SUB 12W7-3
Moderator: Beheerdersteam
Re: SUB 12W7-3
Deze rolranden hadden wel erg zwaar te lijden gehad, ik begreep dat een vorige eigenaar ze in de volle zon had zitten in de hoedenplank van zijn auto. Er staat trouwens een JL audio recone filmpje op internet voor deze drivers, best apart om te zien.
De standaard stroken MDF uit het schap van de Gamma zijn erg nauwkeurig is mijn ervaring. Erg plezierig mee te werken. Ter plekke laten zagen is doffe ellende inderdaad.
Ik zal de stroken wel even nameten; de zaag maakte een prima indruk verder
De foamranden gaan best lang mee denk ik; 1 is stuk en de ander vervang ik omdat deze optisch iets minder netjes is; dan zijn ze beiden weer als nieuw
De foamranden gaan best lang mee denk ik; 1 is stuk en de ander vervang ik omdat deze optisch iets minder netjes is; dan zijn ze beiden weer als nieuw
- pappaleo
- Contacteer:
Bij de Gamma is ook niet zozeer de zaag het probleem, maar degene die hem bedient.architect schreef:Ik zal de stroken wel even nameten; de zaag maakte een prima indruk verder
Ja klopt, ze zijn hiervoor van mij geweest.Walt schreef:Deze rolranden hadden wel erg zwaar te lijden gehad, ik begreep dat een vorige eigenaar ze in de volle zon had zitten in de hoedenplank van zijn auto. Er staat trouwens een JL audio recone filmpje op internet voor deze drivers, best apart om te zien.
Ik heb ze ook weer 2ehands gekocht, de randen waren toen al niet al te best. Maar tijdens het monteren kwamen er wat dingen tevoorschijn die ik van tevoren niet had nagekeken (had toen niet alles los gehaald). Ik had ook niet verwacht dat het daarna zo hard achteruit zou gaan.
Maar mooi dat de nieuwe randen binnen zijn. Ik ben benieuwd hoe zwaar de aardbeving zal zijn als je dit thuis voluit laat spelen
Dan zijn ze flink gekrompen, vrijdag waren ze nog 40 centimeter breed....architect schreef:de stroken hebben een breedte variërend tussen 40,3 en 40,9mm; voor mij prima
oepsray5150 schreef:Dan zijn ze flink gekrompen, vrijdag waren ze nog 40 centimeter breed....architect schreef:de stroken hebben een breedte variërend tussen 40,3 en 40,9mm; voor mij prima
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Onzin,dat foam vergaat echt niet voor je driver antiek is.SSassen schreef:En da's nu net de reden dat ik dit soort drivers links laat liggen, foam rolranden, die vergaan waar je bij staat. Jammer, want de rest van deze driver ziet er wel netjes en doordacht uit.
Waar baseer je dat op,heb je ervaring met JL???
Je moet je idd niet in de hoedeplank doen daar horen ze niet in de volle zon.
In huis of in de kofferbak,na tien jaar was die rolrand van mij nog als nieuw,in de kofferbak dan
Laatst gewijzigd door morca op zo 06 nov 2016, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
MDF vd gamma.......jammer
18 mm is veel te dun en hun persing is veel te licht,geen stevige plaat.
Ik gebruik zelf harde persing van 600 kg voor deze drivers zou ik eerder HDF kiezen,dat groene bv.
Ik gebruik zelf harde persing van 600 kg voor deze drivers zou ik eerder HDF kiezen,dat groene bv.
misschien blaas ik hem wel op danmorca schreef:MDF vd gamma.......jammer
Sander heeft zeer zeker een punt, zo kocht ik ongeveer 25 jaar geleden een set JBL TL900 autoluidsprekers. na een jaar of 5 begonnen de eerste scheurtjes erin te komen, een weer 5 jaar later waren de foamranden geheel tot stof vergaan. en nee, ze hebben echt niet de hele tijd in de zo'n gelegen.morca schreef:Onzin,dat foam vergaat echt niet voor je driver antiek is.SSassen schreef:En da's nu net de reden dat ik dit soort drivers links laat liggen, foam rolranden, die vergaan waar je bij staat. Jammer, want de rest van deze driver ziet er wel netjes en doordacht uit.
In huis of in de kofferbak,na tien jaar was die rolrand van mij nog als nieuw,in de kofferbak dan
Wie wel eens in een kringloopwinkel komt ziet vaak genoeg luidsprekers staan met vergane (foam) randen, soms zijn ze maar een jaar of 15 oud.
Nu heb ik in mijn hobby schuur een luidspreker kast van Phillips staan, zo'n bruine uit de jaren '70, de units hebben rubber rolranden en deze zien er nog pico-bello uit. (in tegenstelling tot de kast zelf, die ziet er uit of er een tientonner tegenaan gereden is...
En maar niet te spreken van de set Celestion G12M gitaar luidsprekers die in opslag liggen en uit de eerste helft van de jaren '70 stammen. de rolranden zijn hier van een gewoven stof die in een W-vorm geperst is. zien er ook nog keurig uit...
Geen ervaring met JL units maar ben het wel met Sander eens.morca schreef:Onzin,dat foam vergaat echt niet voor je driver antiek is.SSassen schreef:En da's nu net de reden dat ik dit soort drivers links laat liggen, foam rolranden, die vergaan waar je bij staat. Jammer, want de rest van deze driver ziet er wel netjes en doordacht uit.
Mijn eerste speakers waren de Kappa7 van infinty.
Ook die foam randen waren na 15 jaar op.
En de speakers hebben nooit in de zon gestaan maar altijd in een schaduw rijke kamer.
- bas focal m180
- Contacteer:
Ooit eens foto geplaatst op het forum van een setje speakers nieuw in doos NOS, daarvan waren de randen compleet vergaan.
Des al niet te min zijn 12w7 mooie woofers.
Des al niet te min zijn 12w7 mooie woofers.
- morca
Van een setje jamo,s in huis gaan ze 18 a 20 jaar mee.
De rolranden vd JL woofers zijn echt een stuk beter,maar hebben mecahnisch ook meer te lijden.
In het zonlicht vergaan ze misschien,zoals ik al zei ik heb er 10 jaar 1 in de kofferbak gehad.
De litzedraadjes waren versleten en in had geen zin dat te laten maken ivm de kosten van een nieuwe woofer.
Toen heb ik eens goed zitten kijken naar de rolranden,waar ik normaal niet met me handen aankom.
Topconditie nog,je moet ze niet in de zon monteren idd.
Ben ook van mening dat ze niet in de hoedeplank horen,kistjes zijn berekend en dan spelen ze superstrak.
In de hoedeplank altijd minder,zonde van zulke dure w7 drivers.
De rolranden vd JL woofers zijn echt een stuk beter,maar hebben mecahnisch ook meer te lijden.
In het zonlicht vergaan ze misschien,zoals ik al zei ik heb er 10 jaar 1 in de kofferbak gehad.
De litzedraadjes waren versleten en in had geen zin dat te laten maken ivm de kosten van een nieuwe woofer.
Toen heb ik eens goed zitten kijken naar de rolranden,waar ik normaal niet met me handen aankom.
Topconditie nog,je moet ze niet in de zon monteren idd.
Ben ook van mening dat ze niet in de hoedeplank horen,kistjes zijn berekend en dan spelen ze superstrak.
In de hoedeplank altijd minder,zonde van zulke dure w7 drivers.
Krijg je bij zo'n kleine afstand tot de vloer en zo'n grote uitslag geen mass loading (ala ripole) ?
vandaag heb ik weer wat kunnen doen
de 18mm mdf panelen van de gamma heb ik versterkt met vuren latten van 22x30mm; pva-houtlijm erop en een paar schroeven erin. ik denk dat de panelen zo veel stijver zijn om weerstand te bieden tegen de krachten van de woofer en dit is veel eenvoudiger te maken dan zo'n fraai ruimtelijke framewerk
de bodemplaat waarin de woofer komt, heb ik dubbeldik uitgevoerd en er komt een speakon-aansluiting in
vervolgens heb ik met pu-lijm de panelen op elkaar gelijmd en met schroeven vastgezet; supersnelle werkwijze
de 18mm mdf panelen van de gamma heb ik versterkt met vuren latten van 22x30mm; pva-houtlijm erop en een paar schroeven erin. ik denk dat de panelen zo veel stijver zijn om weerstand te bieden tegen de krachten van de woofer en dit is veel eenvoudiger te maken dan zo'n fraai ruimtelijke framewerk
de bodemplaat waarin de woofer komt, heb ik dubbeldik uitgevoerd en er komt een speakon-aansluiting in
vervolgens heb ik met pu-lijm de panelen op elkaar gelijmd en met schroeven vastgezet; supersnelle werkwijze
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Die vuren latten doen helemaal niets in deze constructie.
Gelukkig hebben we constructeurs die de ontwerpen van architecten doorrekenen.
waarom denk je dat?ds23man schreef:Die vuren latten doen helemaal niets in deze constructie.
- bas focal m180
- Contacteer:
Wel waar.ds23man schreef:Die vuren latten doen helemaal niets in deze constructie.
Ook dat extra strookje vuren zorgt ervoor dat het mdf minder ''buigt''
Maar minder dan het zou kunnen als je een soort raamwerk erin zou zetten.
Sterker nog zelfs zonder een heel raamwerk is er nog een mogelijkheid, draadstang en bout een trek verbinding maken.
- bas focal m180
- Contacteer:
Als je het echt effectiever wilt maken dan zou je dus de latjes in het midden met elkaar moeten verbinden.
De elasticiteitsmodulus van MDF is 4 GPa (er zijn ook bronnen die lager opgeven), en die van vurenhout 9 GPa. De buigstijfheid van een balk is evenredig met de dikte^3 en de elasticiteitsmodulus. Op de plekken waar de balkjes zitten verdubbelen ze de dikte van de MDF-plaat. Ook al zitten de balkjes niet op de hele wand gelijmd, ik denk dat ze wel helpen.
Laatst gewijzigd door Chocomel op za 12 nov 2016, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.