Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Jan Geert »

Inderdaad vreemd. Zat het er zo in? Volgens de manual is dit 1 van de weerstanden die je zelf moet plaatsen afhankelijk van wat voor DAC je er achter hangt. Of heb je bij verdraaide peer opgegeven dat er een CS4397 (of is het 4398?) aan vast komt?
De 'OPUS' dac van henzelf is volgens mij een WM874x type. Die willen 2k zien minstens. Dat is ook precies wat ze daar in het tabelletje hebben staan voor die DAC.
Ik krijg het idee dat ze daar aanhanger zijn van 'impedance matching' .....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Nee, nee. ik heb dat printje destijds tweedehands van Knuisje overgenomen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1656562
Die 1K weerstanden heb ik er (dacht ik) zelf ingezet. maar die zijn natuurlijk zo vervangen door een andere waarde.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Om nog even op dit schema terug te komen; het is mij niet helemaal duidelijk waarom er voor de 2,2 microfarad condensator een 400 VDC exemplaar genomen zou moeten worden.
broskie%20aansluiting%20symmetrische%20DAC.jpg
de enige reden die ik kan bedenken is uit veiligheidsoverwegingen, zoals doorslag door de buis.
Qua afmetingen word dat dus wel moeilijk op de print dan, die is gebonden aan maximale afmetingen. dan zou ik eerder opteren voor een condensator zoals deze : https://www.eoo-bv.nl/mkt-vanaf-100nf/8 ... -mks2.html
2u2-63v-mks2.jpg
Is dit verstandig, of af te raden ?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Jan Geert »

Hoe lager de spanningstolerantie, hoe beter/ kleiner. Hij hoeft maar 2,5v DC tegen te houden.
Ik heb nou eenmaal geen filmcaps kleiner dan zo'n 400v :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Een eerste opzetje gemaakt voor het buizentrapje :
SRPP Schema.png
SRPP Layout.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

Wel aan te raden om, op de print, de voeding te ontkoppelen.Bijv 22µF/250V tussen +V en massa.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Oh ? maar de voeding zit maar een centimeter of 8 ernaast...en die heeft 47 uf op z'n uitgang staan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

Dan kun je nog beter die C op de print zetten.Of ook niet en zien hoe 't uitdraait.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door AatV »

Zet zelf ook altijd een ontkoppeling op de print zelf, maar dan een aantal orden van grootte kleiner (220 NF).
Gedachte is om de voeding zelf te ontkoppelen met grote capaciteiten en de (eventuele) MF en HF instraling met de kleinere waarden tegen te gaan.
(en misschien heeft het er ook mee te maken, dat ik nog een lade vol heb liggen met 220 NF MKT :mrgreen: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Dat viel reuze mee, ik dacht dat een 22 uF / 400 Volt veel groter was. blijkt maar 16 mm in diameter. :D
Geen 220 nF ontkoppeling gebruikt, maar wel 2 van 100 nF, daar had ik op mijn beurt weer een goed gevuld bakje van. :lol:
2016-12-12.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Geen op-en-aanmerkingen ? dan gaat deze van het weekend de etsbak in. :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door hsmeets »

Genoeg afstand van de hoogspanning tot het andere koper?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Goed punt van u, heer Smeets. nu is 200 VDC ook weer niet zo heel erg hoog. het is wel verstandig om de spacing wat groter te maken dan ik meestal doe. (is nu 0.066, was 0.050.)
2016-12-16 (3).png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

Pin 5 en 6 van U2 zitten zo wel aan elkaar !
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Nee, joh. is gezichtsbedrog...
kijk maar, hier zie je het niet. :mrgreen:
2016-12-16 (7).png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Nee, joh. is gezichtsbedrog...
kijk maar, hier zie je het niet. :mrgreen:
Een wandelend gezichtsbedrog :lol:
A.jpg
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Een beetje serieuze CD speler kan natuurlijk niet zonder een lading koperplaat in zijn ingewanden... :lol:
(zie ook Marantz en Sony ES.)
20161214_225257.jpg
En met het buizentrapje gaat het ook de goede kant op. :D
20161217_233651.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Jan Geert »

:mrgreen: :mrgreen: Draadbruggen?? :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

Ach, een lekker draadbrugje is niet te versmaden tijdens de Kerst. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Hoogste tijd, om dit weer eens op te pakken, de speler staat er inmiddels zo bij :
20170130_225113.jpg
20170225_210508.jpg
20170225_212304.jpg
(gelijk even een extra woord van dank voor Sander1238, voor de lading boutjes en aanverwanten die hij geregeld had bij de luisterdag in Alphen, ik heb er hiervoor volop van gebruik gemaakt. :D )

In principe is de speler nu klaar, ware het niet dat ik het buizentrapje niet prettig vind klinken, de klank die eruit komt blijf achter bij die van de Twisted Pear module. ik denk dat "gruizig" een goede omschrijving is, het klinkt niet zoals een nette buizentrap hoort te klinken. :(
Ik heb niet de indruk dat de buizen overstuurd worden door de DAC chip, het volume dat eruit komt is lager dan dat van de TP solid state print.
Er zit een soort vervorming in die ik niet kan thuisbrengen. Iemand tips over hoe ik dit zou kunnen aanpassen of oplossen ?

[ter verduidelijking : De opamp trap op de HK DAC is volledig losgekoppeld door het verwijderen van de 4 SMD koppelelco's op de PCB. de buizentrap en de Twisted Pear module zitten met een Y-splitsing aangesloten op de DAC chip (CS4397) het loskoppelen van de Twisted Pear module geeft geen verbetering in de buizentrap, waaruit ik opmaak dat dat daar niet van invloed op is]
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door RobertD »

Vaak zit er een filtertje tussen de DAC chip en de buizen, zoals bij triodedick:
Afbeelding

DHTRob heeft bij de NonODac ook zo'n filtertje. Misschien is dat een oplossing?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Jan Geert »

Ik heb nog een HK DAC staan met deze buizentrap erachter, zij het met 6N16B. Die kan je wel even van me krijgen om te vergelijken.
Ik heb geen last van gruizigheid, bij mijn weten.... :(

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6&start=75
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Hoogste tijd, om dit weer eens op te pakken
Gelukkig is ie groot genoeg om terug te vinden :-"
In principe is de speler nu klaar, ware het niet dat ik het buizentrapje niet prettig vind klinken, de klank die eruit komt blijf achter bij die van de Twisted Pear module. ik denk dat "gruizig" een goede omschrijving is, het klinkt niet zoals een nette buizentrap hoort te klinken. :(
Ik heb niet de indruk dat de buizen overstuurd worden door de DAC chip, het volume dat eruit komt is lager dan dat van de TP solid state print.
Er zit een soort vervorming in die ik niet kan thuisbrengen. Iemand tips over hoe ik dit zou kunnen aanpassen of oplossen ?
Misschien ligt 't aan die 2µ2 (die geen 400V hoefde te zijn :D ).Die maakt dat, onder de 150Hz, de versterking toeneemt.Zet er 's een elco in (of erover) van minstens 50µ (6V is zat) :idea:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Oh, dat kan ik wel eens proberen, is niet zo'n heel moeilijke aanpassing.
Waarom zit dat RC gedeelte er eigenlijk in, als ik vragen mag ?
Plaats reactie