Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Moderator: Beheerdersteam
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Wel erg veel output boven de 5000Hz, zo te zien dik 5db teveel. En je laag is veel te zacht... die 0.68mh in het laag zou ik sowieso weglaten.
Maar er klopt dus niets van je onderlinge rendementen, verzwak het mid en hoog met weerstanden.
80db in het laag is wel erg weinig trouwens, het gaat erg veel vermogen vragen om deze speaker aan het blazen te krijgen...
Maar er klopt dus niets van je onderlinge rendementen, verzwak het mid en hoog met weerstanden.
80db in het laag is wel erg weinig trouwens, het gaat erg veel vermogen vragen om deze speaker aan het blazen te krijgen...
- sander1238
Klopt Walt. Ik ben al lang blij dat ik er iets van scheiding in heb weten te krijgen. Dit is ook echt een tussenstand, er moet nog veel veranderd worden.Walt schreef:Wel erg veel output boven de 5000Hz, zo te zien dik 5db teveel. En je laag is veel te zacht... die 0.68mh in het laag zou ik sowieso weglaten.
Waar ik nog mee zit, ik gebruik nu 2e orde en 3e orde door elkaar, is dat verstandig of maakt het niet veel uit.
Als je met minder componenten kan wegkomen, zou ik dat doen, scheelt kosten en vermindert de kans op aansluitfouten. Ik ben zelf voorstander van 2e orde.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja het rendement van mid en tweet mag wel wat omlaag. En Walt, de rendementen zijn niet absoluut. Ik geloof dat het hele level 4dB omhoog moet om de juiste output in dB's te krijgen.
Sander, staar je niet blind op het aantal onderdelen. Kijk af en toe ook naar het faseplaatje (eerste tabje). Ik krijg het faseverloop van mid en hoog vaak het fraaist als ik het hoog 3de orde en de bovenzijde van het midden 2de orde filter.
Sander, staar je niet blind op het aantal onderdelen. Kijk af en toe ook naar het faseplaatje (eerste tabje). Ik krijg het faseverloop van mid en hoog vaak het fraaist als ik het hoog 3de orde en de bovenzijde van het midden 2de orde filter.
- pappaleo
- Contacteer:
En let op je laagspoel. Maak je die groter dan 4u7 dan krijg je onaanvaardbare opslingering in het laag (bij plm 100Hz).
Door je woofer alleen en zonder filter te simuleren en dat als reference te zetten (stippellijn) kun je zien hoeveel de opslingering wordt.
Het vervelende is dat jij metingen hebt die boven 150Hz pas betrouwbaar zijn. Om de opslingering goed te bekijken moet je voor het laag eigenlijk de afstands- en de closerange meting combineren, zoals ik heb uitgelegd in mijn betoog op de vorige pagina.
Door je woofer alleen en zonder filter te simuleren en dat als reference te zetten (stippellijn) kun je zien hoeveel de opslingering wordt.
Het vervelende is dat jij metingen hebt die boven 150Hz pas betrouwbaar zijn. Om de opslingering goed te bekijken moet je voor het laag eigenlijk de afstands- en de closerange meting combineren, zoals ik heb uitgelegd in mijn betoog op de vorige pagina.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voor t combineren van close range en gated metingen heb ik recent (beide wedstrijdspeakers) deze software gebruikt:
http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
werkt erg goed
http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
werkt erg goed
- sander1238
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Denk dat je bij het luisteren dat de mid en tweet verder teruggenomen moeten worden. Of is het een déjà vu....
https://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

https://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
Klopt die laagmeting wel?
Ik vind de output van de woofer wel erg laag......
Ik vind de output van de woofer wel erg laag......
- sander1238
wat ik gebruik zijn de metingen vanaf 1 meter, Pappaleo gebruikt metingen van 1 meter en close gecombineerd.
vandaar dat hier een verschil in zit
vandaar dat hier een verschil in zit
Kijk even naar het losse niveau woofer op 200hz versus de mid op 1000hz, het midhoog staat nog te hard.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
plak anders de 1m aan de nearfield met FRDBlender, die rekent meteen de baffle step in de nearfield voor je
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik denk dat de mid en hoog zeker nog een db of 3 terug moeten.
- pappaleo
- Contacteer:
Vannacht is er nog overleg geweest en dit is niet de laatste versie. Niveauverschil in SPL is niet zo moeilijk aan te pakken. We zijn eerst bezig met "Hoe sluit ik twee units netjes op elkaar aan zonder dat de impedantie op dat punt richting 0 gaat"
Ik heb al een ontwerp klaarliggen dat getest zou kunnen worden. Maar Sander wil er wat van leren en dat gaat toch het beste door zelf te knutselen.
Ik heb al een ontwerp klaarliggen dat getest zou kunnen worden. Maar Sander wil er wat van leren en dat gaat toch het beste door zelf te knutselen.
- pappaleo
- Contacteer:
SSassen schreef:Vannacht? Het is echt hobby he?
Sander heeft onregelmatige diensten, dus voor hem is die tijd normaal. Zo extreem was het nou ook weer niet; ergens tussen 11 en 12 geloof ik hebben wat heen en weer geappt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
In boxsim kun je heel handig zien wat de opslingering is, als je kijkt bij het tabblad elektrische output.
Kun je meteen zien wat je mid bij 200 hz doet
6,8mH is erg fors in een hoogdoorlaat sectie, ben benieuwd...
Kun je meteen zien wat je mid bij 200 hz doet
6,8mH is erg fors in een hoogdoorlaat sectie, ben benieuwd...
- sander1238
Het heeft wat werk (en geduld van Pappaleo gekost) maar uiteindelijk is het mij toch gelukt om de 2 metingen via Exel bij elkaar te voegen. wat een ongelooflijk moeilijk programma is dat wanneer je hier geen ervaring mee hebt. Alle credits gaan hier dan ook naar Pappaleo
Zie hier het resultaat: Zitten nog 2 deuken in die ik weg wil werken, 400-500hz en 2000-3000hz.
Zie hier het resultaat: Zitten nog 2 deuken in die ik weg wil werken, 400-500hz en 2000-3000hz.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik zou eerst die bult tussen 300Hz en 20kHz een beetje wegwerken 
- SSassen
- Contacteer:
Sterker nog, hij meet niet recht vanaf 20Hz, dus alles moet toch echt naar de 75dB toe kwa rendement ben ik bang?pappaleo schreef:Ik zou eerst die bult tussen 300Hz en 20kHz een beetje wegwerken
- pappaleo
- Contacteer:
Ik weet niet wat hij als gate gebruikt heeft, maar ik veronderstel dat alles onder de 100Hz op extrapolatie berust. Verder zit de poortoutput niet in de meting.
-
wouter
- Ook commercieel actief
pappaleo schreef:Ik zou eerst die bult tussen 300Hz en 20kHz een beetje wegwerken
Edit: zie nu wat je bedoelt, er is nog geen aanpassing gedaan aan de gevoeligheid van het mid en hoog t.o.v. het laag. Zelf houd ik aan dat rond 200 Hz de spl af te lezen is vanaf waar je de situatie als ref. mag beschouwen. Vanaf 200Hz dus horizontaal houden, wellicht wat aflopend vanaf 1kHz.
Ziet er goed uit Sander. Ben wel benieuwd naar wat jij als deuk ziet, en hoe van de middentoner nu de elektrische curve er uit ziet.
De roll off (knie/flank) van de woofer bevalt ook nog een bult rond 250 Hz, dus het werkt elkaar daar net ietsje tegen. Anderzijds ziet het er al best heel behoorlijk uit, ga zo door!
- sander1238
6 ms ongeveerpappaleo schreef:Ik weet niet wat hij als gate gebruikt heeft
dus mid en tweeter laten zakken qua DBpappaleo schreef:Ik zou eerst die bult tussen 300Hz en 20kHz een beetje wegwerken
Is 75db niet te veel van het goede? als je kijkt naar het ontwerp wat Pappaleo heeft gemaakt dan zie je dat daar "alles" tussen de 85 en 88 db hangt.SSassen schreef:
Sterker nog, hij meet niet recht vanaf 20Hz, dus alles moet toch echt naar de 75dB toe kwa rendement ben ik bang?
wouter schreef:
Ziet er goed uit Sander. Ben wel benieuwd naar wat jij als deuk ziet, en hoe van de middentoner nu de elektrische curve er uit ziet.
De roll off (knie/flank) van de woofer bevalt ook nog een bult rond 250 Hz, dus het werkt elkaar daar net ietsje tegen. Anderzijds ziet het er al best heel behoorlijk uit, ga zo door!
- pappaleo
- Contacteer:
Dat is voor een closerange meting wel héél weinig. Dan schiet je met die gecombineerde response niet zoveel op.sander1238 schreef:6 ms ongeveerpappaleo schreef:Ik weet niet wat hij als gate gebruikt heeft
Jasander1238 schreef:dus mid en tweeter laten zakken qua DBpappaleo schreef:Ik zou eerst die bult tussen 300Hz en 20kHz een beetje wegwerken![]()
De SPL is maar relatief. Ik heb bij de import een correctie van +4dB toegepast om het niveau een beetje overeen te laten komen met de door de fabrikant opgegeven spl bij 2,83v op 1 meter. Alleen voor het mooie.sander1238 schreef:Is 75db niet te veel van het goede? als je kijkt naar het ontwerp wat Pappaleo heeft gemaakt dan zie je dat daar "alles" tussen de 85 en 88 db hangt.SSassen schreef:Sterker nog, hij meet niet recht vanaf 20Hz, dus alles moet toch echt naar de 75dB toe kwa rendement ben ik bang?