Betaalbare buizen phono pre?
Moderator: Beheerdersteam
Betaalbare buizen phono pre?
Hallo allemaal,
Ik wil graag een nieuw project starten, en het lijkt mij erg gaaf om een buizen phono preamp te maken voor naast mijn LM4780 versterker. Ik vind alleen op internet heel veel ontwerpen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Bijvoorbeeld de phonodude, maar ik denk dat die voor mij iets te complex en te duur is. Kent iemand toevallig een ontwerp wat een beetje betaalbaar is ( 300 euro max bijv) en wat niet al te lastig is om te bouwen?
Alvast bedankt voor de tips!
EDIT: zou dit bijvoorbeeld wat zijn? Ziet er behoorlijk doable uit:
http://phonoclone.com/diy-pho3.html
Ik wil graag een nieuw project starten, en het lijkt mij erg gaaf om een buizen phono preamp te maken voor naast mijn LM4780 versterker. Ik vind alleen op internet heel veel ontwerpen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Bijvoorbeeld de phonodude, maar ik denk dat die voor mij iets te complex en te duur is. Kent iemand toevallig een ontwerp wat een beetje betaalbaar is ( 300 euro max bijv) en wat niet al te lastig is om te bouwen?
Alvast bedankt voor de tips!
EDIT: zou dit bijvoorbeeld wat zijn? Ziet er behoorlijk doable uit:
http://phonoclone.com/diy-pho3.html
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Wat de phonodude betreft : als je niet voor de trafoset van AE Europe gaat, dus alternatieven gebruikt (veel kennis hierover op dit forum) en gewoon zélf een behuizing maakt van wat plankjes of zo, dan kan een PD wellicht heel erg profijtig gebouwd worden. Bovendien worden die elke maand wel een keer ergens (hier, op marktplaats,...) 2dehands te koop aangeboden. Wat de complexiteit betreft : gewoon verstand op nul en één op één nabouwen, dan lukt dat wel (for the record : zoals ik dus, ik heb hier alle componenten liggen, maar voorlopig ben ik er pakweg een uur per week mee bezig, wat natuurlijk veel te weinig is) 
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Wat dat niet al te lastig bouwen betreft: zoek je iets waar een print van is, of is een ontwerp waar alleen een schema van is en waarvan je zelf maar uitzoekt hoe je het opbouwt ook goed?
Als er geen print nodig is: ik vind zelf mijn ontwerp uit Linear Audio volume 4 wel aardig ( https://linearaudio.net/articles?title= ... eamplifier ), maar kennelijk ben ik de enige, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand 'm heeft nagebouwd.
Als je de elektronica echt eenvoudig wilt houden: her en der zie je op internet wel ontwerpen met twee ECC83-triodes per kanaal en verder niks.
Als er geen print nodig is: ik vind zelf mijn ontwerp uit Linear Audio volume 4 wel aardig ( https://linearaudio.net/articles?title= ... eamplifier ), maar kennelijk ben ik de enige, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand 'm heeft nagebouwd.
Als je de elektronica echt eenvoudig wilt houden: her en der zie je op internet wel ontwerpen met twee ECC83-triodes per kanaal en verder niks.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Zou heel goed kunnen, al is het moeilijk zo te zeggen. De ingangsbuis is in ieder geval dichtbij het ruisoptimum ingesteld (voor RIAA- en ITU-R 468-weging), het is sowieso een goede buis voor deze toepassing, de schrijver geeft aan rekening te hebben gehouden met de uitgangsweerstand van de buis bij het berekenen van het RIAA-netwerk en de waarden van de stopweerstanden zijn redelijk. Kortom, op het eerste gezicht niet slecht.KoenVW schreef:EDIT: zou dit bijvoorbeeld wat zijn? Ziet er behoorlijk doable uit:
http://phonoclone.com/diy-pho3.html
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Die phonoclone is idd niet zo moeilijk maar versterkt erg weinig.Als je denkt aan iets van 400mV genoeg te hebben, waarom niet.KoenVW schreef:Hallo allemaal,
Ik wil graag een nieuw project starten, en het lijkt mij erg gaaf om een buizen phono preamp te maken voor naast mijn LM4780 versterker. Ik vind alleen op internet heel veel ontwerpen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Bijvoorbeeld de phonodude, maar ik denk dat die voor mij iets te complex en te duur is. Kent iemand toevallig een ontwerp wat een beetje betaalbaar is ( 300 euro max bijv) en wat niet al te lastig is om te bouwen?
Alvast bedankt voor de tips!
EDIT: zou dit bijvoorbeeld wat zijn? Ziet er behoorlijk doable uit:
http://phonoclone.com/diy-pho3.html
Hier een leuk idee van een Rus, beetje bewerkt voor een andere buis.Zou ruim een volt signaal uitkomen.
Anne
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Hallo Koen,
Deze RIAA voorversterker heb ik een keer gebouwd. Het is grotendeels een eigen ontwerp, voldoet bij mij goed.
Ik heb geen print gebruikt, maar de zaak op een chassisje in een kastje gebouwd, met een gescheiden voeding.
Voor de voeding van de gloeidraden heb ik gelijkspanning gebruikt, want de signalen aan de ingang zijn erg laag, dus brom is er anders heel snel.
De ECC83 is de eigenlijke versterker. De EF86 is nog een extra buffer.
Piet
Deze RIAA voorversterker heb ik een keer gebouwd. Het is grotendeels een eigen ontwerp, voldoet bij mij goed.
Ik heb geen print gebruikt, maar de zaak op een chassisje in een kastje gebouwd, met een gescheiden voeding.
Voor de voeding van de gloeidraden heb ik gelijkspanning gebruikt, want de signalen aan de ingang zijn erg laag, dus brom is er anders heel snel.
De ECC83 is de eigenlijke versterker. De EF86 is nog een extra buffer.
Piet
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Je mist de onderkant van je afbeelding Piet, los daarvan vind ik dit weer een top bijdrage.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Da's een tegenkoppelweerstand om de versterking en de uitgangsimp omlaag te krijgen denk ik.
Simpeler er een emittervolger te hangen, hoeft het tegenkoppelnetwerk ook niet aan de anode.
Kunt ook nog de kathodeontkoppeling van de tweede triode weglaten en een weerstand (iets van 150k) tussen de kathodes om de lusversterking wat op te schroeven.
Anne
Simpeler er een emittervolger te hangen, hoeft het tegenkoppelnetwerk ook niet aan de anode.
Kunt ook nog de kathodeontkoppeling van de tweede triode weglaten en een weerstand (iets van 150k) tussen de kathodes om de lusversterking wat op te schroeven.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Kostprijs is belangrijk geef je aan Koen, concentreer je daarin op de trafo(s), verreweg de grootste kostenpost. Dus voedingstrafo en eventueel een smoorspoel in de voeding als je die wilt gebruiken.
Om een idee te geven, trafoset voor Phonodude kost nieuw EUR 225,-. Als je totaal onder de EUR 300,- wilt blijven wordt het budget wat krap, maar je ziet best vaak trafoset's voorbij komen van spijtoptanten
Mensen die de spullen kopen maar uiteindelijk nooit gaan bouwen, 2e hands komt er wellicht wat voorbij (wil zelf nog een PD bouwen voor iemand anders dus zit ook nog op een setje te azen
)
Daarbij zijn er vast wel trafo's te vinden die ook geschikt zijn en niet van AE komen. Je moet een 230V wikkeling hebben met een CT voor de hoogspanning, een 6.3V wikkeling voor de gloei van de gelijkrichter (als je daarvoor een buis wilt gebruiken) en nog een wikkeling voor de gloei van de versterkerbuisjes. Nog niet gezocht, maar er is vast wel een goedkoper alternatief voor te vinden.
Om een idee te geven, trafoset voor Phonodude kost nieuw EUR 225,-. Als je totaal onder de EUR 300,- wilt blijven wordt het budget wat krap, maar je ziet best vaak trafoset's voorbij komen van spijtoptanten
Daarbij zijn er vast wel trafo's te vinden die ook geschikt zijn en niet van AE komen. Je moet een 230V wikkeling hebben met een CT voor de hoogspanning, een 6.3V wikkeling voor de gloei van de gelijkrichter (als je daarvoor een buis wilt gebruiken) en nog een wikkeling voor de gloei van de versterkerbuisjes. Nog niet gezocht, maar er is vast wel een goedkoper alternatief voor te vinden.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Voorheen dick best heeft een standaard buizen trafo voor 49 euro. Zou een goede basis kunnen zijn ?
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Een leuk trafotje voor een zachte prijs
http://www.tme.eu/nl/details/tsl40_002/ ... ing/indel/
Stabilisator ala Ray, niet duur uit. Anne
Stabilisator ala Ray, niet duur uit. Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Ok, dan kies je voor diodes ipv een gelijkrichterbuis. En, 6.3V / 2,15A voor gloei wordt erg krap als je DC wilt gloeien, en dat wil je met die kleine ingangssignalen / enorme versterking.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Als je een RIAA-versterker hebt die begint met een EF86 met goed ontkoppelde kathode, hoeft wisselspanning voor de gloei geen probleem te zijn, zo weet ik uit ervaring. Ik weet echter niet in hoeverre dat ook voor andere buizen geldt, de EF86 heeft namelijk een uitzonderlijk lage capaciteit van gloeidraad naar stuurrooster. Verder zijn versterkers met serietegenkoppeling aan de ingang natuurlijk ook gevoelig voor gloeidraad-kathodecapaciteit.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Ik heb alle printen liggen, ook die stabilisator van Ray voor een Phonodude.
Heb nog ergens een ringkerntrafo liggen die passend is, moet eens kijken.
Hiermee is het zeker mogelijk om onder die 300€ te blijven, laat ons zeggen kast niet inbegrepen.
Heb nog ergens een ringkerntrafo liggen die passend is, moet eens kijken.
Hiermee is het zeker mogelijk om onder die 300€ te blijven, laat ons zeggen kast niet inbegrepen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Ok. Mijn eigen ervaring met een buizen phono pre beperkt zich tot Phonodude, met 5755 en 5670 buisjes, daar is het een must. En gaat het wat lastig met de voorgestelde trafo.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Is dat die trafo welke onbelast na 2 uur 62 graden is Ray ? (Overigens die wel 115 graden mag worden volgens de Nederlandse fabrikant )ray5150 schreef:Voorheen dick best heeft een standaard buizen trafo voor 49 euro. Zou een goede basis kunnen zijn ?
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Is natuurlijk wel zo voordelig als je al 't een en ander al hebtronnydepony schreef:Ik heb alle printen liggen, ook die stabilisator van Ray voor een Phonodude.
Heb nog ergens een ringkerntrafo liggen die passend is, moet eens kijken.
Hiermee is het zeker mogelijk om onder die 300€ te blijven, laat ons zeggen kast niet inbegrepen.
Van Koen weten we eigenlijk niks behalve dat 't voor een LM4780 eindversterker is.Dus vermoedelijk liefst iets dat zo'n 20k kan bedienen.
Om dan niet in 't wilde weg vanalles aan te dragen zou het handig zijn om te weten of er al iets is om op verder te borduren.
Anne
Re: Betaalbare buizen phono pre?
wauw bedankt voor alle input alvast! Belangrijk voor mij dat het dus niet al te complex is, ik heb wel veel soldeer ervaring en ik heb geen probleem met schema's lezen. Ik heb eerder deze preamp opgebouwd: http://sound.whsites.net/project06.htm en die functioneert prima, maar een buizenpre lijkt mij gewoon tof en ik heb zin in een nieuw project.
Ik heb een platenspeler met een MM element, ( grado gold) en de LM4780 versterker die hier vaker op het forum is opgebouwd. 300 euro is voor mij wel echt een beetje de max, ik vraag me alleen wel af of ik met zo'n budget een preamp krijg die minstens zo goed presteert of beter dan de opamp pre die ik dus hierboven genoemd heb. Ik heb alleen dus echt geen ervaring of kennis over buizen, maar een schematje nabouwen moet dus geen probleem zijn, vandaar dat ik hier dus om tips vraag
Ik heb een platenspeler met een MM element, ( grado gold) en de LM4780 versterker die hier vaker op het forum is opgebouwd. 300 euro is voor mij wel echt een beetje de max, ik vraag me alleen wel af of ik met zo'n budget een preamp krijg die minstens zo goed presteert of beter dan de opamp pre die ik dus hierboven genoemd heb. Ik heb alleen dus echt geen ervaring of kennis over buizen, maar een schematje nabouwen moet dus geen probleem zijn, vandaar dat ik hier dus om tips vraag
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Vermoedelijk trap ik nu een open deur in, maar het belangrijkste dat je moet weten van buizen is dat ze doorgaans op voedingsspanningen werken die hoog genoeg zijn om gevaarlijk te zijn. Altijd je aandacht erbij houden als je wat moet meten, dus.KoenVW schreef:wauw bedankt voor alle input alvast! Belangrijk voor mij dat het dus niet al te complex is, ik heb wel veel soldeer ervaring en ik heb geen probleem met schema's lezen. Ik heb eerder deze preamp opgebouwd: http://sound.whsites.net/project06.htm en die functioneert prima, maar een buizenpre lijkt mij gewoon tof en ik heb zin in een nieuw project.
Ik heb een platenspeler met een MM element, ( grado gold) en de LM4780 versterker die hier vaker op het forum is opgebouwd. 300 euro is voor mij wel echt een beetje de max, ik vraag me alleen wel af of ik met zo'n budget een preamp krijg die minstens zo goed presteert of beter dan de opamp pre die ik dus hierboven genoemd heb. Ik heb alleen dus echt geen ervaring of kennis over buizen, maar een schematje nabouwen moet dus geen probleem zijn, vandaar dat ik hier dus om tips vraag
Tja, wat versta je onder presteren? Als je bijvoorbeeld van astronomisch lage vervormingsgetallen houdt, zijn de meeste buizenversterkers ongeschikt omdat het vanwege de relatief hoge prijs van buizen nu eenmaal vrij eenvoudige schakelingen zijn. In een op-amp kunnen daarentegen vele tientallen transistoren zitten omdat ze toch bijna niks kosten. Aan de andere kant is de vervorming van een fatsoenlijke buizen-RIAA-versterker al snel te verwaarlozen vergeleken met de plaat zelf en met het element en is het vaak vervorming die goed in het gehoor ligt.
De nauwkeurigheid van de RIAA-correctie wordt als het goed is vooral bepaald door de nauwkeurigheid van de weerstanden en condensatoren van het correctienetwerk, en niet van of je buizen of op-amps of discrete torren gebruikt. Wat ruis betreft kan een buizen-RIAA-versterker ook prima werken, althans voor MM-elementen. Voor MC wordt het zonder step-up trafo wat lastiger.
Verder produceert mijn buizen-RIAA-versterker met ongestabiliseerde hoogspanning en ongestabiliseerde gloeispanning kleine, onregelmatige, diep subsone signalen op zijn uitgang. Ik vermoed dat dat komt door langzame netspanningsvariaties. Bij normaal gebruik heb ik er nooit last van gehad, alleen als ik eraan zat te meten.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Even meer praktisch bezig geweest, hoe hang je iets niet te moeilijk en duur in elkaar.
Een mooie voeding, een dynaco schakeling met een emittervolger erachter, klaar
Anne
Nog vergeten, is de bedoeling de voeding op rond 280volt in te stellen.
Een mooie voeding, een dynaco schakeling met een emittervolger erachter, klaar
Anne
Nog vergeten, is de bedoeling de voeding op rond 280volt in te stellen.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 15 dec 2016, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Mooi bij elkaar gezet Anne!
Zelf zou ik liever een Fet nemen i.p.v. een BF459, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk..
Kan me voorstellen dat een ieder de ECC83 gebruikt om de benodigde versterking te behalen.
Echter een ECC81 blijft in een schakeling niet ver achter. Bovendien loopt er wat meer stroom, de uitgangsimpedantie is lager, dus een buffer kan in veel gevallen achterwege blijven.
groet,
Aat
Zelf zou ik liever een Fet nemen i.p.v. een BF459, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk..
Kan me voorstellen dat een ieder de ECC83 gebruikt om de benodigde versterking te behalen.
Echter een ECC81 blijft in een schakeling niet ver achter. Bovendien loopt er wat meer stroom, de uitgangsimpedantie is lager, dus een buffer kan in veel gevallen achterwege blijven.
groet,
Aat
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Op mijn schema is onderin inderdaad een weerstand weggevallen. Deze is 1,65MOhm (2x825k in serie).
Verder, ter illustratie, nog even een foto van de complete voorversterker. De EF86 dient alleen maar om het signaal, maar ook andere signalen, nog een beetje extra te versterken. De regelversterker heeft namelijk, behalve de PU ingang, nog meerdere ingangen.
Piet
Verder, ter illustratie, nog even een foto van de complete voorversterker. De EF86 dient alleen maar om het signaal, maar ook andere signalen, nog een beetje extra te versterken. De regelversterker heeft namelijk, behalve de PU ingang, nog meerdere ingangen.
Piet
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Nog even een buffer elco over de uitgang van de 7812 en je bent klaar, pakweg 100uF.Ah!buis schreef:Even meer praktisch bezig geweest, hoe hang je iets niet te moeilijk en duur in elkaar.
Een mooie voeding, een dynaco schakeling met een emittervolger erachter, klaar![]()
![]()
Anne
Nog vergeten, is de bedoeling de voeding op rond 280volt in te stellen.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
En een 100 nF condensatortje, en een diode over de 7812 heen, om te voorkomen dat bij het uitschakelen de 100 uF zich ontlaad door de 7812.
Re: Betaalbare buizen phono pre?
Ach, 't is maar voor een (trage) gloei, zou de moete niet doen, Kan misschien goedkoper met een 6N2P , moet enkel de gloeiaansluiting aangepast. En beter ook weerstanden in de voeding voor deze toepassen wat veranderen, de potmeter heeft anders nogal wat te verduren. AnneSSassen schreef:Nog even een buffer elco over de uitgang van de 7812 en je bent klaar, pakweg 100uF.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 15 dec 2016, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
