Het idee begon een paar maand geleden, m'n vriendin kwam thuis na hotelbezoek, ze had daar een klok gezien. Beetje omschreven, we zijn aan het zoeken gegaan, Google geraadpleegd, moet deze zijn geweest.
Zou wel wat zijn dit in de woonkamer te hebben hangen, zo is eigenlijk het idee geboren te gaan proberen dit zelf te maken. Op een rijtje zetten wat er in dat geval zou moeten gebeuren:
- Elektronica tekenen, valt denk ik hard mee, moet lukken. Een Atmega328P micrcontroller (Arduino), een real time clock (met DCF als toevoeging), en op het origineel zit iets om de helderheid te laten aanpassen aan het omgevingslicht, zou met een LDR kunnen.
De microcontroller stuurt 1 of meerdere led drivers aan, achter elke letter komt een eigen led. De klok krijgt 11 letters horizontaal en 10 vertikaal, een matrix van 110 letters / leds. Wat voeding, misschien een bedien orgaan, en een programmeer mogelijkheid in de vorm van UART.
- Het programmeren, dit gaat een dingetje worden. Heb een Arduino Uno aangeschaft:
Waarschijnlijk is de software voor de doorgewinterde programmeur een eitje, voor mij is dit het niet. Toch ben ik nog net van de generatie dat ik dit vroeger op de opleiding als vak heb gehad, misschien is er wat blijven hangen
- De behuizing, kan ik zelf. Elke letter krijgt dus z'n eigen led, die in een 'kamer' zal moet komen om niet ook de letter ernaast te doen oplichten.
- PCB's tekenen, heb ik wel eens eerder gedaan, moet lukken. De klok heeft een afmeting van 450 x 450mm, het gedeelte waar de letters zitten 320 x 320mm. Het eenvoudigst zou zijn 1 grote print tekenen van 320 x 320mm. Nagekeken, wordt vrij kostbaar dit te laten maken. Tenzij ik nog een adresje vind waar dit goedkoop kan worden het meerdere printen waar de led's op komen. Deze printen zouden dan helemaal gelijk moeten zijn, zodat ik het lettergedeelte in bv 8 sectoren kan verdelen. Printen koop je toch vaak per 10 stuks, dus qua prijs is dit dan het handigst, en dan iets slims bedenken dat je de boel kan doorlussen met connectoren oid.
- Het belangrijkste, het voorblad waar de letters in zitten, frezen? Dit kan ik niet zelf, maar we kennen hier op het forum iemand die dit wel kan natuurlijk
In eerste instantie heeft Kees geprobeerd de letters eruit te laseren, werd niet echt mooi. Of de laser kwam niet door de coating laag, of hij kwam er wel door maar de coating versmelt met het acryl waardoor de randen niet strak worden. Hierna frezen op zijn zelfgebouwde CNC machine, dit leverde mooie strakke letters in de coating op.
Met het volgende resultaat:
Zien er een beetje beduimeld uit, beschermfolie zit er nog op, maar het is weer superstrak. Bij deze zou ik dan ook echt een stukje reclame voor Kees willen maken, hebbie een stukje frees/snij/laser werk weet ik het: http://www.techgraphix.nl/ .
Als ik de 3 kleuren simpel probeer door er een burolamp achter te houden zijn ze denk ik alle 3 wel geschikt voor dit doel, het lijkt erop dat de coating voldoende licht tegenhoudt.
Heb naar led's zitten kijken en er ook al wat gekocht, kosten tegenwoordig ook niks meer. 1000 stuks,eBay Hong Kong, nog geen tientje.
Kleur is (warm) wit, hier ga ik het eerst mee proberen, wellicht dat een andere kleur beter uitkomt. Ik weet ook niet of ze diffuus genoeg zijn, moet ik proberen, anders moet er nog iets tussen led en voorblad wat het licht meer verstrooid.
Aan de slag dan maar, genoeg te doen