25/30cm woofer, suggesties?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Eminence Lab12?
Foam rolrand ... need I say more?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Goed, morgen is gehaktdag! Mag ik van alle participerende forumleden in dit topic hun shortlist met drie favorieten met een stuk onderbouwing?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
Bijlagen
isocompported.gif
isocompported.gif (3.65 KiB) 285 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door ds23man »

Ik snap je aversie niet tegen foam. Die zijn tegenwoordig van zeer goede kwaliteit en gaan toch minimaal 15 jaar mee en je plakt er zo een nieuwe in. Met rubber moet je maar afwachten hoe het zich gedraagt in de toekomst, daar hebben we hier op dit forum al diverse voorbeelden van gezien. Voordeel van foam is dat je gewoon ziet wanneer ze vervangen moeten worden, bij rubber moet je de daar een resonantie meting voor doen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Ik snap je aversie niet tegen foam. Die zijn tegenwoordig van zeer goede kwaliteit en gaan toch minimaal 15 jaar mee en je plakt er zo een nieuwe in. Met rubber moet je maar afwachten hoe het zich gedraagt in de toekomst, daar hebben we hier op dit forum al diverse voorbeelden van gezien. Voordeel van foam is dat je gewoon ziet wanneer ze vervangen moeten worden, bij rubber moet je de daar een resonantie meting voor doen.
Ervaringen uit 't verleden voornamelijk. D'r zullen ongetwijfeld foam rolranden zijn die lang meegaan, echter een rubberen rolrand is toch veruit superieur, niet voor niks is er een levendige markt voor foam rolranden en recone kits.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door dre »

Toch zijn er ook rubber randen die keihard worden.
Wel handig als je een middentoner zoekt. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Toch zijn er ook rubber randen die keihard worden.
Wel handig als je een middentoner zoekt. :lol:
Ongetwijfeld, maar over foam versus rubber kunnen we nog pagina's lang discussieren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door dre »

Nou,gewoon geen foam lijkt me gewoon genoeg.

Heb je al een keuze kunnen maken?
Ik ga voor Dayton.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

Olaf Markus schreef:
Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

Olaf Markus schreef:
Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
Leuke suggestie maar ik wilde het graag recht-toe-recht-aan houden, zowieso vind ik de montage van een driver intern altijd lastig, want hij past natuurlijk niet door het gat van de woofer die op de baffle gemonteerd zit als je identieke drivers gebruikt of je moet de baffle afneembaar maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door dre »

Of de achterzijde demontabel inderdaad.......
Ik ben er ook al mee bezig geweest,maar het blijft altijd een beetje rommelen......
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door markbakk »

Olaf Markus schreef:
Olaf Markus schreef:
Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
?
Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Olaf Markus schreef:
Olaf Markus schreef:
Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
?
Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...
Klinkt als een kinky sex speeltje Mark :think:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

markbakk schreef:
Olaf Markus schreef:
Olaf Markus schreef:
Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
?
Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...
Dan komt de gelijkstroom bron spanning op de uitgang van de versterker te staan en de spanning die de versterker afgeeft op de gelijkstroom bron te staan, ik weet niet of je dat moet willen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Shadow »

:think: ik ben het ff kwijt...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Walt »

Voor Sander mijn top 3 lijstje:

1 AT10C77
2 AT10C77
3 AT10C77

Motivatie: beste 10 inch woofer ever!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Haha, ik wilde de nabouwzekerheid hier toch wel in 't oog houden, als ik ~700 euro kostende woofers ga inzetten dan haakt 99,9% van de zelfbouwers gelijk af.
:relax:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Walt »

Dan sluit ik me dus aan bij die 0.1%
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door dre »

Foam..... :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Walt »

Wel handig die ribbels, biedt fijne grip voor cavia pootjes. Mooie woofer voor papaleo dus...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door markbakk »

SSassen schreef:
markbakk schreef:
Olaf Markus schreef:
?
Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...
Klinkt als een kinky sex speeltje Mark :think:
...is in the eye of the beholder...

Maar ik werd een beetje moe van de discussie. Sander, neem nou gewoon die Dayton, dat was je toch al van plan.

En over dat luchtdruk verlagen: daarmee verlaag je de veerstijfheid van het luchtvolume en vergroot je Vb virtueel. Maar omdat je speakerconus dan naar binnen wordt geduwd moet je dat weer compenseren met een beetje gelijkstroom.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door Olaf Analogue »

En die gelijkstroom leverde mijn reactie op
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 25/30cm woofer, suggesties?

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Wel handig die ribbels, biedt fijne grip voor cavia pootjes. Mooie woofer voor papaleo dus...
Caviagrappen zijn uit, Walt.

Overigens is ene papaleo op het htforum er de oorzaak van dat ik me niet als pappaleo mag aanmelden. Of ik maar even een andere gebruikersnaam wil kiezen.

Daggutnie. [-X
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”