Betaalbare buizen phono pre?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ray5150 »

Och, 1N4007, 100 uF elkootjes en ontkoppel C'tjes zijn onderhand zo goedkoop dat het de moeite niet loont om ze te laten vervallen...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

Kan nog wat bespaard op de trafo :o
Deze kan nog net,
KlTr.jpg
Wel weer twee diodes erbij :(
MtMtr.jpg
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ray5150 »

Doe maar weer duur, weer 40 eurocent uitgegeven. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Doe maar weer duur, weer 40 eurocent uitgegeven. :lol:
Wel zo weer terugverdiend, kleinere trafo = kleiner (goedkoper) kastje :D
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door SSassen »

Het is hobby he heren, mag best wel wat kosten.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door KoenVW »

Het mag inderdaad ook wel iets kosten! Ik heb nog een schematje gevonden op basis van de phonoclone die ik eerder gevonden had. Alleen bij deze versie zijn de buizen vervangen voor de ECC81/12at7 die een wat hogere gain zouden moeten hebben.

Weet iemand trouwens waar ik betaalbare transformatoren kan vinden voor buizenversterkers?
Bijlagen
2784463716_c1b4f6b5ea_o.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ray5150 »

Zoals Anne al aangaf :
http://www.tme.eu/gb/details/tsl15_001/ ... ing/indel/
en : http://www.tme.eu/nl/details/tsl40_002/ ... ing/indel/

Goedkoper dan dit ga je het niet vinden...ik kwam deze nog tegen, ruim 2 x keer zo duur : http://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... cts_id=687
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

KoenVW schreef:
Het mag inderdaad ook wel iets kosten! Ik heb nog een schematje gevonden op basis van de phonoclone die ik eerder gevonden had.
Ah!buis schreef:
Die phonoclone is idd niet zo moeilijk maar versterkt erg weinig.
Als je denkt aan iets van 400mV genoeg te hebben, waarom niet.
Alleen bij deze versie zijn de buizen vervangen voor de ECC81/12at7 die een wat hogere gain zouden moeten hebben.
AatV schreef:
Kan me voorstellen dat een ieder de ECC83 gebruikt om de benodigde versterking te behalen.

Echter een ECC81 blijft in een schakeling niet ver achter.
Bovendien loopt er wat meer stroom, de uitgangsimpedantie is lager,
dus een buffer kan in veel gevallen achterwege blijven.
Weet iemand trouwens waar ik betaalbare transformatoren kan vinden voor buizenversterkers?
http://www.tme.eu/nl/details/tsl40_002/ ... ing/indel/ http://www.tme.eu/nl/details/tsl15_001/ ... ing/indel/
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door b_force »

Jaaaaaaaren geleden ooit eens wat gespeeld met RIAAtjes.
Zie; http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=12906
Zeg niet dat het de mooiste oplossing is (ik zou het nu compleet anders doen)

Dit project lijkt er ook wel een beetje op:
http://valvewizard.co.uk/phonopcb.html

Misschien brengt het mensen op ideeën :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ds23man »

b_force schreef:
Jaaaaaaaren geleden ooit eens wat gespeeld met Ria

Zeg niet dat het de mooiste oplossing is

Misschien brengt het mensen op ideeën :)
En wat vond ze er zelf van? :think:

https://www.google.nl/search?q=ria&biw= ... 8Q_AUIBigB
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door b_force »

ds23man schreef:
b_force schreef:
Jaaaaaaaren geleden ooit eens wat gespeeld met Ria

Zeg niet dat het de mooiste oplossing is

Misschien brengt het mensen op ideeën :)
En wat vond ze er zelf van? :think:

https://www.google.nl/search?q=ria&biw= ... 8Q_AUIBigB
https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door MarcelvdG »

KoenVW schreef:
Weet iemand trouwens waar ik betaalbare transformatoren kan vinden voor buizenversterkers?
Radio Twenthe in Den Haag, ook een goed adres voor buizen, buishouders, germaniumtransistoren uit de jaren vijftig, trilleromvormers enzovoorts.

En verder heb je de beurzen van de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio die eens in de drie maanden gehouden worden, de eerstvolgende op zondag 18 december 2016 in Driebergen. Je moet dan wel lid van de NVHR zijn of worden (dat kan ter plekke).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ray5150 »

MarcelvdG schreef:

Radio Twenthe in Den Haag, ook een goed adres voor buizen, buishouders, germaniumtransistoren uit de jaren vijftig, trilleromvormers enzovoorts.
Ik betwijfel of dat een handige zaak is voor de TS. een webshop hebben ze niet, en 80 % van het assortiment is zwaar antiek.
Toegegeven, als je graag buizenradio's opknapt ben daar je in de hemel, maar ik denk niet dat Koen zit te wachten op 30 jaar oude elco's en pertinax buisvoeten...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door b_force »

Wat voor trafo zoek je? Enkel voeding?
Dan gebruik je toch gewoon back-to-back oplossing?
Voor een buizen pre kun je zelfs een leuke boost converter gebruiken 8)

Dit is ook een uitermate geschikte trafotje:
https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :2358.html

Moet je alleen de gloei stromen even taktisch kiezen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
Dan gebruik je toch gewoon back-to-back oplossing?
Of je dan goedkoper uit ben dan met dat Poolse ding van rond 18€ :think: en dan de grotere kast :(
Voor een buizen pre kun je zelfs een leuke boost converter gebruiken 8)
:shock:
Dit is ook een uitermate geschikte trafotje:
https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :2358.html
Mooi voor een buffertje/lijnversterker, maar wat weinig voor een RIAA.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ray5150 »

Op zich een mooie trafo, maar ik zie het bezwaar dat het een PCB uitvoering is, dat bemoeilijkt weer de montage.
Het model waar Anne mee aan kwam zetten is voor chassis montage bestemd, en derhalve een stuk makkelijker in gebruik.
De maximale (gloei) stroom is ook wat aan de lage kant, eigenlijk zou je er dan twee moeten gebruiken in een dual-mono opzet.
Maar dat kost weer extra ruimte en afvlakking.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Op zich een mooie trafo, maar ik zie het bezwaar dat het een PCB uitvoering is, dat bemoeilijkt weer de montage.
:idea: Twee van die trafotjes met de hele zooi op één print, zou nog zo gek niet zijn :D
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door b_force »

Beetje verder kijken dan de neus lang is:https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :2192.html

Overigens heb ik al eens eerder die print variant gebruikt.
Het was dan wel een klein beetje "cheaten" door de laatste trap (buffer) door een tor te laten doen. Dan kom je goed uit.
Ook kan ik me herinneren dat hij iets onder gespecd is. Je kan er dus ietsjes meer uitknijpen. Exacte metingen heb ik helaas niet meer.

Ik vind nog steeds een boost converter de meest elegante oplossing
Zoveel stroom heb je nmlk toch niet nodig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
Beetje verder kijken dan de neus lang is:https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :2192.html
Die is wel geschikt maar kwart duurder dan de TME. En uit Duitsland opsturen, de TME komt dacht ik uit Eindhoven, zal ook wel meer kosten :(
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
Dan gebruik je toch gewoon back-to-back oplossing?
Of je dan goedkoper uit ben dan met dat Poolse ding van rond 18€ :think: en dan de grotere kast :( Anne
http://www.tme.eu/nl/details/tszz6_12v/ ... tszz7007m/

en voor de hoogspanning:

http://www.tme.eu/nl/details/tez1.5_d_1 ... 15d23012v/

Het hangt een beetje af van de buizen die je gebruikt, maar iets van een 12AX7 heb je wel nodig ivm gain.
Waarom 12V? -> minder brom (lagere gloeistroom, dus lagere koppeling)
Beter nog is gelijkrichten.

Totale kosten; 4,50 euro.
Ik zou alles gewoon netjes op een gaatjes printje frutselen (of eigenlijk gewoon een PCBtje laten maken, dat is tegenwoordig zo goedkoop).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

Leuk idee maar wel wat al te licht.Reken bijv. de primaire stroom van een 1,5VA 's uit.
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door b_force »

Sjonge, we vallen wel erg over details hoor.
Het gaat om het idee. Pas aan naar smaak zal ik zeggen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door ds23man »

Volgens mij gaat het hier inmiddels al twee pagina's over goedkopere trafo's.............. :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Volgens mij gaat het hier inmiddels al twee pagina's over goedkopere trafo's.............. :shock:
Niet helemaal allen daarover, maar wel weing vooruitgang :(
Even gekeken, 48 keer een bericht waarvan maar 3 van Koen, dus maar 2 reakties :o
En dan blijkt nog dat ie de boel niet eens (goed ?) leest :shock:
Pollens, ik word niet goed ! zou Jef vO roepen
Anne
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Betaalbare buizen phono pre?

Bericht door KoenVW »

Sorry daarvoor, ben tussendoor best druk met werken, en ik ken niet alle termen die jullie gebruiken :) ben me tegelijkertijd een beetje aan verdiepen in buizenversterkers. Ik heb nog een vraag, in een voedings schema dat ik heb gevonden voor de Phono pre wordt een trafo gebruikt die als secundaire lijn 625vct geeft. Is vct hetzelfde als volt?
Plaats reactie