Hypex Ncore

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Julf
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 9:49

Re: Hypex Ncore

Bericht door Julf »

"Heel veel mensen willen helemaal geen versterker bouwen"? Is dit niet "zelfbouwaudio"?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Julf schreef:
"Heel veel mensen willen helemaal geen versterker bouwen"? Is dit niet "zelfbouwaudio"?
Blijkbaar niet voor bepaalde mensen, die vinden een kitje van Hypex in elkaar knutselen geen zelfbouw. Ontwerpen, simuleren, print etsen en dan in elkaar solderen, dat is zelfbouw. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door Henkjan »

Marantz heeft dat ding toch ook zelf gebouwd?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Niet helemaal, ze hebben ook wat kitjes besteld. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Niet zo negatief Sander. Het is gewoon even afwachten wat de OEM markt gaat doen.
Mja, wat ik zie is een Hypex dat in '05 en '06 heel enthousiast DIY producten op de markt bracht. Pas ergens in 2011 gevolgd door de NCore en de DLCP. Kortom, het gros van de DIY producten van Hypex is inmiddels tien jaar oud, het wordt tijd voor wat nieuws.
Als je naar de OEM producten kijkt van Hypex, hebben ze de laatste paar jaar (eindelijk) wat stapjes gedaan.
Dan heb je het voornamelijk over size en 'ease of use in production'.
Veel van hun producten zijn namelijk ver van optimaal daarin.
Leuk voor zelfbouw, maar in een productielijn werkt het niet (lees: teveel stappen, teveel risico's op montage fouten plus ook nog subtiele veranderingen die een product praktisch gezien teveel veranderen).

Daarnaast is de Hypex' marktstrategie duidelijk 'de magie' omtrent discrete schakelingen (plus het is spotgoedkoop).
Leuk en aardig, maar op een gegeven moment kom je dan toch echt in de knoei qua board size.
In een dedicated chip kun je gewoon veel meer op een kleiner oppervlak kwijt.

Voeg je dat allemaal bij elkaar, zit je op een gegeven moment wel een beetje aan de limieten van de mogelijkheden.
Tenzij een grote OEM fabrikant ineens met iets nieuws komt (die bepalen nmlk uiteindelijk wat er voor particulieren/op digikey/mouser/farnell te krijgen is), zul je in zijn algemeen niet veel verandering gaan zien.
Als een versterker al heel goed is, wat moet je er nog verder mee doen? Nog een paar honderdsten van procenten in THD+N beter maken?
Over z'n algemeenheid zitten daar niet veel fabrikanten op te wachten.
Misschien kun je wel zeggen dat Class-D, net zoals Class-A en AB, langzamerhand uitgemolken is?
Zoals ik al in een ander topic zei, het gaat voornamelijk om praktische technieken, zoals current limiting, sensing en steering, of volledig mee-schalen van de voedings-rails (op die manier kun je over hele vermogen range 99% rendement halen)

Enige gat wat ik nog zie is de prijs. Tussen goedkoop & prut en heel duur & goed zit namelijk op dit moment helemaal niks.
Maar goed, ook dat heeft weer met marketing te maken. Ze kunnen wel een variant gaan uitbrengen dat goedkoper en kleiner is.
Het gevolg is alleen dat ze de UCD180 dan niet meer verkopen (waarvan ze al varianten geschrapt hebben).
Het is wel jammer, een UCD180/250/400 LP (OEM) kosten maar zo'n 30-40 euro en hebben zeer gelijke prestaties.
Combineer dat met een hip gelicenseerd patent en de rest van de markt zit redelijk op slot qua mogelijkheden.
Er zijn namelijk niet veel andere manieren om een self-oscillating feedback after filter ontwerp te maken.
Het kan ook met non self-oscillating ontwerpen (zelfs met gelijke specs!), maar analoog is dat heel lastig te doen.
Digitaal kan het wel, en ook daar kun je zeer goede/betere specs behalen.
Je zult dan wel een zeer lage systeem latency nodig hebben (waaronder je ADC's) en voldoende dynamic range.
Hier en daar zie je daar wel ontwikkelingen ontstaan, maar dat staat nog in de kinderschoenen.
(ik heb het dan niet over die goedkope automotive, feedback-before-filter chippies)

Sjonge, beetje lang verhaal zeg :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
.
.
.
.
Sjonge, beetje lang verhaal zeg :mrgreen: :lol:
Zeg dat wel, gaan ze bij Hypex nooit lezen :D Wat is nu de moraal Bart?

Hypex is gewoon MKB wat een leuke boterham verdient. Veel hogere doelen hebben ze niet hoor. Volgens mij hebben ze met Marantz best een leuke deal gesloten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Voor Hypex zullen de aantallen die Marantz af neemt maar marginaal voor de omzet zijn, zoveel aantallen zal Marantz in die prijsklasse niet verkopen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
.
.
.
.
Sjonge, beetje lang verhaal zeg :mrgreen: :lol:
Zeg dat wel, gaan ze bij Hypex nooit lezen :D Wat is nu de moraal Bart?

Hypex is gewoon MKB wat een leuke boterham verdient. Veel hogere doelen hebben ze niet hoor. Volgens mij hebben ze met Marantz best een leuke deal gesloten.
Moraal? Haha, neuh, gewoon beetje algemene info/uitwisseling van gedachtes. :mrgreen:
Altijd leuk om wat nieuws te leren, lezen, beter beeld te krijgen toch? :)

Overigens als je denkt dat Marantz 'leuk is', is het tijd om wat meer Google research te doen.
LD-Systems (vrij groot aanwezig in de PRO-wereld), NAD, Electro Voice, Monacor/IMG stage line en heeeeel veel OEM fabrikantjes (en een aantal merken die ik op die moment even vergeet).

Vast ook nog een hoop andere grote namen waarvan wij de weet niet eens hebben (of sommige personen wel weet van hebben, maar niet meer info en aantallen mogen geven)
Daarnaast hebben ze ook ooit zelfs eens iets met aansturing van motoren gedaan volgens mij (weet niet of ze dat nog doen en hoe groot dat was).

Die boterham is dus best rijkelijk belegd.
Op zich nog best leuk dat ze ook nog (steeds) aan de zelfbouwertjes blijven denken. :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Ik zeg niets, maar de zelfbouw zal bij Hypex blijven bestaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

En mag ik iedereen er even aan herinneren dat de Ncore eerst in DIY markt is gezet? Was eigenlijk een hele slimme zet omdat nogal wat fabrikanten het zweet op de rug kregen. :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door b_force »

ds23man schreef:
En mag ik iedereen er even aan herinneren dat de Ncore eerst in DIY markt is gezet? Was eigenlijk een hele slimme zet omdat nogal wat fabrikanten het zweet op de rug kregen. :lol:
Heb je enige links ofzo waar je die informatie vandaan hebt?
Ik betwijfel het ten zeerste namelijk.

Overigens zegt dat nog niks. De marktstrategie kan heel anders zijn.
Dat commentaar over zweet zie ik trouwens niet, ik kan een hele waslijst geven waarom ik absoluut geen NCore zou willen in een bepaald product.
Tipje van de sluier; op 1 staat de prijs, op 2 staat het formaat.
Plaats reactie