To XLS12 or not to XLS12

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: To XLS12 or not to XLS12

Bericht door ds23man »

150 liter is een fractie meer dan 2 Viva Vivace's. :mrgreen: Maar de grap is dat we sinds de 70er jaren geen ruk zijn opgeschoten. :lol: :lol:
architect

Bericht door architect »

Die jbl valt al af vanaf 50hz

Linkwitz vind basreflex geen goed principe want gebaseerd op vertraagd geluid

http://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm
Vented bass speakers are resonant structures and store energy which is released over time. For accuracy, bass must be reproduced from sealed or open baffle speakers that are non-resonant.
Laatst gewijzigd door architect op ma 07 nov 2016, 20:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Jag

Bericht door Jag »

Jag schreef:
Hallo he, 150L, lekker compact :P. En wat is hier precies bijzonder aan ??
Sja, in de basis veranderen de voorwaarden voor subwoofers ook niet. Maar ik denk dat er wel iets meer excursie en thermische belastbaarheid beschikbaar is gekomen. En zeker ook goedkoop en efficient versterker vermogen.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Jag schreef:
Jag schreef:
Sja, in de basis veranderen de voorwaarden voor subwoofers ook niet. Maar ik denk dat er wel iets meer excursie en thermische belastbaarheid beschikbaar is gekomen. En zeker ook goedkoop en efficient versterker vermogen.
Vergeet niet dat we tegenwoordig hoge Mms en kleine Vas hebben en surrounds zo breed als een fietsband.

De tijd van nog grotere Sd is voorbij, tegenwoordig is het x-max wat een woofer moet hebben anders telt ie niet meer mee.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Jag schreef:
Jag schreef:
En daar komt de powercompressie weer om de hoek kijken.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dual progressive spiders... ik vraag me toch af wat zo'n ding aan de Klippel doet. De ophanging en de rolrand lijken mij nauwelijks in staat om die conus in toom te houden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ShippingTRUCK ONLY
beetje lange levertijd helaas :mrgreen:
architect

Bericht door architect »

waar de JBL2235 in 150 liter BR 118dB doet,
gaat de RE XXX15-v2-2 in 150 liter gesloten 4dB luider
niet heel effectief trouwens om het sublaag niet te boosten maar misschien is de JBL daar minder geschikt voor

de buitenkant van de kast kan kleiner omdat er geen poortvolume nodig is

als ik thuis mijn microfoon kalibreer vind ik 90dB al akelig luid, dus met beide systemen heb je veel teveel power in huis. het ligt voor de hand dat je met zulke subs het beschikbare xmax nuttig maakt dus het laag gaat boosten voor meer diepgang ten koste van maximale output op hogere frequenties
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Bij mijn 2235's moet je nog 2db optellen, ik heb de E140 frame gebruikt met iets sterkere magneet. Dus rendement 95db/1m

Overigens zegt een simulatie ook niet alles, meting op 1 meter:
1mflatfr1-3.PNG
1mflatfr1-3.PNG (7.59 KiB) 402 keer bekeken
Hier meer metingen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=125
architect

Bericht door architect »

maar gerhard, tegen zoveel xmax kan zo'n jbl toch gewoon niet op qua sublaag?
stel dat je een sub vlaktrekt tot 5 of 10hz, dan komt elke woofer uiteindelijk toch xmax tekort?
voor die toepassing lijkt mij zo'n RE Audio sub toch wel ideaal;
dat geeft een megasubbeleving bij films

net even gesimuleerd : die RE Audio woofer bereikt zijn xmax bij 103dB/1700W met een vlakke curve tot 20hz en -3dB bij 10Hz; in een gesloten kast van 150 liter

als je de kast 90 liter maakt, dan heb je 4000W nodig om xmax te bereiken voor dezelfde 103dB bij 20 hz en -1db bij 10hz
(zonder rekening te houden met compressie)

deze kast zal veel kleiner lijken dan de JBL in 150L BR
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De JBL doet gewoon 115db bij een xmax op 25Hz met 300watt zonder enige correctie, dacht dat dat wel voldoende is voor een gemiddelde woonkamer zonder een kerncentrale achterin de tuin te moeten hebben. :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het is wel weer JBL voor en JBL na Gerhard, zijn dit weer van die fantastische drivers die inmiddels niet meer gemaakt worden (waarom dan, vraag je je af, als ze zo goed zijn?) en waar je eBay en Marktplaats voor af moet struinen hopende op een goede gebruikte set?
meiborg

Bericht door meiborg »

Het is wel weer JBL voor en JBL na Gerhard, zijn dit weer van die fantastische drivers die inmiddels niet meer gemaakt worden (waarom dan, vraag je je af, als ze zo goed zijn?) en waar je eBay en Marktplaats voor af moet struinen hopende op een goede gebruikte set?
Als Gerhard zijn officiële woordvoerder zijnde zeg ik: inderdaad :mrgreen:

Mvg Reinder
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

meiborg schreef:
Als Gerhard zijn officiële woordvoerder zijnde zeg ik: inderdaad :mrgreen:

Mvg Reinder
In dat geval, Gerhard, stop d'r aub. een sok in, want we hebben 't in dit topic over drivers die gewoon normaal verkrijgbaar zijn, niet van die pareltjes waar jij graag het vuur voor uit de sloffen loopt maar die feitelijk nergens te krijgen zijn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

AE maakt anders gewoon een vervanger hoor:

http://aespeakers.com/shop/td/td15h/
meiborg

Bericht door meiborg »

Komt bij, mijn antwoord is ook wel kort door de bocht. De door Gerhard genoemde JBL's zijn inderdaad goed. Met name door de door Gerhard benoemde prestaties zonder correctie, wat heden ten dage niet meer de mode is (door de veranderde techniek in de PA wereld cq alles afregelen met DSP en veel meer vermogen te verstoken).

Ze zijn inderdaad moeilijk te vinden, vooral omdat ze nog steeds populair zijn en een goed setje mag dan ook wat kosten. Daarnaast zijn er nog regelmatig exemplaren voor een redelijke prijs te vinden die een recone nodig hebben, recone materiaal is overigens nog prima verkrijgbaar. En dat deze woofers goed klinken kan een ieder die ze gehoord heeft bij een luisterdag wel beamen, retestrakke basjes hoor!

Echter Sander vraagt specifiek om een woofer die nog gewoon in productie is, goed verkrijgbaar etc. Met deze JBL's kan je daar niet van spreken.

Mvg Reinder
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
AE maakt anders gewoon een vervanger hoor:

http://aespeakers.com/shop/td/td15h/
Ik loop d'r niet warm voor Gerhard, in een 60 liter kast kom je op een Qtc=0.6 en een F3=70Hz, de Dayton RSS390HO-4 doet 't beter, die gooit er iets betere cijfers uit en dat voor de helft van 't geld :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Overigens is de elektronisch gecorrigeerde sub een uitvinding van JBL in 1983, dus wat is er nieuw onder de zon. Oh ja, in de kleine zit de 2235. :rofl: :rofl:

Vernam gister dat JBL sinds gisteren weer 161 recones op voorraad heeft liggen en je hebt trouwens niet specifiek een 2235 frame nodig.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Overigens is de elektronisch gecorrigeerde sub een uitvinding van JBL in 1983, dus wat is er nieuw onder de zon. Oh ja, in de kleine zit de 2235. :rofl: :rofl:

Vernam gister dat JBL sinds gisteren weer 161 recones op voorraad heeft liggen en je hebt trouwens niet specifiek een 2235 frame nodig.
Joh, ouwe meuk, ik hou 't op recent gefabriceerde drivers ipv. recone sets en verroeste 2235 frames van onbekende herkomst met butsen en deuken erin etc.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb een deja vu. :shock:

topic van Audiolicious Sassen waar Ds23 zijn al geprezen jbl 2235 aanprees.

Jaren later nu dus wederom opnieuw.

jbl 2235 mooie drivers en klinken in mijn optiek erg goed maar Sander wil ze niet, klaar. :rock:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

De behuizing doet gewoon erg veel, doorgaans worden woofers in een kleinere behuizing gepropt en aan de onderkant geboost, die gaan dan weliswaar laag maar klinken geforceerd en totaal niet muzikaal, het zijn meer actieve pompen die lucht staan te verplaatsen, muziek maken doen ze in het algemeen niet.
geef woofers de ruimte in een grotere, al dan niet gepoorte kast en laat de boost achterwege en je krijgt een mooie strakke gedetailleerde bas die ook diep gaat.
De woofer hoeft er niet hard voor te werken dus de vervorming is laag. er gaat in dat opzicht niets boven grote kasten met een mooie muzikale bas.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
Ik heb een deja vu. :shock:

topic van Audiolicious Sassen waar Ds23 zijn al geprezen jbl 2235 aanprees.

Jaren later nu dus wederom opnieuw.

jbl 2235 mooie drivers en klinken in mijn optiek erg goed maar Sander wil ze niet, klaar. :rock:
Waar heb ik geschreven dat Sander de JBL's moet gebruiken.

Maar zoals hij in zijn openingspost schrijft:

"Natuurlijk kan geen enkele driver heen om de fundamentele natuurwetten en zal je altijd tegen mechanische of elektrische beperkingen aanlopen, je zult dus een applicatie specifieke keuze moeten maken."

Kun je beter MET de natuurwetten werken en een driver ontwerpen die doet wat ie moet doen zonder allerlei kunstgrepen.

Olaf omschrijft dat heel netjes.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ga eens knutselen met een RSS390HO-4 in 60 liter en twee stuks XLS12 in 60 liter, de laatste variant is natuurlijk impuls gecompenseerd. Waarom? Gewoon omdat 't kan en ik toch, volgens Henkjan, m'n nieuwe zaagtafel moet leren kennen, dus zaag ik gewoon wat planken extra. De drivers heb ik liggen, moet alleen even een extra set Hypex DS4.0 bestellen.
Shadow

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
moet alleen even een extra set Hypex DS4.0 bestellen.
Even :-#
Die doen ze ook niet kado toch :relax:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je mag wel opschieten, nog maar 50 op voorraad. OP=OP
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”