Niet serieus genomen.........

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Herbix schreef:
Kappa7 schreef:
Ach het is gewoon wat tegengas voor de ts die pretendeert dat zelfbouw goedkoper is.
Ik wil dat betwijfelen.
Zelfbouwen doe je niet om dat het goedkooper is maar om dat je dat leuk vindt.
Zelfbouw is wel degelijk goedkoper, leuker en het aller belangrijkste, je maakt iets wat en uniek is en wat evhtbaan jou specs voldoet, .
Dat het leuker is en dat je iets kan bouwen wat aan je eigen wensen voldoet zal ik ook niet bestrijden.
Wel dat het goedkoper is.
Kijk reken je alleen de materialen die in je speaker zitten dan zal het wel goedkoper kunnen zijn.
Echter heb je de componenten eenmaal aangeschaft dan gaat het pas beginnen.
Ten eerste je moet gaan zagen om je hout op maat te krijgen.
Daar komt de eerste uitgave al je moet een zaagmachine kopen.
En om dat we high end gingen bouwen voldoet een inval zaag niet en moet je een tafel hebben met goede geleiding en stabiele maat voering.
Je zit dan al snel aan €1500,- voor een goede zaag.
Dan heb je een stapel planken en moet je nog gaan lijmen daar heb je dus weer lijmklemmen voor nodig.
Daar mag je rustig een paar tientjes per tang voor rekenen en je hebt er een aantal nodig dus ook hier heb je wat budget nodig.
reken ik klein materiaal als deuvels en schroeven maar niet mee.
Gefeliciteerd je hebt nu een kast gemaakt maar daar moeten nog wel gaten in.
Je zal dus een boverfrees moeten hebben.
Ook hier voor zal je dus weer wat flappen moeten tappen, reken hiervoor maar €500,- voor een mooie stabiele machine met de nodige geleiders.

Dan hebben we dus een speaker gebouwd maar zijn we nog niet klaar.
Er moet nog iets van fineer op en een afwerking van voldoende niveau.
Plakken van het behang kan je zelf maar professioneel spuiten van de afwerking moet je laten doen maar kan natuurlijk ook zelf.
we hebben dan een stof dichte ruimte nodig met compressor en spuitmateriaal.
Ik ga maar even niet zoeken wat een stofdichte ruimte met de benodigde lucht behandeling kost maar ook hier zal je enkele duizenden euro's voor kwijt zijn.
De compressor moet wel een voldoende goede lucht stroom kunnen leveren en zal dus wat groter moeten zijn.
Ook hier kan je rustig €500,- voor rekenen en dan nog wat slangen en de verfspuit zelf en ben je zo weer €200,- verder.
Dan nog lak en het fineer zelf natuurlijk.

Dan zal je zeggen we zijn klaar maar dan begint het pas.
We hebben een kast die op high end niveau is afgewerkt en er zitten componenten in die we dachten goed te zijn.
we sleutelen dus het filter in elkaar gaan experimenteren met demping en komen tot de conclusie dat het nergens naar klinkt.
Je zal dus moeten gaan meten en je hebt dus een meet set nodig.
Gaan we van arta uit dan heb je dus een licentie, goede geluidskaart en een microfoon nodig.
Ook hier weer geen budget spul we bouwen immers High end en reken daar voor maar weer €500,- voor een complete set
Eindelijk kunnen we zien wat we gemaakt hebben en komen tot de conclusie na veel spoeltjes, condensatoren en weerstanden te hebben aangeschaft Dat de match van de gekozen units niet lekker is en dat bvb de tweeter zeker vervangen moet worden voor een beter exemplaar.
Ook nu gaan we weer voor high end en nemen toch maar het wat duurdere exemplaar.
Met een beetje mazel past de tweet in het bestaande gat en hoef je niet opnieuw je kast te gaan maken.
Maar er zullen nog de nodige filter spullen nodig zijn om je speaker goed naar wens te krijgen.

Conclusie zelfbouw kan nooit goedkoper zijn als kant en klaar.
En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijving gehad als je toch niet tevreden was en opnieuw moet beginnen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door John P »

Trouwens je moet ook nog een huis hebben waar je dit kan doen. Vanwege de staande golven in de bas toch minimaal 40m2 woonkamer en dubbele garage om de luidsprekers te kunnen zagen. Ik zou zeggen een dode ruimte is optioneel, je moet ook niet overdrijven. Ik zit dan al gauw op een half miljoen euro investeringskosten om die luidsprekers te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

John P schreef:
Trouwens je moet ook nog een huis hebben waar je dit kan doen. Vanwege de staande golven in de bas toch minimaal 40m2 woonkamer en dubbele garage om de luidsprekers te kunnen zagen. Ik zou zeggen een dode ruimte is optioneel, je moet ook niet overdrijven. Ik zit dan al gauw op een half miljoen euro investeringskosten om die luidsprekers te kunnen maken.
:goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ray5150 »

John, je vergeet een auto om spullen mee te gaan halen.
Per post op sturen is niet goed, dan krijg je winkel dochters...
Zelf ter plaatste uitzoeken is het devies.
Tis high end dus minimaal een Mercedes bus.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Speakerland »

Misschien zijn er wel winkels waar je gewoon een groot aantal luidsprekers kunt beluisteren die je vervolgens als compleet bouwpakket kunt aanschaffen? Met tientallen verschillende modellen waar je uit kan kiezen? Luidsprekers die je als je wilt kunt vergelijken met eigen meegebrachte exemplaren die als referentie dienen?
En waar je dan compleet op maat gezaagde en CNC gefreesde MDF pakketten bij kunt aanschaffen? En opgebouwde scheidingsfilters? En eventueel gebouwde en afgewerkte kasten?
En dat je dan als je af zijn ze gratis kunt laten doormeten in een dode kamer zodat je zeker bent dat ze helemaal goed functioneren?

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Speakerland schreef:
Misschien zijn er wel winkels waar je gewoon een groot aantal luidsprekers kunt beluisteren die je vervolgens als compleet bouwpakket kunt aanschaffen? Met tientallen verschillende modellen waar je uit kan kiezen? Luidsprekers die je als je wilt kunt vergelijken met eigen meegebrachte exemplaren die als referentie dienen?
En waar je dan compleet op maat gezaagde en CNC gefreesde MDF pakketten bij kunt aanschaffen? En opgebouwde scheidingsfilters? En eventueel gebouwde en afgewerkte kasten?
En dat je dan als je af zijn ze gratis kunt laten doormeten in een dode kamer zodat je zeker bent dat ze helemaal goed functioneren?

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
:goeie: in Oss zit toch ook zo'n winkel? :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Speakerland schreef:
Misschien zijn er wel winkels waar je gewoon een groot aantal luidsprekers kunt beluisteren die je vervolgens als compleet bouwpakket kunt aanschaffen? Met tientallen verschillende modellen waar je uit kan kiezen? Luidsprekers die je als je wilt kunt vergelijken met eigen meegebrachte exemplaren die als referentie dienen?
En waar je dan compleet op maat gezaagde en CNC gefreesde MDF pakketten bij kunt aanschaffen? En opgebouwde scheidingsfilters? En eventueel gebouwde en afgewerkte kasten?
En dat je dan als je af zijn ze gratis kunt laten doormeten in een dode kamer zodat je zeker bent dat ze helemaal goed functioneren?

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
Dat is niet zelf bouwen maar assembleren.
Ook niets mis mee maar het ging hier over zelfbouw.
En dan is dat dus ook zelf ontwerpen, zagen meten en afwerken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ray5150 »

Ga je dan ook zelf een boom omhakken ?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door metabaron »

En het koper uit de grond trekken ??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ga je dan ook zelf een boom omhakken ?
Wel eerst zelf een zaadje planten. :mrgreen:
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Kappa7 schreef:
Speakerland schreef:
Misschien zijn er wel winkels waar je gewoon een groot aantal luidsprekers kunt beluisteren die je vervolgens als compleet bouwpakket kunt aanschaffen? Met tientallen verschillende modellen waar je uit kan kiezen? Luidsprekers die je als je wilt kunt vergelijken met eigen meegebrachte exemplaren die als referentie dienen?
En waar je dan compleet op maat gezaagde en CNC gefreesde MDF pakketten bij kunt aanschaffen? En opgebouwde scheidingsfilters? En eventueel gebouwde en afgewerkte kasten?
En dat je dan als je af zijn ze gratis kunt laten doormeten in een dode kamer zodat je zeker bent dat ze helemaal goed functioneren?

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
Dat is niet zelf bouwen maar assembleren.
Ook niets mis mee maar het ging hier over zelfbouw.
En dan is dat dus ook zelf ontwerpen, zagen meten en afwerken.

@ kappa7, Pers je zelf ook je mdf? :think:

Ook al noem jij het assembleren, ik noem het nog steeds zelfbouw, aangezien ik het zelf bouw :bakkie: :dank:
Dus als het het niet zelf van scratch af aan bouwt, is het geen zelfbouw meer? dan ben ik maar assembleer meneer, de lol en bevrediging is er bij mij niet minder om, :dank:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ray5150 »

+1
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Natuurlijk gaat het om de lol van zelf iets maken en je kunt ook prima resultaten behalen maar om die knutsels dan High-end te noemen gaat mij wat te ver.
Al moet ik wel zeggen dat sommige projecten absolut wel High-end zijn.
Neem de projecten van Harry bvb die zijn wel erg goed maar kosten dan ook wel weer High-end geld.
Dat lukt gewoon niet voor een appel en een ei.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Kappa7 schreef:
Natuurlijk gaat het om de lol van zelf iets maken en je kunt ook prima resultaten behalen maar om die knutsels dan High-end te noemen gaat mij wat te ver.
Al moet ik wel zeggen dat sommige projecten absolut wel High-end zijn.
Neem de projecten van Harry bvb die zijn wel erg goed maar kosten dan ook wel weer High-end geld.
Dat lukt gewoon niet voor een appel en een ei.
Knutsels? Welke bedoel je? :think:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Day zie je hoop ik toch zelf ook wel als je een beetje in zelfbouw land rond kijkt.
Ik neem aan dat jij je goed verdiept hebt in High-End audio om het verschil wel te kunnen waarnemen.
Ik voel er niet veel voor om projecten bij naam en toenaam te noemen.
Dat zou ik ook niet fair vinden voor de bouwer die misschien helemaal geen high end pretendeert te bouwen maar wel voor zijn mogelijkheden het maximale er uit wil halen.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

Kappa7 schreef:
Day zie je hoop ik toch zelf ook wel als je een beetje in zelfbouw land rond kijkt.
Ik neem aan dat jij je goed verdiept hebt in High-End audio om het verschil wel te kunnen waarnemen.
Ik voel er niet veel voor om projecten bij naam en toenaam te noemen.
Dat zou ik ook niet fair vinden voor de bouwer die misschien helemaal geen high end pretendeert te bouwen maar wel voor zijn mogelijkheden het maximale er uit wil halen.
Oh, je bedoeld wat je aan zelfbouw kits kunt kopen? Daar zit wel degelijk high end bij, maar dat is dan ook niet goedkoop 8-[
Het aanbod moet zo breed mogelijk zijn om aan ieders wens en portemonnee te kunnen voldoen :proost:

Met knutsels denk ik meer aan zelfverzonnen speakers met visaton of made in Verweggistan materiaal :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ds23man »

Gelukkig heeft George ( kappa7) zelf ontiegelijk veel ervaring in het zelfbouwen van luidsprekers............
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door richard »

Herbix schreef:
Met knutsels denk ik meer aan zelfverzonnen speakers met visaton of made in Verweggistan materiaal :rock:
En ook daar mee is door de vakkundige (zelf)bouwer high end te bereiken.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

ds23man schreef:
Gelukkig heeft George ( kappa7) zelf ontiegelijk veel ervaring in het zelfbouwen van luidsprekers............

:relax: misschien kan tie wat laten zien van z'n zelfbouw luidsprekers :hide:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door bas focal m180 »

We hebben een wedstrijd gehad tot €250,- aan onderdelen.
Durf te wedden dat sommige van die speakers verreweg beter zijn dan je kan kopen voor €250,-
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door ds23man »

Correctie Bas: luidsprekers die je voor 1000 euro kan kopen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door wouter »

Correctie, 225,- per paar voor de luidsprekers en filtering. De rest verdubbelt dit bedrag nog, in sommige gevallen.
En heb het artikel uit de startpost gelezen, vond dat helemaal niet verkeerd.

Heb te vaak zelfbouw gehoord die meer te maken hadden met (gebrek aan) smaak of gehoorproblemen dan met een high end weergave....
... maar idem geldt voor fabrieksspeakers. Vooral japanners lijken ongevoelig voor trommelvliesscheurend hoog. Zo lang er maar Fostex op staat ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
+1
+2

Op een enkeling na bouwt ook niemand zijn eigen luidsprekerunits. Het begrip 'zelfbouw' is gelukkig erg breed.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Kappa7 »

Herbix schreef:
ds23man schreef:
Gelukkig heeft George ( kappa7) zelf ontiegelijk veel ervaring in het zelfbouwen van luidsprekers............

:relax: misschien kan tie wat laten zien van z'n zelfbouw luidsprekers :hide:
Ik hou een heel betoog over waarom zelf bouwen van speakers niet loont.
Daar uit mag je opmaken dat ik zelf dus niet ga proberen het beter te doen dan mensen die daar professioneel mee bezig zijn.
Ik bouw dus geen speakers.
Ik vind echt dat om dat goed te doen je teveel moet investeren om echt iets moois neer te zetten en dan is de uitkomst vaak nog onzeker.
Daarnaast hou ik me meer bezig met de electronica die daar voor staan en daarvan heb ik dacht ik wel al voldoende dingen laten zien en horen.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Niet serieus genomen.........

Bericht door Herbix »

richard schreef:
ray5150 schreef:
+1
+2

Op een enkeling na bouwt ook niemand zijn eigen luidsprekerunits. Het begrip 'zelfbouw' is gelukkig erg breed.
Is der dan niemand die zijn eigen condesatoren rolt? Of van een potlood zijn weerstanden maakt? :goeie:

Bij een dúúr merk worden de weerstanden van Faber Castel potloden gemaakt :think:

http://hifiwigwam.com/forum/topic/33911 ... ene-money/

Ga zelf binnenkort een cursus 'koperslager in 5 delen" volgen. :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”