Vertigo scanspeak

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

beste forumleden

ik heb vandaag mijn woofer opgemeten de rest van de drivers heb ik even losgehaald
ik meet op 1cm van de stofkap

maar nu meet ik dat de woofer doorloopt tot 1500hz dit is wel erg hoog voor een 3-weg??????
8-4.jpg
gezien de 3.3mh spoel en een 68uF parallel
woofer vertigo.jpg
[pas na 15oohz gaat de woofer afvallen!!!!

maar nogmaals het lijkt me erg hoog voor een 3-weg?

heeft iemand een idee, gezien het schema wat het overnamepunt zou moeten zijn?


ik ben even zo vrij om de meting van Jeroen D op te zoeken van het forum
meting jeroen.jpg
nu weet ik niet op welke afstand hij de Vertigo gemeten heeft, maar daar zie ik al een afval rond de 650Hz dat lijkt me normaler.....
mijn 1500hz is wel extreem hoog
Laatst gewijzigd door Wim P op do 03 nov 2016, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door ds23man »

:foto: van de meting graag!
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

ds23man d
het plaatje met de zwarte achtergrond is de meting op 1cm afstand van de stofkap woofer
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door ds23man »

Als ik die meting zo zie, zou ik eerst maar eens je meetset controleren..........
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Als ik die meting zo zie, zou ik eerst maar eens je meetset controleren..........
waarom ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door ds23man »

Een zo goed als rechte lijn vanaf 20 Hz? Volgens die meting heb je ideale luidspreker uitgevonden. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Een zo goed als rechte lijn vanaf 20 Hz? Volgens die meting heb je ideale luidspreker uitgevonden. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
tja toch is dit echt zo

hier nog een meting op 85cm afstand van de woofer
85cmwoofer vertigo.jpg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

hier nog een meting Ds23man

is toch echt op 1cm van de stofkap, en de microfoon is inorde
woofer vertigo1.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door ds23man »

Ik weet niet waar je mee meet ( geluidskaart, software) maar dit klopt echt van geen kanten.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Ik weet niet waar je mee meet ( geluidskaart, software) maar dit klopt echt van geen kanten.

ik meet met REW
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens je schaalverdeling terugzetten. 50 db/div is wel heel grof.............
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

ben ik met je eens de schaal is grof maar dat maakt voor het overname punt toch niet uit
ook bij een nadere schaal blijft het overname punt op 1500Hz

hier een andere schaal verdeling
vertigo dichterbij.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door ds23man »

Ik weet niet met welke geluidskaart je meet, maar heb een sterk vermoeden dat er een menging plaats vindt tussen je meetsignaalbron en het signaal van je microfoon.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door kuiperik »

Het filter en de unit zijn wel correct aangesloten?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door dre »

Wim,je meting klopt echt niet.

Download eens Holmimpulse bijvoorbeeld,en probeer het dan nog eens.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Walt »

Die meting slaat echt nergens op, en eerlijk gezegd, als je dit zelf niet gelijk inzag, dan mis je simpelweg de kennis om dit soort dingen zelf te proberen.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

Walt schreef:
Die meting slaat echt nergens op, en eerlijk gezegd, als je dit zelf niet gelijk inzag, dan mis je simpelweg de kennis om dit soort dingen zelf te proberen.

of Walt de driver is gewoon heel goed :lol: :lol:

nee het is gewoon een correcte akoestische meting, niks meer en niks minder
want waarom moet je op 1cm afstand van de stofkap al een overspannen hartslag grafiek zien??
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

nog een poging nu op 1 mtr afstand

let op deze keer zonder smoothing

en opnieuw alleen de woofer gemeten
remove smoothing.jpg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

hier met het holm impulse

wederom vlakbij de stofkap
holm.jpg
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Herbix »

Misschien een ontzettend domme vraag, maar waarom ga je je woofer opmeten? Klinkt het ruk ofzo?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

nee het klinkt niet ruk, maar ik hoor er iets aan wat niet lekker klinkt
woofer en tweeter in fase aangesloten en de Mid uit fase aangesloten zoals in het schema
maar ik blijf overdreven de drivers horen onderling
terwijl het toch een vrij homogeen geheel zou moeten zijn


hier nog wat tekst gevonden

volgens deze zou het kantelpunt op 600 en 4000 hz liggen 12db gefilterd
dus kan ik toch nooit tot dik over de 1000hz meten zonder afval???

daar gaat het mij om
filter.jpg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

alarm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik zat net de topic van Herbix te lezen
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=24351
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view


en mijn bek valt open van verbazing, Herbix gebruikt in het Mid een veel grotere correctie spoel dan dat ik ooit gekregen heb bij het filter
heb Herbix gevraagd om aub het typenummer van zijn spoel even op te zoeken

want als dat al fors afwijk bij mijn filter kan het ook al zorgen dat ik er iets vreemds aan hoor lijkt mij??

edit mijn geleverde correctie spoel is
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1

dit wijkt al af van Herbix zijn Vertigo filter
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Herbix »

Dit is het originele filter,
IMG_0417.JPG
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door Wim P »

ja en de spoel die ik geleverd heb gekregen is deze
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1

dit klopt dus niet met het schema
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vertigo scanspeak

Bericht door jeroen_d »

Beste Wim, die opgave van 600 en 4000Hz klopt exact met wat ik gemeten heb. Ga er maar vanuit dat dit klopt indien het filter origineel is opgebouwd.

Wat je meet met de woofer moet je echt niet met 50dB resolutie plaatjes posten, daar kunnen we niks uit afleiden.

De andere spoel bij de mid met kern is niet handig, zal anders klinken, maar kan geen wereld van verschil veroorzaken. De waarde is namelijk hetzelfde.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”