To XLS12 or not to XLS12

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

architect

Re: To XLS12 or not to XLS12

Bericht door architect »

Klopt dit verhaal wel? Die lange slag is natuurlijk alleen maar goed voor een grote xmax. En als je gaat simuleren, blijkt dat je voor subtonen toch weer xmax beperkt bent.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Deze was wel de ergste. :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
b_force schreef:
Die 400W input klopt natuurlijk helemaal niets van!
In een 60 liter kast gaat maximale elektrisch vermogen drastisch omlaag.
Dan zit je eerder rond de 100W of minder (simpelweg V(f)^2/R(f)) , en dat is enkel rond de 20-25Hz, waar amper tot geen muziek of audio informatie zit.
Beter lezen Bart, zoals uit de CD grafiek en tekst blijkt houdt de XLS12 het bij ~150W@20Hz wel voor gezien, dan loop je tegen de maximale excursie aan.
b_force schreef:
De prijs van de XLS serie is helaas een beetje omhoog gegaan, daardoor worden andere kandidaten ineens interessant.
Geen idee, prijs vind ik voor de discussie even nuet van belang, de vraag is of er de afgelopen 15 jaar nog significant is geinnoveerd wat betreft subwoofer drivers.
b_force schreef:
AE zijn heel erg mooie drivers. Maar zwaar overpriced, IMO. Ook shipping is vrij hoog.
Als je die XLS12 toch al hebt, zie ik geen reden om voor iets nieuws te gaan qua prestaties.
(tenzij je gewoon eens wat anders wilt :P )
Zoals ik al schreef was het meer een open vraag voor suggesties voor een 12" driver die met kop en schouders boven de XLS12 uitsteekt. Dus ik hoor het graag als je geschikte drivers kent?
De reden van mijn verhaal is om duidelijk te maken dat er een hoop 12 inch kandidaten zijn.
Welke beter of slechter zijn hangt van allerlei factoren af.
Aangezien we hier niet productie hebben van enkele duizenden, moeten we het doen met de T/S die de fabrikant opgeeft.
Daarom kan ik niet een direct antwoord geven op jou vraag wat een goed alternatief is.
Daarbij hoort namelijk eisen qua kast, ontwerp, SPL, vermogen, looks, budget en persoonlijke voorkeur.
Er zijn mensen die eenmaal zweren bij bepaalde (duurdere) merken, zelfs als de prestaties duidelijk (objectief) minder zijn.

Ik heb al eerder mijn mening gegeven. Als het puur is om de XLS12 te vervangen, zou ik ze persoonlijk laten zitten.
Je gaat het verschil namelijk niet tot nauwelijks waarnemen.

Overigens is er in het algemeen qua subwoofers de afgelopen 10-15 jaar niet veel veranderd.
(voor home audio, pro audio is een heel ander verhaal).
De grootste veranderingen zitten meer in kleine speakers en subwoofers.
Jag

Bericht door Jag »

architect schreef:
Klopt dit verhaal wel? Die lange slag is natuurlijk alleen maar goed voor een grote xmax. En als je gaat simuleren, blijkt dat je voor subtonen toch weer xmax beperkt bent.
Bij een gesloten sub is de output gelijk aan de excursie die gemaakt wordt. Dus de xmax is bepalend voor de Max output voor de subtonen. Niet hoeveel vermogen je erin kwijt kan. Efficiëntere subs bereiken eerder hun xmax (maar zijn groter).
architect

Bericht door architect »

Jag schreef:
architect schreef:
Bij een gesloten sub is de output gelijk aan de excursie die gemaakt wordt. Dus de xmax is bepalend voor de Max output voor de subtonen. Niet hoeveel vermogen je erin kwijt kan. Efficiëntere subs bereiken eerder hun xmax (maar zijn groter).
zodra het kastvolume dan weer klein gemaakt wordt, is dat vermogen weer
nuttig om de speaker tot zijn xmax te boosten; de combinatie van grote xmax
en veel vermogen is heel optimaal wanneer je diep sublaag wilt uit kleine kasten
zoals in auto's en in de gemiddelde Nederlandse woonkamer
Jag

Bericht door Jag »

Nee tuurlijk dat is zeker waar. Dat vermogen komt in die toepassing goed van pas. Maar er wordt nogal eens verkeerd om geredeneerd in deze kwestie: dat de belastbaarheid niet goed in van een driver in een bepaalde behuizing omdat de xmax overschreden wordt. Sja, excursie maken is juist het doel. Dat het makkelijk gaat is juist een uiting van efficiëntie. Het is hooguit dat je de behuizing als een soort ruwe vorm van limiting zou gebruiken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Over limiting gesproken, je neemt in die beredenering geen powercompressie mee.
Wat bij continu verbruik toch een significant probleem is op den duur.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Mja.... als je dit dit leest, dan is een grote conus excursie ook niet wat je wilt. Richting Xmax bereikt de vervorming redelijk onacceptabele hoogtes. M.a.w.: zorg voor plenty head room, gebruik een driver die flink wat lucht kan verplaatsen, maar zorg dat je nooit hoog hoeft te belasten. Nóg een argument voor mutli-sub...
architect

Bericht door architect »

Jamesblond schreef:
Mja.... als je dit dit leest, dan is een grote conus excursie ook niet wat je wilt. Richting Xmax bereikt de vervorming redelijk onacceptabele hoogtes. M.a.w.: zorg voor plenty head room, gebruik een driver die flink wat lucht kan verplaatsen, maar zorg dat je nooit hoog hoeft te belasten. Nóg een argument voor mutli-sub...
enig alternatief voor xmax is sd en daar heeft de gemiddelde nederlandse huiskamerbewoner geen ruimte voor :relax:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

http://www.parts-express.com/re-audio-x ... --268-8152
$_1.JPG
$_1.JPG (24.96 KiB) 372 keer bekeken
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Waarom zijn dat soort (Car audio) subwoofers altijd zo belachelijk diep, met centimeters loze ruimte tussen onderkant spider en motor? Ziet er niet uit, en lijkt me ook knap lastig daar een beetje fatsoenlijke behuizing voor te ontwerpen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jamesblond schreef:
Waarom zijn dat soort (Car audio) subwoofers altijd zo belachelijk diep, met centimeters loze ruimte tussen onderkant spider en motor? Ziet er niet uit, en lijkt me ook knap lastig daar een beetje fatsoenlijke behuizing voor te ontwerpen.
Underhung spreekspoel en belachelijk veel lange slag, die wordt gerekend in centimeters ipv. millimeters, daar hen je wel ruimte voor nodig.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Deze drivers zijn bedoeld om je riool te ontstoppen Gerhard, gewoon 240V/50Hz AC erop en even laten wapperen ...
Shadow

Bericht door Shadow »

En dan een belletje naar de Nuon dat je de hoofdzekering van de wijk eruit getrokken hebt?
Dat is je al es eerder overkomen volgens mij :mrgreen: (iets met een kapotte softstart als ik me niet vergis)
:rofl: :rofl: :rofl:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een volume dispacement van ruim 4 liter? Kan in een stevig windtunneltje gebruikt worden :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je zou er eens de zuigersnelheid van moeten bepalen.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Je zou er eens de zuigersnelheid van moeten bepalen.
Ja en die snelheid is nog maar een gemiddelde, er is ook een nulpunt, ik vraag me af in hoeverre magnetische kracht de zware spreekspoel/konus de geluidsgolf exact kan laten volgen met zulke uitslagen (massa traagheid)

Bij een motor blok buigt de krukas ook bij een hoge zuigersnelheid, erger nog of breekt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En daarbij is de zuigersnelheid ook nog afhankelijk van de frequentie. :lol:
bas focal m180
Contacteer:

ds23man schreef:
En daarbij is de zuigersnelheid ook nog afhankelijk van de frequentie. :lol:
Een verdubbeling in toeren, of in dit geval hz dan word de bewegende massa 4x zo zwaar.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Schat zo in dat een sinus van 500Hz met max uitslag een spectaculair effect geeft. :lol: :lol:
architect

Bericht door architect »

zo ik heb eens een vergelijk gemaakt tussen Peerless XLS12, JL Audio 12W7-3 en RE Audio XXX15-v2-2
eerst eens de curve gelijk getrokken in een 40 liter gesloten kast
VG1 - gelijke curve.png
vervolgens het vermogen opgevoerd per driver om tot xmax te komen
VG1 - xmax.png
dat levert een heel verschil op in spl
VG1 - spl.png
XLS12 bereikt zijn xmax bij 100W
12W7-3 bereikt zijn xmax bij 1300W
XXX15-v2-2 bereikt zijn xmax bij 17000W
om de xmax goed te benutten kan deze dus beter ingezet worden vanaf een lagere frequentie en in een efficiëntere en dus grotere kast
VG1 - power.png
bas focal m180
Contacteer:

Het gaat erom wat is het uitgangs punt wat zijn de verijsde.
is dat moet kast van 40 liter zijn?
Is dat hoeveel vermogen heb ik nodig om op max x-max te komen?

Als je een 12 inch vergelijkt met een 15 inch in een dezelfde 40 liter kast dan is of kan dat appels met peren vergelijken, de Vas van een 15 inch is veel groter stop je die in dezelfde kast als een 12 inch dan word Qtc veelal hoog waardoor je altijd stukken meer moet boosten om de unit op x-max te krijgen.

Je vergelijk is zo niet eerlijk.

Zelfs een 21 inch zou het dan nagenoeg altijd verliezen van een 10 inch in een 25 liter kast omdat je nooit en te nimmer aan max x-max kan komen omdat de spreekspoel dan al lang is doorgebrand.
Een 10 inch zal ook uit zich zelf veel lager gaan, een 10 inch zal met 100 watt in het laag luider spelen, de 10 inch wint op veel fronten van een 21 inch :evil:

Sterker nog als je zou beweren dat je 10 inch luider speelt dan je 21 inch woofer klink je ook nog ongeloofwaardig :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Even ter lering ende vermaeck:

Men neme een JBL 2235 en een 150 liter kast met een afstemming op 30hz:
jblcone.PNG
jblspl.PNG
Genoeg om de tl bakken in Breda uit het systeemplafond te laten rammelen. :mrgreen:
Jag

Bericht door Jag »

Hallo he, 150L, lekker compact :P. En wat is hier precies bijzonder aan ??
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”