Niet serieus genomen.........

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ray5150 »

Ach, ik kan hier simpel met 1 woord op reageren : Wave.

Menig fabrikant kan een voorbeeld nemen aan het afwerkings niveau (en geluidskwaliteit) van deze luidspreker.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Kappa7 schreef:
Herbix schreef:
ds23man schreef:
Gelukkig heeft George ( kappa7) zelf ontiegelijk veel ervaring in het zelfbouwen van luidsprekers............

:relax: misschien kan tie wat laten zien van z'n zelfbouw luidsprekers :hide:
Ik hou een heel betoog over waarom zelf bouwen van speakers niet loont.
Daar uit mag je opmaken dat ik zelf dus niet ga proberen het beter te doen dan mensen die daar professioneel mee bezig zijn.
Ik bouw dus geen speakers.
Ik vind echt dat om dat goed te doen je teveel moet investeren om echt iets moois neer te zetten en dan is de uitkomst vaak nog onzeker.
Daarnaast hou ik me meer bezig met de electronica die daar voor staan en daarvan heb ik dacht ik wel al voldoende dingen laten zien en horen.

Ik hou een heel betoog dat het wel loont, professioneel betekent er geld mee verdienen, neem aan dat ze ze niet uit liefdadigheid weggeven. Bij onze professionele speakers moet een heel arsenaal aan mensen hier een boterham aan verdienen, de leverancier aan de fabriekant, de fabriekant, de distubiteur/importeur en als laatste de winkelier.... reken dan effe uit wat een speaker van 1000 euro winkelprijs, aan maken kost..... heb zelf bij een importeur van luidsprekers gewerkt. Als je goeie units en onderdelen koopt, kan iemand echt iets moois maken, :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Shadow »

Ik weet ook niet waar de zure reacties ineens vandaan komen, maar ik heb vandaag de Wave gehoord op composite versterker en heel even op de crescendo, ik was heel blij dat ik ze gehoord heb... :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Pjotr »

Toevallig Dre gevraagd hoeveel ie uitgegeven had aan de Wave: €150/stuk ongeveer. Met de CA zal het iets tussen de €300 en €400 in totaal zijn geweest bij de dure Farnell en RS. Voor een commercieel vergelijkbare versterker, b.v. van LFD, zul je ongeveer het 10-voudige kwijt zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ray5150 »

Bedoel je daar deze mee, Peter ?
http://www.lfd-audio.co.uk/products/int ... mplifiers/
Nooit van gehoord, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Toevallig Dre gevraagd hoeveel ie uitgegeven had aan de Wave: €150/stuk ongeveer. Met de CA zal het iets tussen de €300 en €400 in totaal zijn geweest bij de dure Farnell en RS. Voor een commercieel vergelijkbare versterker, b.v. van LFD, zul je ongeveer het 10-voudige kwijt zijn.
Dan natuurlijk ook even de gereedschappen mee rekenen die nodig waren om dit te kunnen maken.
Wat je dan eigenlijk ook mee moet nemen in die prijs zijn de kosten vande eerdere projecten die tot deze leercurve geleid tot heeft om dit resultaat te kunnen behalen.
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het eerste project wat ik zou maken niet het gewenste resultaat geeft en er toch wat projecten gemaakt moeten worden om de benodigde kennis en ervaring te kunnen vergaren om tot het gewenste resultaat te komen.
Het is niet alleen de kostprijs die de prijs van een zelfbouw speaker bepaald
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef:
Ik weet ook niet waar de zure reacties ineens vandaan komen, maar ik heb vandaag de Wave gehoord op composite versterker en heel even op de crescendo, ik was heel blij dat ik ze gehoord heb... :goeie: :goeie: :goeie:
Het zijn geen zure reacties maar probeer wel wat tegengas te geven aan de bewering dat zelfbouw zo veel goedkoper is.
Helaas wil het bij herbix nog niet echt landen dat er meer kosten zijn als alleen de benodigde materiaal kosten.
Een beetje kortzichtig noem ik dat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Herbix schreef:
Kappa7 schreef:
Herbix schreef:

:relax: misschien kan tie wat laten zien van z'n zelfbouw luidsprekers :hide:
Ik hou een heel betoog over waarom zelf bouwen van speakers niet loont.
Daar uit mag je opmaken dat ik zelf dus niet ga proberen het beter te doen dan mensen die daar professioneel mee bezig zijn.
Ik bouw dus geen speakers.
Ik vind echt dat om dat goed te doen je teveel moet investeren om echt iets moois neer te zetten en dan is de uitkomst vaak nog onzeker.
Daarnaast hou ik me meer bezig met de electronica die daar voor staan en daarvan heb ik dacht ik wel al voldoende dingen laten zien en horen.

Ik hou een heel betoog dat het wel loont, professioneel betekent er geld mee verdienen, neem aan dat ze ze niet uit liefdadigheid weggeven. Bij onze professionele speakers moet een heel arsenaal aan mensen hier een boterham aan verdienen, de leverancier aan de fabriekant, de fabriekant, de distubiteur/importeur en als laatste de winkelier.... reken dan effe uit wat een speaker van 1000 euro winkelprijs, aan maken kost..... heb zelf bij een importeur van luidsprekers gewerkt. Als je goeie units en onderdelen koopt, kan iemand echt iets moois maken, :goedzo:
Ik heb in het verleden een tangentiale toon arm op de markt gezet en ben dus erg bekend met hoe de markt werkt.
En dat imand iets moois kan maken voor €1000 twijfel ik ook niet aan maar reken dan ook alle ontwikkel kosten mee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Shadow »

Dat reken je niet mee, want dat doe je in je vrije tijd, hobby weet je nog? Daarom kun je zoiets moois bouwens voor minder materiaal kosten.
Als jij redeneert dat je in die tijd ook geld had kunnen verdienen dan zou ik nooit meer gaan slapen als ik jouw was George...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Bedoel je daar deze mee, Peter ?
http://www.lfd-audio.co.uk/products/int ... mplifiers/
Nooit van gehoord, eerlijk gezegd.
Ja die. Het is een klein Engels fabriekje. Ik heb die versterkers gehoord en komen klankmatig erg dicht in de buurt van de CA. Wat op zo'n dag als vandaag er gewoon niet uitkomt is de relaxtheid en het gemak bij langer luisteren. Dat iets wat LFD ook erg kenmerkt vind ik.

En nee George, gereedschap wat ik al heb voor andere zaken tel ik niet mee. Net zo goed als ik arbeidsuren, stookkosten en aflossing van de hypotheek niet mee tel. Voor mij is dit een stukje ontspanning (ook al is dergelijke versterkers ontwerpen een deel van wat ik beroepsmatig ook doe) en geen geld verdienen. Blijft het ook lollig.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Shadow schreef:
Dat reken je niet mee, want dat doe je in je vrije tijd, hobby weet je nog? Daarom kun je zoiets moois bouwens voor minder materiaal kosten.
Als jij redeneert dat je in die tijd ook geld had kunnen verdienen dan zou ik nooit meer gaan slapen als ik jouw was George...
Exact, ben geen prof, maar een hobbyist, die hebben geen ontwikkelkosten, wel vrienden om ze te helpen met gereedschap en dergelijke :relax:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Ah als jij onderdelen nodig hebt dan zijn die gratis na de eerste aanschaf of mag jij onbeperkt omruilen als je een andere waarde spoel wil gaan proberen? dat zijn toch ontwikkel kosten waar je niet onderuit kan. en natuurlijk is het prettig om gereedschap te lenen en fijn dat je dat kunt maar zo trek je de vergelijking tussen een zelfbouw project en een kant en klaar product wel scheef.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Bedoel je daar deze mee, Peter ?
http://www.lfd-audio.co.uk/products/int ... mplifiers/
Nooit van gehoord, eerlijk gezegd.
Ja die. Het is een klein Engels fabriekje. Ik heb die versterkers gehoord en komen klankmatig erg dicht in de buurt van de CA. Wat op zo'n dag als vandaag er gewoon niet uitkomt is de relaxtheid en het gemak bij langer luisteren. Dat iets wat LFD ook erg kenmerkt vind ik.

En nee George, gereedschap wat ik al heb voor andere zaken tel ik niet mee. Net zo goed als ik arbeidsuren, stookkosten en aflossing van de hypotheek niet mee tel. Voor mij is dit een stukje ontspanning (ook al is dergelijke versterkers ontwerpen een deel van wat ik beroepsmatig ook doe) en geen geld verdienen. Blijft het ook lollig.
Daar doen we het uit eindelijk toch allemaal voor.
Voor het grootste deel van de mensen hier gaat het om gewoon een mooie speaker te bouwen en daar lol aan te beleven en ja zo iets klinkt dan natuurlijk 100x mooier. alleen al om dat je het zelf gemaakt hebt.
Dat is de uit eindelijke charme van de hobby maar daar heb ik het nu echt niet over gehad.
Ik was nu echt even de boekhouder aan het uithangen en dan moet je voor een eerlijk vergelijk alles mee rekenen. :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door pappaleo »

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook (kleine) fabrikanten die in eigen tijd bij wijze van hobby iets ontwikkeld hebben en daarmee op een gegen moment commerciëel gaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ds23man »

En laten we niet vergeten dat we tegenwoordig programma's als Boxsim hebben. Je moet al heel raar bezig zijn om daarmee een totale mislukking te produceren. 20 jaar geleden hadden we dat soort spul niet en was het eindeloos proberen om tot een goed resultaat te komen. Als ik naar de Speaker en Co ontwerpen kijk uit die tijd, waren ze daar toch wel een half jaar mee bezig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door wouter »

Het topic draait nu naar de economische verantwoirding van zelf een luidspreker ontwerpen en dat dan afgezet tegen 1 exemplaar. Begint allemaal wat zinloos te worden, we begrijpen elkaar toch vast wel.

Ik ontwerp niet voor goed geluid, dat heb ik al. Ik ontwerp voor de uitdaging, het plezier en heerlijk met een product te werken... gewoon met je handen.

Ik heb van mijn bouwsels ca 30 paar verkocht, dus ik deel alle kosten door 30 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

wouter schreef:
Ik heb van mijn bouwsels ca 30 paar verkocht, dus ik deel alle kosten door 30 :mrgreen:
Daarmee dalen de kosten voor een enkel exemplaar natuurlijk behoorlijk. :mrgreen:
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door erik1977 »

Herbix schreef:
richard schreef:
ray5150 schreef:
+1
+2

Op een enkeling na bouwt ook niemand zijn eigen luidsprekerunits. Het begrip 'zelfbouw' is gelukkig erg breed.
Is der dan niemand die zijn eigen condesatoren rolt? Of van een potlood zijn weerstanden maakt? :goeie:

Bij een dúúr merk worden de weerstanden van Faber Castel potloden gemaakt :think:

http://hifiwigwam.com/forum/topic/33911 ... ene-money/

Ga zelf binnenkort een cursus 'koperslager in 5 delen" volgen. :goedzo:
http://www.troelsgravesen.dk/graphite.htm :relax:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ds23man »

En dan een keer je kast te hard neerzetten en al je weerstanden liggen doormidden. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door AatV »

Heb altijd moeite met enigszins ambigue topictitels.
Valt de nadruk nu op "serieus" of "genomen"? :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
Heb altijd moeite met enigszins ambigue topictitels.
Valt de nadruk nu op "serieus" of "genomen"? :mrgreen:

groet,
Aat
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Heb altijd moeite met enigszins ambigue topictitels.
Valt de nadruk nu op "serieus" of "genomen"? :mrgreen:

groet,
Aat
Bedoel je nu die van Es? :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door wouter »

:lagge:

Nu snap ik waarom er steeds meer line arrays verkocht worden....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door pappaleo »

Aat, de laatste posts hiervoor doen mij vermoeden dat de nadruk op "Niet" ligt. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
Ah als jij onderdelen nodig hebt dan zijn die gratis na de eerste aanschaf of mag jij onbeperkt omruilen als je een andere waarde spoel wil gaan proberen? ....
ik heb een bak vol met filteronderdelen in zo ongeveer alle gebruikelijke waarden. daarmee maak ik de proeffilters, ben ik er uit dan bestel ik voor het definitieve filter de componenten en gaat t proeffilter weer uit elkaar en terug in die bak. netto investering: het uiteindelijke filter.

gereedschap heb ik allemaal kado gekregen, dus daar ook al geen kosten aan gehad :^o net zoals die bak vol filtercomponenten :relax:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”