze kan vast naar de eeuwige jachtvelden, dus bezint voor ge .....
Party pooper, hebben we het toch al uitgebreid over gehad...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Thomox schreef:
Barry2001 schreef:
Veel plezier ermee Thomas! Ook deze kan vast naar de eeuwige jachtvelden, dus bezint voor ge .....
Alles kan kapot, een Fluke zal ook wel geen probleem zijn :hide:
Maargoed, gaan we veel plezier aan beleven :mrgreen:
Klopt. Een meter naar Walhalla sturen is niet merkgebonden :relax: zo bedoel ik dat ook niet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Ik vind het altijd fijner als de mensen die er mee werken ongeschonden blijven...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Ietwat uitgebreidere meter vandaag binnen: Bryman BM869
IMG_3032_ZBA.jpg
Dit is echt een zeer uitgebreide meter van net iets over de €200. De meesten zullen het niet nodig hebben. Zeer degelijk ding, UL listed. Groter dan ik eigenlijk verwacht had en met 650 gram ook nog wel behoorlijk zwaar. Hij is ter vervanging van mijn inmiddels 25 jaar oude Dynatek. Die is inmiddels zo vaak gevallen dat de dsiplay bevestiging al 3x gelijmd is en nu wek erg brak is. Grappig, die Dynatek was destijds net iets over de FL200, vergelijkbaar dus met de Bryman. Maar die Bryman is toch wel een stuk robuuster en uitgebreider.

IMG_3034_ZBA.jpg
Die Bryman is nog groter dan de toen toch al forse Dynatek 6070 :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Niet mee bekend, ziet er wel goed uit. Dat stukje waar pc-com op staat, kan dat open scharnieren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Kende het als merk wel, maar tot nu toe geen ervaring mee. Het is een van de weinigen "no names" met CAT-IV/III classificatie die ook UL-listed is. Het is dus geen fake classificatie zoals bij de meeste no-names. Valt niet tegen nu ik hem in mijn handen heb. Voelt een stuk robuuster aan dan een vergelijkbare UNI-T die ik in mijn handen heb gehad,

Nee, dat is geen klepje voor de PC interface. Die interface is een optisch geïsoleerde USB inteface die je net als bij de Agilents er achterop schuift. Die heb ik er wel bij maar moet je apart kopen. Was ook een van de redenen om voor deze te gaan: Hij kan 2 temperatuur sensors tegelijk loggen. Doormeet piepertje is ook duidelijk en direct/snel! Ook al latcht het niet zoals bij een Fluke. Die functie is bij het meeste andere Chinese spul veel te langzaam om bruikbaar te zijn.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 20 dec 2016, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
..... CAT-IV/III classificatie die ook UL-listed is. Het is dus geen fake classificatie zoals bij de meeste no-names. ...
hoe kan je dat controleren dat het geen fake classificatie is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
..... CAT-IV/III classificatie die ook UL-listed is. Het is dus geen fake classificatie zoals bij de meeste no-names. ...
hoe kan je dat controleren dat het geen fake classificatie is?
UL listed is traceerbaar onafhankelijk getest dat het aan de opgegeven veiligheid specs voldoet. UL is een een beetje de Amerikaanse variant van wat vroeger de KEMA was en nu eigenlijk vervangen is door CE. Niet helemaal vergelijkbaar, die Amerikanen handhaven veel strenger.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
..... CAT-IV/III classificatie die ook UL-listed is. Het is dus geen fake classificatie zoals bij de meeste no-names. ...
hoe kan je dat controleren dat het geen fake classificatie is?
UL listed is traceerbaar onafhankelijk getest dat het aan de opgegeven veiligheid specs voldoet. UL is een een beetje de Amerikaanse variant van wat vroeger de KEMA was en nu eigenlijk vervangen is door CE. Niet helemaal vergelijkbaar, die Amerikanen handhaven veel strenger.
en hoe kan je dat in de praktijk nagaan? staan registratie/certificaat nummers op een site?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Yep bij UL. Vanwaar dit fanatisme? Heb je plannen in die richting?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

HJ zit in de industrie hoek, iets vergelijkbaars kost bij Fluke 3x zo veel...
Mooi ding :rock:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door AntonZ »

Pjotr schreef:
Ietwat uitgebreidere meter vandaag binnen: Bryman BM869

Groter dan ik eigenlijk verwacht had en met 650 gram ook nog wel behoorlijk zwaar.
Mooi om dat te horen - toen ik een nieuwe meter voor het werk nodig had, heb ik deze ook overwogen maar las dat mensen hem wat groot vonden. Daarom toch voor de Brymen 257S gekozen. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Hij lijkt er qua vorm veel op maar is een flink stuk compacter. Ik heb er erg veel plezier van. Inderdaad heel degelijk en prettig in het gebruik. De veiligheid speelde ook mee, want ik meet nog wel eens in installaties waar 3x400V in aanwezig is. Daar wil ik niet met een metertje van de Action in prikken.


@HJ:
Als je wilt kun je Brymen opzoeken in de UL database op http://www.ul.com/database . Vul het UL file nummer van Brymen in: E204990. Dan Search klikken om de UL goedgekeurde modellen van Brymen vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Yep bij UL. Vanwaar dit fanatisme? Heb je plannen in die richting?
gewoon aangeboren nieuwsgierigheid, ik heb 2 multimeters die nog voldoen (een Conrad, en een antieke Fluke)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

AntonZ schreef:
Inderdaad heel degelijk en prettig in het gebruik. De veiligheid speelde ook mee, want ik meet nog wel eens in installaties waar 3x400V in aanwezig is. Daar wil ik niet met een metertje van de Action in prikken.
Ik prik sowieso liever alleen 2 polige meetapparatuur in de 400V of de 690V hoor...als je een keer hem op de verkeerde stand hebt staan...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door ds23man »

Bij netspanning pak ik liever mijn oude Duspol:
IMG_0132.JPG
Erfstukje, is van mijn opa geweest ( installateur).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat ik met metingen aan groepenkasten en huisinstallaties een Duspol en aanverwanten veel praktischer heb gevonden dan een multimeter. met de laatste kom je vrijwel altijd een hand te kort om veilig en netjes te kunnen werken....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

AntonZ schreef:
Pjotr schreef:
Ietwat uitgebreidere meter vandaag binnen: Bryman BM869

Groter dan ik eigenlijk verwacht had en met 650 gram ook nog wel behoorlijk zwaar.
Mooi om dat te horen - toen ik een nieuwe meter voor het werk nodig had, heb ik deze ook overwogen maar las dat mensen hem wat groot vonden. Daarom toch voor de Brymen 257S gekozen. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Hij lijkt er qua vorm veel op maar is een flink stuk compacter. Ik heb er erg veel plezier van. Inderdaad heel degelijk en prettig in het gebruik. De veiligheid speelde ook mee, want ik meet nog wel eens in installaties waar 3x400V in aanwezig is. Daar wil ik niet met een metertje van de Action in prikken.
Goed gezien Anton. Die BM869s is eigenlijk te lomp voor de servicekoffer en die uitgebreide functionaliteit en hoge resolutie heb je op locatie niet nodig. Aan die BM257s heb je praktisch gezien in de meeste gevallen veel meer en dat voor ca. de helft van de prijs van de 869. Weegt ook de helft :D Eigenlijk is die 257 voor vrijwel alle hobbywerk een erg goede keuze als je wat meer wilt dan een instapmodel.
Shadow schreef:
AntonZ schreef:
Inderdaad heel degelijk en prettig in het gebruik. De veiligheid speelde ook mee, want ik meet nog wel eens in installaties waar 3x400V in aanwezig is. Daar wil ik niet met een metertje van de Action in prikken.
Ik prik sowieso liever alleen 2 polige meetapparatuur in de 400V of de 690V hoor...als je een keer hem op de verkeerde stand hebt staan...
Voor high energy circuits zoals CAT-III en CAT-IV heb je niets aan een multimeter met stroombereik. Voor dat gebruik zit het er dan ook heel vaak niet op. Daar gebruik je dan een aparte stroomtang en ga je nooit zitten klooien om een circuit open te breken om er dan met wat meetsnoeren er een A-meter tussen te hangen [-X Dan kan je baas je snel :schoon:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Gisteravond nog even een testje gedaan v.w.b. de AC bandbreedte: Tot 300 kHz met een pure sinus geeft ie binnen 0,2% goed aan. Dat is beter dan de gespecificeerde 100 kHz. Dus ook voor audiometingen prima te gebruiken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Thomox schreef:
Barry2001 schreef:
Veel plezier ermee Thomas! Ook deze kan vast naar de eeuwige jachtvelden, dus bezint voor ge .....
Alles kan kapot, een Fluke zal ook wel geen probleem zijn :hide:
Maargoed, gaan we veel plezier aan beleven :mrgreen:
Ja de mijne is gesneuveld een Fluke 83
Van de tafel gevallen , ik reed Mn stoel naar achter KLAP :hide:
En er was een meetsnoer achter Mn leuning blijven hangen
Vraag mij niet hoe je dat voor elkaar krijg, ik kan dat. 8-[
Het display houder is een kunststof plaat die onder de print zit en heeft 4 zielige lipjes :x waar het display exact mee op zijn plaats wordt gehouden
Indertijd 1991 HEEL veel geld betaald ,
Als ik die kunstofplaat kan kopen welke onder de print zit kan ik hem waarschijnlijk repareren.
iemand die dat heeft liggen en of ervaring welke hij wilt delen met die display houder vervangen repareren :?:
Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door ray5150 »

http://schneiderelectronicsrepair.nl/
Vraag eens of hij nog iets heeft liggen, anders even een oproepje in : https://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten
Of eens vragen bij Joram (Shadow) niemand op het forum heeft zoveel Fluke spullen als hij...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Bedankt :!:
:goeie:
Gaat er gelijk werk van maken :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Sneijderrepairservice kan me niet helpen

Fluke heeft geen onderdelen meer
En ondanks Mn levenslange garantie krijg ik geen nieuwe :boos: maar niet heus
Wel uitleg wat Lifetime warranty in houd :lol:

Joram is nog aan het zoeken.

Op Circuits online nog niet ingelogd , lukt niet :think:

Zal wel een nieuwe tweedehands worden
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”