vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Beetje laat, maat beter laat dan nooit...hannesie schreef:Dit spul heeft Arno ook gebruikt in zijn Gietmortel blokken.![]()
Het is alleen 13 mm.of 25 mm verkrijgbaar.
Ik heb het ook in mijn subs zitten, let even op de grafiek bij de informatie.
img_7488web_3.jpg
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1573.html
Wat is het nut hiervan in een subwoofer, als beneden 125Hz amper nog geluid wordt geabsorbeerd, kijkend naar de grafiek in de productbeschrijving?
Ik ben bezig met het ontwerpen van een subwoofer, en vraag me af in hoeverre ik demping nodig heb. Maar het lijkt erop dat dat geen toegevoegde waarde heeft, mits ik niet al te hoog filter (<100Hz) en met een steile helling (24dB/oct of meer). Waarom gebruik jij Tecnocell in die toepassing? Wellicht kan ik er ook mijn voordeel mee doen.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Prachtige verschijning, Rik! Top afwerking ook! Heel mooi gedaan! Alles gaandeweg geleerd, of had je al wat ervaring op dat vlak?rikpost schreef:20150405_142215.jpg
Van het weekeind eindelijk de woofers van frontjes voorzien.
Gelijk een stuk rustiger zo
Wat is de netto inhoud van je sub ongeveer? En hoe heb je 'm gefilterd? Boost in het diepe laag? Wat zijn de real-life metingen? Of, relevanter: doet ie wat ie moet doen, zoals jij het hebt bedacht?
Ik ben ook zoiets van plan, in combinatie met Dynaudio Special Twenty Five's. Een gesloten sub van netto ca 41 liter, met een Peerless XXLS 12 830844 per kant. Aangestuurd door een Hypex PSC2.400 per kant. Heb geen idee wat ik er van kan verwachten, hoewel de simulaties veelbelovend zijn. Waar ik nog mee zit is de temporele uitlijning van de subs en toppen. Ik wil mn toppen graag in een volledig analoge keten houden, terwijl de subs digitaal gefilterd, dus vertraagd, zijn. Dat kan een recept zijn voor suboptimale prestaties.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Beter laat dan nooit maar mij subs hebben zo'n beetje 90 ltr netto inhoud.
In mij geval had het zonder dsp niet mogelijk geweest het laag zo goed te krijgen ,precies waar ik luister heb ik een enorme boost op 50 hrtz Door de ruimte .
je zou normaal gesproken het gehele laag dan terugschroeven waardoor het dan in de frequenties daar omheen weer te dun klinkt,met de dsp kun je de boel mooi vlak trekken .
Klinkt super, jeroen heeft mij toen nog geholpen .
Ik zie dat je inmiddels lekker aan het bouwen bent!
In mij geval had het zonder dsp niet mogelijk geweest het laag zo goed te krijgen ,precies waar ik luister heb ik een enorme boost op 50 hrtz Door de ruimte .
je zou normaal gesproken het gehele laag dan terugschroeven waardoor het dan in de frequenties daar omheen weer te dun klinkt,met de dsp kun je de boel mooi vlak trekken .
Klinkt super, jeroen heeft mij toen nog geholpen .
Ik zie dat je inmiddels lekker aan het bouwen bent!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Het is winter dus de verbouwing even op een wat lager pitje .
Dus wat meer tijd voor muziek .
Ik luister nog steeds met veel plezier naar het systeem ,echter vond ik de weergave vaak wel erg opname bepalend.
Goede opnames klinken altijd goed ,maar goed ik heb niet zo veel van die audiofiele meuk
Miste soms toch wel een stukje energie ,helderheid van een piano of het laag van een gitaar met distortion leek soms niet helemaal uit de verf te komen.
Ik ben wat gaan expirimenteren met de demping in de bol .
Ik heb er gelijk 30% uit gehaald en verwachtte kleuring de bedoeling zou zijn om het dan weer in grammen terug te stoppen tot nader tevredenheid .
Maar verbaast als ik was de kleuring bleef uit en het klonk gelijk veel levendiger.
Top prikkel om lekker veel muziek te luisteren deze donkere dagen .
Blij
ik dacht ik deel het even
Ik lees nog elke dag op het forum maar verder ontbrak mij de tijd .
Misschien nog wat verder tunen van de winter
Dus wat meer tijd voor muziek .
Ik luister nog steeds met veel plezier naar het systeem ,echter vond ik de weergave vaak wel erg opname bepalend.
Goede opnames klinken altijd goed ,maar goed ik heb niet zo veel van die audiofiele meuk
Miste soms toch wel een stukje energie ,helderheid van een piano of het laag van een gitaar met distortion leek soms niet helemaal uit de verf te komen.
Ik ben wat gaan expirimenteren met de demping in de bol .
Ik heb er gelijk 30% uit gehaald en verwachtte kleuring de bedoeling zou zijn om het dan weer in grammen terug te stoppen tot nader tevredenheid .
Maar verbaast als ik was de kleuring bleef uit en het klonk gelijk veel levendiger.
Top prikkel om lekker veel muziek te luisteren deze donkere dagen .
Blij
Ik lees nog elke dag op het forum maar verder ontbrak mij de tijd .
Misschien nog wat verder tunen van de winter
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Jij hebt de AT overhung mids erin zitten toch? Meer helderheid en meer open geluid krijg je door deze te vervangen door de underhung versie, dus dikke poolplaat, korte spoel.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Mmmmm ja daar heeft Jeroen het ook eens over gehad ,weet dat jullie er erg erg enthousiast over waren.
Is het verschil heel groot ?
Echter om er nu voor 700 euri woofers uit te trekken op de plank te leggen en er weer voor 700 in te stoppen.
Doet wel een beetje zeer .
Klinkt super nu trouwens !
Maar ja misschien nog beter met underhung ,al is over het algemeen de stelling dat overhung beter is
Is het verschil heel groot ?
Echter om er nu voor 700 euri woofers uit te trekken op de plank te leggen en er weer voor 700 in te stoppen.
Doet wel een beetje zeer .
Klinkt super nu trouwens !
Maar ja misschien nog beter met underhung ,al is over het algemeen de stelling dat overhung beter is
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Je moet je toch ergens in onderscheiden, dat kan ook op deze wijze, SUBLIEM geluid zonder underhung.

Maar even zonder dollen, het experimenteren met de dempingsmaterialen is ook erg leuk, met wat precisie en een goede weegschaal, hebben we ook gedaan, best leuk om dan het optimale te zoeken.
Maar even zonder dollen, het experimenteren met de dempingsmaterialen is ook erg leuk, met wat precisie en een goede weegschaal, hebben we ook gedaan, best leuk om dan het optimale te zoeken.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ja goedkoopste tweak ooit ha ha
Snap alleen niet waarom ik er zo veel in had gedaan ,kwam toch ook ergens vandaan
Weet wel dat ik er toen ook mee geëxperimenteerd heb ,nou ja het zij zo.
Snap alleen niet waarom ik er zo veel in had gedaan ,kwam toch ook ergens vandaan
Weet wel dat ik er toen ook mee geëxperimenteerd heb ,nou ja het zij zo.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Is een van de redenen waarom OB zo open klinkt, geen demping direct achter de driver.
Underhung maakt wel uit ja, maar je haalt dat er pas echt uit als de dsp uit de keten gaat. In jouw opzet zou ik het gezien de benodigde investering niet snel doen.
Underhung maakt wel uit ja, maar je haalt dat er pas echt uit als de dsp uit de keten gaat. In jouw opzet zou ik het gezien de benodigde investering niet snel doen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28478
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
En wat is er nou weer mis met dsp?

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
laat ik ze maar zo laten dan ,ik ben er blij mee!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Niks zolang je op een bepaald (hoog maar niet het hoogste) niveau wilt blijven hangen. Slechts mijn mening, is verder geen uitgebreide discussie waard.ds23man schreef:En wat is er nou weer mis met dsp?![]()
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Blijf je dan nu passief filteren Jeroen?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
DSP is wat anders dan ASP wat in de W1 wordt toegepast. In de M1 zit volgens mij wel DSP..
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Analog sound processing, zeg maar de analoge actieve filters zoals Linkwitz gebruikte toch?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Tja, wat is dat "Hoogste Niveau" en "Een bepaald niveau" eigenlijk? Is ook individueel mening- en smaakgebonden. I.i.g. als DSP daar niet toe behoort voor je en analoog Het Ware is dan kunnen al je CD's en verdere digitale software ook wel de prullenbak in. Rest je niet anders dan analoge tape en oude LP's als bronmateriaal.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik zou het graag niet zo extreem willen stellen omdat volledig analoog vanaf de bron toch wel een sterk compromis is in bepaalde opzichten. Dit terwijl volledig analoog na de DAC wel compromisloos kan in de aansturing. DSP voegt voor mij een hoorbaar negatieve tussenstap toe ook op digitaal bronmateriaal, dus niet alleen in het analoge signaalpad tussen DAC en versterker, maar ook tussen digitale bron en DAC. Het heeft echter grote voordelen die ik graag toepas (zie M1 systeem) om binnen een compromis het beste resultaat te proberen te halen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 30 nov 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Hij zegt nog zo: geen discussie!
Terug on topic: dempingsmateriaal kun je prima meten. Burst decay met microfoon close range geeft je precies alle resonanties. Demping toevoegen totdat die een voldoend laag niveau hebben (en dat is wel meer dan -20dB).
Terug on topic: dempingsmateriaal kun je prima meten. Burst decay met microfoon close range geeft je precies alle resonanties. Demping toevoegen totdat die een voldoend laag niveau hebben (en dat is wel meer dan -20dB).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28478
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ja hallo, hij begint er over!markbakk schreef:Hij zegt nog zo: geen discussie!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik dacht alleen maar ,ik deel mijn enthousiasme even 
Die burst decay zal ik eens maken al is dit ook prima op het gehoor te tunen .
Volgens mij heb ik het toen wel gemeten ,heeft wat dynamiek gekost zo blijkt .
Off Axis respons is ook beter geworden vind ik
Die burst decay zal ik eens maken al is dit ook prima op het gehoor te tunen .
Volgens mij heb ik het toen wel gemeten ,heeft wat dynamiek gekost zo blijkt .
Off Axis respons is ook beter geworden vind ik
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moeten de bollen nog steeds ‘luchten’ elke maand?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat is gelukkig en stuk minder geworden en wanneer ik vervorming zie optreden wissel ik van woofer .
degene die ik toen van jou heb overgenomen helpt daarbij .
er ligt er altijd een op de buffet kast die weer moet bijtrekken .
bizar hè, na haast vijf jaar .
degene die ik toen van jou heb overgenomen helpt daarbij .
er ligt er altijd een op de buffet kast die weer moet bijtrekken .
bizar hè, na haast vijf jaar .
