Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik wil ook al na gaan denken over aankleding, vooral wat akoestiek betreft, zowieso wilde ik in alle vier de hoeken zware gordijnen ophangen, maar denk ook aan absorbers aan de muren, vermomd als lijst met een nette poster erop geplakt b.v.
Iemand nog ideëen of suggesties wat dat betreft? Uiteraard hebben DIY oplossingen de voorkeur, dit is tenslotte een zelfbouw forum.
Iemand nog ideëen of suggesties wat dat betreft? Uiteraard hebben DIY oplossingen de voorkeur, dit is tenslotte een zelfbouw forum.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik zou er eerst maar eens een setje luidsprekers in zetten en eens te gaan luisteren. Met een getraind stel oren kun je dan bepalen waar de problemen liggen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Mee eens, maar het kan geen kwaad om vooraf alvast de opties te bekijken, posters komen d'r toch tegen de muren, dus als ik die kan combineren met een akoestisch paneel is dat natuurlijk win-win.ds23man schreef:Ik zou er eerst maar eens een setje luidsprekers in zetten en eens te gaan luisteren. Met een getraind stel oren kun je dan bepalen waar de problemen liggen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Oplossingen bedenk je als er een probleem is, van te voren een oplossing bedenken voor een denkbeeldig probleem is verloren energie.....
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Nee, da's onzin, de insteek is anticiperen op mogelijke problemen en hier al een oplossing voor paraat hebben. Ik bekijk dit met de pet op van de ingenieur, niet die van de hobbyist.ds23man schreef:Oplossingen bedenk je als er een probleem is, van te voren een oplossing bedenken voor een denkbeeldig probleem is verloren energie.....
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Als dat je insteek is, dan moet de eerste vraag zijn : welk probleem verwacht je dan op te moeten gaan lossen ?
ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik verwacht teveel echo door reflecties, da's nu al goed hoorbaar in de lege ruimte, dus denk niet dat de gordijnen in de hoeken hier veel soelaas gaan bieden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Wat is er mis met systeemplafonds?SSassen schreef:Had ik al geroepen dat ik een hekel heb aan systeemplafond's? Nee? Nu, bij deze dan.ds23man schreef:Een Rockfon systeemplafond was sneller geweest......
Ik zou trouwens de ruimte ook gaan meten,
Zo moeilijk is dat helemaal niet. Met ARTA kun je heel mooi zulke metingen doen.
Normaliter gebruik je daar zo'n heel-veel-kantige speaker voor, maar een conventionele speaker op zijn rug doet het ook redelijk.
Aangezien de ruimte nu leeg is, kan dat praktisch ook veel makkelijker.
Paar posities en klaar.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
b_force schreef:...... zo'n heel-veel-kantige speaker ...
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Daarmee ben ik het niet eens. Heb dat lang geleden eens een paar uurtjes gedaan en zodra je eraan gewend bent weet je niet wat je hoort, zo goed.MarcoSQ schreef:ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Inmiddels ben ik weer een stuk gevorderd en is het plafond nu één geheel nadat ik gisteren de naden dicht heb gezet met voegengips. Eerst de boel afgeplakt zodat er geen gips in de gaten zou komen en toen voegengips in een aantal lege kitkokers gedaan en heerlijk relaxt met de kitspuit de naden 'afgekit' daarna vlak getrokken met een vlakspaan en na 45-minuten de restanten afgestoken. Nacht laten uitharden en vanochtend de boel vlak geschuurd en het complete plafond in de diepgrond gezet en pakweg 2 uur later in de eerste laag verdunde latex.
Ik heb ook even een Dayton 15" subwoofer driver losgelaten in de luisterkamer, dan kan hij alvast op verkenning voor z'n vier grote broers en zussen, d'r komen namelijk een aantal 18" subwoofers te staan, met een nette DS8.0 achterop, dan heb ik straks voldoende headroom voor zelfs de grootste dinosauriër die de kamer in komt stampen.
Ik heb ook even een Dayton 15" subwoofer driver losgelaten in de luisterkamer, dan kan hij alvast op verkenning voor z'n vier grote broers en zussen, d'r komen namelijk een aantal 18" subwoofers te staan, met een nette DS8.0 achterop, dan heb ik straks voldoende headroom voor zelfs de grootste dinosauriër die de kamer in komt stampen.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Wel flexibel voegenspul gebruikt als je d'r 4 stuks 18 inchers in los gaat laten? 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ja, vezelversterkt etc. volgens voorschrift van de fabrikant van de gipsplatenShadow schreef:Wel flexibel voegenspul gebruikt als je d'r 4 stuks 18 inchers in los gaat laten?
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Zou d'r eerst maar eens een stukkie tapijt in (laten) leggen... 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Jazeker, maar eerst een vloer erin, Fermacell 2E32 platen die rondom vrij tegen een glaswol strook komen te liggen, geen half werk deze keer.ray5150 schreef:Zou d'r eerst maar eens een stukkie tapijt in (laten) leggen...
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Oneens zijn mag altijdmarkbakk schreef:Daarmee ben ik het niet eens. Heb dat lang geleden eens een paar uurtjes gedaan en zodra je eraan gewend bent weet je niet wat je hoort, zo goed.MarcoSQ schreef:ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
Maar goed, na enige uren wennen kan óók een akoestisch mindere ruimte, prima op je overkomen. Ik weet niet zo goed wat dit nu precies zegt...Iets over ons aanpassingsvermogen, of meer iets over de ideale luisteromgeving ?
Geen idee. Al zou ik logisch zeggen, dat je gelijk hebt.
Feit (voor mij persoonlijk) is, dat het volledig ontbreken van latere reflecties/galm, nogal vreemd overkomt als je zíét dat je in een kleinere kamer bent.
Matcht niet in mijn hoofd. En : als ik een gefilterd systeem meet in de tuin, vind ik het daar vrijwel nooit lekker klinken. Ik 'voel' geen ruimtelijke info, die ik binnenshuis wél ervaar.
Waar wil ik nou heen ? Weet ik eigenlijk ook niet
Ik denk dat het lastig is om vanuit de theorie te voorspellen, wat een prettige luisteromgeving is.
Volledig dood krijg je hem toch niet. In de echte praktijk kun je misschien beter ervaren wat je stoort, en wat je misschien juist waardeert...(?)
Ben wel heel benieuwd waar dit heen gaat. Je (Sander) pakt dit grondig en netjes aan, en ik vind het mooi om te zien. Een gebied waar ik eigenlijk veel minder van af weet, en veel minder ervaring mee heb, dan ik eigenlijk zou moeten....Hopelijk pik ik wat van je mee
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
@Marco,
Leuk dat je meeleest! Ik wilde in ieder geval de afmetingen en 't plafond op orde hebben, daar kan je namelijk achteraf weinig aan veranderen, de rest valt later nog aan te passen. Als straks de vloer erin ligt, met vloerbedekking, de gordijnen hangen en ook de luisterbank erin staat ga ik eens meten om te kijken waar ik op uitkom. Je hoort nu duidelijk nog echo's als je in je handen klapt, maar goed, da's ook logisch, het is een rechthoekige ruimte met drie wanden van beton, een keiharde betonnen vloer (500kg/m^2 max. belasting) één buigslappe wand van hout/gips en een gedempt plafond.
Vandaag heb ik 10-liter latex op de muren gerold en alle wanden hebben nu één laag latex gehad, dat worden er twee want het is niet dekkend, de kleur is overigens Flexa Couleur Local - Long Island - 2505. Eén wand, waar straks het projectiescherm aan komt te hangen, schilder ik in de donkerste kleur uit die serie, 4005, en doordat dit een zeer matte latex is hoop ik daarmee dat het projectiescherm er straks ook echt uit spat.
Leuk dat je meeleest! Ik wilde in ieder geval de afmetingen en 't plafond op orde hebben, daar kan je namelijk achteraf weinig aan veranderen, de rest valt later nog aan te passen. Als straks de vloer erin ligt, met vloerbedekking, de gordijnen hangen en ook de luisterbank erin staat ga ik eens meten om te kijken waar ik op uitkom. Je hoort nu duidelijk nog echo's als je in je handen klapt, maar goed, da's ook logisch, het is een rechthoekige ruimte met drie wanden van beton, een keiharde betonnen vloer (500kg/m^2 max. belasting) één buigslappe wand van hout/gips en een gedempt plafond.
Vandaag heb ik 10-liter latex op de muren gerold en alle wanden hebben nu één laag latex gehad, dat worden er twee want het is niet dekkend, de kleur is overigens Flexa Couleur Local - Long Island - 2505. Eén wand, waar straks het projectiescherm aan komt te hangen, schilder ik in de donkerste kleur uit die serie, 4005, en doordat dit een zeer matte latex is hoop ik daarmee dat het projectiescherm er straks ook echt uit spat.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Het is dus ook een kijkkamer..........!!Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik zal een klein gaatje in de deur boren, is 't een kijkdooshannesie schreef:Het is dus ook een kijkkamer..........!!Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Zo, schilderwerk van de wanden is in principe klaar, vanmiddag rondom alles voor de 2e keer gerold en de muur waar 't projectiescherm komt te hangen twee keer in een donkerder kleur geschilderd, en ja, dit wordt fifty shades of grey, maar dan héél anders.
Morgen plinten langs 't plafond lijmen en het plafond nog één of twee keer witten en alle elektra afmonteren, stopcontacten e.d.
Morgen plinten langs 't plafond lijmen en het plafond nog één of twee keer witten en alle elektra afmonteren, stopcontacten e.d.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Je moet in elk geval met zo'n drie thema's aan de gang: de staande golven/eigentonen/modes, de vroege reflecties van vlakken dicht bij de bronnen en bij je oren die kleuring (kamfilters) en verlies aan richtinginformatie betekenen én de algehele balans tussen galm en direct geluid op de luisterplek. Die eerste is een uitdaging op zich, die twee laatste vormen samen een vaak lastig in te regelen geheel omdat ze elkaar beïnvloeden. De demping die je in het plafond hebt gerealiseerd is mogelijk nog te specifiek voor frequenties boven 100Hz of nog hoger, dat kan ik eigenlijk niet goed waarnemen zo, maar hou rekening met de mogelijkheid. En overleg met Gerhard, die is volgens mij met dezelfde dingen bezig en heeft wel een bakje ervaring.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Da's bedoeld als een steek onder water, toch, Mark?markbakk schreef:En overleg met Gerhard, die is volgens mij met dezelfde dingen bezig en heeft wel een bakje ervaring.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Misschien is niet iedereen dat aan het volgen Sander 
