En uit mijn ervaring is de AF-DAC echt een toppertjeMuug schreef:Opgepast, binnenkort is dat post.beHerbix schreef:post.nl, dat is ook geen vetpot,
Ooit al op Pureforum.be geweest? Sympathieke mensen, maar ook daar geloven ze enkel in ZEER duur fabrieksspul. In een "toon je DAC"-topic had ik het eens over de DAC van knuisje. Geen énkele reactie. Zelfs geen onbeleefde
Niet serieus genomen.........
Moderator: Beheerdersteam
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Niet serieus genomen.........
Re: Niet serieus genomen.........
Ja, zo kunnen we nog wel even door gaan. Het proza van van Es heeft meestal geen enkele inhoud a.d.h. waarvan je conclusies kunt trekken. Ook hier niet.Herbix schreef:Atohm GT1-HD luidsprekers
09 april 2016 door René van Es 1 Reactie
....................................
Re: Niet serieus genomen.........
"Excuus
Elke smaak? Dat vraagt om klassiek
werk dat ik lever in de vorm van Felix
Mendelssohn, uitgevoerd door het Ge
waldhausorchester met op viool Janine
Jansen. Decca legde de opname vast
in het Gewaldhaus in Leipzig waar dit
werk ooit zijn première beleefde als ik
Janine mag geloven. Hoe passend."
Hij heeft zelfs de naam van het orkest verkeerd gespeld : in Leipzig speelt het GewaNdhaus orkest in het GewaNdhaus
Elke smaak? Dat vraagt om klassiek
werk dat ik lever in de vorm van Felix
Mendelssohn, uitgevoerd door het Ge
waldhausorchester met op viool Janine
Jansen. Decca legde de opname vast
in het Gewaldhaus in Leipzig waar dit
werk ooit zijn première beleefde als ik
Janine mag geloven. Hoe passend."
Hij heeft zelfs de naam van het orkest verkeerd gespeld : in Leipzig speelt het GewaNdhaus orkest in het GewaNdhaus
Re: Niet serieus genomen.........
Kep er een gevonden die nog véél vager kan leuteren, die hoort nog een kanari hoesten op high end speakers :wdd schreef:"Excuus
Elke smaak? Dat vraagt om klassiek
werk dat ik lever in de vorm van Felix
Mendelssohn, uitgevoerd door het Ge
waldhausorchester met op viool Janine
Jansen. Decca legde de opname vast
in het Gewaldhaus in Leipzig waar dit
werk ooit zijn première beleefde als ik
Janine mag geloven. Hoe passend."
Hij heeft zelfs de naam van het orkest verkeerd gespeld : in Leipzig speelt het GewaNdhaus orkest in het GewaNdhaus
https://s3.amazonaws.com/hifi.nl/Music- ... Wilson.pdf
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Niet serieus genomen.........
Misschien ben ik een eigenwijze........
Ik neem bijna nooit iets aan wat een broodschrijver verkondig. Mijn ervaring is dat aannames, het afgaan wat andere verkondigen gevaarlijk kunnen uitpakken. Ik ga dan meestal op mijn eigen gehoor af. (eerst horen dan geloven) Zo heb ik installaties gehoord van meer dan 100,000,- euro, die mij totaal niet konden bekoren en voor mij ronduit beroerd klonk. Oké, over smaak valt niet te twisten.
Men zegt dan vaak dat het aan de slechte akoestiek ligt, maar daar kan je met getrainde oren vaak doorheen prikken. Ik heb ook sets gehoord die met een beperkt budget opgebouwd zijn, verrassend heel muzikaal kunnen klinken. En dat kunnen ook zelfbouw creaties zijn. Als je met gezond verstand en kennis bijvoorbeeld een luidspreker weet te ontwerpen, dan kan je ook met een beperkt budget tot verrassende resultaten komen. Blijf altijd met je beide benen op de grond staan. Want zelfs een set van een paar ton, blijft een compromis t.o.v. van het bijwonen van een echte live concert in bijvoorbeeld het concertgebouw. Perfect zal het nooit worden!
Ik neem bijna nooit iets aan wat een broodschrijver verkondig. Mijn ervaring is dat aannames, het afgaan wat andere verkondigen gevaarlijk kunnen uitpakken. Ik ga dan meestal op mijn eigen gehoor af. (eerst horen dan geloven) Zo heb ik installaties gehoord van meer dan 100,000,- euro, die mij totaal niet konden bekoren en voor mij ronduit beroerd klonk. Oké, over smaak valt niet te twisten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Niet serieus genomen.........
Bovenstaande lijkt me een prima stukje.Herbix schreef:Atohm GT1-HD luidsprekers
09 april 2016 door René van Es 1 Reactie
Lees effe mee.........time coherent filter, is dat een mooi woord voor alles suf gefilterd? Zuigkring hier, correctie daar..... lijkt troels gravesen wel, filtert ook alles jus uit een speaker![]()
Time Coherent Cross-over
De woofer is in staat een frequentiebereik te overbruggen van 20Hz tot 2500Hz, met een geringe vervorming zelfs bij hoge belasting. Binnen in de aluminium basket bevindt zich eigenlijk Atohm’s beste woofers/midrange geven ze zelf aan. Een specialiteit van Atohm is het gebruikte Time Coherent Cross-over in de GT1-HD. Atohm GT1-HD AansluiterminalDit scheidingsfilter met een afval van 6dB is behoorlijk complex omdat het een time delay circuit heeft voor het optimaliseren van de fase reinheid. In plaats van het naar achteren plaatsen van de tweeter op de baffle gebruikt Atohm kwaliteit spoelen, condensatoren en weerstanden om de fase van de tweeter in lijn te brengen met die van de woofer. De GT1-HD heeft aan de achterzijde een schakelaar om het volume over het gehele frequentiegebied waarin de tweeter werkzaam is in drie stappen aan te passen. De stand “lineair” geeft een vlak verloop, de stand “smooth” zorgt voor een reductie met -2dB over het gehele tweeter bereik en de stand “high-definition” geeft een boost van +3dB. De woofer is akoestisch belast met een basreflex pijp die zijn opening heeft aan de onderzijde van de behuizing. Daarvoor is een extra onderlaag nodig die op 1,2cm afstand wordt gehouden met grote ringen. Een fraaie oplossing die je vaak alleen bij vloer staande luidsprekers tegenkomt en die ervoor zorgt dat luidsprekers dichter bij de muur geplaatst mogen worden ten opzichte van systemen met de poort aan de achterkant.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De manier hoe iets 'fase rein' wordt met passieve filtering is me een raadsel, maar waarschijnlijk zal er met een latice netwerkje de fase zo gedraaid worden dat een elektrisch eerste orde filtering op een vlakke baffle werkt met drivers in gelijke polariteit. Uit ervaring weet ik dat een goed ontworpen akoestisch lage orde filtering best wel wat componenten kan en mag bevatten. Dat kan gewoon uit, het medicijn is niet slechter dan de ziekte. En ja, daarover verschillen de meningen. Wellicht op basis van vooroordelen, wellicht op basis van luistertesten.
Ik herken het verhaal van Bart ook helemaal. Onlangs heb ik ook dat soort keuzes moeten maken en ik vertik het om incorrect te informeren, ook al ben ik de enige op aarde die het zo doet: http://www.acousticalignment.nl/producten
Ik zie bij merken die het netjes doen toch nog steeds opmerkelijke tegenstrijdigheden, inderdaad 127 dB uit een 12" met een bereik vanaf 37Hz.
Stel dat 37 Hz je -6dB punt is, dan moet je dus nog 121 dB uit een 12" halen. Dat is wel een dingetje. Helemaal als je bedenkt dat die woofer dan 97dB gevoelig is
En dan gaat het over Barefaced (model super compact), een merk dat vrij correct is in de specs.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Niet serieus genomen.........
Da's knapwouter schreef:.. inderdaad 127 dB uit een 12" met een bereik vanaf 37Hz.
Stel dat 37 Hz je -6dB punt is, dan moet je dus nog 121 dB uit een 12" halen. Dat is wel een dingetje. Helemaal als je bedenkt dat die woofer dan 97dB gevoelig is![]()
En dan gaat het over Barefaced (model super compact), een merk dat vrij correct is in de specs.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Niet serieus genomen.........
Dynaudio heeft dat ook een tijd gedaan. 6dB filters met correctie- en lattice netwerkjes. Dat waren ook niet echt slechte speakers.wouter schreef:De manier hoe iets 'fase rein' wordt met passieve filtering is me een raadsel, maar waarschijnlijk zal er met een latice netwerkje de fase zo gedraaid worden dat een elektrisch eerste orde filtering op een vlakke baffle werkt met drivers in gelijke polariteit. Uit ervaring weet ik dat een goed ontworpen akoestisch lage orde filtering best wel wat componenten kan en mag bevatten. Dat kan gewoon uit, het medicijn is niet slechter dan de ziekte. En ja, daarover verschillen de meningen. Wellicht op basis van vooroordelen, wellicht op basis van luistertesten.
Niet zoveel nieuws onder de zon, dus.
Re: Niet serieus genomen.........
Dat is op zich niet zo moeilijk. Over het algemeen bedoelt men bij speakerpormo met Time Coherent Cross-over of een fase reine overdracht de overdracht van een draadje, oftewel gèèn filter in zijn totaliteit. Bij een meerweg systeem en b.v. 2e orde filters is dat te maken met de som van een LP + HP EN een BP. Die BP kun je weg laten voor een rechte frequentie responsie. Afhankelijk van de polariteit van de overgebleven speakers krijg je dan of een dip op de cross over frequentie maar geen fasedraaiing, of een rechte respons met 180 graden fasedraaiing. Kiezen we voor geen fasedraaiing dan moet we de dip aanvullen met een BP. B&O heeft eens een 3-weg model op de markt gebracht met zo'n extra BP "filler" speaker, was geen succes. Het kan ook met een 2-weg door voor de helft die BP op te tellen bij het laag en de andere helft bij het hoog. Je krijgt dan een mooie vlakke frequentie totaalresponsie zonder fasedraaiing maar wel met per speaker dan een bult naast de x-over. Dat kost dus extra vermogen.De manier hoe iets 'fase rein' wordt met passieve filtering is me een raadsel, maar waarschijnlijk zal er met een latice netwerkje de fase zo gedraaid worden dat een elektrisch eerste orde filtering op een vlakke baffle werkt met drivers in gelijke polariteit
Waarom dat B&O systeem en die 2 weg niet werkten is omdat het alleen opgaat op de hoofdas van het systeem. Onder en boven de hoofdas krijg je een erg asymmetrisch afstraalpatroon met ook nog eens erg veel lobing. Het zou alleen werken in een dode kamer zonder reflecties. Bij een werkelijke speaker in een ruimte met reflecties is het middel erger dan de kwaal en zie je het nooit (meer). Het staat ook loodrecht op Geddes en Toole zeggen m.b.t. een optimaal afstraalpatroon.
Re: Niet serieus genomen.........
Fluistert iets over Tannoy Dual Concentric met lattice netwerk...
Uit de jaren '70
Uit de jaren '70
Re: Niet serieus genomen.........
Dat had evengoed die 180 graden faseddraaiing qua filtering. Het lattice netwerk was alleen om de delay van de tweet op te vangen. Maar heel vaak was die delay op de x-over precies zo uitgemikt dat het op 180 graden uit kwam. Dat was eenvoudig te compenseren door de tweet om te polen. Zat bij de Decca DK30 net zo.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Niet serieus genomen.........
Toch geen 'digitale' klasse-D hoop ik? Da's echt kansloos hoor.b_force schreef:...Op dit moment werk ik bij een bedrijf die Class-D controller chips maakt.
... (onze chip heeft nmlk ook een ADC en DAC aan boord) ...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Niet serieus genomen.........
Volgens mij had Bruno daar ook al eens een artikel over geschreven.SSassen schreef:Toch geen 'digitale' klasse-D hoop ik? Da's echt kansloos hoor.b_force schreef:...Op dit moment werk ik bij een bedrijf die Class-D controller chips maakt.
... (onze chip heeft nmlk ook een ADC en DAC aan boord) ...
Re: Niet serieus genomen.........
Op luisterdagen is de geleverde geluidskwaliteit van de diverse knutsels vaak (dus niet altijd) stukken beter dan die van de professionele commerciële partijen op de audioshows. Wat betreft het afwerkingsniveau van de behuizingen is het vaak (dus niet altijd) een ander verhaal.
Re: Niet serieus genomen.........
Ben ik het geheel mee eens, al is de afwerking inderdaad wisselvallig, omdat men niet meer kan wachten om te luisteren, dus de units worden erin gezet als de kast nog (lang) niet klaar is.richard schreef:Op luisterdagen is de geleverde geluidskwaliteit van de diverse knutsels vaak (dus niet altijd) stukken beter dan die van deprofessionelecommerciële partijen op de audioshows. Wat betreft het afwerkingsniveau van de behuizingen is het vaak (dus niet altijd) een ander verhaal.
Bij mijn project dit keer had ik mezelf gesteld, eerst tadeloos afwerken, dan pas de units erin zetten, en dat is me nog gelukt ook
Re: Niet serieus genomen.........
Kijk nu komen we ergens.Herbix schreef:Ben ik het geheel mee eens, al is de afwerking inderdaad wisselvallig, omdat men niet meer kan wachten om te luisteren, dus de units worden erin gezet als de kast nog (lang) niet klaar is.richard schreef:Op luisterdagen is de geleverde geluidskwaliteit van de diverse knutsels vaak (dus niet altijd) stukken beter dan die van deprofessionelecommerciële partijen op de audioshows. Wat betreft het afwerkingsniveau van de behuizingen is het vaak (dus niet altijd) een ander verhaal.
Bij mijn project dit keer had ik mezelf gesteld, eerst tadeloos afwerken, dan pas de units erin zetten, en dat is me nog gelukt ook
Dit is natuurlijk een groot nadeel van zelfbouwen en helaas maar al te vaak het geval.
Ander nadeel van zelfbouw is dat je vaak niet kan luisteren voor de aankoop.
Verder kan je als zelfbouwer niet over de zelfde materialen en technieken beschikken als een professioneel gebouwde speakers.
En het belangrijkste een groot deel van de mensen die High-end kunnen veroorloven beschikken niet over de kennis en vaardigheden om zelf een speaker te bouwen.
Daarnaast is het best lastig om binnen het zelfde budget om tot een zelfde resultaat te komen.
Je kunt als zelfbouwer niet dezelfde korting krijgen op je componenten.
En dan heb je in je selectie van je componenten nog al wat verschillende merken en uitvoeringen nodig om tot een uiteindelijke keuze te komen van de gebruikte units.
Hier mee wordt zelfbouw zo kostbaar dat ik toch liever een speaker koop waar van ik weet wat het kan en doet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Niet serieus genomen.........
neu.. je hebt als zelfbouwer namelijk een kostbaar goed helemaal gratis: tijd. kost ons €0/h, de pro minstens €50/h. je kan dus tweaken en aanpassen tot je een ons weegt, zonder dat t een cent extra kost.
en wat betreft afwerking: klopt als je naar high-end kijkt, maar in de midrange van kleinere fabrikanten heb ik toch wel teleurstellende afwerkingen gezien (kromme korf door te hard aangedraaide schroeven bv)
en wat betreft afwerking: klopt als je naar high-end kijkt, maar in de midrange van kleinere fabrikanten heb ik toch wel teleurstellende afwerkingen gezien (kromme korf door te hard aangedraaide schroeven bv)
Re: Niet serieus genomen.........
Voor dat tweaken heb je toch al snel behoorlijk wat onderdelen nodig.Henkjan schreef:neu.. je hebt als zelfbouwer namelijk een kostbaar goed helemaal gratis: tijd. kost ons €0/h, de pro minstens €50/h. je kan dus tweaken en aanpassen tot je een ons weegt, zonder dat t een cent extra kost.
en wat betreft afwerking: klopt als je naar high-end kijkt, maar in de midrange van kleinere fabrikanten heb ik toch wel teleurstellende afwerkingen gezien (kromme korf door te hard aangedraaide schroeven bv)
Niet alleen de speaker units maar ook in het filter.
Die spullen zijn ook niet gratis.
Bij een commerciële speaker kan je die ontwikkel kosten delen over een serie.
Bouw je maar een set voor eigen gebruik dan moet je dus ook die materialen optellen in je uiteindelijke kostprijs en dan vraag ik mij echt af of zelfbouw nog wel loont.
Re: Niet serieus genomen.........
Ach het is gewoon wat tegengas voor de ts die pretendeert dat zelfbouw goedkoper is.
Ik wil dat betwijfelen.
Zelfbouwen doe je niet om dat het goedkooper is maar om dat je dat leuk vindt.
Ik wil dat betwijfelen.
Zelfbouwen doe je niet om dat het goedkooper is maar om dat je dat leuk vindt.
Re: Niet serieus genomen.........
Zelfbouw is wel degelijk goedkoper, leuker en het aller belangrijkste, je maakt iets wat en uniek is en wat evhtbaan jou specs voldoet, .Kappa7 schreef:Ach het is gewoon wat tegengas voor de ts die pretendeert dat zelfbouw goedkoper is.
Ik wil dat betwijfelen.
Zelfbouwen doe je niet om dat het goedkooper is maar om dat je dat leuk vindt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Niet serieus genomen.........
Zelfbouw goedkoper?
Zelfs als je een kit uit een zelfbouw zaak koopt is na aanschaf je spullenboel meteen nog ca 50% waard.
Ik heb leuke merkspeakers regelmatig scherp gekocht en tijden later zonder verlies of met winst verkocht.
Hoe meer high end een diy speaker is hoe groter de kans op halvering van de waarde na dag 1.
En bij fabrieksspeakers luister ik naar de muziek, bij zelfbouw blijf ik de prestatie steeds beoordelen.
Neemt niet weg dat ik zelfbouwen leuk vind en meer geniet van zelfbouw wanneer het de sterren van de hemel speelt, dat is plezier van de muziek EN van je creatie. Maar regelmatig is het ook haat-liefde.
Zelfs als je een kit uit een zelfbouw zaak koopt is na aanschaf je spullenboel meteen nog ca 50% waard.
Ik heb leuke merkspeakers regelmatig scherp gekocht en tijden later zonder verlies of met winst verkocht.
Hoe meer high end een diy speaker is hoe groter de kans op halvering van de waarde na dag 1.
En bij fabrieksspeakers luister ik naar de muziek, bij zelfbouw blijf ik de prestatie steeds beoordelen.
Neemt niet weg dat ik zelfbouwen leuk vind en meer geniet van zelfbouw wanneer het de sterren van de hemel speelt, dat is plezier van de muziek EN van je creatie. Maar regelmatig is het ook haat-liefde.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Niet serieus genomen.........
+1pappaleo schreef:Het wordt tijd voor een kant-en-klaar forum![]()
En spaart tijd door het niet bezoeken van ZBA-luisterdagen....
Re: Niet serieus genomen.........
Nee koop eens een pc of audio apparaat, voor je het doosje open hebt is de waarde ook gehalveerd, dus dat mag geen excuus zijnwouter schreef:Zelfbouw goedkoper?
Zelfs als je een kit uit een zelfbouw zaak koopt is na aanschaf je spullenboel meteen nog ca 50% waard.
Ik heb leuke merkspeakers regelmatig scherp gekocht en tijden later zonder verlies of met winst verkocht.
Hoe meer high end een diy speaker is hoe groter de kans op halvering van de waarde na dag 1.
En bij fabrieksspeakers luister ik naar de muziek, bij zelfbouw blijf ik de prestatie steeds beoordelen.
Neemt niet weg dat ik zelfbouwen leuk vind en meer geniet van zelfbouw wanneer het de sterren van de hemel speelt, dat is plezier van de muziek EN van je creatie. Maar regelmatig is het ook haat-liefde.
Je zegt precies waarom ik deze topic ben begonnen, zelfbouw wordt door de gemiddelde Nederlander m/v niet serieus genomen, want fabrieksspeaker zijn professioneel gemaakt, dus bij voorbaat beter, wat dus niet zo is zoals wij hier weten. Heb net de Scanspeak Vertigo af, heb alles bij elkaar een kleine €3000.00 uitgegeven, maar ik weet 100% zeker dat als je fabrieksspeakers van dezelfde kwaliteit wilt aanschaffen je minstens het dubbele, danwel het 3 voudige moet neertellen. Degene die dat niet kan beamen heeft naar mijn inziens nog nooit iets fatsoenlijks gebouwd/ontworpen
