balans
Moderator: Beheerdersteam
Re: balans
ik heb hier thuis gain genoeg
alleen wat ik wel ervaar heb er nog geen schakelaar tussen zitten beetje a-b vergelijk is wat moeilijker
maar als ik de tegenkoppeling even los haal, en de versterker weer aanzet
dan is het volgende aan de orde
de versterker speelt harder
het geluidsbeeld is minder plat,
zal eens spelen met een schakelaar er tussen, dan kan je beter luisteren
alleen wat ik wel ervaar heb er nog geen schakelaar tussen zitten beetje a-b vergelijk is wat moeilijker
maar als ik de tegenkoppeling even los haal, en de versterker weer aanzet
dan is het volgende aan de orde
de versterker speelt harder
het geluidsbeeld is minder plat,
zal eens spelen met een schakelaar er tussen, dan kan je beter luisteren
Dat zijn wel de kenmerken die je vaker hoort bij het verwijderen van de tegenkoppel lus.
Van Menno heb ik geleerd dat bij het ontwerpen van een versterker je deze ook erst zonder tegenkoppeling moet bouwen.
Later als je tevreden bent met het geluid kan je deze als het nodig is nog toevoegen.
Tegenkoppeling is namelijk een correctie methode om recht te trekken wat fout gaat in je versterker.
met veel tegen koppeling wordt je versterker meer gecorrigeerd.
Ontwerpen die dat goed doen zijn bijvoorbeeld de N-core versterkers die enorm veel tegenkoppeling gebruiken.
hierdoor is het mogelijk om de erg lage vervorming cijfers te halen.
Probleem met tegen koppeling is eigenlijk dat het alleen goed werkt als je heel veel toepast.
Een buizen versterker heeft vaak niet genoeg gain om dit goed te kunnen doen en verliest dan detail en ruimte informatie.
Als het verwijderen dan bij jou goed uit pakt dan kan je wel stellen dat je trafo's goed zijn en de schakeling dit aan kan.
Van Menno heb ik geleerd dat bij het ontwerpen van een versterker je deze ook erst zonder tegenkoppeling moet bouwen.
Later als je tevreden bent met het geluid kan je deze als het nodig is nog toevoegen.
Tegenkoppeling is namelijk een correctie methode om recht te trekken wat fout gaat in je versterker.
met veel tegen koppeling wordt je versterker meer gecorrigeerd.
Ontwerpen die dat goed doen zijn bijvoorbeeld de N-core versterkers die enorm veel tegenkoppeling gebruiken.
hierdoor is het mogelijk om de erg lage vervorming cijfers te halen.
Probleem met tegen koppeling is eigenlijk dat het alleen goed werkt als je heel veel toepast.
Een buizen versterker heeft vaak niet genoeg gain om dit goed te kunnen doen en verliest dan detail en ruimte informatie.
Als het verwijderen dan bij jou goed uit pakt dan kan je wel stellen dat je trafo's goed zijn en de schakeling dit aan kan.
even een update
het balans probleem is opgelost
er zat toch een brakke soldeer verbinding in de kathode weerstand, die bij zacht aan de weerstand te trekken al los liet
heb alles nu gesoldeerd met goed soldeer, niet meer de goedkope bouwmarkt soldeer
versterker aangesloten en voila links en rechts een mooi evenwichtig geluid
dat heb ik lang gemist...............
het balans probleem is opgelost
er zat toch een brakke soldeer verbinding in de kathode weerstand, die bij zacht aan de weerstand te trekken al los liet
heb alles nu gesoldeerd met goed soldeer, niet meer de goedkope bouwmarkt soldeer
versterker aangesloten en voila links en rechts een mooi evenwichtig geluid
dat heb ik lang gemist...............
nu probeer ik de modificatie van de diodes over de gelijkrichtbuizen ongedaan te maken
heb 1 zijde van de diodes los gesoldeerd
dan loopt de spanning zachtjes op, ik denk met het opgloeien van de buis, maar bij net 25v gaat het fout dan raak in de spanning kwijt en word de
220v glaszekering eruit gekiept
dus de modificatie kan denk ik niet ongedaan gemaakt worden?
op de foto zie gele pijl lijkt het dat de rode kabel ooit bruut geamputeerd is geweest, althans er zit nu een zwarte krimpkous omheen
heb 1 zijde van de diodes los gesoldeerd
dan loopt de spanning zachtjes op, ik denk met het opgloeien van de buis, maar bij net 25v gaat het fout dan raak in de spanning kwijt en word de
220v glaszekering eruit gekiept
dus de modificatie kan denk ik niet ongedaan gemaakt worden?
op de foto zie gele pijl lijkt het dat de rode kabel ooit bruut geamputeerd is geweest, althans er zit nu een zwarte krimpkous omheen
Gelijkrichterbuis die niet deugd ? Normaal zonder die diodes is het stroomverbruik minder, geen reden voor een zekering om te smelten.
Anne
Anne
ik heb helaas geen reserve gelijkricht buis, dus kan ik dat niet testen
ze gloeien wel gewoon netjes
er zitten 2 gelijkrichtbuizen in
een aantal seconden na het inschakelen van de versterker dan zie ik wat bliksemflitsen in 1 richtbuis
daarna smelt de glaszekering
de gelijkricht buizen omgewisseld, maar het blijft bij de zelfde positie flitsen
moet nu even nieuwe glas zekeringen halen bij de Gamma
als ik er een iets zwaardere zekering in zet dan zie ik onweer in beide gelijkricht buizen
dus er zal wel meer veranderd zijn tijdens de modificatie dan alleen de soft start diodes erover solderen vrees ik
ze gloeien wel gewoon netjes
er zitten 2 gelijkrichtbuizen in
een aantal seconden na het inschakelen van de versterker dan zie ik wat bliksemflitsen in 1 richtbuis
daarna smelt de glaszekering
de gelijkricht buizen omgewisseld, maar het blijft bij de zelfde positie flitsen
moet nu even nieuwe glas zekeringen halen bij de Gamma
als ik er een iets zwaardere zekering in zet dan zie ik onweer in beide gelijkricht buizen
dus er zal wel meer veranderd zijn tijdens de modificatie dan alleen de soft start diodes erover solderen vrees ik
Is de elco na de gelijkrichter soms veel te dik ?
Die diodes beperken nml niet de spanning over de buizen (meestal oorzaak van overslag) maar ze vangen wel de stroompieken op van de eerste elco.
Anne
Die diodes beperken nml niet de spanning over de buizen (meestal oorzaak van overslag) maar ze vangen wel de stroompieken op van de eerste elco.
Anne
heb even gekeken Anne
vanuit de buis gaat het eerst door een kleine weerstand(groene) 7r5
dan vervolgens de zwarte JJ elco in en die is 47M 500volt
vanuit de buis gaat het eerst door een kleine weerstand(groene) 7r5
dan vervolgens de zwarte JJ elco in en die is 47M 500volt
Is niks teveel. Maar is dat de enige, met al die veranderingen, je weet maar niet.Had je het al niet over een niet aangesloten smoorspoel ?
Anne
Anne
ik denk dat de smoorspoel wel aangesloten is?
de smoorspoel is aangesloten 1 draad gaat naar de groene weerstand
en de andere draad gaat naar de + van de 1e grote voedings elco
de smoorspoel is aangesloten 1 draad gaat naar de groene weerstand
en de andere draad gaat naar de + van de 1e grote voedings elco
Lijkt allemaal in orde.Blijft raar dat met enkel buizen de zekering springt.En dat beide buizen niet deugen klinkt ook niet heel waarschijnlijk.Als er één sluiting maakt zodat de zekering eruit ligt heeft de ander niks te doen (is door de slechte overbrugd)
Verder geen idee hoe dat zo kan gebeuren ??
Anne
Verder geen idee hoe dat zo kan gebeuren ??
Anne
ik heb de diodes weer terug gesoldeerd en kan weer muziek luisteren.
maar het blijft vreemd dit mankement
ik weet niet in hoeverre de diodes het geluid "harder" maken dan dat de lampen het zouden doen?
ik weet niet in hoeverre de diodes het geluid "harder" maken dan dat de lampen het zouden doen?
Nee hoor, zelfde volumestand geeft zelfde uitgang.Is wel zo dat je met de buizen minder ver kunt opendraaien voordat het gaat oversturen.Is is wat minder vermogen door de lagere voedingsspanning, kom je eerder aan de top.Wim P schreef:ik heb de diodes weer terug gesoldeerd en kan weer muziek luisteren.
Anne
optie 2 de modificatie was wellicht noodzakelijk om deze vonkenregen te verhelpen?
dat wellicht ooit bij de vorige eigenaar dit manco zich aandiende, en vervolgens de reparateur besloten heeft om de buizen dan maar buiten werking te zetten door die diodes erover te solderen?
zou niet weten waarom je dit anders zou doen
dat wellicht ooit bij de vorige eigenaar dit manco zich aandiende, en vervolgens de reparateur besloten heeft om de buizen dan maar buiten werking te zetten door die diodes erover te solderen?
zou niet weten waarom je dit anders zou doen
Daar lijkt het wel op. Even de foto's bestuderend zou ik zeggen dat alles goed zit aangesloten. Beide gelijkrichters staan parallel.
Ik ben bang dat de buis(zen) stuk is (zijn).
Beetje el cheapo oplossing dit maar het werkt in ieder geval.
Jan Geert schreef:Daar lijkt het wel op. Even de foto's bestuderend zou ik zeggen dat alles goed zit aangesloten. Beide gelijkrichters staan parallel.
Je zou best eens gelijk kunnen hebben Jan Geert. Maar aan de andere kant blijft er een mist wolk om deze versterker hangen!
Want waarom zou de vorige eigenaar zo'n modificatie laten aanbrengen bij een bedrijf? Dat kost geld arbeids uren enz.
Zou je toch denken dat 2 nieuwe gelijk richt buizen veel goedkoper is?
Op de bodemplaat staat een sticker met M Match erop en een modificatie nummer
Dus zal de modificatie ook wel wat gekost hebben".............
Maar ik zou natuurlijk de proef op de som kunnen nemen en 2 nieuwe buizen kopen dit kost ook niet echt een vermogen
En kijken of het dan wel werkt zonder diodes.
Of zeggen jullie als kenners laat lekker zitten die diodes muzikaal maakt het niet uit??
Maar het lijkt mij als leek minder goed voor de elco s. Als er bij het aanzetten de volledige spanning op de voedings elco klapt?
Ach, de elco was toch 500V ? En er is nog niks verder mis gegaan, zal wel meevallen dan
.
Wat ik hier en daar lees is de vraag voor GZ34 en soortgenoten nogal groot, zo dan ook de prijs, zou wel 's kunnen tegenvallen.
Anne
(moet ineens aan JdCorte denken
, had ook iets met mee- en tegenvallen
)
Wat ik hier en daar lees is de vraag voor GZ34 en soortgenoten nogal groot, zo dan ook de prijs, zou wel 's kunnen tegenvallen.
Anne
(moet ineens aan JdCorte denken
er is inderdaad niks kapot gegaan
maar waarom zou iemand een buizen versterker laten modificeren om de gelijkrichters te omzeilen?
terwijl een buis niet echt duur is????
https://www.tonefactory.nl/jj-5ar4-gz34
ik heb nog steeds het idee, dat het geen modificatie maar een noodzakelijke bypass reparatie geweest is
maar om de proef op de som te nemen als ik 1 nieuwe buis koop, zou het dan moeten werken?
of moet ik er altijd 2 tegelijk in zetten?
maar waarom zou iemand een buizen versterker laten modificeren om de gelijkrichters te omzeilen?
terwijl een buis niet echt duur is????
https://www.tonefactory.nl/jj-5ar4-gz34
ik heb nog steeds het idee, dat het geen modificatie maar een noodzakelijke bypass reparatie geweest is
maar om de proef op de som te nemen als ik 1 nieuwe buis koop, zou het dan moeten werken?
of moet ik er altijd 2 tegelijk in zetten?
Er zitten er twee in om dat één 't vermoedelijk niet trekt.Vind ook niet zo'n goed idee om ze te verbinden zoals gedaan is, beter de buishelften aan elkaar dan kruiselings.Bij parallel schakelen doet de beste 't meeste werk.Als het twee van dezelfde buis zijn is de kans op verschil kleiner.
Zou zomaar kunnen dat ze er ook wat meer vermogen uit wilden krijgen (hogere spanning)
Anne
Zou zomaar kunnen dat ze er ook wat meer vermogen uit wilden krijgen (hogere spanning)
Anne
oei en is dat voor mij als leek met jullie hulp te realiseren?
want ik neem aan dat de bedrading dan een andere pen bezetting krijgt
Dan wordt 't zoiets Maar als ie nu goed speelt zou ik het zo laten.Wim P schreef:oei en is dat voor mij als leek met jullie hulp te realiseren?
Anne
Anne hij speelt gewoon goed op deze manier met de diodes erin
ik heb alleen geen idee of deze oplossing technisch oké is?
en of dat diodes het karakter van de buizen sound wat om zeep helpen?
ik heb alleen geen idee of deze oplossing technisch oké is?
en of dat diodes het karakter van de buizen sound wat om zeep helpen?
Over de kathode weerstanden(820 ohm) zit parallel een elco van 100v 22uF
nu probeer ik dit onderdeel te doorgronden,
De weerstand voor de spanning?
De elco voor het muziek signaal?
Of is dit te kort door de bocht, en wat bepaald eigenlijk de uF waarde van de elco?
nu probeer ik dit onderdeel te doorgronden,
De weerstand voor de spanning?
De elco voor het muziek signaal?
Of is dit te kort door de bocht, en wat bepaald eigenlijk de uF waarde van de elco?
Kort door de bocht, maar inderdaad zorgt de weerstand voor een spanningsval in de gelijkspanning, nodig voor de bias. Het muzieksignaal ziet die weerstand niet door de elco. Dit wordt altijd gedaan om de gain van de eindtrap te maximaliseren door op deze manier de interne feedback van de buis op te heffen. De grootte van de elco bepaalt het kantelpunt, je kan dus door de elco klein te kiezen de feedback voor de lage tonen deels intact laten, waardoor ze zachter eruit komen.
De formule is: waarde (elco) = 1/ (2*pi*kantelfrequentie*kathodeweerstand)
stel, je kathodeweerstand is 820 ohm en je wilt dat de versterker pas bij 20hz gaat afvallen.
elco= 1/(6.28*20*820) is ongeveer 0.0000097F ofwel ongeveer 10uF. Met 22uF loopt de eindtrap tot onder de 10Hz recht door.
Als je enigszins Engels kan lezen dan kan ik je de site van Valvewizard aanraden: http://www.valvewizard.co.uk/index.html
links in het menu zie je de meest gebruikelijke voortrap- , fasedraaier- en eindtrap topologien, alsmede een blok over de voeding. Hij legt per topologie helder en uitgebreid uit hoe je het ontwerpt, en wat de belangrijkste formules zijn om goed te dimensioneren Het is wat op gitaarversterkers gericht, maar dat maakt niet uit.
Edit: een beetje storend in de valvewizard site is dat er wat pagina's zijn die je via het menu niet kan benaderen. Als je googled, vind je ze wel. Dit geldt helaas voor de SRPP:
http://www.valvewizard.co.uk/SRPP_Blencowe.pdf
en mijn favoriet, de mu-stage:
http://www.valvewizard.co.uk/mufollower.html
De formule is: waarde (elco) = 1/ (2*pi*kantelfrequentie*kathodeweerstand)
stel, je kathodeweerstand is 820 ohm en je wilt dat de versterker pas bij 20hz gaat afvallen.
elco= 1/(6.28*20*820) is ongeveer 0.0000097F ofwel ongeveer 10uF. Met 22uF loopt de eindtrap tot onder de 10Hz recht door.
Als je enigszins Engels kan lezen dan kan ik je de site van Valvewizard aanraden: http://www.valvewizard.co.uk/index.html
links in het menu zie je de meest gebruikelijke voortrap- , fasedraaier- en eindtrap topologien, alsmede een blok over de voeding. Hij legt per topologie helder en uitgebreid uit hoe je het ontwerpt, en wat de belangrijkste formules zijn om goed te dimensioneren Het is wat op gitaarversterkers gericht, maar dat maakt niet uit.
Edit: een beetje storend in de valvewizard site is dat er wat pagina's zijn die je via het menu niet kan benaderen. Als je googled, vind je ze wel. Dit geldt helaas voor de SRPP:
http://www.valvewizard.co.uk/SRPP_Blencowe.pdf
en mijn favoriet, de mu-stage:
http://www.valvewizard.co.uk/mufollower.html
Klopt zo ongeveer. Aan de kathode is er niet enkel die weerstand maar ook de impedantie van de buis.Die is , bij benadering, 1/S waarbij S de steilheid van de buis is.Voor eindbuizen zit dat in de orde van 10mA/V wat zo'n 100Ω geeft met daaraan de weerstand parallel.
Dus 22µF is wel erg klein voor de lage tonen.Kan gerust 470µF in.
Dat is ook een van de reden dat vroeger vaak voor één gezamelijke kathodeweerstand werd gekozen, ziet elke buis niet 820Ω maar 100Ω als tegenkoppeling aan de kathode.Elco's, vooral dikke, waren duur.
Anne
Dus 22µF is wel erg klein voor de lage tonen.Kan gerust 470µF in.
Dat is ook een van de reden dat vroeger vaak voor één gezamelijke kathodeweerstand werd gekozen, ziet elke buis niet 820Ω maar 100Ω als tegenkoppeling aan de kathode.Elco's, vooral dikke, waren duur.
Anne