Pass en Burning Amp 2015
Moderator: Beheerdersteam
Pass en Burning Amp 2015
De heer Pass met een verder interessante lezing over Sony, Yamaha en ander interessant zelfbouwspul, maar ook wat promotie voor een of ander Scandinavische breedbander:
https://www.youtube.com/watch?v=Xk8CubrqTYU
Op 51:30 toch iets vreemds aan de hand; de 50 Hz markering op de x-as staat bij 60 Hz.
https://www.youtube.com/watch?v=Xk8CubrqTYU
Op 51:30 toch iets vreemds aan de hand; de 50 Hz markering op de x-as staat bij 60 Hz.
Re: Pass en Burning Amp 2015
Ik was er in 2014 of 2013...toen was het beduidend mooier weer want toen liep Nelson in zn bermuda en op slippers. Geniale kerel. Siegfried Linkwitz was er ook, samen met hem naar Diana Krall geluisterd op zijn LX521's. Mooiste wat ik heb gehoord qua luidsprekers. Erg leuk om een keer geweest te zijn, het was zowat alles breedbander wat de klok sloeg...
De units die je ziet zijn van Frank Jensen.
Darrel Hawthorne heeft ze in zijn assortiment opgenomen.
Ik zou ze zelf graag eens testen in OB met 2 neo woofers
mvgr. Leon
Darrel Hawthorne heeft ze in zijn assortiment opgenomen.
Ik zou ze zelf graag eens testen in OB met 2 neo woofers
mvgr. Leon
Ziet er op het eerste gezicht aardig uit.
Maar blijft dat ook zo als er wordt gesjoemeld met de cijfers om ze aan de man te brengen? Dat lijkt het geval en dat is een beetje mijn probleem. De resonantie ligt immers niet op 53 Hz maar zo'n 10 Hz hoger.
Maar blijft dat ook zo als er wordt gesjoemeld met de cijfers om ze aan de man te brengen? Dat lijkt het geval en dat is een beetje mijn probleem. De resonantie ligt immers niet op 53 Hz maar zo'n 10 Hz hoger.
Gegevens van Darrel.
The cone is made from a very light weighted special fibre material, with excellent audio properties.
The wizzer for high frequency reproduction is directly coupled to the voice coil. The surround is made from a flexible and stable foam material.
The magnetic design is an under hung type. Two large 140X60X20 mm ferrite ring magnet produces 1.4T in the 9 mm high magnetic gap.
The magnetic structure is optimised for maximum linearity of the flux in the entire hight of the magnetic gap, attachment 2.
The large, open weave Nomex spider reflects very little acoustic energy to the cone, and offers excellent stiffness linearity.
Also a damping ring has been added to the spider. This reduce the amount of energy reflected from the chassis to the voice coil.
A heat resistant, non conductive glass fibre coil former allows a high mechanical Q of the moving system for the voice coil.
The coil is winded with CCAW.
A stiff and stable CNC made chassis keeps the critical components in perfect alignment. Large windows in the chassis,
so air flow noise and cavity resonance are reduced to a minimum. It also has a CNC made phase plug, made of aluminium.
Thile small:
Fs 70Hz
Qms 8.5
Vas 29L
Mms 8.8 gram
Qes 0.94
Re 5.9 Ohm
Cms 0.6 mm/N
Qts 0.84
Le 0.149 @ 10KHz
SPL 93-94 dB @ 2.83Vrms
BL 5
The cone is made from a very light weighted special fibre material, with excellent audio properties.
The wizzer for high frequency reproduction is directly coupled to the voice coil. The surround is made from a flexible and stable foam material.
The magnetic design is an under hung type. Two large 140X60X20 mm ferrite ring magnet produces 1.4T in the 9 mm high magnetic gap.
The magnetic structure is optimised for maximum linearity of the flux in the entire hight of the magnetic gap, attachment 2.
The large, open weave Nomex spider reflects very little acoustic energy to the cone, and offers excellent stiffness linearity.
Also a damping ring has been added to the spider. This reduce the amount of energy reflected from the chassis to the voice coil.
A heat resistant, non conductive glass fibre coil former allows a high mechanical Q of the moving system for the voice coil.
A stiff and stable CNC made chassis keeps the critical components in perfect alignment. Large windows in the chassis,
so air flow noise and cavity resonance are reduced to a minimum. It also has a CNC made phase plug, made of aluminium.
Thile small:
Fs 70Hz
Qms 8.5
Vas 29L
Mms 8.8 gram
Qes 0.94
Re 5.9 Ohm
Cms 0.6 mm/N
Qts 0.84
Le 0.149 @ 10KHz
SPL 93-94 dB @ 2.83Vrms
BL 5
Fs 70 Hz; dan lijkt Nelson wel de boef. Aan de andere kant, hij is ook zakenman.
Guttegut, wat een wijsheid... Publiceer liever wat meetresultaten.The cone is made from a very light weighted special fibre material, with excellent audio properties.
- SSassen
- Contacteer:
Mja, op z'n Hollands gezegd nemen wij dat niet voetstoots aan want het bewijs is boterzacht.markbakk schreef:Guttegut, wat een wijsheid... Publiceer liever wat meetresultaten.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vooral veel marketing.SSassen schreef:Mja, op z'n Hollands gezegd nemen wij dat niet voetstoots aan want het bewijs is boterzacht.markbakk schreef:Guttegut, wat een wijsheid... Publiceer liever wat meetresultaten.
Ik zie werkelijk niks in het rijtje thuis wat 30-50 jaar geleden ook nog niet bekend was.
Ik krijg altijd het idee dat ik terug in de tijd ga met die man.
Helemaal niks mis mee hoor, met een kopje warme chocolademelk (met slagroom!!) en een bakje pepernoten oude grijze kerels zich druk zien maken over dingen waar de groene partijen helemaal jeuk van krijgen.
Aandoenlijk is het wel. Leuk om te zien dat sommige mensen zoveel passie hebben (voor hun hobby)
..Helaas zijn mijn pepernoten nu al op...
En dan die waar niet mee geknoeid is.markbakk schreef:Guttegut, wat een wijsheid... Publiceer liever wat meetresultaten.
Heeft Pass er mee geknoeid dan? Je maakt me nieuwsgierigrichard schreef:En dan die waar niet mee geknoeid is.markbakk schreef:Guttegut, wat een wijsheid... Publiceer liever wat meetresultaten.
Het zijn i.d.d. wel een stel bejaarde hippies. Al hebben die Pass en LW wel goed geboerd.
Of Pass 'creatief' is geweest weet ik niet, maar dat er ergens wat minder strikt met de presentatie van de meetresultaten is omgegaan lijkt me wel duidelijk.Pjotr schreef:Heeft Pass er mee geknoeid dan? Je maakt me nieuwsgierigrichard schreef:En dan die waar niet mee geknoeid is.markbakk schreef:Guttegut, wat een wijsheid... Publiceer liever wat meetresultaten.
Frank heeft , net vandaag , op mijn Facebook pagina gepost :
Hij is bezig om een "field-coil" versie van deze driver te ontwikkelen.
Als ik meer weet , zet ik het hier wel bij.
mvgr. Leon
Hij is bezig om een "field-coil" versie van deze driver te ontwikkelen.
Als ik meer weet , zet ik het hier wel bij.
mvgr. Leon
-
wouter
- Ook commercieel actief
En mag ik dan zeggen dat meet data helaas maar weinig te zeggen heeft over of iets klinkt als een klok en dat het ieder vrij staat te bepalen welke info hij of zij wil delen. Ik herken de commotie niet, pas nu ik de posts lees denk ik - oja, beetje vaag allemaal - Ik vond het alleen opmerkelijk dat een figuur als Pass zo'n driver even in een kast heeft gezet en als demo, ongecorrigeerd, in een kamer laat spelen. Wellicht is het echt de moeite waard. En als je de posts van Leon een beetje kent is het ontmoedigend om meteen weer te vragen om data terwijl die blijkbaar niet voor handen is. Ik zou het leuk vinden als hier alle info te vinden is straks, dus graag een beetje tactvol reageren in dit topic. Dan komen degene die het interessant vinden uiteindelijk aan de beschikbare info, want ik ga het speurwerk van Leon niet overnemen. Bedankt Leon en we zullen wel zien of het iets bijzonders is 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik snap dat gedoe met die breedbanders niet, laag is ondermaats en het hoog heeft ook altijd problemen. De enige plek waar een breedbander functioneert is in een hoofdtelefoon.
Frank zegt zelf dat de driver bedoeld is als mid/hoog in OB. Dus met bas ondersteuning !!
dus fs 50 of 70 hz maakt niet zoveel uit.
Nelson laat dit inderdaad niet zomaar even zien
Frank heeft heel veel verschillende cone materialen getest e.d. en weet onderhand echt wel waar hij mee bezig is.
Deze driver heb ik zelf niet gehoord maar als ik anderen (wiens mening ik wel vertrouw) mag geloven : maarkt hij tonaal gehakt van een hele lading FR units !!
Wouter : ik vind de tendens hier inderdaad erg negatief.
Maar het is voor mensen zoals jij dat ik toch maar blijf posten.
mvgr. Leon
dus fs 50 of 70 hz maakt niet zoveel uit.
Nelson laat dit inderdaad niet zomaar even zien
Frank heeft heel veel verschillende cone materialen getest e.d. en weet onderhand echt wel waar hij mee bezig is.
Deze driver heb ik zelf niet gehoord maar als ik anderen (wiens mening ik wel vertrouw) mag geloven : maarkt hij tonaal gehakt van een hele lading FR units !!
Wouter : ik vind de tendens hier inderdaad erg negatief.
Maar het is voor mensen zoals jij dat ik toch maar blijf posten.
mvgr. Leon
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Sorry Leon, een breedbander is in mijn vocubulaire een driver die het gehele spectrum afdekt. Ik moet hem nog tegenkomen die dat op alle vlakken goed doet.
Dat negatieve valt toch wel mee? En als dat speelt is het ook wel een beetje het sektarisme, Pass blijft eigenlijk heel algemeen in dat filmpje. Hij roemt daar Sony om de V-Fet versterkers terwijl als ie goed naar die versterkers kijkt er gewone Bjt's in de eindtrap zitten. Er zitten wel V-Fets in maar die zijn op zich niet zo klankbepalend. Die Fets zitten eigenlijk in de voeding!
Frank Jensen is hier al jaren mee bezig.
Om "tonaal" een klinkende unit te krijgen zijn er erg veel testen met verschillende papier soorten gedaan.
Bijv. Feastrex gebruikt een japans papier waarvan maar 300m2 per jaar wordt gemaakt.
de klank van dit papier is "magisch" !!
Maar hangt samen met een heel stel andere eigenschappen die allemaal geoptimaliseerd moeten worden.
Iemand als Frank , die zoveel doorzettingsvermogen heeft en passie , kan bij mij niet stuk !!
Dus , voor niemand persoonlijk bedoeld , maar als er een marker verkeerd staat? Of je hebt een andere definitie gelezen? of JIJ begrijpt het niet?
Ik word er soms erg moe van.
Tis dat ik weet dat er mensen zijn die mijn posts waarderen.
Zelfst opmerkingen negeren kan irritant zijn.
Er zou op dit forum eigenlijk ruimte genoeg moeten zijn voor een heel breed scala aan VAN MANIEREN VAN AANPAK?
Zonder zoveel negatieve reacties.
mvgr. Leon
Om "tonaal" een klinkende unit te krijgen zijn er erg veel testen met verschillende papier soorten gedaan.
Bijv. Feastrex gebruikt een japans papier waarvan maar 300m2 per jaar wordt gemaakt.
de klank van dit papier is "magisch" !!
Maar hangt samen met een heel stel andere eigenschappen die allemaal geoptimaliseerd moeten worden.
Iemand als Frank , die zoveel doorzettingsvermogen heeft en passie , kan bij mij niet stuk !!
Dus , voor niemand persoonlijk bedoeld , maar als er een marker verkeerd staat? Of je hebt een andere definitie gelezen? of JIJ begrijpt het niet?
Ik word er soms erg moe van.
Tis dat ik weet dat er mensen zijn die mijn posts waarderen.
Zelfst opmerkingen negeren kan irritant zijn.
Er zou op dit forum eigenlijk ruimte genoeg moeten zijn voor een heel breed scala aan VAN MANIEREN VAN AANPAK?
mvgr. Leon
Dat is er wel hoor. In andere topics over andere onderwerpen wordt er ook driftig stelling genomen.leonidas schreef:Er zou op dit forum eigenlijk ruimte genoeg moeten zijn voor een heel breed scala aan VAN MANIEREN VAN AANPAK?
mvgr. Leon
Zo verbaast het me dat nog niemand heeft opgemerkt dat dit geen JBL units zijn en dat er foam op zit...
Gerhard: je hebt best wat fullrange units die tot en boven de 20 kHz komen. Hangt van de kast af of dat ook tot en onder de 20 Hz komt. Desondanks geldt "the midrange is where we live" en dat is volgens mij waarom er zoveel units en ontwerpen overleven die dat niet waarmaken. Het maakt kennelijk niet zoveel uit.
Als volgende stap van mijn kleine BiB hoorns ga ik nu een FAST maken met 12" woofers in een BiB, dat gaat de 20 Hz net halen. Bewust qua formaat zo gekozen dat er ook een aantal 8" breedbanders in moeten passen. Ik ga het zeker eens proberen en laat zeker weten hoe en wat. Met metingen.
Oh nee, dat is ook al suspect. Want ik heb een usb microfoon.
Ik hoop stiekem nog eens grote midrange hoorns aan die bas-BiBs te hangen, maar ik wacht even tot mn vrouw over de schok heen is...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Er zijn genoeg breedbanders die tot de 20k lopen, ga alleen niet kijken naar de fr responses en de vervormingscurves.