Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

En denk ook eens aan de veiligheid. Lijkt mij op het eerste gezicht niet de meest geschikte netschakelaar, en zit er wel een zekering in??
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

+1
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

+2

Daar valt nog heel wat aan te verbeteren.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar zit de volume pot eigenlijk wel goed aangesloten?
En de signaalkabels zijn inderdaad wel erg lang, en niet echt geschikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Tenzij er echt iets verkeerd aangesloten is kan het op deze manier misschien wat gaan brommen, maar niet gaan ruisen! Wat is de waarde van die ALPS potmeter?
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Dag iedereen, bedankt voor jullie tips. Ik denk dat het verstandigste inderdaad is om eens opnieuw te beginnen dus heb momenteel alles uit elkaar gehaald. De potentiometer was een alps 10kAx2 (212G). Een dure als ik me niet vergis en spijtig genoeg niet opnieuw bruikbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

10 kohm is een prima waarde voor de potmeter. Daarmee zijn geen ruisproblemen te verwachten. Tja, wat is duur: http://www.ebay.com/itm/ALPS-RK27112-Po ... XQ71xRYF5S

Probleem met die potmeters is is dat ze voor printmontage bedoeld zijn. Het is erg lastig om er direct afgeschermde kabel aan te solderen. Ik heb dat opgelost door eerst de potmeter op een stukje gaatjesprint te solderen en de kabeltjes met stekkertjes aan te sluiten.
IMG_2862_ZBA.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Ik wil graag 1 van mijn LM4780 amps ook voorzien van een potmeter.
Zou een alps 2 x 50K ook goed werken?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Waarom zou je een 50kΩ kiezen? De huidige signaalgevers kunnen vrijwel allemaal lagere afsluitimpedanties aan en dat is goed voor de storings(on)gevoeligheid.
Maar met niet overdreven lange kabels met goede afscherming zou het wel moeten lukken. Afsluitimpedantie van ongebalanceerde lijnsignalen was meen ik ooit vastgelegd op 47kΩ niet?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Je kunt de biasweerstand aan de + ingang van de LM niet veel groter maken dan 10K. Anders loopt de DC aan de uitgang te veel weg. Een potmeter van 50K_log geeft dan een wat ongelukkige regelcurve (doet in het begin bijna niets), Een potmeter van 10K_log is dan beter. Dat moet makkelijk door iedere VV aan te sturen zijn. Er is trouwen geen vaste norm voor de impedanties. Consumer is i.d.d. meestal 47K, maar dat hoeft niet. Kan ook 22K zijn of 10K. Studiospul is over het algemeen 10K. En buizenspul 100K - 1Meg. Zou in dit geval 10K_log nemen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Een potmeter van 10K_log is dan beter. Dat moet makkelijk door iedere VV aan te sturen zijn.
Maar de potmeter is juist om geen VV nodig te hebben. Of is dat te kort door de bocht?
En kan ik i.p.v. een potmeter beter iets van een Preamp bordje gebruiken.
Er zijn ook zoveel mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Je hebt gelijk. Cd speler, DAC, Phono Pre reken ikzelf ook tot de VV. In die zin is "voorversterker" een algemene term. Sommigen noemen een potmeter of stappenverzwakker een passieve vv terwijl er op zich niks versterkt wordt. Een gewone vv kan daarentegen ook versterken wat wel handig is met sommige bronnen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
en speelt :yeah: compleet stil, geen ruis, geen brom.

signaal detectie print ingeregeld, gaat al aan met vrij zachte muziek.
nou, toch nog een wolkje in zicht :boos: in de definitieve setup (met de DSP als bron) merkte ik dat de versterker niet altijd van zelf uit ging. veel testen en gepruts later blijkt het de combo DSP en signaal detectie print te zijn. alleen bij die combinatie hoor ik een hele zachte brom (alleen hoorbaar met oor vlak voor de speaker). heb ik een andere bron (HK-DAC *), CD speler) dan is er niets aan de hand, en met de DSP als bron maar zonder signaal detectie printje aangesloten hoor ik ook niets. de DSP zit alleen met de interlink verbonden met de versterker, andere verbindingen zijn optisch en de voeding was vanaf mn laptop die op de accu draait. printje zit nergens anders met de versterker verbonden dan met de signaal detectie (IN-1 en IN-2 in t schema)

nu is t volume zo zacht dat het voor muziek waarschijnlijk niet eens hoorbaar is, maar als de versterker niet vanzelf uit gaat dan wordt het lastig, want geen normale uit knop (die ook te moeilijk zou zijn voor bepaalde gezinsleden omdat nu de versterker ook altijd aan blijft staan)....

iemand een idee wat er fout gaat?


schema van t printje:
Afbeelding
topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13661

*) wel raar dat als er geen signaal op de optische ingang van de DAC zit, dat er dan brom uit de speakers komt alsof de interlinks niet aangesloten zitten, maar dat zal wel iets in de DAC zijn

:hide: ik kom er overigens nu pas achter dat er ipv 100Ω 33Ω tussen de versterker kast en signal ground zit :oops: stomme kleur codes
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

voorlopig heb ik t brommetje opgelost met dit:
1k_weerstand.jpg
1k_weerstand.jpg (5.25 KiB) 612 keer bekeken
over de ingang waar ook t signaal detectie printje op zit, is stil nu.

maar er is wel nog wat anders waardoor die niet de versterker uitzet bij geen muziek.... t LEDje dat aan geeft of er signaal is blijft braaf uit :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
....maar er is wel nog wat anders waardoor die niet de versterker uitzet bij geen muziek.... t LEDje dat aan geeft of er signaal is blijft braaf uit :think:
iemand nog een idee hoe te vinden waar dit door komt?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Als de LED uitgaat en de versterker niet dan blijft 't relais dus aktief via Q1 zonder sturing.
Zou zeggen Q1 in kortsluiting ?
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Muug »

misschien een gekke vraag : ik merk dat knuisjes versterker uitermate populair is en Knuisje kennende zal dit ontwerp inderdaad geweldig goed zijn. Maar wat is de verklaring van zijn (=de versterker,niet Knuisje O:) ) populariteit? Zijn eenvoud? Zijn klank? Het budget? :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

En, En, klankmatig prima en de flexibiliteit die er is om te combineren, daarnaast is het 1 trafo, en je bent klaar.........!!

Bij de eerste post is een overzicht.
Maar de printen zijn op, als ik het goed begreep.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Muug »

maar hoe moet het dan met alle versterkers die de vele leden in de loop der jaren al gemaakt hebben? Is al hun werk voor niks geweest? Heeft Knuisje de Heilige Graal ontdekt en gemaakt dan? :shock:
Voorlopig denk ik er trouwens niet aan om hem te maken, eerst die PD, misschien binnen een paar jaar, of eerder als ik me 's avonds begin te vervelen. (maar zolang er strijk is... :? .)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

:lol: Inderdaad, de heilige graal ontdekt met de andere Peter. :lol:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21925


Die andere doen het nog steeds
alle versterkers die de vele leden in de loop der jaren al gemaakt hebben? Is al hun werk voor niks geweest?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
En, En, klankmatig prima en de flexibiliteit die er is om te combineren, daarnaast is het 1 trafo, en je bent klaar.........!!

Bij de eerste post is een overzicht.
Maar de printen zijn op, als ik het goed begreep.
De LM4780 zijn op! En komen niet meer. Als vervolg is er de ZBA CA:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=23514
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1775895

Heeft iets minder vermogen maar daar merk je eigenlijk niets van. Van deze versterker zijn wel de printen op. Maar dat neemt niet weg dat bij voldoende belangstelling ik wel een nieuwe batch wil bestellen :)

Over de verschillende versterkers Muug, De LM3886 en LM4780 zijn op zich al erg mooie versterkers, zijn redelijk van prijs en worden veel nagebouwd. Deze op zich al goede versterkers kunnen met behulp van een goede op-amp nog een tandje beter en dat is dan de http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21925 van Knuisje met de uitlopende LM4780 en de ZBA CA met de LM3886: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1775895
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Als de LED uitgaat en de versterker niet dan blijft 't relais dus aktief via Q1 zonder sturing.
Zou zeggen Q1 in kortsluiting ?
het gedrag is nu een beetje raar aan t worden... met de DSP als bron schakelt de versterker niet uit, ik dus weer de CD speler als bron, hele nacht aan blijven staan :boos: :think: ik versterker uit gezet, weer aan (printje houdt m uit) en toen met muziek wakker gemaakt. werkt allemaal zoals t hoort. en toen zette t printje na een dik kwartier t ding wel uit.... en ging die aan toen ik de map aan deed. nu weer test met DSP als bron....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

en nu gaat die braaf uit met geen bron, een setup waar die eerder gewoon aan bleef....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

het lijkt toch er op dat t printje gewoon erg gevoelig is voor externe rommel. maar eens zien of we een compact doch fatsoenlijk netfilter kunnen scoren dat er nog in past
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Bijlagen
datasheet netfilter typ_FMLB-41-37039.pdf
(447.78 KiB) 626 keer gedownload
Plaats reactie