Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Inderdaad vreemd. Zat het er zo in? Volgens de manual is dit 1 van de weerstanden die je zelf moet plaatsen afhankelijk van wat voor DAC je er achter hangt. Of heb je bij verdraaide peer opgegeven dat er een CS4397 (of is het 4398?) aan vast komt?
De 'OPUS' dac van henzelf is volgens mij een WM874x type. Die willen 2k zien minstens. Dat is ook precies wat ze daar in het tabelletje hebben staan voor die DAC.
Ik krijg het idee dat ze daar aanhanger zijn van 'impedance matching' .....
De 'OPUS' dac van henzelf is volgens mij een WM874x type. Die willen 2k zien minstens. Dat is ook precies wat ze daar in het tabelletje hebben staan voor die DAC.
Ik krijg het idee dat ze daar aanhanger zijn van 'impedance matching' .....
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Nee, nee. ik heb dat printje destijds tweedehands van Knuisje overgenomen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1656562
Die 1K weerstanden heb ik er (dacht ik) zelf ingezet. maar die zijn natuurlijk zo vervangen door een andere waarde.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1656562
Die 1K weerstanden heb ik er (dacht ik) zelf ingezet. maar die zijn natuurlijk zo vervangen door een andere waarde.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Om nog even op dit schema terug te komen; het is mij niet helemaal duidelijk waarom er voor de 2,2 microfarad condensator een 400 VDC exemplaar genomen zou moeten worden.
de enige reden die ik kan bedenken is uit veiligheidsoverwegingen, zoals doorslag door de buis.
Qua afmetingen word dat dus wel moeilijk op de print dan, die is gebonden aan maximale afmetingen. dan zou ik eerder opteren voor een condensator zoals deze : https://www.eoo-bv.nl/mkt-vanaf-100nf/8 ... -mks2.html
Is dit verstandig, of af te raden ?
Qua afmetingen word dat dus wel moeilijk op de print dan, die is gebonden aan maximale afmetingen. dan zou ik eerder opteren voor een condensator zoals deze : https://www.eoo-bv.nl/mkt-vanaf-100nf/8 ... -mks2.html
Is dit verstandig, of af te raden ?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Hoe lager de spanningstolerantie, hoe beter/ kleiner. Hij hoeft maar 2,5v DC tegen te houden.
Ik heb nou eenmaal geen filmcaps kleiner dan zo'n 400v
Ik heb nou eenmaal geen filmcaps kleiner dan zo'n 400v
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Een eerste opzetje gemaakt voor het buizentrapje :
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Wel aan te raden om, op de print, de voeding te ontkoppelen.Bijv 22µF/250V tussen +V en massa.
Anne
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Oh ? maar de voeding zit maar een centimeter of 8 ernaast...en die heeft 47 uf op z'n uitgang staan.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Dan kun je nog beter die C op de print zetten.Of ook niet en zien hoe 't uitdraait.
Anne
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Zet zelf ook altijd een ontkoppeling op de print zelf, maar dan een aantal orden van grootte kleiner (220 NF).
Gedachte is om de voeding zelf te ontkoppelen met grote capaciteiten en de (eventuele) MF en HF instraling met de kleinere waarden tegen te gaan.
(en misschien heeft het er ook mee te maken, dat ik nog een lade vol heb liggen met 220 NF MKT
)
groet,
Aat
Gedachte is om de voeding zelf te ontkoppelen met grote capaciteiten en de (eventuele) MF en HF instraling met de kleinere waarden tegen te gaan.
(en misschien heeft het er ook mee te maken, dat ik nog een lade vol heb liggen met 220 NF MKT
groet,
Aat
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Dat viel reuze mee, ik dacht dat een 22 uF / 400 Volt veel groter was. blijkt maar 16 mm in diameter.
Geen 220 nF ontkoppeling gebruikt, maar wel 2 van 100 nF, daar had ik op mijn beurt weer een goed gevuld bakje van.
Geen 220 nF ontkoppeling gebruikt, maar wel 2 van 100 nF, daar had ik op mijn beurt weer een goed gevuld bakje van.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Geen op-en-aanmerkingen ? dan gaat deze van het weekend de etsbak in. 
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Genoeg afstand van de hoogspanning tot het andere koper?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Goed punt van u, heer Smeets. nu is 200 VDC ook weer niet zo heel erg hoog. het is wel verstandig om de spacing wat groter te maken dan ik meestal doe. (is nu 0.066, was 0.050.)
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Pin 5 en 6 van U2 zitten zo wel aan elkaar !
Anne
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Nee, joh. is gezichtsbedrog...
kijk maar, hier zie je het niet.
kijk maar, hier zie je het niet.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Een wandelend gezichtsbedrogray5150 schreef:Nee, joh. is gezichtsbedrog...
kijk maar, hier zie je het niet.![]()
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Een beetje serieuze CD speler kan natuurlijk niet zonder een lading koperplaat in zijn ingewanden...
(zie ook Marantz en Sony ES.)
En met het buizentrapje gaat het ook de goede kant op.
(zie ook Marantz en Sony ES.)
En met het buizentrapje gaat het ook de goede kant op.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ach, een lekker draadbrugje is niet te versmaden tijdens de Kerst. 
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Hoogste tijd, om dit weer eens op te pakken, de speler staat er inmiddels zo bij :
(gelijk even een extra woord van dank voor Sander1238, voor de lading boutjes en aanverwanten die hij geregeld had bij de luisterdag in Alphen, ik heb er hiervoor volop van gebruik gemaakt.
)
In principe is de speler nu klaar, ware het niet dat ik het buizentrapje niet prettig vind klinken, de klank die eruit komt blijf achter bij die van de Twisted Pear module. ik denk dat "gruizig" een goede omschrijving is, het klinkt niet zoals een nette buizentrap hoort te klinken.
Ik heb niet de indruk dat de buizen overstuurd worden door de DAC chip, het volume dat eruit komt is lager dan dat van de TP solid state print.
Er zit een soort vervorming in die ik niet kan thuisbrengen. Iemand tips over hoe ik dit zou kunnen aanpassen of oplossen ?
[ter verduidelijking : De opamp trap op de HK DAC is volledig losgekoppeld door het verwijderen van de 4 SMD koppelelco's op de PCB. de buizentrap en de Twisted Pear module zitten met een Y-splitsing aangesloten op de DAC chip (CS4397) het loskoppelen van de Twisted Pear module geeft geen verbetering in de buizentrap, waaruit ik opmaak dat dat daar niet van invloed op is]
(gelijk even een extra woord van dank voor Sander1238, voor de lading boutjes en aanverwanten die hij geregeld had bij de luisterdag in Alphen, ik heb er hiervoor volop van gebruik gemaakt.
In principe is de speler nu klaar, ware het niet dat ik het buizentrapje niet prettig vind klinken, de klank die eruit komt blijf achter bij die van de Twisted Pear module. ik denk dat "gruizig" een goede omschrijving is, het klinkt niet zoals een nette buizentrap hoort te klinken.
Ik heb niet de indruk dat de buizen overstuurd worden door de DAC chip, het volume dat eruit komt is lager dan dat van de TP solid state print.
Er zit een soort vervorming in die ik niet kan thuisbrengen. Iemand tips over hoe ik dit zou kunnen aanpassen of oplossen ?
[ter verduidelijking : De opamp trap op de HK DAC is volledig losgekoppeld door het verwijderen van de 4 SMD koppelelco's op de PCB. de buizentrap en de Twisted Pear module zitten met een Y-splitsing aangesloten op de DAC chip (CS4397) het loskoppelen van de Twisted Pear module geeft geen verbetering in de buizentrap, waaruit ik opmaak dat dat daar niet van invloed op is]
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Vaak zit er een filtertje tussen de DAC chip en de buizen, zoals bij triodedick:

DHTRob heeft bij de NonODac ook zo'n filtertje. Misschien is dat een oplossing?

DHTRob heeft bij de NonODac ook zo'n filtertje. Misschien is dat een oplossing?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ik heb nog een HK DAC staan met deze buizentrap erachter, zij het met 6N16B. Die kan je wel even van me krijgen om te vergelijken.
Ik heb geen last van gruizigheid, bij mijn weten....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6&start=75
Ik heb geen last van gruizigheid, bij mijn weten....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6&start=75
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Gelukkig is ie groot genoeg om terug te vindenray5150 schreef:Hoogste tijd, om dit weer eens op te pakken
Misschien ligt 't aan die 2µ2 (die geen 400V hoefde te zijnIn principe is de speler nu klaar, ware het niet dat ik het buizentrapje niet prettig vind klinken, de klank die eruit komt blijf achter bij die van de Twisted Pear module. ik denk dat "gruizig" een goede omschrijving is, het klinkt niet zoals een nette buizentrap hoort te klinken.![]()
Ik heb niet de indruk dat de buizen overstuurd worden door de DAC chip, het volume dat eruit komt is lager dan dat van de TP solid state print.
Er zit een soort vervorming in die ik niet kan thuisbrengen. Iemand tips over hoe ik dit zou kunnen aanpassen of oplossen ?
Anne
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Oh, dat kan ik wel eens proberen, is niet zo'n heel moeilijke aanpassing.
Waarom zit dat RC gedeelte er eigenlijk in, als ik vragen mag ?
Waarom zit dat RC gedeelte er eigenlijk in, als ik vragen mag ?
