To XLS12 or not to XLS12
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
To XLS12 or not to XLS12
Tja, wie kent 'm niet, de Peerless XLS12, een driver die bij z'n introductie ergens begin 2000 gelijk liet zien dat met de juiste engineering en know-how een 12" subwoofer driver best in een kleine gesloten kast past. Een combinatie die er vervolgens samen met een potente plate-amp en een beetje duwen in 't onderste oktaaf zonder morren een volwassen fundament uitgooit,
Inmiddels zijn we ruim 15 jaar verder en vraag ik mij af of d'r nieuwere 12" subwoofer drivers zijn die met kop-en-schouders boven de XLS12 uitsteken? Natuurlijk kan geen enkele driver heen om de fundamentele natuurwetten en zal je altijd tegen mechanische of elektrische beperkingen aanlopen, je zult dus een applicatie specifieke keuze moeten maken. Maar, eerlijk gezegd vind ik 't nog verdomd lastig om een driver te vinden die de XLS12 met overtuiging voorbij steekt, zeker in een gesloten kast van pakweg 60 liter.
Als ik even wat van de usual suspects in de simulator gooi in een 60 liter gesloten kast krijg ik dit te zien:
Rood > Peerless XLS12 (830500) > Qtc=0.32 > F3=79Hz
Geel > Dayton RSS315HF-4 > Qtc=0.61 > F3=43Hz
Blauw > Dayton RSS315HO-4 > Qtc=0.44 > F3=65Hz
Wit > AE TD12H > Qtc=0.37 > F3=107Hz
Grijs > AE TD12M > Qtc=0.386 > F3=142Hz
Normalized Amplitude response: Customized Amplitude response: Cone Displacement: Als ik bovenstaande grafieken bekijk dan is de XLS12 (rood) duidelijk excursie gelimiteerd bij 20Hz, zie cursor, immers bij 400W input zit hij een slordige 8mm over het maximum heen. De andere drivers, behalve de Dayton RSS315HO-4, zitten op het randje. Als we dan kijken naar de maximale geluidsdruk bij 20Hz dan blijft de XLS12 steken op pakweg 100dB, met 150W input. De anderen doen een paar dB, denk aan 1.5 á 2dB meer, allemaal bij pakweg 400W, dus die 250W extra zorgt voor een magere ~2dB meer output, niet echt efficient dus.
Als ik dan toch een keuze moet maken dan gooit de Dayton RSS315HF-4 hoge ogen, maar ook daar is het allemaal niet zo bijster spannend. Kortom, volgens mijn bescheiden mening is er niet zo heel veel innovatie geweest wat betreft subwoofer drivers, maar ik post een dergelijke uitnodigende stelling natuurlijk niet zonder zeker te weten dat er legio forumleden zijn die 't niet met mij eens zijn.
Dus ik zou zo zeggen, brand maar los heren, dan stook ik de simulator nog wat verder op, zodat hij helemaal klaar is voor die T&S parameters waarmee jullie me om de oren gaan slaan van driver ABC gemaakt door fabrikant XYZ ...
Inmiddels zijn we ruim 15 jaar verder en vraag ik mij af of d'r nieuwere 12" subwoofer drivers zijn die met kop-en-schouders boven de XLS12 uitsteken? Natuurlijk kan geen enkele driver heen om de fundamentele natuurwetten en zal je altijd tegen mechanische of elektrische beperkingen aanlopen, je zult dus een applicatie specifieke keuze moeten maken. Maar, eerlijk gezegd vind ik 't nog verdomd lastig om een driver te vinden die de XLS12 met overtuiging voorbij steekt, zeker in een gesloten kast van pakweg 60 liter.
Als ik even wat van de usual suspects in de simulator gooi in een 60 liter gesloten kast krijg ik dit te zien:
Rood > Peerless XLS12 (830500) > Qtc=0.32 > F3=79Hz
Geel > Dayton RSS315HF-4 > Qtc=0.61 > F3=43Hz
Blauw > Dayton RSS315HO-4 > Qtc=0.44 > F3=65Hz
Wit > AE TD12H > Qtc=0.37 > F3=107Hz
Grijs > AE TD12M > Qtc=0.386 > F3=142Hz
Normalized Amplitude response: Customized Amplitude response: Cone Displacement: Als ik bovenstaande grafieken bekijk dan is de XLS12 (rood) duidelijk excursie gelimiteerd bij 20Hz, zie cursor, immers bij 400W input zit hij een slordige 8mm over het maximum heen. De andere drivers, behalve de Dayton RSS315HO-4, zitten op het randje. Als we dan kijken naar de maximale geluidsdruk bij 20Hz dan blijft de XLS12 steken op pakweg 100dB, met 150W input. De anderen doen een paar dB, denk aan 1.5 á 2dB meer, allemaal bij pakweg 400W, dus die 250W extra zorgt voor een magere ~2dB meer output, niet echt efficient dus.
Als ik dan toch een keuze moet maken dan gooit de Dayton RSS315HF-4 hoge ogen, maar ook daar is het allemaal niet zo bijster spannend. Kortom, volgens mijn bescheiden mening is er niet zo heel veel innovatie geweest wat betreft subwoofer drivers, maar ik post een dergelijke uitnodigende stelling natuurlijk niet zonder zeker te weten dat er legio forumleden zijn die 't niet met mij eens zijn.
Dus ik zou zo zeggen, brand maar los heren, dan stook ik de simulator nog wat verder op, zodat hij helemaal klaar is voor die T&S parameters waarmee jullie me om de oren gaan slaan van driver ABC gemaakt door fabrikant XYZ ...
Re: To XLS12 or not to XLS12
Kijk eens naar de duurste JL Audio drivers, die hebben 2x de lineaire x-max van een Peerless driver.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Zegt me niks? Datasheet? Website?Walt schreef:Kijk eens naar de duurste JL Audio drivers, die hebben 2x de lineaire x-max van een Peerless driver.
Re: To XLS12 or not to XLS12
Die verkopen alleen losse automotive subs toch?Walt schreef:Kijk eens naar de duurste JL Audio drivers, die hebben 2x de lineaire x-max van een Peerless driver.
Re: To XLS12 or not to XLS12
Nee, ook home subwoofers, de JL Audio Fathom serie. De drivers die daarin zitten kun je ook los kopen, deze hebben een onvoorstelbaar grote lineaire x-max.
Re: To XLS12 or not to XLS12
bijvoorbeeld de 12W7-3 heeft een xmax van 29mm
voor de diepgang maakt het te verwerken vermogen vaak
ruim voldoende maar ben je altijd xmax beperkt
voor de diepgang maakt het te verwerken vermogen vaak
ruim voldoende maar ben je altijd xmax beperkt
Re: To XLS12 or not to XLS12
Ook erg mooi, maar de JL units staan klankmatig toch wel hoger aangeschreven.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Foam rolranden, dan houdt het op wat mij betreft, die zijn na een aantal jaar doorgerot.
Re: To XLS12 or not to XLS12
Sander, je moet even het goede internationale forum zien te vinden, er zijn nog wel wel wat meet van dit soort extreme units, maar je hebt wel gebruikservaringen nodig om het goede spul tussen de crap te weten te vinden.
De woofer technologie uit de SVS SB16 ziet er trouwens ook erg goed uit, ik weet niet of SVS hun units zelf maakt of ergens inkoopt.
M.b.t. foam, volgens mij is dat wel soepel te houden, ik heb eens een verhaal gelezen over insmeren met talkpoeder. Verder kun je in dat recone filmpje zien dat het reconen van de JL goed te doen is, de losse foamranden zijn niet duur. Maar idd, het zou ook niet mijn eerste keus zijn.
Groetjes Walter
De woofer technologie uit de SVS SB16 ziet er trouwens ook erg goed uit, ik weet niet of SVS hun units zelf maakt of ergens inkoopt.
M.b.t. foam, volgens mij is dat wel soepel te houden, ik heb eens een verhaal gelezen over insmeren met talkpoeder. Verder kun je in dat recone filmpje zien dat het reconen van de JL goed te doen is, de losse foamranden zijn niet duur. Maar idd, het zou ook niet mijn eerste keus zijn.
Groetjes Walter
Re: To XLS12 or not to XLS12
Interessant topic. Ik heb er van deze ook nog 8 liggen. Wachtend op ... eeuh,
maar ik heb ze wel.
Nu moet ik wel zeggen, dat ik 60 liter al een aardig kistje vind.
Ik heb nu 2 x xls10 draaien in kastjes van 22 liter. Wel een kleine boost van
2 db op 25 Hz. Maar die doen meer dan genoeg.
maar ik heb ze wel.
Nu moet ik wel zeggen, dat ik 60 liter al een aardig kistje vind.
Ik heb nu 2 x xls10 draaien in kastjes van 22 liter. Wel een kleine boost van
2 db op 25 Hz. Maar die doen meer dan genoeg.
Re: To XLS12 or not to XLS12
Er is foam en foam, net zo goed als er rubber en rubber is. Wat eigenschappen en duurzaamheid betreft is dat afhankelijk van de chemische samenstelling van het materiaal. En zo lang je daar niets over weet is er eigenlijk weinig over te zeggen, anders dan resultaten uit het verleden.Walt schreef:M.b.t. foam,
Over het algemeen heeft foam wel wat betere eigenschappen voor demping in het het middengebied, voor een woofer lijkt me dat minder van belang en is rubber voldoende.
Re: To XLS12 or not to XLS12
als je in winisd de 12w7-3 vergelijkt met de XLS12 en je zoekt xmax op voor beiden op bijvoorbeeld 20hz met linkwitztransform dan ga je een groot verschil vinden in maximaal volume
- Juoigâ
- ZA-sponsor: Juoigâ
- Berichten: 253
- Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Over welke heb je het? de CSS SDX12 heeft een NBR (=rubber) surround in elk gevalSSassen schreef:Foam rolranden, dan houdt het op wat mij betreft, die zijn na een aantal jaar doorgerot.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Die 400W input klopt natuurlijk helemaal niets van!
In een 60 liter kast gaat maximale elektrisch vermogen drastisch omlaag.
Dan zit je eerder rond de 100W of minder (simpelweg V(f)^2/R(f)) , en dat is enkel rond de 20-25Hz, waar amper tot geen muziek of audio informatie zit.
De prijs van de XLS serie is helaas een beetje omhoog gegaan, daardoor worden andere kandidaten ineens interessant.
Om een of andere vreemde reden is de XLS12 ook iets lastiger te verkrijgen (tegenwoordig is het Tymphany XLS-P830500)
Aangezien maximaal vermogen in 60 liter niet echt een issue meer gaat zijn (omdat je dat compenseert met akoestisch vermogen), is het een kwestie van de Vd vergelijken (xmax * Sd).
Eventueel naar vervormingsplotjes kijken, maar eigenlijk is alles wel goed. Hetzelfde geldt voor de constructie ed.
Mocht die 60 liter variabel zijn (de XLS12 kan bv makkelijk in 20-30L), dan is er ineens een groter verschil.
Een aantal PA woofers is tegenwoordig ook wel interessant trouwens.
60 liter is vrij fors. Dan zou je ook nog kunnen kijken naar 15 inch of zelfs 18inch. Moet makkelijk kunnen in 60 liter
AE zijn heel erg mooie drivers. Maar zwaar overpriced, IMO. Ook shipping is vrij hoog.
Als je die XLS12 toch al hebt, zie ik geen reden om voor iets nieuws te gaan qua prestaties.
(tenzij je gewoon eens wat anders wilt
)
In een 60 liter kast gaat maximale elektrisch vermogen drastisch omlaag.
Dan zit je eerder rond de 100W of minder (simpelweg V(f)^2/R(f)) , en dat is enkel rond de 20-25Hz, waar amper tot geen muziek of audio informatie zit.
De prijs van de XLS serie is helaas een beetje omhoog gegaan, daardoor worden andere kandidaten ineens interessant.
Om een of andere vreemde reden is de XLS12 ook iets lastiger te verkrijgen (tegenwoordig is het Tymphany XLS-P830500)
Aangezien maximaal vermogen in 60 liter niet echt een issue meer gaat zijn (omdat je dat compenseert met akoestisch vermogen), is het een kwestie van de Vd vergelijken (xmax * Sd).
Eventueel naar vervormingsplotjes kijken, maar eigenlijk is alles wel goed. Hetzelfde geldt voor de constructie ed.
Mocht die 60 liter variabel zijn (de XLS12 kan bv makkelijk in 20-30L), dan is er ineens een groter verschil.
Een aantal PA woofers is tegenwoordig ook wel interessant trouwens.
60 liter is vrij fors. Dan zou je ook nog kunnen kijken naar 15 inch of zelfs 18inch. Moet makkelijk kunnen in 60 liter
AE zijn heel erg mooie drivers. Maar zwaar overpriced, IMO. Ook shipping is vrij hoog.
Als je die XLS12 toch al hebt, zie ik geen reden om voor iets nieuws te gaan qua prestaties.
(tenzij je gewoon eens wat anders wilt
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Beter lezen Bart, zoals uit de CD grafiek en tekst blijkt houdt de XLS12 het bij ~150W@20Hz wel voor gezien, dan loop je tegen de maximale excursie aan.b_force schreef:Die 400W input klopt natuurlijk helemaal niets van!
In een 60 liter kast gaat maximale elektrisch vermogen drastisch omlaag.
Dan zit je eerder rond de 100W of minder (simpelweg V(f)^2/R(f)) , en dat is enkel rond de 20-25Hz, waar amper tot geen muziek of audio informatie zit.
Geen idee, prijs vind ik voor de discussie even nuet van belang, de vraag is of er de afgelopen 15 jaar nog significant is geinnoveerd wat betreft subwoofer drivers.b_force schreef:De prijs van de XLS serie is helaas een beetje omhoog gegaan, daardoor worden andere kandidaten ineens interessant.
Zoals ik al schreef was het meer een open vraag voor suggesties voor een 12" driver die met kop en schouders boven de XLS12 uitsteekt. Dus ik hoor het graag als je geschikte drivers kent?b_force schreef:AE zijn heel erg mooie drivers. Maar zwaar overpriced, IMO. Ook shipping is vrij hoog.
Als je die XLS12 toch al hebt, zie ik geen reden om voor iets nieuws te gaan qua prestaties.
(tenzij je gewoon eens wat anders wilt)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: To XLS12 or not to XLS12
"de vraag is of er de afgelopen 15 jaar nog significant is geinnoveerd wat betreft subwoofer drivers."
Je vraagt eigenlijk of iemand de afgelopen 15 jaar de natuurkundige wetten heeft weten te veranderen.......
Je vraagt eigenlijk of iemand de afgelopen 15 jaar de natuurkundige wetten heeft weten te veranderen.......
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Nee, maar door de jaren heen zijn er legio nieuwe drivers op de markt gekomen, wellicht dat daar iets bruikbaars tussen zit. Ik ben zelf wel gecharmeerd van de RSS315HF/HO drivers van Dayton bv.ds23man schreef:"de vraag is of er de afgelopen 15 jaar nog significant is geinnoveerd wat betreft subwoofer drivers."
Je vraagt eigenlijk of iemand de afgelopen 15 jaar de natuurkundige wetten heeft weten te veranderen.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: To XLS12 or not to XLS12
Ik zie tegenwoordig dermate debiele ontwerpen voorbijkomen die omwille de max uitslag dermate lange spreekspoelen hebben waardoor de het rendement vreselijk in kakt en je op zijn minst er een 1KW amp aan moet hangen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Wat dat betreft kan ik het alleen maar volledig met je eens zijn (uitprinten en inlijsten deze post want da's een zeldzaamheid).ds23man schreef:Ik zie tegenwoordig dermate debiele ontwerpen voorbijkomen die omwille de max uitslag dermate lange spreekspoelen hebben waardoor de het rendement vreselijk in kakt en je op zijn minst er een 1KW amp aan moet hangen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: To XLS12 or not to XLS12
Typo!ds23man schreef:Ik zie tegenwoordig dermate debiele ontwerpen voorbijkomen die omwille de max uitslag dermate lange spreekspoelen hebben waardoordehet rendement vreselijk in kakt en je op zijn minst er een 1KW amp aan moet hangen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: To XLS12 or not to XLS12
Ik zie nog wel meer spel c.q. grammaticale foutends23man schreef:Typo!ds23man schreef:Ik zie tegenwoordig dermate debiele ontwerpen voorbijkomen die omwille de max uitslag dermate lange spreekspoelen hebben waardoordehet rendement vreselijk in kakt en je op zijn minst er een 1KW amp aan moet hangen.
.. van de maximale ..
.. inkakt ..
.. je er op z'n minst een 1kW ..
