usb kabel voor DAC

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Hoi Allen

Oke niet schrikken, ik wil niet een nieuwe kabeldiscussie op gang brengen ;)

Ik heb momenteel een DAC van Hifimediy.com http://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/hifime-uh1

Dit zal vast beter kunnen, maar voor mij voorlopig goed genoeg :)

Nu het enige "nadeel" is dat deze gevoed wordt via de usb kabel. En ik lees hier op diverse fora veel nadelige verhalen over.

Nu is er een bedrijfje dat een kabel heeft ontworpen waarbij de 5V via usb wordt gebypassed en er een aparte 5V aansluiting vanuit het stopcontact opzit. Leuk! maar voor mij te duur om te bestellen om te kijken of er mogelijk verschil in zit. http://usbdisruptor.com/

Nu dus de vraag, is dit zelf na te maken?

Ik heb al verschillende ontwerpen gezien waarbij ze op de 5V en de GND van de computer een 220ohm weerstand zetten en alleen de data + en - naar een apparte stekker sturen en daarop een apparte 5V voeding aansluiten.

Met een paar oude usb kabels en een weerstandje en een voeding is dit makkelijk na te maken, en dit zal ik ook zeker doen.

Zien jullie problemen met dit idee?

Groeten,

Coen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Kappa7 »

Zo iets is prima te doen.
De aarde moet je heel laten maar de 5V kan je gewoon doorknippen en daar een mooie voeding op zetten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door pappaleo »

Kappa7 schreef:
De aarde moet je heel laten
Verstandig. :goedzo: :mrgreen:
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Dus als ik het goed begrijp, de +5V van de pc wordt onderbroken. In plaats daarvan wordt de +5V van een externe bron aangesloten. De gnd vanuit de pc blijft intact en sluit de gnd van de externe bron hierop aan?

Waarom moet de gnd intact blijven?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Barry2001 »

Omdat de gnd ook gnd is voor je dataoverdracht. D+ en D- is dan wel serieel, gnd is de shielding hieromheen. Je onderbeekt dus inderdaad alleen de 5V, en tapt de gnd af.
USB 2.0 is max 480Mbit/s, USB 3.0 zelfs 4.8Gbit/s, wat alleen gegarandeerd kan worden bij een goede kabel, ook is de kabel gelimiteerd in lengte. Wees je ervan bewust dat je USB kabel niet zo straffeloos kunt ontleden.
USB.jpg
Laatst gewijzigd door Barry2001 op za 05 nov 2016, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef:
Kappa7 schreef:
De aarde moet je heel laten
Verstandig. :goedzo: :mrgreen:
Dat waren toch de milieu afspraken die kort geleden in Parijs waren bekonkelt.............? :mrgreen:

Om de aarde heel te laten geen vuile diesels meer. :rofl:
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Whaha, ik was zelf van plan om met female usb connectors en een kaal printplaatje iets te maken, zodat ik de kabels heel kan laten. Daarbij komt dat het makkelijk aan te passen is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Barry2001 »

Kan maar zo dat dit niet gaat werken, zal ook weer te maken hebben met welke snelheid je USB gaat gebruiken. Ook als je bv USB op een pcb route moet je dit met respect naar de impedantie doen, hier staat meer info als je het interessant vindt: http://www.usb.org/developers/docs/hs_usb_pdg_r1_0.pdf

Maar het is eenvoudig te proberen wat je voorstelt, als het niet werkt (wat ik verwacht) weet je in welke richting je het moet zoeken.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Afbeelding

Jullie bedoelen dus optie 1 of 3 van dit plaatje!

De site waar ik het idee van heb
http://www.computeraudiophile.com/f6-da ... nit-15714/
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door toetertje »

Best interessante materie dit. Ik heb van het forum een leuk voedinkje voor de
raspberry Pi met dac. De dac krijgt nu de voeding via de PI. Ik vraag mij ook af,
of het wat uitmaakt als ik de dac rechtstreeks voed vanuit de voeding i.p.v. via
de Pi.

Ik ken iemand die optie 2 draaiend heeft, maar dan zonder weerstand. Dus gewoon
een usb kabel gestript, en de plus en ground naar een aparte voeding. Of het goed is
dat weet ik niet. Maar dit werkt wel gewoon.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Kappa7 »

Optie 1 is just en zal gewoon werken.
De andere opties kan je testen maar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Barry2001 »

Op zich wel een aardig experiment, op de X-Fi was een presentatie over de zin en onzin van een al dan niet betere USB kabel aan je DAC. Heel verhaal, maar de conclusie was dat alleen voeding iets doet. Maw, als de DAC door de USB kabel werd gevoed kon men verschil waarnemen in kabels.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Heb een kabeltje in elkaar geknoopt!
Wonder boven wonder, het werkt!
En het is zeker een verbetering wat betreft achtergrond ruis en separatie tussen linker en rechter kanaal.

Foto's zijn helaas te groot om te uploaden als bijlage.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Barry2001 »

=D> Hoe heb je het nou gefloept? Gnd door laten lopen (afgetakt) en +5V onderbroken? Foto's moeten <1Mb zijn voor upload.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Henkjan »

mooi resultaat!
floeper schreef:
Foto's zijn helaas te groot om te uploaden als bijlage.
dan verklein je ze toch? irfanview is perfect daarvoor, maar iirc zit er ook standaard in windhoos een resize tooltje
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door ds23man »

Of gewoon even je fototoestel op een lagere resolutie zetten.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Bij deze de foto's

Heb het gedaan zoals optie 1, GND afgetapt en 5v onderbroken.

Nu ik weet dat het goed werkt ga ik eens kijken om iets mooiers te maken met een kabeltje van 50cm ofzo.
Bijlagen
20161106_113228-1200x1600.jpg
20161106_114601-1200x1600.jpg
20161106_115350-1200x1600.jpg
20161106_120429-1200x1600.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door ds23man »

Ok. Je vervangt de rommel vanuit je PC door de rommel uit een muurwrat? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door hannesie »

Dat was mijn eerste indruk ook.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

Het was ook meer een proof of concept, en dit gaf al een duidelijke verbetering. Volgende stap is een mooi trafotje zoeken en er een mooi condensatorbuffer bij maken.

Wordt vervolgd dus ;)
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door floeper »

wat zouden jullie aanraden als powersupply?

Als ik me goed ingelezen heb zijn batterijen het beste (pure DC). Echter is dit voor mij niet praktisch, omdat de dac vrijwel de heledag aanstaat. Dus het moet iets worden op netstroom. Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties.

1. een 5v smps.

2. een 3.6vac trafo met brugcell.


- De vraag is wat is beter?

- Hoeveel ampere moet de PSU kunnen leveren?

- is een condensator buffer nog een idee, zo ja, 1 of 2 "grote" of vele kleintjes?

Coen
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Aaad »

hannesie schreef:
pappaleo schreef:
Kappa7 schreef:
De aarde moet je heel laten
Verstandig. :goedzo: :mrgreen:
Dat waren toch de milieu afspraken die kort geleden in Parijs waren bekonkelt.............? :mrgreen:

Om de aarde heel te laten geen vuile diesels meer. :rofl:
Zou de EU zijn idiote verhuizingen tussen Brussel en Straatsburg ook CO2 neutraal uitvoeren?

Aad
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door bas focal m180 »

hannesie schreef:
pappaleo schreef:
Kappa7 schreef:
De aarde moet je heel laten
Verstandig. :goedzo: :mrgreen:
Dat waren toch de milieu afspraken die kort geleden in Parijs waren bekonkelt.............? :mrgreen:

Om de aarde heel te laten geen vuile diesels meer. :rofl:
Vuile diesel ''auto's'' bestaan niet, wat die uitstoten aan roet / fijnstof en dat soort schadelijke zaken is eigenlijk helemaal niet zo veel als je dat afzet tegen die grote container schepen.

17 grote container scheppen stoten net zo veel uit als alle diesels die op aarde rond rijden, en er varen meer als 100.000 schepen rond.

Die varen op vieze gore stookolie.

Berekend is dat 20% van de opwarming van de aarde plaats vind door die schepen doordat die roetdeeltjes warmte absorberen.
Die deeltjes blijven +- 3 weken in de lucht ''zweven'' alvoor ze neerslaan, ik heb beelden gezien van een grijze noordpool.
Het mooie zou dus zijn als je die vieze gore stookolie verbied je over 3 weken al resultaat ziet van 20% minder opwarming.

En kan je na gaan als 17 schepen net zo veel deeltjes uitstoten als alle diesels auto's op aarde en er zijn +-100.000 van die schepen en je zou die stookolie verbieden dan zal je daarna overal ter wereld in een vorse afnamen zien van die roet/fijnstof deeltjes.
Zelfs in grote steden kan men dus weer zonder enkel probleem met oldtimer diesels kunnen gaan rijden en toch dik in de groene cijfers blijven kwa gemeten waardes.

Een grote container kost +- 1800 dollar aan brandstof om die overzee te vervoeren.
Een container met schoenen kost per doos schoenen 0,25 cent om te vervoeren, verbied je stookolie gaan die vervoers kosten x2 omhoog, vervoer doos schoenen kost dan 0,50 cent.

Wat is nu 50 cent als je ziet hoeveel het kan opleveren voor het milieu en dat in notime.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door hannesie »

En dat allemaal aan een USB kabeltje, dus terug naar af .... > USB. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: usb kabel voor DAC

Bericht door Kappa7 »

floeper schreef:
wat zouden jullie aanraden als powersupply?

Als ik me goed ingelezen heb zijn batterijen het beste (pure DC). Echter is dit voor mij niet praktisch, omdat de dac vrijwel de heledag aanstaat. Dus het moet iets worden op netstroom. Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties.

1. een 5v smps.

2. een 3.6vac trafo met brugcell.


- De vraag is wat is beter?

- Hoeveel ampere moet de PSU kunnen leveren?

- is een condensator buffer nog een idee, zo ja, 1 of 2 "grote" of vele kleintjes?

Coen
Een trafo met een mooie shunt voeding is het mooist.
Die zijn het meest ruis arm.
Zelf zou ik daar een Salas shunt voor gebruiken.
Het verbruik van een Usb interface is overigens minimaal dat zal elke voeding wel kunnen leveren.
Een eenvoudige lm317 kan overigens ook prima werken hier.
Plaats reactie