Niet serieus genomen.........
Moderator: Beheerdersteam
Re: Niet serieus genomen.........
En nu maar hopen dat je niet doof bent of wordt, komen er ook nog de kosten van 2 oorhangertjes bij....
Aad
Aad
Re: Niet serieus genomen.........
Ik wil ook nog even tegengas geven aan het punt van George over de kosten van het aanschaffen van gereedschap.
Ik ken namelijk niemand die een hele lading gereedschap koopt en er afgezien van het bouwen van een paar luidsprekers verder helemaal niets mee doet.
Zelf heb ik, toen ik mijn huidige huis had gekocht, een lading elektrisch spul gekocht om mee te verbouwen, en toen dat klaar was ben ik er (onder andere) speakerboxjes mee in elkaar gaan zetten.
Ook heb ik gezien tijdens mijn bezoeken aan diverse (luidspreker bouwende) forumleden, dat zij zelf diverse meubels voor in de woonkamer hebben gebouwd, met jawel, dat zelfde gereedschap...
Natuurlijk zul je wel eens een specifiek stukje gereedschap moeten aanschaffen als je met een project bezig bent, maar 9 van de 10 komt dat ook wel weer ergens anders voor van pas.
Ik ken namelijk niemand die een hele lading gereedschap koopt en er afgezien van het bouwen van een paar luidsprekers verder helemaal niets mee doet.
Zelf heb ik, toen ik mijn huidige huis had gekocht, een lading elektrisch spul gekocht om mee te verbouwen, en toen dat klaar was ben ik er (onder andere) speakerboxjes mee in elkaar gaan zetten.
Ook heb ik gezien tijdens mijn bezoeken aan diverse (luidspreker bouwende) forumleden, dat zij zelf diverse meubels voor in de woonkamer hebben gebouwd, met jawel, dat zelfde gereedschap...
Natuurlijk zul je wel eens een specifiek stukje gereedschap moeten aanschaffen als je met een project bezig bent, maar 9 van de 10 komt dat ook wel weer ergens anders voor van pas.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Niet serieus genomen.........
Ik koop gewoon een zaagtafeltje om voor nauwkeurig zaagwerk niet van ander afhankelijk te zijn. Komt ook wel weer van pas.
Re: Niet serieus genomen.........
Tuurlijk en zo werkt het ook maar je zal toch afschrijving moeten rekenen, het is immers ooit betaald geweest en zal op termijn vervangen moeten worden.
Wel is het zo dat hoe meer projecten je er mee bouwt hoe goedkoper het wordt of terwijl de businesscase voor een nieuw project zal eerder haalbaar worden.
Wel is het zo dat hoe meer projecten je er mee bouwt hoe goedkoper het wordt of terwijl de businesscase voor een nieuw project zal eerder haalbaar worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Niet serieus genomen.........
Afschrijving?
Je wil niet weten wat ik aan garagegereedschap heb liggen of staan.........
Maar 1 ding is wel zeker, doordat ik een leuke zaagtafel heb staan is de drempel voor nieuwe projecten een stuk lager...........
Je wil niet weten wat ik aan garagegereedschap heb liggen of staan.........
Maar 1 ding is wel zeker, doordat ik een leuke zaagtafel heb staan is de drempel voor nieuwe projecten een stuk lager...........
Re: Niet serieus genomen.........
Eigenlijk moet je het op één project afschrijven, je weet immers niet zeker of er nog een volgend project komt
Re: Niet serieus genomen.........
Nou dan is elk stuk gereedschap al afgeschreven op me huis....daar gebruik ik het meestal als eerste voor.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Niet serieus genomen.........
Wordt de eigenlijke topicstart kwestie nog serieus genomen? Zelfbouwen loont niet, 2e hands gunstig inkopen... dat is veiliger. Ik heb een hoop winst gemaakt met 2 jaar 2e hands inkopen en doorverkopen. Maar zie het als leren koken... als je dat goed kan kun je geld uitsparen voor uiteten gaan EN je hebt een hoop lol elke keer dat je kookt. Ieder moet toch een uitlaatklep hebben.
En qua zelfbouw, de reputatie is niet zo belangrijk. De ene moet nog veel leren en de ander maakt spullen die prima concureren qua ontwerp en afwerking met fabrieksspul.
En qua zelfbouw, de reputatie is niet zo belangrijk. De ene moet nog veel leren en de ander maakt spullen die prima concureren qua ontwerp en afwerking met fabrieksspul.
Re: Niet serieus genomen.........
Natuurlijk wordt dit topic niet serieus genomen.
Ik kan best jouw hond uitlaten op zondag middag maar naar de hier soms gestelde analogie gaat je dat op z'n minst 1000€ kosten. Ik moet er hondenuitlaatschoenen voor kopen en aangezien ik niet zeker weet of ik dat nog een keer ga doen moet ik die schoenen in éen keer afschrijven. Natuurlijk moeten dat Meindls alpine a 400€ zijn want ik weet niet zeker wat ik tegen kom. Met dit slechte weer natuurlijk bijbehorende kleding die ook in een keer wordt afgeschreven en bovendien is het zondag dus dan is mijn uurtarief 200%. Daar komt nog bij dat er een speciale verzekering bij moet, je weet nooit zeker wat er gebeurt en die moet ook in een keer worden afgeschreven. Misschien moet ik met de auto naar jouw toekomen en ik weet niet zeker of ik ooit nog een auto nodig heb.......
Heb aan 1000€ niet genoeg voor een uitlaatbeurtje, er komt nog wat bij
Een robodog kopen die zichzelf uitlaat kost minder.
Met sommige redenaties kun je alles kapot l#llen, dat betekent niet dat het waar is
Ik kan best jouw hond uitlaten op zondag middag maar naar de hier soms gestelde analogie gaat je dat op z'n minst 1000€ kosten. Ik moet er hondenuitlaatschoenen voor kopen en aangezien ik niet zeker weet of ik dat nog een keer ga doen moet ik die schoenen in éen keer afschrijven. Natuurlijk moeten dat Meindls alpine a 400€ zijn want ik weet niet zeker wat ik tegen kom. Met dit slechte weer natuurlijk bijbehorende kleding die ook in een keer wordt afgeschreven en bovendien is het zondag dus dan is mijn uurtarief 200%. Daar komt nog bij dat er een speciale verzekering bij moet, je weet nooit zeker wat er gebeurt en die moet ook in een keer worden afgeschreven. Misschien moet ik met de auto naar jouw toekomen en ik weet niet zeker of ik ooit nog een auto nodig heb.......
Heb aan 1000€ niet genoeg voor een uitlaatbeurtje, er komt nog wat bij
Een robodog kopen die zichzelf uitlaat kost minder.
Met sommige redenaties kun je alles kapot l#llen, dat betekent niet dat het waar is
Re: Niet serieus genomen.........
Conclusie is dan dat het eenmaal uitlaten van de hond een erg slechte business case heeft en dat je beter vaker met de hond kan gaan lopen om het verantwoord te kunnen krijgen.
Re: Niet serieus genomen.........
Nog lager? Dan krijg je gaten.ds23man schreef:Afschrijving?![]()
![]()
![]()
Je wil niet weten wat ik aan garagegereedschap heb liggen of staan.........
Maar 1 ding is wel zeker, doordat ik een leuke zaagtafel heb staan is de drempel voor nieuwe projecten een stuk lager...........
Aan de andere kant; als inwoner van Groningen.
Re: Niet serieus genomen.........
Mmmmmmmm stel ik koop een speaker, geen zelfbouw
Natuurlijk koop ik niet het eerste beste model wat ik beluister.
Ik wijd hier een fors aantal vrije tijds uren aan.
In die zelfde tijd kan ik al een speakerkast zagen en in elkaar zetten.........
Ik struin half nederland af op zoek naar net die sublieme speaker.
Dit kost 2 tanken benzine, had hier al een filter voor kunnen bouwen...........
Uit eindelijk vind ik die mooie fabrieks speaker, jammer genoeg allen een demo model wat niet weg mag, moet dus besteld worden.
Moet het dus over een week komen ophalen of laten bezorgen beide kost geld.
Hier kan ik al wat demping voor kunnen kopen............
Maar gelukkig thuis gekomen de speakers uitgepakt, een enorme berg afval van verpakkings materiaal, dit past niet in de kliko moet dus naar het afval station rijden.
Opnieuw wat tijd en een beetje brandstof............ Hier had ik alvast wat bekabeling voor kunnen kopen
Eindelijk weer terug thuis, blijkt dat mijn huidige cd collectie niet echt high end genoeg is.
Opnieuw naar de winkel vlug een cd kopen
kost opnieuw brandstof en tijd, had voor dat zelfde geld en tijd al 1 kast geschuurd en gegrond.......
Op nieuw gelukkig thuis, open haard aan, nieuwe audiofiele cd erin, en luisteren maar
Na 1 track krijg je het gevoel van........... Zou het fabrieks filter wel inorde zijn?
Of zou dit nog te verbeteren zijn???
Je neemt de proef op de som, en besteld bij een zelfbouw winkel speaker componenten voor je kant en klaar product.
Na 2 dagen word het handeltje thuis bezorgd,
Dan pas bedenk je dat je eigenlijk geen gereedschap hebt om e.e.a te fixen
Opnieuw naar de bouwmarkt, schroeftol,soldeerbout,enz..... Kopen
Thuis de kast open maken, blijkt de demping niet voldoende te zijn
De bekabeling is niet inorde
Tja nu ben je zowat het hele binnen werk aan het vernieuwen.....
Wat heeft een zelfbouwer dan toch een makkie.................
Natuurlijk koop ik niet het eerste beste model wat ik beluister.
Ik wijd hier een fors aantal vrije tijds uren aan.
In die zelfde tijd kan ik al een speakerkast zagen en in elkaar zetten.........
Ik struin half nederland af op zoek naar net die sublieme speaker.
Dit kost 2 tanken benzine, had hier al een filter voor kunnen bouwen...........
Uit eindelijk vind ik die mooie fabrieks speaker, jammer genoeg allen een demo model wat niet weg mag, moet dus besteld worden.
Moet het dus over een week komen ophalen of laten bezorgen beide kost geld.
Hier kan ik al wat demping voor kunnen kopen............
Maar gelukkig thuis gekomen de speakers uitgepakt, een enorme berg afval van verpakkings materiaal, dit past niet in de kliko moet dus naar het afval station rijden.
Opnieuw wat tijd en een beetje brandstof............ Hier had ik alvast wat bekabeling voor kunnen kopen
Eindelijk weer terug thuis, blijkt dat mijn huidige cd collectie niet echt high end genoeg is.
Opnieuw naar de winkel vlug een cd kopen
kost opnieuw brandstof en tijd, had voor dat zelfde geld en tijd al 1 kast geschuurd en gegrond.......
Op nieuw gelukkig thuis, open haard aan, nieuwe audiofiele cd erin, en luisteren maar
Na 1 track krijg je het gevoel van........... Zou het fabrieks filter wel inorde zijn?
Of zou dit nog te verbeteren zijn???
Je neemt de proef op de som, en besteld bij een zelfbouw winkel speaker componenten voor je kant en klaar product.
Na 2 dagen word het handeltje thuis bezorgd,
Dan pas bedenk je dat je eigenlijk geen gereedschap hebt om e.e.a te fixen
Opnieuw naar de bouwmarkt, schroeftol,soldeerbout,enz..... Kopen
Thuis de kast open maken, blijkt de demping niet voldoende te zijn
De bekabeling is niet inorde
Tja nu ben je zowat het hele binnen werk aan het vernieuwen.....
Wat heeft een zelfbouwer dan toch een makkie.................
Laatst gewijzigd door Wim P op zo 20 nov 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Niet serieus genomen.........
Als de zelfbouwer zo kritisch is in het selecteren van een fabrieks speaker mag je er van uitgaan dat hij dat ook is voor het selecteren van zijn benodigde onderdelen.
Hij zou dus nog wel meer kilometers moeten maken en nog veeel meer tijd kwijt zijn voor zijn eigen creatie
Hij zou dus nog wel meer kilometers moeten maken en nog veeel meer tijd kwijt zijn voor zijn eigen creatie
Re: Niet serieus genomen.........
Ik geef het op Kappa. Ik ga lekker met de vrouw een kopje koffie drinken, met zelf gemalen koffiebonen, en een zelfbouw gemaakte appeltaart
Re: Niet serieus genomen.........
Meneer kappa7 is wel een standvastig typeWim P schreef:Mmmmmmmm stel ik koop een speaker, geen zelfbouw
Natuurlijk koop ik niet het eerste beste model wat ik beluister.
Ik wijd hier een fors aantal vrije tijds uren aan.
In die zelfde tijd kan ik al een speakerkast zagen en in elkaar zetten.........
Ik struin half nederland af op zoek naar net die sublieme speaker.
Dit kost 2 tanken benzine, had hier al een filter voor kunnen bouwen...........
Uit eindelijk vind ik die mooie fabrieks speaker, jammer genoeg allen een demo model wat niet weg mag, moet dus besteld worden.
Moet het dus over een week komen ophalen of laten bezorgen beide kost geld.
Hier kan ik al wat demping voor kunnen kopen............
Maar gelukkig thuis gekomen de speakers uitgepakt, een enorme berg afval van verpakkings materiaal, dit past niet in de kliko moet dus naar het afval station rijden.
Opnieuw wat tijd en een beetje brandstof............ Hier had ik alvast wat bekabeling voor kunnen kopen
Eindelijk weer terug thuis, blijkt dat mijn huidige cd collectie niet echt high end genoeg is.
Opnieuw naar de winkel vlug een cd kopen
kost opnieuw brandstof en tijd, had voor dat zelfde geld en tijd al 1 kast geschuurd en gegrond.......
Op nieuw gelukkig thuis, open haard aan, nieuwe audiofiele cd erin, en luisteren maar
Na 1 track krijg je het gevoel van........... Zou het fabrieks filter wel inorde zijn?
Of zou dit nog te verbeteren zijn???
Je neemt de proef op de som, en besteld bij een zelfbouw winkel speaker componenten voor je kant en klaar product.
Na 2 dagen word het handeltje thuis bezorgd,
Dan pas bedenk je dat je eigenlijk geen gereedschap hebt om e.e.a te fixen
Opnieuw naar de bouwmarkt, schroeftol,soldeerbout,enz..... Kopen
Thuis de kast open maken, blijkt de demping niet voldoende te zijn
De bekabeling is niet inorde
Tja nu ben je zowat het hele binnen werk aan het vernieuwen.....
Wat heeft een zelfbouwer dan toch een makkie.................
Kortom, de meerderheid is ook van mening dat zelfbouw voor een bepaald bedrag een speaker oplevert die vergeleken met een vergelijkbare kwaliteit van een normaal A merk, goedkoper is
Re: Niet serieus genomen.........
Nog al wiedes hier op een zelfbouw forum.
Echter vraag het eens in de grote wereld en daar zal de meerderheid van mening zijn dat zij zelf dat niet kunnen en waarschijnlijk nooit een goed klinkend resultaat zullen bekijken met wat voor budget dan ook.
Echter vraag het eens in de grote wereld en daar zal de meerderheid van mening zijn dat zij zelf dat niet kunnen en waarschijnlijk nooit een goed klinkend resultaat zullen bekijken met wat voor budget dan ook.
Re: Niet serieus genomen.........
Ongelofelijk George wat ben jij een party pooper.
Zit jou iets dwars ofzo....
Laat me raden , je hebt een keer een luidspreker kitje gekocht toen je 20 was. En het is finaal mislukt.
Je timmerde op je klauwen , molde je vaders freesmachine en de woofer vloog door het raam.
Gevolgd door 3 jaar geen zakgeld.
Dennis
Zit jou iets dwars ofzo....
Laat me raden , je hebt een keer een luidspreker kitje gekocht toen je 20 was. En het is finaal mislukt.
Je timmerde op je klauwen , molde je vaders freesmachine en de woofer vloog door het raam.
Gevolgd door 3 jaar geen zakgeld.
Dennis
Re: Niet serieus genomen.........
Ik moet Kappa wel gelijk geven, dat als ik zelf iets moet ontwerpen dit zou eindigen in een drama, wat veel geld gaat kosten.
Maar de andere zijde van de medaille is, ik heb ooit een peperdure B&W gekocht, die heb ik sinds vorige week met verlies/afschrijving verkocht.
Mijn voor gekauwde Vertigo is veel goedkoper, en klinkt beter................en er zit voor de gemoedsrust een echte mundorf condensator in.
Zou ik die gemoedsrust niet hebben, dan gaat het knagen, uit eindelijk raak je in een depressive toestand.
Huisartsen bezoek, psychopaat bezoek, je eigen risico van het ziekte verzekering er doorheen jassen.
Kost klauwen met geld......
De depressie veroorzaakt door doellloos naar een fabrieks speaker te luisteren verergert.
Had je nu maar een hobby of zo, zou je je gedachte wat kunnen verzetten, maarja aan een zelfbouw hobby durf je niet te beginnen.
Uit eindelijk ben je niet meer te pruimen thuis, je word het huis uit geschopt, scheiding is het gevolg.
Je moet je huis verkopen.
Uit eindelijk blijf je over met alleen je fabrieks speaker.
Het leven had zo anders kunnen lopen, als je maar een beetje meer uitdaging had genomen beetje zelfbouw , lekker klooien met weerstanden.... Enz.
Maar de andere zijde van de medaille is, ik heb ooit een peperdure B&W gekocht, die heb ik sinds vorige week met verlies/afschrijving verkocht.
Mijn voor gekauwde Vertigo is veel goedkoper, en klinkt beter................en er zit voor de gemoedsrust een echte mundorf condensator in.
Zou ik die gemoedsrust niet hebben, dan gaat het knagen, uit eindelijk raak je in een depressive toestand.
Huisartsen bezoek, psychopaat bezoek, je eigen risico van het ziekte verzekering er doorheen jassen.
Kost klauwen met geld......
De depressie veroorzaakt door doellloos naar een fabrieks speaker te luisteren verergert.
Had je nu maar een hobby of zo, zou je je gedachte wat kunnen verzetten, maarja aan een zelfbouw hobby durf je niet te beginnen.
Uit eindelijk ben je niet meer te pruimen thuis, je word het huis uit geschopt, scheiding is het gevolg.
Je moet je huis verkopen.
Uit eindelijk blijf je over met alleen je fabrieks speaker.
Het leven had zo anders kunnen lopen, als je maar een beetje meer uitdaging had genomen beetje zelfbouw , lekker klooien met weerstanden.... Enz.
Re: Niet serieus genomen.........
Nope nooit een kitje gebouwd wel wat kastjes voor achter in de auto maar dat waren PA systemen en die maken nog steeds herrie wat voor toen ook het doel was.metabaron schreef:Ongelofelijk George wat ben jij een party pooper.
Zit jou iets dwars ofzo....
Laat me raden , je hebt een keer een luidspreker kitje gekocht toen je 20 was. En het is finaal mislukt.
Je timmerde op je klauwen , molde je vaders freesmachine en de woofer vloog door het raam.
Gevolgd door 3 jaar geen zakgeld.![]()
Dennis
Voor de rest is het natuurlijk allemaal niet zo interessant en gaat het om de lol van het zelfbouwen.
En als je denkt dat jou creatie beter klinkt als een commercieel product van enkele duizenden euro's dan is dat prima maar in dat geval is beauty in the eye of the beholder en gaat het om smaak en is het onmogelijk te beoordelen wat beter is.
Stel je zou de uitdaging aannemen om een speaker te maken die beter is dan speaker x daar kom je dan nooit uit aangezien de een dit en de ander weer dat het mooiste vind.
En om dan even terug te komen op het topic titel dat kan je dus ook niet serieus nemen.
Re: Niet serieus genomen.........
Wim P schreef:Ik moet Kappa wel gelijk geven, dat als ik zelf iets moet ontwerpen dit zou eindigen in een drama, wat veel geld gaat kosten.
Maar de andere zijde van de medaille is, ik heb ooit een peperdure B&W gekocht, die heb ik sinds vorige week met verlies/afschrijving verkocht.
Mijn voor gekauwde Vertigo is veel goedkoper, en klinkt beter................en er zit voor de gemoedsrust een echte mundorf condensator in.
Zou ik die gemoedsrust niet hebben, dan gaat het knagen, uit eindelijk raak je in een depressive toestand.
Huisartsen bezoek, psychopaat bezoek, je eigen risico van het ziekte verzekering er doorheen jassen.
Kost klauwen met geld......
De depressie veroorzaakt door doellloos naar een fabrieks speaker te luisteren verergert.
Had je nu maar een hobby of zo, zou je je gedachte wat kunnen verzetten, maarja aan een zelfbouw hobby durf je niet te beginnen.
Uit eindelijk ben je niet meer te pruimen thuis, je word het huis uit geschopt, scheiding is het gevolg.
Je moet je huis verkopen.
Uit eindelijk blijf je over met alleen je fabrieks speaker.
Het leven had zo anders kunnen lopen, als je maar een beetje meer uitdaging had genomen beetje zelfbouw , lekker klooien met weerstanden.... Enz.
Re: Niet serieus genomen.........
Als je een paar honderd euro spendeerd aan gereedschap kan je iedere houten luidpreker bouwen die je wilt. Allemaal gereedschap dat elke doe het zelver thuis heeft liggen.
Hoe duurder de luidspreker is die je bouwt hoe meer je uitspaart ten opzichte van fabrieksluidprekers. Er vanuit gaande dat het ontwerp helemaal klopt, iets wat bijvoorbeeld bij B&W ook niet altijd even goed gelukt is. (Te zien bij hobby hifi volgens mij)
Hoe duurder de luidspreker is die je bouwt hoe meer je uitspaart ten opzichte van fabrieksluidprekers. Er vanuit gaande dat het ontwerp helemaal klopt, iets wat bijvoorbeeld bij B&W ook niet altijd even goed gelukt is. (Te zien bij hobby hifi volgens mij)
Re: Niet serieus genomen.........
Dat is 100% correct!Kappa7 schreef:Conclusie is dan dat het eenmaal uitlaten van de hond een erg slechte business case heeft en dat je beter vaker met de hond kan gaan lopen om het verantwoord te kunnen krijgen.
Tenzij ik natuurlijk die schoenen/kleding/auto etc. allemaal al had voor andere doeleinden en zondagsmiddags toch niets beters had te doen. Dan is het optimalisatie van de al bestaande middelen die staan te niksen en is de hond uitlaten goedkoper dan ergens pannenkoeken gaan eten
