Foam rolrand ... need I say more?markbakk schreef:Eminence Lab12?
25/30cm woofer, suggesties?
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Goed, morgen is gehaktdag! Mag ik van alle participerende forumleden in dit topic hun shortlist met drie favorieten met een stuk onderbouwing?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
- Bijlagen
-
- isocompported.gif (3.65 KiB) 283 keer bekeken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Ik snap je aversie niet tegen foam. Die zijn tegenwoordig van zeer goede kwaliteit en gaan toch minimaal 15 jaar mee en je plakt er zo een nieuwe in. Met rubber moet je maar afwachten hoe het zich gedraagt in de toekomst, daar hebben we hier op dit forum al diverse voorbeelden van gezien. Voordeel van foam is dat je gewoon ziet wanneer ze vervangen moeten worden, bij rubber moet je de daar een resonantie meting voor doen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Ervaringen uit 't verleden voornamelijk. D'r zullen ongetwijfeld foam rolranden zijn die lang meegaan, echter een rubberen rolrand is toch veruit superieur, niet voor niks is er een levendige markt voor foam rolranden en recone kits.ds23man schreef:Ik snap je aversie niet tegen foam. Die zijn tegenwoordig van zeer goede kwaliteit en gaan toch minimaal 15 jaar mee en je plakt er zo een nieuwe in. Met rubber moet je maar afwachten hoe het zich gedraagt in de toekomst, daar hebben we hier op dit forum al diverse voorbeelden van gezien. Voordeel van foam is dat je gewoon ziet wanneer ze vervangen moeten worden, bij rubber moet je de daar een resonantie meting voor doen.
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Toch zijn er ook rubber randen die keihard worden.
Wel handig als je een middentoner zoekt.
Wel handig als je een middentoner zoekt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Ongetwijfeld, maar over foam versus rubber kunnen we nog pagina's lang discussieren.dre schreef:Toch zijn er ook rubber randen die keihard worden.
Wel handig als je een middentoner zoekt.
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Nou,gewoon geen foam lijkt me gewoon genoeg.
Heb je al een keuze kunnen maken?
Ik ga voor Dayton.
Heb je al een keuze kunnen maken?
Ik ga voor Dayton.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
?Olaf Markus schreef:Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Leuke suggestie maar ik wilde het graag recht-toe-recht-aan houden, zowieso vind ik de montage van een driver intern altijd lastig, want hij past natuurlijk niet door het gat van de woofer die op de baffle gemonteerd zit als je identieke drivers gebruikt of je moet de baffle afneembaar maken.Olaf Markus schreef:Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Of de achterzijde demontabel inderdaad.......
Ik ben er ook al mee bezig geweest,maar het blijft altijd een beetje rommelen......
Ik ben er ook al mee bezig geweest,maar het blijft altijd een beetje rommelen......
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...Olaf Markus schreef:?Olaf Markus schreef:Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Klinkt als een kinky sex speeltje Markmarkbakk schreef:Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...Olaf Markus schreef:?Olaf Markus schreef:Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Dan komt de gelijkstroom bron spanning op de uitgang van de versterker te staan en de spanning die de versterker afgeeft op de gelijkstroom bron te staan, ik weet niet of je dat moet willenmarkbakk schreef:Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...Olaf Markus schreef:?Olaf Markus schreef:Is kastverkleining middels een isobaric opstelling misschien ook nog een optie?
Dan wel de drivers zo inbouwen dat je op een normale manier tegen de conus van de buitenste driver aan kijkt zodat je niet ziet dat het een isobaric opstelling is.
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Voor Sander mijn top 3 lijstje:
1 AT10C77
2 AT10C77
3 AT10C77
Motivatie: beste 10 inch woofer ever!

1 AT10C77
2 AT10C77
3 AT10C77
Motivatie: beste 10 inch woofer ever!
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
SSassen schreef:Haha, ik wilde de nabouwzekerheid hier toch wel in 't oog houden, als ik ~700 euro kostende woofers ga inzetten dan haakt 99,9% van de zelfbouwers gelijk af.
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Foam.....ds23man schreef:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Wel handig die ribbels, biedt fijne grip voor cavia pootjes. Mooie woofer voor papaleo dus...
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
...is in the eye of the beholder...SSassen schreef:Klinkt als een kinky sex speeltje Markmarkbakk schreef:Je kunt ook de luchtdruk in de kast verlagen met een pompje en vervolgens met een beetje gelijkstroom op de woof ervoor zorgen dat'ie netjes gecentreerd blijft...Olaf Markus schreef:?
Maar ik werd een beetje moe van de discussie. Sander, neem nou gewoon die Dayton, dat was je toch al van plan.
En over dat luchtdruk verlagen: daarmee verlaag je de veerstijfheid van het luchtvolume en vergroot je Vb virtueel. Maar omdat je speakerconus dan naar binnen wordt geduwd moet je dat weer compenseren met een beetje gelijkstroom.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 25/30cm woofer, suggesties?
Caviagrappen zijn uit, Walt.Walt schreef:Wel handig die ribbels, biedt fijne grip voor cavia pootjes. Mooie woofer voor papaleo dus...
Overigens is ene papaleo op het htforum er de oorzaak van dat ik me niet als pappaleo mag aanmelden. Of ik maar even een andere gebruikersnaam wil kiezen.
Daggutnie.
