Uiteraard zijn membraam resonanties een voortvloeisel van de gebruikte matriaal membraam, zelfs het veranderen van lijm tussen de verbinding spreekspoel en konus (seas excel) zorgt ervoor dat die membraam resonanties verschuiven in hoogte van het aantal hz en in intensiteit en langdurigheid.Chocomel schreef:De demping die gerelateerd is aan Qms werkt op zich ook bij hogere frequenties, maar ik twijfel of je dat zomaar door kan trekken. Zo wordt de demping van een resonantie van de conus zelf (break up) ook bepaald door de demping van het conusmateriaal, wat bijvoorbeeld tussen polypropyleen en aluminium erg verschilt. Verder zijn bijvoorbeeld de verliezen van rubber (surrounds) frequentieafhankelijk.bas focal m180 schreef:Waar ik op doel is de uitwerking van Qms over het hele werkgebied, dat een slechte Qms ook zo zijn uitwerking klankmatig heeft.
Eton heeft drivers op de markt waarbij men kan kiezen tussen tussen verschillende spreekspoelen, de een heeft mooiere Qms en Rms dan de andere, bij de een zijn die breakups minder dan bij die nadere.
Ja klopt omdat ik dat feitelijk constateer dat het invloed heeft op Fs, een smalle maar hele hoge Ohm'se weerstand of een brede en lage weerstand, ook Qts wijkt ook af van Qes.markbakk schreef:@Bas
Ik snap al je zienswijzen rond Qms niet. Als ik je goed begrijp vertaal je die waarde voortdurend naar gedrag van de driver over het gehele frequentiebereik.
Daarbij zie ik het terug bij een membraam brackup of die meer of minder is afhankelijk hoe Qms / Rms is bij een en delfde unit waarbij er verschillen zijn in Qms / Rms.
Dus zowel in laag als in hoge frequentie, na mijn mening over het gehele weergave bereik.
Voorbeeldje van Arjank en ook uit mijn eigen ervaring is dat na het verwijderen van de stofkap de speaker beter klonk, Arjank heeft dat bij zijn eigen speakers gemeten, Qms / Rms waren verbeterd.
Zolang de demping lineair is gebeurt er niks met de dynamiek[/quote]bas focal m180 schreef:Dat houd in dat er altijd een remmende werking aanwezig is.
Met het weergeven van muziek word dus ook fijn dynamiek (kleine sprongetjes in weergave) geremd door een slechte Qms.
En dat denk ik juist van wel door het verschil in klank toen de plastiek niet luchtdoorlatende stofkap verwijdert was.
Een dezelfde philips speaker waarbij de stofkappen niet waren verwijdert na mijn mening/ervaring iets minder detailrijk klonken.
Zo zijn er namelijk meerdere personen die uit hun eigen ervaring drivers met een hoge Qms prefereren met als argument dat ze iets beter klinken dan de drivers met matige / slechte waardes.
Ik zal niet zeggen dat slechtere Qms / Rms waardes over het gehele frequentie bereik evenredig groot is.Maar daarmee vergeet je dat de geconstrueerde grootheden Rms en Qms vooral worden gebruikt om de resonantie van het systeem te controleren en ook alleen bij die frequenties geldig zijn. Als je het over frequenties hebt waarbij de driver vooral resistief werkt zijn de luchtweerstand van de conus en de opbreekmodi van die conus van veel groter belang dan Qms.
Het klopt ergens wel wat je zegt dat membraam resonanties (brackups) van een groter belang kunnen zijn dan matige Qms Rms.
Ik denk dat ik nu je dat zo zegt teveel focus op Qms en de rest voorbij ga.
Al blijft het in mijn opinie wel meespelen.