brom op kanalen van eindversterker verhelpen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door Shadow »

Oh ja :wink:

Heb je het verhaal van Bruno over grounding gelezen?
http://www.hypex.nl/component/weblinks/ ... weblink.go
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Die heb ik inderdaad gelezen. Maar ik begrijp niet helemaal hoe ik dit
in mijn situatie toe moet passen. Ik heb de kabel nu op 2 manieren geprobeerd.
Dit hielp helaas niet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door Shadow »

Ik zou eens beginnen met een RCA - XLR verloop uit de winkel, want volgens mij doe je daar iets fout...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

tsja, als je de schema's aanhoudt dan kun je met de kabel niet echt iets verkeerd doen.
Op andere Fora wordt juist een fabriekskabel/verloop ten strengste afgeraden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
tsja, als je de schema's aanhoudt dan kun je met de kabel niet echt iets verkeerd doen.
Op andere Fora wordt juist een fabriekskabel/verloop ten strengste afgeraden.
Excuus, ik dacht verkeerd om. Zitten je rca bussen wel verbonden met de behuizing?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Ik weet niet hoe de rca bij de Marantz intern aangesloten zitten. Maar ik ga
er van uit dat dat klopt. Andere versterkers brommen niet.

Ik had gisteravond toch nog een kabel besteld, om toch maar te kijken of dat hielp.
Dus vanmorgen wilde ik de kabel verwisselen. Ik had de gain van de Hypex erg ver
teruggezet om de brom te verminderen. Dus gain flink omhoog en .... wtf geen brom.

Maar vanavond even een film gekeken en hij bromt weer. Ik snap er helemaal niets meer
van. Morgen dan toch die nieuwe kabel maar eens proberen. En anders ... marktplaats.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door Shadow »

Dus met je zelfbouw kabel geen brom? Ik zou gewoon eens een draad van behuizing naar behuizing leggen, iets zegt me dat de meeste merken de rca niet klakkeloos aan de behuizing leggen :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door Barry2001 »

Waar het signaal binnenkomt niet. Kan van daaruit wel rechtstreeks naar een sterpunt, en dus kast, of ontkoppeld via een RC combi om RF buiten te houden.
Maar zoals toetermans het omschrijft is een flinke brom, is het niet juist zo dat je ergens geen gnd hebt?

Wat vaak verhelderend werkt is optekenen hoe het aangesloten zit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ray5150 »

En foto's natuurlijk.

:foto:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

De hypex hangt gewoon aan het subwoofer kanaal van een Marantz surround receiver.
De marantz heeft een rca uit, en de hypex xlr in. Voor de rest hangen er alleen digitale
bronnen aan de marantz. Zelfs geen antennekabel aangesloten.

Nu staat de set te spelen, en is er een hele lichte brom. Terwijl er gisteravond weer een
behoorlijke brom was. Ik ben nu van alles aan het proberen om te kijken of er iets is wat
de brom triggert. Misschien een ledlamp of cv ketel of ......

Als er echt iets niet goed is aan gesloten, lijkt het mij niet dat je de ene keer wel brom hebt
en de andere keer niet.

Heb nu ook even een multimeter aan de uitgang van de Hypex gehangen. Best grappig dat 7 mV
al een brom geeft. De meter gaf 480 Hz aan. Dat lijkt mij wel wat hoog voor een brom, bovendien
is dat ook mijlenver boven de kantelfreq.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

xlr.PNG
Dit is de enige juiste manier. De C en R kun je in eerste instantie weglaten en doorlaten lopen. Als ik je eerdere berichten zo heb gelezen, heb je pin 1 en 3 op de xlr doorverbonden.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Bij de kabel die ik bij de hypex heb gekregen en bij de fabriekskabel, zijn inderdaad
pin 1 en 3 met elkaar verbonden.
Daarna heb ik zelf een kabel gemaakt, die is inderdaad naar aanleiding, en gemaakt
volgens bovenstaand schema. Met deze kabel is de brom een stuk harder. Dat is dus
wel erg vreemd.
Maar of de kabel nu goed is of niet, de brom is ook niet altijd even hard aanwezig. En dat
is natuurlijk helemaal wazig.

Het spul staat nu 2 uur te spelen met een hele lichte brom. Nauwelijks aanwezig op de luisterplek.
Terwijl gisteravond de brom zelfs irriteerde op de luisterplek.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

Heb je duitvoering met of zonder r en c?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Ik heb de uitvoering zonder R/c.

Ik had vanmorgen toen ik alles aanzette even een spanningsmeter op de uitgang van de hypex
gezet. Hij gaf toen 7 mV aan. inmiddels staat de meter op 12 mV aan. De brom is ook ietsje beter
waarneembaar. De meter lees ik af als er even een stilte valt.
De plate van de hypex heb ik een uur terug gemeten op 40 graden piek, dat is hij nu nog steeds.
Dus een temperatuur kwestie lijkt het ook niet echt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

Ik las dat je een Monster power ding gebruikt, welk type?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

En vraag 2: is je wandcontactdoos in de muur geaard?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door Shadow »

Goed, dat waren de vragen die ik vergat te stellen, dankjewel Gerhard :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

Maar voorlopig is toeterje achter de muziek aan. :lol: :lol: :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Het is een monster hts 1000. Of hij aan de randaarde hangt kan ik niet met zekerheid zeggen,
dan moet er eerst een dressoir aan de kant. Ik heb de stekker van de hypex wel even in een andere
wcd gehad, maar dan bromt hij nog harder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

In de eerste plaats zou ik dat monster ding er tussen uithalen. Volledig nutteloos apparaat wat weer allerlei aardlussen kan veroorzaken. Je marantz is ongeaard en de Hypex geaard. Alle verbindingen losgooien op je receiver en alleen de Marantz en de Hypex aansluiten. Kijken wat er dan gebeurd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

Kwaliteitsproductje!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=84935.0

Je hebt er zelfs een rubber hamer bij nodig! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Dat verhaal ken ik inderdaad, maar die van mij doet het al een jaar of 10.
En echt nutteloos is hij niet, er passen wel acht stekkers in. :mrgreen:
En nogmaals, met de hypex in een andere wcd, bromt harder. Dus op dit moment
doet de monster toch iets goeds.
Misschien moet dan morgen toch het dressoir eens aan de kant.

Het gekke vind ik wel, dat de brom niet constant is. Het gaat met vlagen, dan weer iets harder en
dan weer bijna weg. Volgens mij was het zo dat, of je hebt een aardlus, of niet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door pappaleo »

Is dat zo'n soort ding als waar Ray ook mee bezig is, die powerplant?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door toetertje »

Wel zoiets ja, alleen is de powerplant nog een stukje duurder dacht ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom op kanalen van eindversterker verhelpen

Bericht door ds23man »

Denk dat dat Monster ding de oorzaak van je probleem is..........
Plaats reactie