Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Ik wil ook al na gaan denken over aankleding, vooral wat akoestiek betreft, zowieso wilde ik in alle vier de hoeken zware gordijnen ophangen, maar denk ook aan absorbers aan de muren, vermomd als lijst met een nette poster erop geplakt b.v.

Iemand nog ideëen of suggesties wat dat betreft? Uiteraard hebben DIY oplossingen de voorkeur, dit is tenslotte een zelfbouw forum.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Ik zou er eerst maar eens een setje luidsprekers in zetten en eens te gaan luisteren. Met een getraind stel oren kun je dan bepalen waar de problemen liggen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Ik zou er eerst maar eens een setje luidsprekers in zetten en eens te gaan luisteren. Met een getraind stel oren kun je dan bepalen waar de problemen liggen.
Mee eens, maar het kan geen kwaad om vooraf alvast de opties te bekijken, posters komen d'r toch tegen de muren, dus als ik die kan combineren met een akoestisch paneel is dat natuurlijk win-win.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Oplossingen bedenk je als er een probleem is, van te voren een oplossing bedenken voor een denkbeeldig probleem is verloren energie.....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Oplossingen bedenk je als er een probleem is, van te voren een oplossing bedenken voor een denkbeeldig probleem is verloren energie.....
Nee, da's onzin, de insteek is anticiperen op mogelijke problemen en hier al een oplossing voor paraat hebben. Ik bekijk dit met de pet op van de ingenieur, niet die van de hobbyist.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door MarcoSQ »

Als dat je insteek is, dan moet de eerste vraag zijn : welk probleem verwacht je dan op te moeten gaan lossen ?

ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Ik verwacht teveel echo door reflecties, da's nu al goed hoorbaar in de lege ruimte, dus denk niet dat de gordijnen in de hoeken hier veel soelaas gaan bieden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Een Rockfon systeemplafond was sneller geweest......
Had ik al geroepen dat ik een hekel heb aan systeemplafond's? Nee? Nu, bij deze dan.
Wat is er mis met systeemplafonds?

Ik zou trouwens de ruimte ook gaan meten,
Zo moeilijk is dat helemaal niet. Met ARTA kun je heel mooi zulke metingen doen.
Normaliter gebruik je daar zo'n heel-veel-kantige speaker voor, maar een conventionele speaker op zijn rug doet het ook redelijk.
Aangezien de ruimte nu leeg is, kan dat praktisch ook veel makkelijker.
Paar posities en klaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
...... zo'n heel-veel-kantige speaker ...
:bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door markbakk »

MarcoSQ schreef:
ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
Daarmee ben ik het niet eens. Heb dat lang geleden eens een paar uurtjes gedaan en zodra je eraan gewend bent weet je niet wat je hoort, zo goed.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Inmiddels ben ik weer een stuk gevorderd en is het plafond nu één geheel nadat ik gisteren de naden dicht heb gezet met voegengips. Eerst de boel afgeplakt zodat er geen gips in de gaten zou komen en toen voegengips in een aantal lege kitkokers gedaan en heerlijk relaxt met de kitspuit de naden 'afgekit' daarna vlak getrokken met een vlakspaan en na 45-minuten de restanten afgestoken. Nacht laten uitharden en vanochtend de boel vlak geschuurd en het complete plafond in de diepgrond gezet en pakweg 2 uur later in de eerste laag verdunde latex.

Ik heb ook even een Dayton 15" subwoofer driver losgelaten in de luisterkamer, dan kan hij alvast op verkenning voor z'n vier grote broers en zussen, d'r komen namelijk een aantal 18" subwoofers te staan, met een nette DS8.0 achterop, dan heb ik straks voldoende headroom voor zelfs de grootste dinosauriër die de kamer in komt stampen.
afplakken.JPG
naden_foetsie.JPG
zoek_de_naad.JPG
dayton_eenzaam_en_alleen.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Shadow »

Wel flexibel voegenspul gebruikt als je d'r 4 stuks 18 inchers in los gaat laten? :beer:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Wel flexibel voegenspul gebruikt als je d'r 4 stuks 18 inchers in los gaat laten? :beer:
Ja, vezelversterkt etc. volgens voorschrift van de fabrikant van de gipsplaten :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ray5150 »

Zou d'r eerst maar eens een stukkie tapijt in (laten) leggen... :relax:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Zou d'r eerst maar eens een stukkie tapijt in (laten) leggen... :relax:
Jazeker, maar eerst een vloer erin, Fermacell 2E32 platen die rondom vrij tegen een glaswol strook komen te liggen, geen half werk deze keer.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door MarcoSQ »

markbakk schreef:
MarcoSQ schreef:
ALLE problemen wegnemen, betekent een dode ruimte. En zoals wellicht bekend : dat luistert voor geen meter...
Daarmee ben ik het niet eens. Heb dat lang geleden eens een paar uurtjes gedaan en zodra je eraan gewend bent weet je niet wat je hoort, zo goed.
Oneens zijn mag altijd :). En dat zou zomaar kunnen, heb nooit de kans gehad om 'enige uren' te wennen aan muziek in een dode ruimte...
Maar goed, na enige uren wennen kan óók een akoestisch mindere ruimte, prima op je overkomen. Ik weet niet zo goed wat dit nu precies zegt...Iets over ons aanpassingsvermogen, of meer iets over de ideale luisteromgeving ?
Geen idee. Al zou ik logisch zeggen, dat je gelijk hebt.

Feit (voor mij persoonlijk) is, dat het volledig ontbreken van latere reflecties/galm, nogal vreemd overkomt als je zíét dat je in een kleinere kamer bent.
Matcht niet in mijn hoofd. En : als ik een gefilterd systeem meet in de tuin, vind ik het daar vrijwel nooit lekker klinken. Ik 'voel' geen ruimtelijke info, die ik binnenshuis wél ervaar.

Waar wil ik nou heen ? Weet ik eigenlijk ook niet :). Volgens mij iets als : vind een balans tussen vroege en latere reflecties.
Ik denk dat het lastig is om vanuit de theorie te voorspellen, wat een prettige luisteromgeving is.
Volledig dood krijg je hem toch niet. In de echte praktijk kun je misschien beter ervaren wat je stoort, en wat je misschien juist waardeert...(?)

Ben wel heel benieuwd waar dit heen gaat. Je (Sander) pakt dit grondig en netjes aan, en ik vind het mooi om te zien. Een gebied waar ik eigenlijk veel minder van af weet, en veel minder ervaring mee heb, dan ik eigenlijk zou moeten....Hopelijk pik ik wat van je mee :goedzo:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

@Marco,

Leuk dat je meeleest! Ik wilde in ieder geval de afmetingen en 't plafond op orde hebben, daar kan je namelijk achteraf weinig aan veranderen, de rest valt later nog aan te passen. Als straks de vloer erin ligt, met vloerbedekking, de gordijnen hangen en ook de luisterbank erin staat ga ik eens meten om te kijken waar ik op uitkom. Je hoort nu duidelijk nog echo's als je in je handen klapt, maar goed, da's ook logisch, het is een rechthoekige ruimte met drie wanden van beton, een keiharde betonnen vloer (500kg/m^2 max. belasting) één buigslappe wand van hout/gips en een gedempt plafond.

Vandaag heb ik 10-liter latex op de muren gerold en alle wanden hebben nu één laag latex gehad, dat worden er twee want het is niet dekkend, de kleur is overigens Flexa Couleur Local - Long Island - 2505. Eén wand, waar straks het projectiescherm aan komt te hangen, schilder ik in de donkerste kleur uit die serie, 4005, en doordat dit een zeer matte latex is hoop ik daarmee dat het projectiescherm er straks ook echt uit spat.
verf_kleuren.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door hannesie »

Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Het is dus ook een kijkkamer..........!! :oops:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Het is dus ook een kijkkamer..........!! :oops:
Ik zal een klein gaatje in de deur boren, is 't een kijkdoos :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Zo, schilderwerk van de wanden is in principe klaar, vanmiddag rondom alles voor de 2e keer gerold en de muur waar 't projectiescherm komt te hangen twee keer in een donkerder kleur geschilderd, en ja, dit wordt fifty shades of grey, maar dan héél anders.

Morgen plinten langs 't plafond lijmen en het plafond nog één of twee keer witten en alle elektra afmonteren, stopcontacten e.d.
strak_op_de_muur.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door hannesie »

Saaie 'doos' hoor, zo met die kleuren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door markbakk »

Je moet in elk geval met zo'n drie thema's aan de gang: de staande golven/eigentonen/modes, de vroege reflecties van vlakken dicht bij de bronnen en bij je oren die kleuring (kamfilters) en verlies aan richtinginformatie betekenen én de algehele balans tussen galm en direct geluid op de luisterplek. Die eerste is een uitdaging op zich, die twee laatste vormen samen een vaak lastig in te regelen geheel omdat ze elkaar beïnvloeden. De demping die je in het plafond hebt gerealiseerd is mogelijk nog te specifiek voor frequenties boven 100Hz of nog hoger, dat kan ik eigenlijk niet goed waarnemen zo, maar hou rekening met de mogelijkheid. En overleg met Gerhard, die is volgens mij met dezelfde dingen bezig en heeft wel een bakje ervaring.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
En overleg met Gerhard, die is volgens mij met dezelfde dingen bezig en heeft wel een bakje ervaring.
Da's bedoeld als een steek onder water, toch, Mark?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Shadow »

Misschien is niet iedereen dat aan het volgen Sander :relax:
Plaats reactie