Volgens jaar maart gaan we met de band op de bruiloft van de broer van de saxofonist spelen in....Italie!!! Hiep hoi, leuk uitje etc. Nu zal er in de touringcar volop muziek gemaakt gaan worden. Verwachte bezetting:
- 2-3 stemmige zang onversterkt
- 2 akoestische gitaren (ik heb al een veto op 12-strings uitgesproken
- cajon of submicro drumkit (12-14" kick, 8" snare-tje, hihat)
- gemute tenorsax en trompet
- melodica of ander draagbaar toetsending
- bas........tja....
Optie 1: Contrabas, heb ik niet (alleen semi-akoestisch dus moet alsnog versterkt) en wil ik niet mee slepen.
Optie 2: Akoestische basgitaar overweeg ik maar kunnen naar verluid maar erg moeilijk mee komen.
Optie 3: Draagbaar basversterkertje bouwen en met de bas die ik toch al meeneem spelen
Die laatste optie ben ik nu aan het verkennen. Geïnspireerd door de diverse kist-/kratradio's kwam ik op het volgende:
A) Ongefilterd/full range: 2x SB Acoustics SB16PFC25-4 (moet tot 12kHz kunnen volgens spec), 2xE25
- 20L vented kast van 9mm betonplex (heb ik nog liggen).
-http://store.accusafe.nl/complete-sets/ ... ssembleerd met 7,2Ah akku E65
-TA2024 (heb ik nog liggen in de vorm van een Muse i15W)
-Aangestuurd door de interne preamp (East J-Retro) van mijn bas (5-snarige Lakland jazzbas)
De SB's geven volgens WinISD Pro in 20L een -3dB punt op 63Hz wat voldoende zou moeten zijn om de 2e harmonische van de lage B mee te pakken. Misschien dat een beetje cabin gain nog meehelpt.
Als ik uit ga van een piekvermogen van 2x10W (0.1% vervorming) en een nominaal vermogen van 1/5e daarvan (ik hoor wel eens 1/7e maar neem een beetje marge) moet het dan 104dB piek/97dB continu kunnen leveren wat voldoende moet zijn om mee te komen (akoestische gitaar doet ~85 dB). Ik kom dan op 1A nominaalstroom uit en kan ik ~7 uur spelen bij 97dB gemiddeld op 1 akkulading (volgens de fabrikant kan deze akku 260 maal volledig worden ontladen...http://www.csb-battery.com/english/01_p ... d=5&pid=11).
B) Indien die SBs in het mid-hoog toch slecht blijken mee te kunnen komen:
-gefilterd, Ik heb nog een Sony XEC-505 auto crossover liggen die ik hiervoor zou kunnen misbruiken.
- zelfde woofers
- tweede TA2024 met daarop 4 breedbandertjes, bv Vifa TC9-FD18/08. 4xE15
Graag jullie input over mijn plan en eventuele alternatieve drivers/opstellingen. Ik wil het graag low-budget houden aangezien ik nog niet weet of ik er hierna nog gebruik voor heb.
Tnx.
Gr Rody
ps om het moeilijker te maken zou ik een klein linemixertje kunnen (in)bouwen zodat de toetsenist eventueel mee kan spelen als hij een klein elektronisch keyboardje meeneemt...




