cyburg needle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

cyburg needle

Bericht door evertpap »

Hallo luisterliefhebbers...

Ik ben al geruime tijd bezig met luidsprekers en de bouw ervan. Tot kort geleden is alles mislukt. Het geluid was, om zacht uit te drukken, bagger. Na het nodige speurwerk ben uitgekomen bij het ontwerp: "Cyburg Needle". Iedereen op internet en verschilende revieuws waren behoorlijk lovend op het resultaat van dit ontwerp. Ik heb foto's en vind het leuk om verslag maken, mits het gelezen wordt en iemand daar iets aan heeft. Dus... de ham vraag: is daar animo voor???
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cyburg needle

Bericht door dre »

Welkom!

Voor elk project is interesse! :yeah:

Heb je ook voorbeelden van je 'mindere' projecten?
Misschien kunnen we je adviseren/helpen. :sure:
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Haha, nee die voorbeelden zijn beland in een een of andere grijze bak op twee wielen...
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Maar deze blijdachap na 3min. en 42sec. na het posten van de vraag zegt genoeg over het animo... Ik zal een leuk bouwverslag met foto's organiseren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cyburg needle

Bericht door dre »

evertpap schreef:
Haha, nee die voorbeelden zijn beland in een een of andere grijze bak op twee wielen...
Naast mijn projecten? :lagge:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: cyburg needle

Bericht door Henkjan »

Welkom!

Altijd leuk een Needle, ik heb er zelf vele versies van gemaakt, en er zelfs een artikel over geschreven (staat in de 1e Elektor Audio Special: https://www.elektor.nl/elektuur-audio-special-1-dutch )
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik foto's toevoeg...
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Ik loop soms nog een beetje achter...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cyburg needle

Bericht door ds23man »

....de muziek aan? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: cyburg needle

Bericht door farmall »

Weet je al met welke speakers je hem gaat bouwen?
Ga het bouwverslag zeker volgen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: cyburg needle

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
Welkom!

Altijd leuk een Needle, ik heb er zelf vele versies van gemaakt, en er zelfs een artikel over geschreven (staat in de 1e Elektor Audio Special: https://www.elektor.nl/elektuur-audio-special-1-dutch )
Dat blad kost net zo veel als 1 Needle ;-)

Ik hoop binnenkort de Visaton Stella te bouwen, ook zo'n goed gevonden ontwerp. De Needle heb ik er 4 van staan, blijft lachen dat ontwerp.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: cyburg needle

Bericht door SARK »

Ook ik lees/kijk graag mee :!:
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Nou, daar gaat ie...
Al sinds mijn jeugd luister ik graag naar muziek. Toen moest het vooral uit een subwoofer komen en bij de auto was het minimaal de bedoeling om de kentekenplaat te laten trillen. Èn dat lukte ook. Toen ik ging samenwonen was dat wel voorbij, niet omdat e.e.a. niet mocht of zo, maar ja... je wordt ouder :-$ .

Met mijn zuurverdiende overuren heb ik toen een versterker van Sony aangeschaft met een setje bose van het type Acoustimas 3. Twee satelietjes met een subwoofer. Nou, dat was het :^o

Jaren later stap ik tijdens een vakantie eens binnen bij Vogelaar audio in Harlingen. Hij zei: "Ga maar even zitten en doe de oogjes maar even dicht!" Wou, geluid van een Marantz en speakers van Monitor Audio. Dat moest het maar worden! Maar helaas was dat toen voor ons veel te hoog gegrepen. Weer een paar jaar later, inmiddels gezetteld in Friesland, hebben we dan uiteindelijk toch (redelijk) geluid weergevers gekocht. Een Marantz versterker en cd-speler met een setje dali's. Ten opzichte van de Bose, was dat al een hele verademing.

Toch blijft het kriebelen en heb ik verschillende pogingen gedaan om een speaker te bouwen. Het resultaat was bagger, zowel qua geluid als uiterlijk. Maar na het nodige speurwerk op internet ben ik uitgekomen bij een setje Needles. Ik werd erg aangesproken door deze foto. Zo moest die van mij er ook uit komen te zien!
Bijlagen
frs8%20cyburg%20needle.jpg
frs8%20cyburg%20needle.jpg (16.58 KiB) 844 keer bekeken
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Dus ben ik naar de fijnhouthandel in Groningen gegaan, nadat ik alle onderdelen van RuMoh mocht ontvangen. Bij de fijnhouthandel heb ik een mooie plaat Frans noten gekocht. Deze plaat van 3,5cm dik kostte €90,- en moet nog bewerkt worden.
Bijlagen
IMG_0419.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cyburg needle

Bericht door dre »

Dat ziet er goed uit! :goedzo:
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Bij de plaatselijke doe het zelf zaak mocht ik voor €25,- de zaagtafel en vandikte bank gebruiken. Dit is niet een Gamma of zo, maar echt een ouderwetse dhz, waar je nog één poipnagel kunt kopen. Maar dat maakt niet uit. Het resultaat vond ik verbluffend en de zin om deze speakers te bouwen groeit met de dag...
Bijlagen
IMG_0422.JPG
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Na een paar luistersessies heb ik besloten de speakers te bouwen met de Wavecor FR090WA01
Bijlagen
fr090wa01_02_front.jpg
Laatst gewijzigd door evertpap op wo 16 nov 2016, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: cyburg needle

Bericht door hannesie »

Dit is inderdaad, "van dik hout zaagt men planken". :kwijl:
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Vervolgens heb ik in AutoCad een zaagtekening gemaakt voor dezefde DHZ op de hoek. Ik heb het middelste gedeelte van de speaker (volgens specificatie bouwtekening) uitgevoerd in 12mm MDF. Het MDF heb ik voor beide speakers gelijk gefreesd. Hierdoor hoef ik de frees maar één keer in te stellen. Aan de randen van de MDF panelen heb ik een uitsparing van 1mm gefreesd. Hierdoor is een hele strakke afwerking mogelijk tussen hout en hogglans zwart.
Bijlagen
Capture.JPG
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

En zo ziet dan het gezaagde MDF pakket eruit.
Bijlagen
IMG_0425.JPG
IMG_0424.JPG
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Aan de achterzijde waar het gat voor de driver zit heb ik met een 45 graden frees bewerkt. Hierdoor heeft de speaker meer ruimte om het geluid kwijt te kunnen. (zo is mij verteld).
Bijlagen
Capture1.JPG
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

En dan lijmen... :P
Gewoon met Bison extra sterke houtlijm. Ik heb mij verbaasd hoe sterk dat dat vast komt te zitten. Veel lijmtangen en een hoop geduld, maar dan lukt het wel. Dit kan echt iedereen :-"
Bijlagen
IMG_0427.JPG
IMG_0428.JPG
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: cyburg needle

Bericht door MichaelB »

Zo dan, dat is nog eens een mooi "stukje" hout zeg!

Leuke driver. Ik kende hem nog niet.
Als ik de spec sheet zo bekijk, dan zal je het tophoog misschien / waarschijnlijk wel moeten temperen. Deze schiet 10dB omhoog tussen 15 en 20Khz.
Een breedbander luister je meestal het beste off-axis, dus wellicht valt het mee (hangt ook van je kamer af).
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: cyburg needle

Bericht door evertpap »

Ik snap wat je zegt, maar het resultaat is echt verbluffend. Ik zal morgen de rest posten. Maar mijn Dali's van 300 per stuk gaan op internet. Die halen het bij lange na niet...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: cyburg needle

Bericht door MichaelB »

Ik geloof je wel dat het verbluffend klinkt hoor :wink:

Zelf ben ik ook een groot breedbandervoorstander (zo gaan we de tegenbeweging noemen voor meerweg systemen :mrgreen: )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”