Mordaunt Short sub Alumni 9

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door cool »

Functioneel maakt het niet uit. Mocht het toch net de verkeerde uitvoering zijn kun je het IC met draadjes boven de print toch aansluiten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

De D package is de smd uitvoering.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Barry2001 »

cool schreef:
Functioneel maakt het niet uit. Mocht het toch net de verkeerde uitvoering zijn kun je het IC met draadjes boven de print toch aansluiten?
Dat lijkt me bij deze hoge (DC) spanning een wat minder goed idee :lol:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Gisteren de IC's binnengekregen, vanavond de print losgeschroefd en het kapotte IC vervangen.
So far, so good.

Met alle bekabeling weer op z'n plek en de boutjes afgelakt, de stekker er eens in gestoken: niks.
Briljant idee; de zekeringhouder eens open maken, inderdaad, zekering stuk, vergruisd is een beter woord.
Zekering vervangen en stroom erop; met een hoorbare plof de zekering (250V 1A) opnieuw aan gruis, stofzuiger erbij om het glas te verwijderen...

Er is dus méér stuk.
Gezien het feit dat de zekering er ogenblikkelijk uit vliegt waarschijnlijk in de trafo, of vlak er achter.

Suggesties?
Ik wou morgen beginnen met de bekabeling naar de trafo losmaken en eens kijken of de sluiting in de net entree zit, dat zou het 'mooiste' zijn, want analoog en voor mij begrijpelijk.

Waarschijnlijker is echter de print zit waarop ik het IC heb vervangen.
Dat is natuurlijk de meest voor de hand liggende conclusie daar hier het IC ook stuk gegaan was.
Daar dit een schakelende voeding betreft, die ook de laagspanning voor het relais en de ingangs print ter beschikking stelt, ben ik bang dat het einde verhaal is, want hiervan heb ik weinig kennis.

Met de bekabeling los kan ik dan meten of er sluiting in de trafo zelf zit (uiteraard zonder de netspanning er op...).
Is dit überhaupt meetbaar?
De trafo heeft een dubbele primaire wikkeling, eentje voor 230V en eentje voor 110V, met een schakelaar op het bedieningspaneel (staat op 230V).
Kan ik aan die beide wikkelingen nog wat meten, om te weten te komen of de sluiting in de trafo zelf zit?
Aan de secundaire zijde komen er twee blauwe en een zwarte draad uit, die naar de gelijkrichter op de versterkerprint gaan.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Is het te achterhalen welke spanning die smps-standby voeding eigenlijk zou moeten leveren ?
(ik gok 12 VDC) zou er gewoon een transformatortje in hangen met een 7812 spanningsregelaar erachter.

Of nog makkelijker, de hele zooi eruit rippen, en de hoofdtrafo schakelen met een dubbelpolige schakelaar.
Je moet het geheel natuurlijk ook niet moeilijker maken dan het eigenlijk is...

Gooi eens wat foto's neer ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Ray,

Bijgaand een paar foto's.
Laat me even weten of je méér van specifieke onderdelen wilt hebben.
Het relais heeft een 12V spoel, dus die gok van 12VDC zou best eens kunnen kloppen.

Groeten, Jan.
Bijlagen
Standby print..jpg
Frontplaat..jpg
Binnenwerk.JPG
Eindtrap..jpg
Net entree..jpg
Net entree 02.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Daar is iemand heel enthousiast met smeltlijm bezig geweest. :shock:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef:
Daar is iemand heel enthousiast met smeltlijm bezig geweest. :shock:
Breek me de bek niet open...
Het losmaken van de stekkerverbindingen was méér werk dan het solderen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Op de foto's te zien heb je niks meer gedaan aan de schakeling tussen trafo'tje en IC (R-D-C).
Als daar iets mis mee is krijgt 't IC piekspanningen te verwerken waar 't niet tegen kan, overslag -> sluiting :( .
In de veronderstelling dat er daar niets mis is komen er andere onderdelen onder verdenking :o :lol:
Meest in aanmerking komen de vier diodes vlakbij het IC D1...D4 en ook die dikke blauwe C.Tegen die blauwe zit er nog iets, zou ook nog een C kunnen zijn.Al dat spul kan doorslaan en sluiting veroorzaken.
Het trafo'tje zelf gaat zelden kapot.
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

Ik heb, zoals je voorstelde, de weerstanden en diode doorgemeten en de condensator vervangen.
Ik zal de andere componenten doormeten en indien nodig vervangen.
Tegen de blauwe C zit een klodder lijm.
Als ik er vandaag aan toe kom, zal ik éérst uitsluiten dat er gelijk bij net entree sluiting zit en vanaf daar verder werken.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Ik kan niet echt soep maken van hoe de aansluitingen op de 230 115V AC ingangsprint precies lopen, met name de functie van de beide spoelen op één ferrietkern ontgaat me (ontstoring?).
Er komen vijf draden uit de trafo aan de ingangszijde:
- oranje
- rood
- zwart
- bruin
- wit
Op de Voltage select switch zijn de beide contacten aan de 230V zijde doorverbonden, aan de middelste contacten zitten de rode en de zwarte draad en aan de 115V zitten de oranje en bruine draad. de witte draad loopt naar de faston stekker op de standby print
Ik neem aan, dat de witte draad via het relais de trafo inschakelt, want als ik de witte draad verbind met de (rode) draad, zoals het relais zou doen, dan meet ik op de oranje en bruine draad 220V

Op de secondaire wikkelingen meet ik twee keer 15V (33V op de buitenste van de drie), op de gelijkrichter plus en min 22,5V.

So far so good, de trafo is heel en in de 230V entree zit geen sluiting, die zit overduidelijk in de standby schakeling.
Zonder het gecontroleerd te hebben, lijkt het mij, dat de voeding en versterkerprint werken.
Het probleem is de voorversterkerprint met de audio ingangen en de regeling voor volume,overname frequentie en fase.

Vanaf de standby print lopen daar vier draden naar toe, de rode is plus (volgens de opdruk naast de stekker), maar de andere drie zijn niet van een indicatie voorzien.
De input print is op rubber tegen de frontplaat gelijmd, om het geheel luchtdicht te maken, zonder die los te snijden kan ik niet zien welke componenten daar gebruikt zijn, en zo wellicht de gevraagde voedingsspanning deduceren.

Ideeën, suggesties zijn welkom!

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Het lijkt me niet dat je bij de voedingstrafo moet zijn.De kapotte IC op de stand-by print doet vermoeden dat er daar iets mis is, ook omdat een 1A zekering wat weinig is voor de rest.Een stekker met rood en zwarte draad is vermoedelijk de netaansluiting.Trek die eruit en meet of er sluiting zit tussen die pinnen op de print.
Anne
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door beijert »

Staat daar nou een condensator bol?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Waar ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

Tussen de beide pennen, die op de print zitten naast het relais zit géén sluiting.

@Beijert; goed gezien, de elco het dichtst bij het relais staat inderdaad bol.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Het zijn twee van der drie daar voor de voeding van die schakelende voeding en vermoedelijk één terug voor 't inschakeling.Als de aanvoer net rood/zwart is, misschien zwart/wit ?
Ook nazien zonder de stekker eraan, anders kan de voedingstrafo verwarring geven (meet ook bijna sluiting).
Die bolle elco wel gezien, dacht dat 't de lichtinval was.Maar als die echt bol staat is dat een reden temeer om daar ergens bijv. kortgesloten diodes te vinden (D1...D4).Bij zoiets wel steeds alle 4 vervangen.
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

Het chassisdeel voor de voeding op de print is inderdaad geschikt voor drie pennen, maar alleen de buitenste twee zijn voorzien van stiften, het zijn dus maar twee draden rood en zwart.
De witte draad aan de andere kant van het relais wordt door het relais verbonden met de rode draad waardoor de trafo stroom krijgt.

Enige hannesen met de multimeter laat zien, dat er minstens twee van de vier diodes geen 0,5V meten maar veel lager, tegen de nul V aan.
Morgen eerst die (allemaal) maar eens vervangen en zien wat er dan gebeurt (of niet).

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Nou, dat ging niet helemaal zoals gedacht...
De diodes waren snel los gesoldeerd en gelijk de beide 4,7uF 400V elko's bekeken; ééntje staat bol, en z'n buurman mist een poot...
De oorspronkelijke sluiting is behoorlijk heftig geweest, getuige het IC dat in tweeën lag en heeft méér stukgemaakt dan me lief is.

Natuurlijk heb ik de diodes wél liggen, maar elko's met die waarde natuurlijk niet.

Dit begint een beetje ontmoedigend te worden, want wat is het volgende onderdeel dat kapot zal blijken te zijn..?

Volgens mij heb ik twee opties:
- alles vervangen wat defect kan zijn en er het beste van hopen,
- Alleen de trafo houden en er een nieuwe versterkerprint aan hangen, zonder de originele ingangsprint met z'n afstelmogelijkheden te gebruiken.
Ik zit dan te denken aan zoiets:
http://www.banggood.com/DIY-TDA7294-100 ... 89281.html
Eventueel met deze tussen versterker en speaker, mocht e.e.a. niet plopvrij in- en uitschakelen:
http://www.banggood.com/DIY-Speaker-Amp ... 87282.html

Wat zijn jullie gedachten hier over?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Maar is de eigenlijke versterker dan ook kapot ? :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Tenzij 't IC weer overleden is blijft het hier vermoedelijk bij.
Er zal een diode gesneuveld zijn, neemt de elco en de andere diode mee.Tussendoor verkeerde spanning op de stabilisator, ok heen.
Zo'n diode gaat vaak stuk door overspanning op 't net.Bliksem in de buurt of nulleider onderbroken.
Was er niet die bolle C dan zou je nog denken, IC stuk wegens iets met die spanningspiek opvanger (R-C-D), sluiting in IC en daar gaan de diodes.Maar dan niet die elco.
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef:
Maar is de eigenlijke versterker dan ook kapot ? :shock:
Hallo Ray,
Dat denk ik niet, maar ik weet niet welke voltages er op de vieraderige aansluiting van de standby print naar de ingangsprint moet staan, ook weet ik niet wat de zesaderige aansluiting tussen de ingangsprint en de eindtrap doet.
Zonder werkende standby print is de rest ook werkeloos...

@Anne:
Van het IC heb ik er nog vier (minimale afname 5 stuks) dus als dat weer gesneuveld is heb ik nog vier herkansingen.

Ik begrijp niet goed wat je zegt, als ik de elco's vernieuw en de diodes zou de boel weer moeten werken?
Of denk je dat er nog meer loos is?

De 230V aansluiting is trouwens zonder randaarde, dat zal wel met mogelijke aardlussen via de input te maken hebben.

Groeten, Jan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

Gewoon alles vervangen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Als je het relais handmatig overbrugd, zou de versterker onder spanning moeten komen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef:
Als je het relais handmatig overbrugd, zou de versterker onder spanning moeten komen.
Klopt, dat had ik eerder al uitgevogeld toen in controleerde of de spoel van het relais nog wel heel was.

Het relais verbind de witte draad op de Faston stekker op de print met de rode draad die (samen met de zwarte) van de netschakelaar komt.
De trafo werkt dan en de voedingspanning van 22-0-22V AC gaat naar de gelijkrichter op de versterkerprint.
Bij gebrek aan voeding voor de ingangsprint gebeurt er verder niks...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

En kun je dan ook herleiden vanwaar de voedingsspanning voor de ingangsprint vandaan komt ?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”