Vertigo scanspeak
Moderator: Beheerdersteam
Vertigo scanspeak
beste forumleden
ik heb vandaag mijn woofer opgemeten de rest van de drivers heb ik even losgehaald
ik meet op 1cm van de stofkap
maar nu meet ik dat de woofer doorloopt tot 1500hz dit is wel erg hoog voor een 3-weg??????
gezien de 3.3mh spoel en een 68uF parallel
[pas na 15oohz gaat de woofer afvallen!!!!
maar nogmaals het lijkt me erg hoog voor een 3-weg?
heeft iemand een idee, gezien het schema wat het overnamepunt zou moeten zijn?
ik ben even zo vrij om de meting van Jeroen D op te zoeken van het forum nu weet ik niet op welke afstand hij de Vertigo gemeten heeft, maar daar zie ik al een afval rond de 650Hz dat lijkt me normaler.....
mijn 1500hz is wel extreem hoog
ik heb vandaag mijn woofer opgemeten de rest van de drivers heb ik even losgehaald
ik meet op 1cm van de stofkap
maar nu meet ik dat de woofer doorloopt tot 1500hz dit is wel erg hoog voor een 3-weg??????
gezien de 3.3mh spoel en een 68uF parallel
[pas na 15oohz gaat de woofer afvallen!!!!
maar nogmaals het lijkt me erg hoog voor een 3-weg?
heeft iemand een idee, gezien het schema wat het overnamepunt zou moeten zijn?
ik ben even zo vrij om de meting van Jeroen D op te zoeken van het forum nu weet ik niet op welke afstand hij de Vertigo gemeten heeft, maar daar zie ik al een afval rond de 650Hz dat lijkt me normaler.....
mijn 1500hz is wel extreem hoog
Laatst gewijzigd door Wim P op do 03 nov 2016, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vertigo scanspeak
ds23man d
het plaatje met de zwarte achtergrond is de meting op 1cm afstand van de stofkap woofer
het plaatje met de zwarte achtergrond is de meting op 1cm afstand van de stofkap woofer
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vertigo scanspeak
Als ik die meting zo zie, zou ik eerst maar eens je meetset controleren..........
Re: Vertigo scanspeak
waarom ?ds23man schreef:Als ik die meting zo zie, zou ik eerst maar eens je meetset controleren..........
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vertigo scanspeak
Een zo goed als rechte lijn vanaf 20 Hz? Volgens die meting heb je ideale luidspreker uitgevonden.

Re: Vertigo scanspeak
tja toch is dit echt zods23man schreef:Een zo goed als rechte lijn vanaf 20 Hz? Volgens die meting heb je ideale luidspreker uitgevonden.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
hier nog een meting op 85cm afstand van de woofer
Re: Vertigo scanspeak
hier nog een meting Ds23man
is toch echt op 1cm van de stofkap, en de microfoon is inorde
is toch echt op 1cm van de stofkap, en de microfoon is inorde
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vertigo scanspeak
Ik weet niet waar je mee meet ( geluidskaart, software) maar dit klopt echt van geen kanten.
Re: Vertigo scanspeak
ds23man schreef:Ik weet niet waar je mee meet ( geluidskaart, software) maar dit klopt echt van geen kanten.
ik meet met REW
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vertigo scanspeak
Ik zou eerst eens je schaalverdeling terugzetten. 50 db/div is wel heel grof.............
Re: Vertigo scanspeak
ben ik met je eens de schaal is grof maar dat maakt voor het overname punt toch niet uit
ook bij een nadere schaal blijft het overname punt op 1500Hz
hier een andere schaal verdeling
ook bij een nadere schaal blijft het overname punt op 1500Hz
hier een andere schaal verdeling
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vertigo scanspeak
Ik weet niet met welke geluidskaart je meet, maar heb een sterk vermoeden dat er een menging plaats vindt tussen je meetsignaalbron en het signaal van je microfoon.
Re: Vertigo scanspeak
Wim,je meting klopt echt niet.
Download eens Holmimpulse bijvoorbeeld,en probeer het dan nog eens.
Download eens Holmimpulse bijvoorbeeld,en probeer het dan nog eens.
Re: Vertigo scanspeak
Die meting slaat echt nergens op, en eerlijk gezegd, als je dit zelf niet gelijk inzag, dan mis je simpelweg de kennis om dit soort dingen zelf te proberen.
Re: Vertigo scanspeak
Walt schreef:Die meting slaat echt nergens op, en eerlijk gezegd, als je dit zelf niet gelijk inzag, dan mis je simpelweg de kennis om dit soort dingen zelf te proberen.
of Walt de driver is gewoon heel goed
nee het is gewoon een correcte akoestische meting, niks meer en niks minder
want waarom moet je op 1cm afstand van de stofkap al een overspannen hartslag grafiek zien??
Re: Vertigo scanspeak
nog een poging nu op 1 mtr afstand
let op deze keer zonder smoothing
en opnieuw alleen de woofer gemeten
let op deze keer zonder smoothing
en opnieuw alleen de woofer gemeten
Re: Vertigo scanspeak
Misschien een ontzettend domme vraag, maar waarom ga je je woofer opmeten? Klinkt het ruk ofzo?
Re: Vertigo scanspeak
nee het klinkt niet ruk, maar ik hoor er iets aan wat niet lekker klinkt
woofer en tweeter in fase aangesloten en de Mid uit fase aangesloten zoals in het schema
maar ik blijf overdreven de drivers horen onderling
terwijl het toch een vrij homogeen geheel zou moeten zijn
hier nog wat tekst gevonden
volgens deze zou het kantelpunt op 600 en 4000 hz liggen 12db gefilterd
dus kan ik toch nooit tot dik over de 1000hz meten zonder afval???
daar gaat het mij om
woofer en tweeter in fase aangesloten en de Mid uit fase aangesloten zoals in het schema
maar ik blijf overdreven de drivers horen onderling
terwijl het toch een vrij homogeen geheel zou moeten zijn
hier nog wat tekst gevonden
volgens deze zou het kantelpunt op 600 en 4000 hz liggen 12db gefilterd
dus kan ik toch nooit tot dik over de 1000hz meten zonder afval???
daar gaat het mij om
Re: Vertigo scanspeak
alarm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik zat net de topic van Herbix te lezen
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=24351
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
en mijn bek valt open van verbazing, Herbix gebruikt in het Mid een veel grotere correctie spoel dan dat ik ooit gekregen heb bij het filter
heb Herbix gevraagd om aub het typenummer van zijn spoel even op te zoeken
want als dat al fors afwijk bij mijn filter kan het ook al zorgen dat ik er iets vreemds aan hoor lijkt mij??
edit mijn geleverde correctie spoel is
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1
dit wijkt al af van Herbix zijn Vertigo filter
ik zat net de topic van Herbix te lezen
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=24351
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
en mijn bek valt open van verbazing, Herbix gebruikt in het Mid een veel grotere correctie spoel dan dat ik ooit gekregen heb bij het filter
heb Herbix gevraagd om aub het typenummer van zijn spoel even op te zoeken
want als dat al fors afwijk bij mijn filter kan het ook al zorgen dat ik er iets vreemds aan hoor lijkt mij??
edit mijn geleverde correctie spoel is
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1
dit wijkt al af van Herbix zijn Vertigo filter
Re: Vertigo scanspeak
ja en de spoel die ik geleverd heb gekregen is deze
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1
dit klopt dus niet met het schema
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1
dit klopt dus niet met het schema
Re: Vertigo scanspeak
Beste Wim, die opgave van 600 en 4000Hz klopt exact met wat ik gemeten heb. Ga er maar vanuit dat dit klopt indien het filter origineel is opgebouwd.
Wat je meet met de woofer moet je echt niet met 50dB resolutie plaatjes posten, daar kunnen we niks uit afleiden.
De andere spoel bij de mid met kern is niet handig, zal anders klinken, maar kan geen wereld van verschil veroorzaken. De waarde is namelijk hetzelfde.
Wat je meet met de woofer moet je echt niet met 50dB resolutie plaatjes posten, daar kunnen we niks uit afleiden.
De andere spoel bij de mid met kern is niet handig, zal anders klinken, maar kan geen wereld van verschil veroorzaken. De waarde is namelijk hetzelfde.
