Niet serieus genomen.........

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Pjotr schreef:
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat voor velen dat te moeilijk maken een essentieel onderdeel van de hobby is. Daar kun je lange berekeningen en korte berekeningen op los laten, men wil het graag te moeilijk.
Je moet niet aan mijn motto komen he ! :boos: :boos:
Soms ontdek ik langs een omweg hetzelfde :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 22 nov 2016, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Wat eigenlijk de insteek van dit topic was/is, is dat de gemiddelde mens, zelfbouw als iets van uit de jaren 50 ziet, geen geld voor een 'echte' dus gaan ze zelf maar aan de slag met hamer en beitel, althans dat beeld roept zelfbouw op. En misschien is het daar ook wel mee begonnen met de zelfbouw boekjes van Philips, met triplex kastjes en dik gordijnstof als front. Dat we iets kunnen bouwen vandaag de dag wat niks onderdoet voor een fabrieksontwerp is voor veel mensen nog steeds ondenkbaar(onwetendheid). Dat er dan mensen hier van alles gaan lopen uitrekenen dat zelfbouw echt niet goedkoop is, is nou juist wat het beeld van de zelfbouw community ondermijnd. Het is ook niet goedkoop, maar wel voordeliger als kopen,vergeleken met een klank-kwalitatief gelijk fabrieksprodukt, en wie zijn gereedschap gaat lopen afschrijven is niet helemaal bij zijn bewustzijn, of je je gereedschap uitsluitend voor je zelfbouwhobby gebruikt?
Dat mensen hobbymatig een product neerzetten waar een gemiddelde fatsoenlijke luidsprekerfabrikant een puntje aan kan zuigen, wordt nog steeds niet helemaal serieus genomen, dat is de insteek van deze topic :relax: :dank:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Leeuwarden »

Zozo..
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
tsja, Voor de nieuwprijs van bijvoorbeeld een Avalon koop je een hele leuke automobiel.
In principe moet je zoiets voor een kwart van de prijs kunnen bouwen. en dan kan je het behoorlijk gek maken qua materialen.
(ik vond hier een Avalon prijslijst, bedragen zijn in euro's. :shock: )
http://www.absoluteaudio.gr/highendaudi ... 704&type=2
Die Avalon Isis kost zo rond de 100.000 euro voor een paartje :rofl:

ze zijn., met ruim 120 kilo per stuk, helaas te zwaar maar daar durf ik mijn Galactica's nog wel eens naast te zetten. :mrgreen:

Je kunt het ook nog de andere kant op vergelijken, pak een fabriekspaar dat net zo duur is als de kostprijs van een set zelfbouwspeakers :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ray5150 »

Die jij hebt gebouwd is toch min of meer een cloon van de Isis ?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door MechanicalAnimal »

min of meer ja.....fysiek bijna hetzelfde...bezettings is natuurlijk wel anders
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Herbix schreef:
Wat eigenlijk de insteek van dit topic was/is, is dat de gemiddelde mens, zelfbouw als iets van uit de jaren 50 ziet, geen geld voor een 'echte' dus gaan ze zelf maar aan de slag met hamer en beitel, althans dat beeld roept zelfbouw op. En misschien is het daar ook wel mee begonnen met de zelfbouw boekjes van Philips, met triplex kastjes en dik gordijnstof als front. Dat we iets kunnen bouwen vandaag de dag wat niks onderdoet voor een fabrieksontwerp is voor veel mensen nog steeds ondenkbaar(onwetendheid). Dat er dan mensen hier van alles gaan lopen uitrekenen dat zelfbouw echt niet goedkoop is, is nou juist wat het beeld van de zelfbouw community ondermijnd. Het is ook niet goedkoop, maar wel voordeliger als kopen,vergeleken met een klank-kwalitatief gelijk fabrieksprodukt, en wie zijn gereedschap gaat lopen afschrijven is niet helemaal bij zijn bewustzijn, of je je gereedschap uitsluitend voor je zelfbouwhobby gebruikt?
Dat mensen hobbymatig een product neerzetten waar een gemiddelde fatsoenlijke luidsprekerfabrikant een puntje aan kan zuigen, wordt nog steeds niet helemaal serieus genomen, dat is de insteek van deze topic :relax: :dank:
Ik krijg toch wel de indruk dat je een aardig verkeerd beeld hebt van wat anderen zouden kunnen vinden van zelfbouw speakers.
En verder een beetje onrealistisch voor wat betreft de opbouw van de de kosten en wat je daar onder hoort te rekenen.
Dat je het afschrijven van gereedschap classificert als zijnde niet helemaal bij bewustzijn vind ik nog al beledigend.
We kunnen het best niet met elkaar eens zijn maar dat hoeft geen reden te zijn om je zo uit te laten over mensen die een andere mening er op na houden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door dre »

Ik denk dat ie wat teveel herbix heeft gerookt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door indoubt »

Dan wordt de discussie erg eenvoudig.

Niets wat ik maak is goedkoop, ik ben namelijk rete-duur :sure:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Pjotr »

En dan niet te vergeten de manuren voor marketing op weliswaar gratis locaties zoals fora en demonstraties zoals in Breda en Alphen afgelopen weekend. Jongens het gaat zo langzamerhand nergens meer over.

De een boekt voor zijn vakantie een geheel verzorgde cruise en laat de dagelijkse levensbehoefte professioneel verzorgen. De ander gruwelt daarvan en gaat al dan niet met de fiets of auto uit kamperen in Frankrijk en kookt zijn eigen potje op een Campingas pitje ipv een professionele Boretti. Het zegt helemaal niets over de kwaliteit van de vakantie.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Topic gesloten aub, we worden het hier niet eens en laten we vooral vriendelijk en netjes blijven,

Dank jullie voor de vele reacties, :bakkie:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door bas focal m180 »

Herbix schreef:
Topic gesloten aub, we worden het hier niet eens en laten we vooral vriendelijk en netjes blijven,

Dank jullie voor de vele reacties, :bakkie:
Men neemt elkaar te serieus.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Hans Nootdorp »

+1
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Muug »

Herbix schreef:
Wat eigenlijk de insteek van dit topic was/is, is dat de gemiddelde mens, zelfbouw als iets van uit de jaren 50 ziet,..........althans dat beeld roept zelfbouw op. ........dat is de insteek van deze topic :relax: :dank:
Helemaal akkoord. Ook ik viel enkele jaren geleden van mijn stoel toen ik de voor een leek onmogelijk te volgen topics zag over de filters, de resonanties, de drivers... ik had hamer en beitel verwacht maar iedereen was erg hard bezig met digitale versterkende componenten, op een zéér hoog nivo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Ah!buis »

bas focal m180 schreef:
Herbix schreef:
Topic gesloten aub, we worden het hier niet eens en laten we vooral vriendelijk en netjes blijven,

Dank jullie voor de vele reacties, :bakkie:
Men neemt elkaar te serieus.
Wie zou 't anders doen ? :lol:
Anne
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Led »

Misschien vreenmd, maar ik ben van 1976 en ik heb altijd gehoord / begrepen dat je met zelfbouw speakers de kwaliteit kan krijgen van fabrieksspeakers die vele malen duurder zijn.
Wat ik als 15-jarige jongen dacht te weten was "Och was ik maar handig, dan kon ik ook goed-klinkende speakers hebben voor weinig geld!" :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”