[Vintage project #2] Isobarix

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door SARK »

pappaleo schreef:
Ik durf dit alleen nog niet te frezen want het risico op kantelen van de frees is te groot. Ik heb nu een soort "tafeltje" in de maak met exact de juiste hoogte dat op de achterwand van de compoundruimte vastgezet kan worden, dat er voor zorgt dat de frees niet kan kantelen.
Handig, speakers die niet rond zijn. :roll:
En als je nu een paar dunne hulplatjes aan de binnenkant plakt zodat je daarop een plankje met de juiste dikte kan leggen :?: Als je klaar bent dan breek je die latjes er zo uit :idea:
Hulplatjes 1.jpg
Hulplatjes 2.jpg
ps.
Prachtig fineer en freeswerk hoor ... heel netjes en doordacht :!:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Inderdaad, ook een slimme oplossing. Als ik het een dag had laten bezinken was ik hier misschien ook op gekomen. Ik denk dat beide methoden niet uiteenlopen qua voor- en nadelen.

Iedereen bedankt voor de complimenten. :dank: :dank:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Zo, het speakerfreeswerk is gedaan. Hier het plateautje tegen het kantelen van de frees.
Isobarix_145.jpg
En een pasmomentje. Op een of andere manier krijg ik foto's recht naar beneden genomen niet scherp.
Isobarix_146.jpg
Ik maak de laatste straks nog wel opnieuw.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik heb inmiddels de tweeters even onderhanden genomen. De exemplaren die de beste meetresultaten gaven heb ik voorzien van het mooiste gaasje en ik heb de verfspuit er even op losgelaten. Het blanke deel van de supertweeters (die er niet uitzagen) heb ik zo goed en zo kwaad als het ging opgepoetst met een wattenstaafje en de rand ook opnieuw gespoten. Zo gaan de bovenste bezetting worden:
Isobarix_147.jpg
De B110 ziet er van zichzelf nog heel netjes uit en de B139 twijfel ik over. Zou een superdun laklaagje op het aluminiumfolie kunnen?

Verder ben ik nog bezig met het fineren van de kast. Dat is en blijft een geduldwerkje:
Isobarix_148.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Er zijn zat mensen die in verleden de B139 hebben overgespoten. Wel netjes afplakken natuurlijk :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door wouter »

Even niet gevolgd, wat een mooie speakers worden dit Leo!
En dan te bedenken dat de technische kant ook helemaal gaat kloppen ;-)
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door MarcoSQ »

Inderdaad, wat een leuke mix van oud&nieuw zo :D ! Duidelijk herkenbare ouwe meuk, maar ingebouwd in een moderne slank-achtige vorm(*), met een modern en mooi!! fineer, en anders dan toen : mooi vlakgefreest. Ziet er heel logisch uit, en toch heb ik het gevoel zoiets nog niet eerder gezien te hebben :) ! Ik geloof dat ik zelfs het gehavende uiterlijk van die B139's wel vind bijdragen aan de 'sfeer' :).

Oh, en netjes uitgevoerd niet te vergeten, natuurlijk :). Zou bijna willen dat ik mijn Kef spullekes nog had. Tof zo!

(*) = Voor mijn beeldvorming : hoe hoog is dit nou ongeveer ? Veel pagina's om terug te lezen :oops: , een cm 120 gok ik ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Even niet gevolgd, wat een mooie speakers worden dit Leo!
En dan te bedenken dat de technische kant ook helemaal gaat kloppen ;-)
MarcoSQ schreef:
Inderdaad, wat een leuke mix van oud&nieuw zo :D ! Duidelijk herkenbare ouwe meuk, maar ingebouwd in een moderne slank-achtige vorm(*), met een modern en mooi!! fineer, en anders dan toen : mooi vlakgefreest. Ziet er heel logisch uit, en toch heb ik het gevoel zoiets nog niet eerder gezien te hebben :) ! Ik geloof dat ik zelfs het gehavende uiterlijk van die B139's wel vind bijdragen aan de 'sfeer' :).

Oh, en netjes uitgevoerd niet te vergeten, natuurlijk :). Zou bijna willen dat ik mijn Kef spullekes nog had. Tof zo!

(*) = Voor mijn beeldvorming : hoe hoog is dit nou ongeveer ? Veel pagina's om terug te lezen :oops: , een cm 120 gok ik ?
Dank voor de complimenten :dank: :dank:

De hoogte is inclusief voet 112cm
Isobarix_149.jpg
Breedte 29cm en diepte 40cm (afgerond).

Één zijkant is niet zo mooi geworden. Bobbelt een beetje, zoals pas opgeplakt behang. Ik had bij dat vel de lijm iets langer moeten laten intrekken alvorens het fineer aan te brengen, denk ik. Andere bobbeltjes strijk je zo weg met de strijkbout. Het is maar heel weinig, dus misschien valt het mee en schuur ik het zo weg. Lukt dat niet en ga ik door het fineer heen, dan schuur ik die kant zo glad als mogelijk en plak ik er nog een laag op.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Zweitse »

Schuur je de structuur van het fineer dan niet weg? Ik dacht dat de structuur namelijk kunstmatig was aangebracht, dat was in ieder geval bij mijn fineline fineer wel zo.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
Schuur je de structuur van het fineer dan niet weg? Ik dacht dat de structuur namelijk kunstmatig was aangebracht, dat was in ieder geval bij mijn fineline fineer wel zo.
Nee, dat is bij deze variant niet. Het fineer heeft normale dikte (0,6 a 0,7mm) en de structuur is door en door. Geen papier op de achterkant of een vlies of iets dergelijks. Gewoon kaal echt hout. Ik vraag me alleen af hoe ze dat gesneden hebben :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ja hèhè.

Ik bedoel welke richting. Al die oogjes in de structuur, beetje bizar wel.

Dit is een strookje van ca 10cm breed:
Isobarix_150.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ray5150 »

Wat ook wel eens wil helpen bij bobbels, is met een injectienaald wat verdunde lijm inspuiten, en na een tijdje het strijk ijzer erover
Of persen en een nachtje laten staan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Zo groot zijn de bobbels nou ook weer niet. Ik denk dat de ongelijkheid de dikte van het fineer niet overschrijdt. Dus ik heb goede hoop dat ik het gladgeschuurd krijg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Ja hèhè.

Ik bedoel welke richting. Al die oogjes in de structuur, beetje bizar wel.

Dit is een strookje van ca 10cm breed:
Isobarix_150.jpg
Je kunt een boom op 1 manier schillen. Dit is waarschijnlijk gewoon een toevalstreffer.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door DKM »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
Ja hèhè.

Ik bedoel welke richting. Al die oogjes in de structuur, beetje bizar wel.

Dit is een strookje van ca 10cm breed:
Isobarix_150.jpg
Je kunt een boom op 1 manier schillen. Dit is waarschijnlijk gewoon een toevalstreffer.

Eh nee
Maar goed dit is engineered, even wat anders dan het natuurproduct
Bijlagen
How to Cut Veneer , Rotary Cut , Veneer Cuts & Slicing.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Blijft dat je een boom op maar 1 manier kan schillen. Je twee andere voorbeelden zijn snijden...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Blijft dat je een boom op maar 1 manier kan schillen. Je twee andere voorbeelden zijn snijden...... :mrgreen:

Formicidae copuleerder :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Blijft dat je een boom op maar 1 manier kan schillen. Je twee andere voorbeelden zijn snijden...... :mrgreen:
pappaleo schreef:
Ik vraag me alleen af hoe ze dat gesneden hebben :think:
:relax: :relax:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Ben je nou al eens uitgeschuurd na twee dagen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Ben je nou al eens uit de schuur na twee dagen?
Leo klust in de garage :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Ben je nou al eens uit de schuur na twee dagen?
Leo klust in de garage :bakkie:
:goedzo:
ds23man schreef:
Ben je nou al eens uitgeschuurd na twee dagen?
Wat wil je weten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Of je de bobbels uit je fineer hebt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik heb een lakproef gedaan op een teststukje dat voor de helft geschuurd was. Qua nerf en structuur zie je geen verschil, dus het kan geschuurd worden.

Ik heb toch een paar plekken op de kasten zelf waar ik twijfels over heb. Misschien valt het mee, maar ik had het graag anders gezien. Ik ben er in ieder geval nog niet mee klaar.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door DKM »

"From the heart" peeling
Afbeelding

Eccentric half-round and stay-log peeling
Afbeelding

Rift peeling
Afbeelding

Rotary peeling
Afbeelding

Sorry Leo kon het niet laten :mrgreen:

En voor wie het nog interesseert

True quarter-cut slicing
Afbeelding

False quarter-cut slicing
Afbeelding

Flat-cut slicing
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DKM op ma 28 nov 2016, 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”